Wednesday, 10 July 2019

විදුපත්ඉරුව
31.08.2016

දහ නව වැනි ශතවර්ෂය අවසාන වන විට ඇමෙරිකා එක්‌සත් ජනපදය වෙනස්‌ ම අයුරකින් විදුලි බල ක්‌ෂේත්රනය දෙසට නෙත් යොමන්නට විය. ඒ වෙන කිසිවකු නිසා නො ව, නව මානයකට එම ක්‌ෂේත්‍රය ගෙන ගිය නිකොලා ටෙස්‌ලා නිසා ම ය. ඔබ මේ පුද්ගලයා පිළිබඳව දන්නවා ඇතැයි සිතමි. ලෝකයේ කොහේ හෝ තැනක නවෝත්පාදන ගැන කතා කරන්නේ නම් ටෙස්‌ලා ගැන ද අනිවාර්යයෙන් ම කතා කෙරෙනු ඇත. ඔහු ඒ තරමට ම කැපී පෙනෙන ලෙස අපූර්ව නව නිපැයුම් මෙලොවට එළි දැක්‌වූවකු බැවිනි. සිදු කළ නව නිපැයුම් සදහා පේටන්ට්‌ බලපත්‍ර 300කට අධික ප්‍රමාණයක්‌ හිමි කරගත් ටෙස්‌ලා ජනප්‍රිය වන්නේ අගනා විදුලි නිපැයුම් සදහා ය.

නව ප්‍රත්‍යාවර්ත විදුලි පරිවර්තක යන්ත්‍රයක්‌ නිපදවීමෙහි ලා ටෙස්‌ලා සිදු කළ මෙහෙය අතිමහත් වන අතර ඔහු ගේ නාමය වඩාත් කතා බහට ලක්‌ වන්නේ ද, ප්‍රසිද්ධියක්‌ උසුලන්නේ ද එනිසා ම ය. ඔහු විදුලි ඉංජිනේරුවරයකු ලෙස පමණක්‌ නො ව කාර්මික ඉංජිනේරුවරයකු, භෞතික විද්‍යාඥයෙකු සහ අනාගතය දකින්නකු ලෙස ද දැක්‌වූ දක්‌ෂතාව ඔහු ගේ ජීවිත කාලය තුළ සිදු කළ නව නිපැයුම් මගින් ලොවට මොනවට පෙන්වා ඇත. එනිසා ම "ලොවෙන් එකෙක්‌ එක දෙයකට වෙයි සමත" යන කියමන ඔහුට නම් නො ගැලපෙන්නේ ම ය.

1856 ජුලි මස 10 වැනි දින ඔස්‌ටි්‍රයාවේ උපත ලද ටෙස්‌ලා පස්‌ දෙනකු ගෙන් හෙබි පවුලේ හතර වැනියා ය. එක්‌ සහෝදරයෙක්‌ ද, සහෝදරියෝ තිදෙනෙක්‌ ද ටෙස්‌ලා ගේ පවුලේ වූ හ. පියා පූජකවරයකු වූ අතර නව නිපැයුම් සදහා පෙලඹවීම සිදු වන්නට ඇත්තේ මවු පාර්ශ්වයෙන් බව ඔහු හා සබැඳි ලිපි ලේඛන පිරික්‌සීමේ දී පෙනී යයි. කුඩා කාලයේ ඉගෙනීමෙහි අති දක්‌ෂයකු වූ ටෙස්‌ලා ගණිත ගැටලු මනෝමය ලෙස විසඳීමට සමතකු බව කියෑවේ. 1973 දී ඔහු ඉතා ම උසස්‌ ලෙස තම උසස්‌ අධ්‍යාපනය නිම කළේ වසර හතරක පාඨමාලාව වසර තුනකට සීමා කරමිනි. එම අවුරුද්දේ ම ටෙස්‌ලා, කොලරා රෝගය වැළඳීම නිසා මාස නවයක පමණ කාලයක්‌ මරණීය තත්ත්වයේ පසු වූ අතර ඉතා අසීරුවෙන් තම ජීවිතය රැකගෙන ඇත. 1875 දී "ග්රේස්‌ තාක්‌ෂණික විශ්වවිද්‍යාලය"ට ඇතුළත් වූ ඔහු තම සම්පූර්ණ කාලය ම ඉගෙනීම කෙරෙහි යොමු කළ බව පෙනේ. එකදු දේශනයක්‌ වත් මග නො හළ ටෙස්‌ලා, දිනකට උදෑසන 3 සිට රාත්‍රී 11 වන තුරු ම අධ්‍යාපනයේ යෙදී සිට ඇති අතර කිසිදු නිවාඩු දිනයක්‌ ලබා නො ගත් බව කියෑවෙයි. එනිසා ම ඉතා ඉහළ ප්‍රතිඵල පෙන්වූ ඔහු ගුරුවරුන් අතර අතිශය ජනප්‍රිය විය. ඔහු ගේ මේ කැප වීම කෙරෙහි උපේක්‌ෂාවෙන් බලා සිටි විශ්වවිද්‍යාලයයේ මහාචාර්යවරු එය ඔහු ගේ සෞඛ්‍යයට අහිතකර විය හැකි බව පවා පවසමින් ටෙස්‌ලා ගේ පියාට ලියුම් යෑවූ හ.

විවිධ විෂය කරුණු සම්බන්ධව ගුරුවරුන් සමග තර්ක විතර්කවලට එළඹි ටෙස්‌ලාට තම දෙවැනි අවුරුද්ද අවසාන වන විට ලැබී තිබූ ශිෂ්‍යත්වය අහිමි විය. සූදුවට ද ඇබ්බැහි වූ ටෙස්‌ලාට ඉන් පසු උදා වූයේ අතිශය දුර්භාග්‍ය කාලයකි. විශ්වවිද්‍යාල අධ්‍යාපනය හමාර කරගැනීමට නොහැකි වූ ටෙස්‌ලා ඉන් බැහැර ව විවිධ

රැකියා කරමින් තම බඩ වියත රැකගැනීමට වැර දැරී ය. මේ අතර කාලයේ ඇමෙරිකා එක්‌සත් ජනපදයට සේන්දු වූ එහි සමාගම් කිහිපයක්‌ ම සමග සම්බන්ධ වී විදුලි මෝටර සහ සාම්ප්‍රදායික විදුලි උත්පාදන ක්‍රමවේද දියුණු කිරීමට සමත් විය. එහෙත් තමා අත ගැසූ සැම කටයුත්තක්‌ ම මුල දී සාර්ථක වූ නමුත් ඒ හැම විට ම නිපැයුම් සදහා තමාට ඇති අයිතිය අහිමි වී යැම ඔහුව කබලෙන් ලිපට ඇද දැමීමක්‌ බඳු විය. තමා ලබාගත් පළමු පේටන්ට්‌ බලපත්‍රයද ඔහුට මේ අවධියේ දී ඔහුට අහිමි වූයේ නව නිපැයුම් සදහා එකල වැඩ කළ සමාගමේ අයිතිකරුවන් තුළ තිබූ අකැමැත්ත නිසා ම ය.

1887 දී ප්‍රත්‍යාවර්ත විදුලි දහරාවක්‌ නිපදවිය හැකි ලෙස ප්‍රේරණ මෝටරය වැඩිදියුණු කළ ටෙස්‌ලා ඉන් යම් සාර්ථකත්වයකට පත් විය. යුරෝපයේ සහ ඇමෙරිකා එක්‌සත් ජනපදයේ බෙහෙවින් ජනප්‍රිය වී ගිය මේ නිපැයුම භ්‍රමණය වන චුම්බක ක්‌ෂේත්‍රයක්‌ භාවිතයෙන් බහු කලා විදුලිය නිපදවී ය. මේ විදුලි මෝටරයේ විශේෂත්වය වූයේ විදුලි පරිවර්තකයක්‌ අවශ්‍ය නො වීමයි. කෙසේ නමුත් මින් පසු ඔහු ගේ ජීවිතය සාර්ථකත්වයට පත් වෙමින් තිබුණු බව පැහැදිලි ය. 1891 වන විට ඇමෙරිකා එක්‌සත් ජනපදයේ පුරවැසිභාවය ටෙස්‌ලාට හිමි වූ අතර, "ටෙස්‌ලා දඟරය" නිපදවීමට ඔහු සමත් විය.

ලොව වෙනස්‌ ම මානයකට ගෙනයන්නට සමත් වූ නිකෝලා ටෙස්‌ලා ගේ නව නිපැයුම් අතර ඉහත කී චුම්බක ප්‍රේරණ මෝටරය සහ ටෙස්‌ලා දඟරය වෙයි. එමෙන් ම විද්යුත් ආලෝකය නිපදවීම සදහා ඔහු කළ පර්යේෂණ ඉතා සාර්ථක වූ අතර ප්‍රතිදීප්ත විදුලි පහන් සහ නියෝන් විදුලි පහන් නිපදවීමට ඔහු සමත් වූයේ විදුලි බුබුළු කර්මාන්තය ඒවා නිපදවන්නට දශක හතරකට පමණ පෙර ය. ඔහු ගේ පර්යේෂණාගාරය පිහිටි පරිශ්‍රය නියෝන් විදුලි බුබුළුවලින් සරසා තිබූ බව කියෑවේ. අප කවුරුත් ඉතා හොඳින් දන්නා කාටත් නැති ව ම බැරි දුරස්‌ථ පාලකයේ නිර්මාතෘ ද ඔහු ය. ජලයේ සැඟවුණු සූර්ය ශක්‌තිය නෙළාගත හැකි වන ලෙස ලොව පළමු ජල විදුලි බලාගාරය නයගරා දිය ඇල්ල අසල ඉදි කිරීමට ඔහු සමත් විය.

රේඩියෝව නිපදවීම පිළිබඳව යම් මතභේදාත්මක කරුණු මතු වුව ද එහි අයිතිය 1943 දී අධිකරණය මගින් ටෙස්‌ලා වෙත පිරිනැමූ බව සදහන් වේ. වර්තමානයේ අප විවිධ කාර්යයන් සදහා භාවිත කරන ලේසර් කිරණ සොයාගැනීමේ ගෞරවය හිමි වන්නේ ද ටෙස්‌ලාට ය. එපමණක්‌ නො වේ ඔහු ගේ ඉතා වැදගත් සංකල්පයක්‌ වන "රැහැන් රහිත විදුලි සම්ප්‍රේෂණය" මේ දශකය තුළ භාවිතයට ගෙන එන ආකාරය පිළිබඳව වර්තමානයේ පර්යේෂණ දිගින් දිගට ම පැවැත්වේ. සොබාදහමේ සැඟවුණු ශක්‌තිය නෙළාගනිමින් ජන ජීවිතය නිදහස්‌ ශක්‌තියෙන් ප්‍රබෝධවත් කරන්නට වෙහෙස වූ මේ අපූරු නිර්මාණ ශිල්පියා 1943 ජනවාරි 7 වැනි දා මිය යන විට වයස අවුරුදු 86ක්‌ ගත කර තිබූ අතර ඉතා විශාල සංඛ්‍යාවක්‌ විදුලි නිර්මාණ ලොවට දායාද කර තිබිණි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Tuesday, 9 July 2019

විදුපත්ඉරුව
03.08.2016

"මහත්තයෝ මේ තියෙන්නේ පුෂ්පරාගයක්‌" මුළු ශරීරය පුරා ම මඩ තවරාගත් ගැමියකු වෙරළු ගෙඩියක්‌ තරම් විශාල වූ තරමක්‌ කහ පැහැගත් ගල් කැටයක්‌ තම සාක්‌කුවෙන් ගෙන මා හට පෙන්වා පැවසුවේ බුලත් කහට රැඳුණු දත් විලිස්‌සමින්, තම මුහුණේ අපූරු සිනාවක්‌ ද මතු කරමින් ය. "මේකේ තියෙන ඔය පුංචි පලුද්ද නො තිබුණා නම් හොඳ මිලක්‌ ගන්න තිබුණා". අහසට යොමු කර ඉර එළිය කදම්බයක්‌ ගල් කැටය විනිවිද යවන්නට කැසකවමින් සිටි මා හට ද තරමක්‌ අයිනකින් වූ පලුද්ද දැකගන්නට හැකි විය. "ඕකට ඕන්නං රුපියල් තිස්‌ දාහක්‌ විතර හම්බ වෙයි. පතලේ වියදම පියවෙන්න වත් මදැයි ඔය".

ඒ 2003 අවුරුද්දේ අවසාන භාගයයි. හල්දුම්මුල්ල මාලදොල ප්‍රදේශයේ මැණික්‌ ඛනිජ පිළිබඳ ගවේෂණයක යෙදෙමිනි මා සිටියේ. ඒ වන විටත් වියළී තිබුණු, ගම හරහා ගලා ගිය දිය පහරක මධ්‍යයේ භූගත උමං හාරමින් වටිනා මැණික්‌ සම්පත් ගොඩ දැමීමට එගම වැසියන් වැර දරමින් සිටි අවස්‌ථාවක ය මා හට මේ කදිම මිනිසා මුණගැසුණේ. "මහත්තයෝ මෙහෙ දැන් මැණික්‌ නැහැ. තියෙන ඒවා ඔක්‌කොම මැරිලා. මීට අවුරුදු ගණනාවකට කලින් නං වෙළෙන්දෝ ගල් අරන් ගියේ ලොකු මලුවල පුරවාගෙන, ලොරිවල පටවාගෙන. මේ ඇළේ හම්බ වුණ ඒ ඉල්ලමට මිනිස්‌සු කිව්වේ නිධානෙ කියලා. යංකො මං තැන පෙන්වන්න."

ඔවුන් කණිමින් සිටි ඇළෙහි ක්‍රමයෙන් කුඩා වන ඉහත්තාවට ඔහු අප රැගෙන ගිය අතර එක්‌තරා තැනක නතර ව දිය සිඳී ගිය කුඩා වළක්‌ මෙන් වූ තැනක්‌ පෙන්වූ ඔහු කටහඬ අවදි කළේ ය. "වෙළෙන්දෝ කෝටිපතියෝ උනේ මෙන්න මෙතනින්. ලැබුණ ඔක්‌කොම් නිල් මැණික්‌. ගෙවුඩත් තිබිලා තියෙනවා. දැන් නං මෙතන හම්බ වෙන්නේ කොට්‌ටර විතරයි." ගල් කැට කිහිපයක්‌ ඇහිඳ ඔහු මා ඇත තැබුවේ ය. ඒවා ඉතා අලංකාර කොරන්ඩම් (Corrundum) ස්‌ඵටික වූ අතර ඒවාට ආවේනික ස්‌ඵටික ස්‌වරුපය එහි කදිමට විය.

අප රට මැණික්‌ සදහා මුළු ලෝකයේ ම ප්‍රසිද්ධ බව අප හොඳින් දන්නා කරුණකි. භූ විද්‍යාවවට අනුව ශ්‍රී ලංකාවේ මැණික්‌ නිධි ප්‍රධාන වර්ග දෙකක්‌ හමු වෙයි. රත්නපුරය වැනි සබරගොමු නිම්නවලින් කදිම ගෝලාකාර ඉල්ලන්කැට මුසු ව හමු වන්නේ පැරැණි ගංගා, ඇල දොළ නිසා තැන්පත් වූ 'ද්විතීයික මැණික්‌ තැන්පතු' ය. දිගුකාලීන ප්‍රවාහනය නිසා පලුදු ඉවත් කරමින් ද, කදිමට රවුම් කරමින් ද, මැණිකේ හොඳ ම කොටස ගංගා පත්ලේ තැන්පත් කරන්නට වගබලාගත් නිසා ය අධික වටිනාකමින් යුත් මැණික්‌ මෙවැනි නිධිවලින් හමු වන්නේ. එහෙත් මෙලස තැන්පත් වන්නට නම් 'ප්‍රාථමික මැණික්‌ නිධි' තිබිය යුතු ම ය. බොහෝ විට මේවා හමු වන්නේ කඳුකරය ආශ්‍රිත ව ය.

ප්‍රාථමික මැණික්‌ නිධි යනු පාෂාණයක්‌ බිහි වන විට ම එහි ඇති වන මැණික්‌ ඛණිජ ය. මේ පාෂාණ පොළොව අභ්‍යන්තරයේ සිට මතුපිටට පැමිණීම හේතුවෙන් කාලයක්‌ යත් ම ජීරණයට නතු වේ. මේ හේතුවෙන් පාෂාණයේ වූ බොහොමයක්‌ ඛණිජ ජීරණයට ලක්‌ වන අතර තිරුවානා සහ මේ මැණික්‌ ඛනිජ ජීරණයට ලක්‌ නො වී ඉතිරි වේ. ජීරණයෙන් බිහි වන පසෙහි නැත හොත් පස්‌ ස්‌ථරයෙහි මේ මැණික්‌ ඛනිජ රැඳී පවතින අතර ඒවා ප්‍රාථමික මැණික්‌ නිධි ලෙස හැඳින්විය හැකි ය. මා ඉහත කියූ මාලදොල ප්‍රදේශයේ කලක හමු වී ඇත්තේ එවැනි වූ ප්‍රාථමික මැණික්‌ නිධියක්‌ වන අතර එම ප්‍රදේශයේ මිනිසුන් ගේ කතා බහට අනුව පෙනී යන්නේ එය ඉතා විශාල එකක්‌ වූ බවයි. එමෙන් ම ඔවුන් ගේ කරුණුවලට අනුව කොරන්ඩම් (Corrundum) කුලයේ මැණික්‌ වර්ග එයින් හමු වී ඇත. කොරන්ඩම් කුලයේ මැණික්‌ වර්ග වන්නේ රතු, නිල්, පුෂ්පරාග, පද්මරාග, ගෙවුඩ, සිල්කි, මිල්කි, µeන්සි යනාදියයි. ප්‍රාථමික නිධිවලින් හමු වන මැණික්‌ හඳුනාගැනීම ඉතා පහසු ය. බොහෝ විට එම ඛනිජවල ස්‌ඵටික ස්‌වරූපය ඉතා හොඳින් දැක බලාගත හැකි ය. ප්‍රාථමික මැණික්‌ නිධිවල බොහෝ විට හමු වන්නේ එක ම වර්ගයක මැණික්‌ වේ. එමෙන් ම බොහොමයක්‌ ඛනිජ ස්‌ඵටිකවල පලුදු අධික ය.

කොරන්ඩම් කුලයේ මැණික්‌ වර්ගවල ප්‍රධාන රසායනික සංයෝගය වන්නේ 'ඇලුමිනා' (
Al2O3) වන අතර එක්‌ එක්‌ මැණික්‌ වර්ගයේ පාට ඇති කරන්නේ එහි වූ අපද්‍රව්‍ය හේතුවෙනි. ඇලුමිනා සපිරි කොරන්ඩම් ස්‌ඵටිකයේ ඇත්තා වූ ක්‍රෝමියම් ඔක්‌සයිඩය (Cr2O3) නිසා මැණිකට රතු පැහැයක්‌ ලබා දෙයි. එමෙන් ම යකඩ මළ (Fe2O3) සහ රූටයිල් (TIO2) මිශ්‍ර වීම නිසා මැණිකට නිල් පැහැයක්‌ ලබා දෙන අතර එසේ නො වුණ කල 'ගෙවුඩ' බිහි වේ. මේ මැණික්‌ සඵටිකීකරණය වන්නේ පැති හයක්‌ බිහි කරන ආකාරයෙන් නිසා ස්‌ඵටිකයට බැරල් හැඩයක්‌ ලැබී ඇත. එහි පාදම මූලික කරගෙන තැන්පත් වන රූටයිල් කෙඳි (ස්‌ඵටික) නිසා මැණිකේ අභ්‍යන්තරයේ විවිධ තාරුකා රටා මැවෙන්නේ අපූරු ආකාරයේ මැණික්‌ බිහි කරමිනි.

ප්‍රාථමික මැණික්‌ නිධිවල හමු වන සැම ස්‌ඵටිකයක්‌ ම මැණික්‌ නො වේ. මැණිකක්‌ වීම සදහා අදාළ ස්‌ඵටිකය පාරදෘශ්‍ය විය යුතු ය, හොඳ පැහැයකින් යුක්‌ත විය යුතු ය. කොට්‌ටර ලෙස හඳුන්වන්නේ එලෙස බිහි නො වූ ස්‌ඵටික වන අතර ඒවා කවර දා වත් මැණික්‌ බවට පත් නො වනු ඇත. කොට්‌ටර වර්ග ද කිහිපයකි. නිල් කොට්‌ටර නිල් මැණික්‌ බවට පත් නො වූ ඒවා වන අතර රතු කොට්‌ටර රතු මැණික්‌ බවට පත් නො වූ කොරන්ඩම් ඛනිජ වේ. මේ අතර සුදු කොට්‌ටර ද හමු වන බව තහවුරු වූ කරුණකි. කොරන්ඩම් කුලය දෘඪතාව අනුව දෙවැනි වන්නේ දියමන්තිවලට පමණි. එහෙයින් සීරීම් සහ ඇතිල්ලීම්වලට හොඳින් ඔරොත්තු දෙන නිසා මැණිකේ පෘෂ්ඨයෙහි දීප්තිය අඩු නො වේ. ප්‍රාථමික මැණික්‌ නිධිවලින් හමු වන්නේ කොරන්ඩම් කුලයේ මැණික්‌ පමණක්‌ නො වේ. වෙනත් මැණික්‌ ඛනිජවල ප්‍රාථමික නිධි හමු වුව ද වඩා ප්‍රචලිත, මේ කුලයේ ප්‍රාථමික නිධි වේ. කෙසේ වෙතත් ප්‍රාථමික නිධි නොමැති ව ද්විතීයික තැන්පතු හටගන්නේ නැත.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Monday, 8 July 2019

විදු පත් ඉරුව
27.07.2016

මෙවර උසස්‌පෙළ විභාගයට තව වැඩි කාලයක්‌ නැහැ. විභාගයට මුහුණ දීමට දරුවන් ලහි ලහියේ ලැහැස්‌ති වෙමිනුයි ඉන්නේ. ක්‍රමානුකූල බවින් යුතුව ද අනලස්‌ බවින් යුතු ව ද නිසි කලට වැඩ කටයුතු සම්පූර්ණ කළ අය නම් කිසිදු බියක්‌ සැකක්‌ නොමැති ව සතුටින් ඉන්නේ විභාගයට පෙනී සිට තම අභියෝගය ජයගැනීමටයි. ඉගෙනගන්නා බොහෝ කරුණු කාරණා සිතෙහි ධාරණය කරගැනීම තරමක ගැටලුවක්‌ බව අප හැමෝ ම හොඳින් දන්නා කරුණක්‌. එහෙත් හොඳින් මතක හිටින වෙනත් සිද්ධි සමග සම්බන්ධ කරගැනීම මගින් ද තම ජීවිතයට සම්බන්ධ වූ සිදු වීමක්‌ හා සම්බන්ධ කරගැනීම වැනි යමක්‌ මඟින් ද තමා ඉගෙනගන්නා විෂය කරුණු මතක තබාගත හොත් එය බොහෝ කාලයක්‌ මතකයේ රැෙදනවා නිසැකයි.

අප උසස්‌ පෙළ කරන දවස්‌වල උතුරේ කුරිරු ත්‍රස්‌තවාදී යුද්ධය ආරම්භ වෙලයි තිබුණේ. අලිමංකඩ, පුනරින්, පලාලි, පරන්තන් වැනි ග්‍රාම නාම නිතරම අපට කන වැකුණේ මේ යුද්ධය නිසා මයි. මේ අතර උසස්‌පෙළ කරමින් සිටි අපට පරන්තන් යන නම සුවිශේෂී නාමයක්‌ වූවා. එකල උසස්‌ පෙළ රසායන විද්‍යාව හදාරන සිසුනට කාර්මික රසායනය ඉතා කුතුහලය දනවනසුලු පාඩමක්‌. එයට හේතුව වූයේ රසායන විද්‍යාවේ ඉගෙනගත් සිද්ධාන්තවල ප්‍රායෝගික භාවිතය පිළිබඳව එහි සඳහන් වීමයි. උතුරුකරයේ පිහිටි පරන්තන් ප්‍රදේශයේ ශ්‍රී ලංකාවේ වූ ඉතා වැදගත් රසායන කර්මාන්තයක්‌ වන කෝස්‌ටික්‌ සෝඩා කම්හලක්‌ පවත්වාගෙන ගිය ස්‌ථානයක්‌. එනිසා මයි උසස්‌ පෙළ රසායන විද්‍යාව හැදෑරූ අපට පරන්තන් ඉතා වැදගත් මෙන්ම කදිම නිදසුනක්‌ වූයේ. එහෙත් යුද්ධය නිසා එම කම්හල වසා දමන්නට සිදු වූ අතර ඒ හා බැඳුණ කර්මාන්ත ගණනාවක්‌ එනිසා අර්බුදයට ලක්‌ වුවා.

කෝස්‌ටික්‌ සෝඩා යනු සෝඩියම් හයිෙඩ්‍රාක්‌සයිඩ් (NaOH‍ය) නමැති රසායනික සංයෝගයයි. ප්‍රබල භෂ්මයක්‌ ලෙස පිළිගැනෙන මේ රසායනය විද්‍යාගාරයේ අනිවාර්යයෙන් ම තිබිය යුතු සංයෝගයක්‌. බොහොමයක්‌ ප්‍රායෝගික පරීක්‌ෂණවල දී, විශේෂයන් ම අම්ල භෂ්ම ප්‍රතික්‍රියා නිරීක්‌ෂණයේ දී, බෙහෙවින් යොදාගැනෙන රසායනයක්‌ හෙයින් සිසුන් ගේ මතකයෙන් කිසි දා ගිලිsහී නො යන්නක්‌. සුදු පැහැති පෙති හෝ පෙබලු ලෙස ඇති මේ සංයෝගය ඉතා ප්‍රබල ලෙස විරංජක ගුණ පෙන්වනවා. ක්‌ෂාරීය ලෝහයක්‌ වන සෝඩියම්හි හයිෙඩ්‍රාක්‌සයිඩය වන මේ කෝස්‌ටික්‌ සෝඩා ඉතා හොඳින් ජලයේ දිය වන බව ප්‍රායෝගික පරීක්‌ෂණ අත්විඳ ඇත්නම් ඔබට මතක ඇති බවට නිසැකයි. ඉතා සැර කටුක ගන්ධයකින් යුක්‌ත වූ මේ සංයෝගය ජලයේ දිය වන්නේ තාපය පිට කරමින් බැවින් ද්‍රdවණයේ උෂ්ණත්වය ඉහළ නගින බව ඔබ ගේ මතකයට නැෙගනු ඇති. කෝස්‌ටික්‌ සෝඩා ජලයේ දිය වීම තාපය පිට කරන ප්‍රතික්‍රියා සඳහා කදිම නිදසුනක්‌ වන්නේ එබැවිනුයි.

පරන්තන්හි පිහිටි කෝස්‌ටික්‌ සෝඩා කම්හල සදහා අමුද්‍රව්‍ය සපයාගත්තෙත් මෙරටින් මයි. එම ප්‍රදේශයේ සිදු කළ ලුණු (NaCl) නිෂ්පාදනය නිසා පහසුවෙන් මේ කම්හල පවත්වාගෙන යා හැකි ව තිබුණා. මේ ප්‍රදේශය අධික උෂ්ණ කලාපයක්‌ වූ හෙයින් ලුණු නිෂ්පාදනය සදහා කදිම තෝතැන්නක්‌ නිර්මාණය වී තිබුණා. එපමණක්‌ නො වේ, මුහුදට ඉතා ආසන්නයේ පිහිටි නිසා පහසුවෙන් කරදිය මුහුදෙන් තටාක වෙත හරවා වාෂ්පීකරණයට නතු කරන්නට හැකියාව ඇති බව ඔබට වැටහෙනු ඇති. තටාක කිහිපයකට මාරු කරමින් ලුණු සාන්ද්‍රණගත කිරීම මෙහි දී සිදු වනවා. අවසානයේ දී අධි සාන්ද්‍ර ලවණ ද්‍රdවණයෙන් ලුණු බිහි වන්නේ එහි ද්‍රdව්‍යතා ගුණිතය ඉක්‌මවූ පසුයි. තැන්පත් වූ ලුණු වෙනත් ලවණ හා මිශ්‍ර ව පවතින නිසා එම ලුණු තැන්පතු කඩා ටික කාලයක්‌ ගොඩගසා තබනවා. එවිට විශේෂයෙන් ම CaCl වැනි ලවණ වාතයේ වූ ජල වාෂ්ප උරාගෙන තැනපතු වලින් බේරී ඉවත් වනවා. එම ලවණ පැවතීම ලුණුවලට තිත්ත රසයක්‌ එක්‌ කරන බැවින් එම සංයෝග ඉවත් කිරීම අවශ්‍යයි.

අලිමංකඩින් ආ ලුණු භාවිත කර පරන්තන්වල නිපදවූ කෝස්‌ටික්‌ සෝඩා මෙරට පිහිටුවා තිබූ කඩදාසි කර්මාන්තයට යොදාගත්තා. ඒ සදහා වාලච්ෙච්න ප්‍රදේශයේ කම්හලක්‌ ස්‌ථාපිත කර තිබූ අතර එය මෙරට ජාලගත කම්හල් කලාවේ අපූරු ප්‍රතිඵලයක්‌ වුණා. එක්‌ කර්මාන්තයකින් බිහි වන ඵලයක්‌ තවත් කර්මාන්තයක්‌ සදහා අමුද්‍රව්‍යයක්‌ වූයේ එලෙසයි. පරන්තන්හි නිපදවූ කෝස්‌ටික්‌ සෝඩාවලට අමතර ව එමගින් ආ අතුරු ඵලයක්‌ වූ ක්‌ලෝරීන් (Cl) සදහා ද ඉතා හොඳ වෙළෙඳපොළක්‌ සැකසී තිබුණ බව කියෑවෙනවා. ජල පිරිපහදුව ඇතුළුව බොහෝ දෛනික කටයුතු සදහා වැදගත් වන සංයෝග නිෂ්පාදන කෙරෙහි එමගින් මාර්ගය පෑදී තිබුණා. ඉතා ප්‍රබල අම්ලයක්‌ වන හයිෙඩ්‍රාක්‌ලෝරික්‌ අම්ල නිෂ්පාදනය කෝස්‌ටික්‌ සෝඩා කර්මාන්තයේ එම අතුරු ඵලයකින් ඇරඹි තවත් කර්මාන්තයක්‌. මේ අම්ලය විදුලි කෝෂ නිෂ්පාදනයේ දී භාවිතයට ගැනෙන අතර විද්‍යාගාර පරීක්‌ෂණ සදහා අවැසි බව ඔබ හොඳින් ම දන්නා කරුණක්‌.

එහෙත් අද වන විට යුද්ධය අවසන් වී කාලයක්‌ ගත වුණත් පරන්තන්හි කෝස්‌ටික්‌ සෝඩා කම්හල ආරම්භ කිරීමට තවමත් හැකියාවක්‌ ලැබිලා නැහැ. මේ සදහා කිසියම් ආයෝජනයක්‌ කළ හැකි නම් එය දේශීය කර්මාන්ත දියුණුව සදහා ගන්නා ඉතා හොඳ තීරණයක්‌ විය හැකි බවයි අප ගේ හැඟීම. එවැනි අවස්‌ථා සදහා කිසියම් පසුබිමක්‌ පසුගිය කාල වකවානුවේ ගොඩනැගී තිබුණ ද දේශීය අමුද්‍රව්‍ය පදනම් ව සිදු කළ හැකි කර්මාන්ත ඇරඹීම කෙරෙහි අවධානය දැන් දැන් ගිලිහී යමින් තිබෙන බවයි පෙනී යන්නේ. තම සාක්‌කුවට වැටෙන මුදලට ගිජු වන්නේ නම් සහ ඒ ගැන පමණක්‌ සිතන්නේ නම් මෙවැනි කර්මාන්ත ඇරඹීම කෙරෙහි යොමු වන්නට නොහැකි වන අතර එහි වැදගත්කම පවා වටහාගන්නට කිසිවකුට වත් නොහැකි වේ වි. පිටරට මත පමණක්‌ යෑපෙන ආර්ථිකයක්‌ ගොඩනැෙගන්නේ නම් අනාගතයේ දී විද්‍යා පර්යේෂණ සහ නව නිපයුම්වලට ආයුබෝවන් කියන්නට සිදු වේ වි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Sunday, 7 July 2019

විදු පත්ඉරුව

අතීතයේ සිට ම විවිධ ආක්‍රමණවලට ලක්‌ වීම නිසා අපේ රටට විවිධාකාරයේ බලපෑම් ඇති වූ බව නොරහසකි. භාෂාව, සංස්‌කෘතිය, ආගම පමණක්‌ නො ව මෙරට ජනයා ගේ ආහාර රටාව පවා වෙනස්‌ කරන්නට විටෙක ඒවා හේතු විය. ඒ අතුරින් ශ්‍රී ලංකාවේ පරිසරය දරුණු ලෙස වෙනස්‌ කර බොහොමයක්‌ දේශීය ශාක සහ සතුන් මෙරටින් පමණක්‌ නො ව මෙලොවින් ම ද අතුගා දමන්නට හේතු වූයේ දහ නව වැනි ශතවර්ෂයේ මහා බ්‍රිතාන්‍යය සිදු කළ ආක්‍රමණය බවට සැකයක්‌ නොමැත. කඳුකරයේ කදිම වන බිම් එළි කර කෝපි සහ තේ ඇතුළු විදේශීය ආර්ථික භෝග නො සිටුවන්නට ශ්‍රී ලාංකේය කඳුකර ජෛව උරුමය තවදුරටත් රැකෙනු ඇත. හඳුන්වා දුන් මෙකී භෝග ආයාසයකින් තොර ව නො වැඩීම එක්‌තරා ආකාරයකට මෙරටේ වාසනාවක්‌ වන්නේ එය ශාක ප්‍රජාව තරමක්‌ දුරට හෝ රැකීමට හේතුවක්‌ වීම නිසාවෙනි. මෙලෙස හඳුන්වා දුන් ආර්ථික භෝග හා එක්‌ ව මෙරටට උරුම වූ තවත් අහිතකර ප්‍රතිඵලයක්‌ වූයේ ආක්‍රමණික ජීවීන් ය.

ශාක ලෝකයේ ආක්‍රමණිකයන් ඉතා දරුණු ය. රටකට ආවේනික වන නමුත් තවත් රටකට ආගන්තුක වන මේ ආක්‍රමණිකයන් කිසිදු ලෙසකින් අනුකම්පාවක්‌ නො දක්‌වා දේශීය ශාක හා කරට කර තරග කර පරිසර පද්ධතියෙන් ඔවුන් ඉවත් කරන්නට සමත් ය. වෙන කවරදාටත් වඩා අධිකව ශ්‍රී ලාංකික පරිසර පද්ධතිය ආගන්තුකයන් විසින් ආක්‍රමණය කෙරෙමින් පවතින බව අප තේරුම්ගත යුතු ය. වත්මනේ මෙරට කඳුකර පරිසරය ඉතා ශීඝ්‍රයෙන් ආක්‍රමණය කරමින් දේශීය ශාකවලට තර්ජනයක්‌ වෙමින් පවතින ආක්‍රමණිකයෙක්‌ වෙයි. හොර රහසේ කාගේත් ඇස්‌ වසා කඳුකර පරිසර පද්ධතිය ආක්‍රමණය කරන මේ ශාකය කුමක්‌ ද? "ගල් ගොරකා" නමින් හැඳින්වුව ද ගොරකා විශේෂයක්‌ නො වන මේ ආක්‍රමණිකයා ගේ විද්‍යාත්මක නාමය වන්නේ Clusia rosea ය. බොහෝ විට දුෂ්කර, පස්‌ නොමැති ස්‌ථානවල වැඩීමට ප්‍රියතාවක්‌ දක්‌වන මේ ශාකය පාෂාණ මතු වූ කඳුකර හෙල් වැනි ස්‌ථානවල සුලබව හමු වේ.

ගල් ගොරකා මෙරටට පැමිණෙන්නේ උද්‍යාන අලංකාර කරන ශාකයක්‌ ලෙසිනි. බටහිර ඉන්දීය කොදෙව් දූපත් නිජබිම කරගත් මේ ශාකය නිවර්තන කලාපීය රටවල තර්ජනයක්‌ ව පවතින බව අධ්‍යයනයන් ගෙන් හෙළි වී තිබේ. අපිශාකයක්‌ ලෙස තම මූලාරම්භය සකස්‌ කරගන්නා මේ ආක්‍රමණිකයා ඉතා සරල ක්‍රමවේදයක්‌ තම ව්‍යාප්තිය සදහා යොදාගෙන ඇත. රතු පැහැති බීජ පිරුණ ඵලය ආහාර කරගන්නා පක්‌ෂීන් හොටෙහි රැෙදන බීජ තවත් ගසක හෝ ගලක තැවරීම නිසා මේ ශාකය ඉතා පහසුවෙන් පැතිරෙයි. හැදී වැඩී විශාල වන ශාකය බොහෝ විට පස හා සම්බන්ධ වන්නේ කඳෙන් සහ අතුවලින් දිගු ව පහළට වැඩෙන මුල් මගිනි. එනිසා මේ ශාකය නුග වර්ගයක්‌ යෑයි පළමු වර දකින්නකුට ක්‌ෂණිකව සිතේ. අලංකාර ලෙස අතුපතර විහිදෙන මේ ශාකය දෙස බලන්නකුට හැඟී යන්නේ මෙරටට ආවේනික වූ දේශීය ශාකයක්‌ ලෙස ම ය. ඉතා වේගයෙන් වර්ධනය වන සහ පැතිරී යන මේ ශාකය හේතුවෙන් කඳුකර ජෛව විවිධත්වය අනතුරේ වැටී ඇති බව අප තේරුම්ගත යුතු ය. ඔබේ වත්තේ මේ ශාකය ඇත්නම් වහා ගලවා පුළුස්‌සා දැමීමට පියවර ගන්නේ නම් එය ඔබ මෙරට පරිසර පද්ධතිය රැකගැනීම සදහා සිදු කරන අනර්ඝ මෙහෙයක්‌ වනවා නොඅනුමාන ය.

ආගන්තුකයෝ මෙරට ආක්‍රමණය කරද්දී ආවේනිකයෝ වඳ වෙමින් යති. මතු කතා කරන්නට යන ආවේනිකයා වඳ වීමට තුඩු දෙන්නේ සංවර්ධන කටයුතු යෑයි කියාගන්නා මිනිසා ගේ ආත්මාර්ථකාමීකම ම ය. ශක්‌ති ජනනය උදෙසා පරිසරය දරුණු ලෙස විනාශ කරන මේ සමයෙහි, මූලික පාරිසරික තත්ත්ව වාර්තා සහ එහි නිර්දේශ කොළ කෑලිවලට පමණක්‌ සීමා වී ඇත්තේ ලබා දෙන මුදලට වෘත්තිකයන් ගේ හෘද සාක්‌ෂිය යට කර ඇති බැවිනි. කිසිවකුත් තවමත් නිසි ඇගයීමක්‌ නො කර ඇති මේ සමයෙහි, කුඩා ජල විදුලි බලාගාර තැනීම තවමත් සිදු කරගෙන යන බව පෙනේ. කැලණි ගංගාව මේ අතුරින් බොහෝ පීඩාවට පත් ව ඇති අතර නුදුරෙහි පිහිටන මෙවැනි ව්‍යාපෘති, ගගේ ස්‌වාභාවිකව පිහිටි ජල මට්‌ටම අධික ව අඩු කරන්නට හේතු වී ඇත. මේ තත්ත්වය ප්‍රබලව බලපාන්නේ මේ ආශ්‍රිත ව වෙසෙන සතුන්ට සහ ශාකවලට බව අමුතුවෙන් විස්‌තර කළ යුතු නො වේ.

"ලිප්ස්‌ටික්‌ ගෝබි" නම් වූ මාළුවා ගැන ඔබ බොහෝ දෙනකු අසා නැතුවා විය හැකි ය. කඳුකරයේ ගලා යන ජලපහරවල් ආශ්‍රිතව ජීවත් වන මේ මාළුවා විශේෂයෙන් ම හමු වන්නේ සබරගොමු පරිසරයේ බව සදහන් වේ. මේ මාළුවා ගේ විශේෂත්වය වන්නේ ලංකාවට ආවේනික පමණක්‌ නො ව අතිශයින් ම වඳ වීමේ තර්ජනයට ලක්‌ වූ සත්ත්ව විශේෂයක්‌ වීම ය. කැලණි ගඟ ආශ්‍රිත ව වාර්තා වී ඇති මේ මාළුවා නුදුරේ දී ගංගාව හරස්‌ කර ඉදි කෙරෙන ජල විදුලි බලගාර නිසා මෙලොවින් සමුගන්නට ආසන්න බව කණගාටුවෙන් වුව මෙහි සඳහන් කළ යුතු ය. තම ජීවන චක්‍රයේ අඛණ්‌ඩතාව පවත්වාගෙන යන්නේ ගංගාවේ අඛණ්‌ඩ බව නිසා වීම ය, මෙවැනි ව්‍යාපෘති මේ මාළුවා ගේ පැවැත්මට තර්ජනයක්‌ වී ඇත්තේ. ගලා යන මිරිදියෙහි ගල් පර පත්ලෙහි දමන බිත්තර ගසාගෙන ගොස්‌ කරදිය මිශ්‍ර පරිසරයේ දී මෝරා පැටවුන් බිහි වන අතර මත්ස්‍යයා නැවත තම නිජබිමට පැමිණෙන්නේ ඉහළට පිහිනීමෙනි. මේ අඛණ්‌ඩ බව බව බිඳ වැටීම නිසා ගමන දෙපසට ම නවතින අතර ඉතා ඉක්‌මනින් ම මේ මාළුවා වඳ වන්නට හේතු වනු ඇත. අලංකාර මසකු වන මේ මාළුවා ලෝකයෙන් ම සොයාගත හැකි වන්නේ ලංකාවෙන් ම පමණක්‌ වීම ද ඒ ද මේ ප්‍රදේශයෙන් ම පමණක්‌ වීම ද කෙතරම් සුවිශේෂී දැයි ඔබට වැටහෙනු ඇත. මිනිසා ගේ ආක්‍රමණය නිසා මේ ආවේනිකයාට ඔහු ගේ නිජබිම ද තම ජීවන චර්යා පවත්වාගෙන යැමේ අවස්‌ථාව ද අහිමි වන්නේ ජෛවවිවධත්වය සුරැකීමට බෙරිහන් දෙන පිරිසක්‌ හිඳිනා මේ රටේ දී ම බව සිහිපත් කළ යුතු ය.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Saturday, 6 July 2019

විදු පත් රුව

නුරාධපුර යුගය මෙරට ලිත ඉතිහාසයේ ප්‍රථම යුගයයි. එහි දී බුදුදහම රාජ්‍ය අනුග්‍රහය යටතේ ස්‌ථාපිත වීමත් ඒ හා සබැඳි සංස්‌කෘතියක්‌ මෙරට ඉතා කදිමට ව්‍යාප්ත වීමත් ප්‍රකට කරුණු ය. ස්‌තූප නිර්මාණයත්, බුදු දහම මූලික කරගත් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පයත්, අවිහිංසාවාදී කෘෂිකර්මාන්තයත් එහි මූලික අංග අතර විය. සමස්‌ත පද්ධතිය තුළ දිගුකාලීනව වර්ධනය වූ ශිල්පීය දැනුමක්‌ මේ සංස්‌කෘතිය තුළ ඇති බව පෙනී යයි. ඒ ශිල්පීය දැනුම වන්නේ නිර්මාණශීලිත්වය පාදක කරගත් හෙළ කලාවයි. සාම්ප්‍රදායික දේශීය දැනුම හා මුසු වූ ඉන්දීය කලා ශිල්පය මෙරට සුවිශේෂී රටා මතු කරන්නේ මෙරට වූ දැනුම් පද්ධතිය නව මගකට යොමු කරමිනි.

මේ අතර භූ සම්පත් පිළිsබඳ දැනුම සහ එහි භාවිතය ද උපරිමයක වූ බව ඉතා හොඳින් පැහැදිලි වන අවස්‌ථා බොහොමයක්‌ හමු වේ. පැරැන්නන් ගේ භූ විද්‍යාත්මක දැනුම ඉතා විශිෂ්ට බව කිව හැකි ය. අනුරාධපුර යුගයේ බොහොමයක්‌ ගොඩනැගිලි නිර්මාණය සදහා පාදක වී ඇත්තේ පාෂාණ මූලික වූ ව්‍යqහයන් බව අදටත් පැහැදිලි වේ. එලෙස පාෂාණ යොදාගන්නා අතර බොහොමයක්‌ ඒ ආසන්නයේ හමු වන පාෂාණ බව පසුගිය දශකය තුළ මවිසින් සිදු කරන ලද භූපුරාවිද්‍යාත්මක පර්යේෂණවලින් ප්‍රකට වූ කරුණකි. ශ්‍රී ලංකාවේ හමු වන බොහොමයක්‌ පාෂාණ විපරිත පාෂාණ වන අතර මෙතෙක්‌ සිදු කරන ලද පර්යේෂණවලට අනුව කිසි ම අවස්‌ථාවක ග්‍රැනයිට්‌ වැනි ආග්නේය පාෂාණ හමු නො වන බව කිව යුතු ය. පාෂාණ කුට්‌ටි කරගැනීම සදහා ඉතා කදිම ක්‍රමවේදයන් අපේ පැරැන්නන් භාවිත කර ඇත. අනුරාධපුර යුගයට ම ආවේනික වූ ඒ ක්‍රමවේදය පොළොන්නරු යුගය වන විට ක්‌ෂීණ වී ගොස්‌ වෙනත් ක්‍රමවේදයකට මාරු වී ඇත. නයිස්‌ පාෂාණවල (Gneiss) ස්‌වාභාවික පැලුම් රටාවන් මනාව අධ්‍යයනය කර ඉතා කදිමට ඔවුන් භාවිතයට ගෙන ඇත්තේ වර්තමාන භූ විද්‍යාඥයන්ට නොදෙවැනි ලෙසිනි. පාෂාණ කුට්‌ටි කරගැනීම සදහා රසායනික ක්‍රමවේදයන් භාවිත කරන්නට ඇති බවට ද යම් යම් කරුණු මේ පර්යේෂණවල දී මතු විය. එක්‌ එක්‌ වට ප්‍රමාණවලින් යුතු විවිධ වැලි වර්ග භාවිත කිරීමෙන් ඉතා කදිමට පාෂාණ සුමට කරගැනීම සිදු කර ඇත. විසල් ගල් කණු, බැමි පමණක්‌ නො ව විවිධාකාරයේ පිළිම බිහි වන්නේ මෙවැනි පසුබිමක්‌ තුළ ය.

කබොනේට අඩංගු විපරිත පාෂාණයක්‌ වන කිරිගරුඬ පාෂාණය (Marble) ගෘහ අලංකරණය සදහා පමණක්‌ නො ව ඉතා උසස්‌ ගණයේ පිළිම නිර්මාණයට ද යොදාගෙන ඇති බව මහමෙව්නාවේ ඇති සමාධි බුදුරුව සාක්‌ෂි ගෙන එයි. ඉතා දුර්වල පාෂාණයක්‌ වන මේ කිරිගරුඬ පාෂාණය එනිසා ම දමනය ඉතා අසීරු ය. එහෙත් මේ පිළිම සහ කැටයම් අධ්‍යයනයෙන් පෙනී යන්නේ එකල තාක්‌ෂණ ශිල්පීන් භාවිත කළ ක්‍රමවේදයන්හි අග්‍රගණ්‍යභාවයයි. මේ පාෂාණවල භාවිතය ශ්‍රී ලාංකේය බොහොමයක්‌ පුරාවිද්‍යාඥයන් හඳුනාගෙන ඇත්තේ අවසාදිත පාෂාණයක්‌ වන "හුණුගල්" (Limestone) ලෙස වන අතර ඒ අර්ථකථනය සපුරා වැරැදි බව මෙහි දී සදහන් කළ යුතු ය. තමාට අවැසි සම්පත් තම ආසන්නතම පරිසරයෙන් උකහාගෙන ඇති බවට තවත් එක්‌ සාක්‌ෂියක්‌ වන්නේ යාපනය අර්ධද්වීපයේ බොහොමයක්‌ පැරැණි නිර්මාණයන් සදහා මයෝසීන හුණුගල භාවිතයයි.

මේ පාෂාණ හඳුනාගැනීමේ දී සහ එමගින් යම් යම් පුරාවිද්‍යාත්මක අර්ථකථනයන් සිදු කිරීමේ දී භූ විද්‍යාත්මක දැනුම ඉතා වැදගත් වේ. එනිසා ඒ සදහා භූ විද්‍යාඥයකු ගේ පර්යේෂණ දායකත්වය ලබාගැනීම නුවණට හුරු ය. එසේ නොමැති ව සිදු කර ඇති වැරැදි අර්ථකථනයක්‌ ගැන මෙහි දී විශේෂයෙන් සදහන් කළ යුතු ය. අනුරාධපුරයේ ඡේතවනය කෞතුකාගාරයේ හමු වන අලංකාර පිළිම සහ කැටයම් කිහිපයක්‌ වන අතර පුරාවිද්‍යාඥයන් ඒවා හඳුන්වන්නේ ඉන්දීය "කඩප්පා" හුනුගල් පාෂාණයෙන් කරන ලද්දක්‌ ලෙස ය. මෙවැනි ම වූ පිළිම කිහිපයක්‌ තිස්‌සමහාරාම ප්‍රදේශයෙන් ද හමු වී ඇත. මතුපිටින් සුදු පැහැ හුණුමය ස්‌වභාවයක්‌ දක්‌වන මේ පාෂාණයේ අභ්‍යන්තරය ඉතා අලංකාර කොළ නිල් පැහැයකින් යුක්‌ත වෙයි. භූ විද්‍යාත්මක පර්යේෂණවලින් පැහැදිලි වූයේ එම පාෂාණ විපරීත පාෂාණයක්‌ වන එක්‌තරා කිරිගරුඬ (serpentinized marble) විශේෂයක්‌ වන බවයි. මේ පාෂාණ විශේෂය ලංකාවේ උඩුපුස්‌සැල්ලාව ප්‍රදේශයේ හමු වන අතර ඉන්දියාවෙන් ගෙන්වීමට තරම් අවශ්‍ය නො වන බව ය තේරුම් යන්නේ. ඒ අනුව පුරාවිද්‍යාඥයන් ගේ අර්ථකතනය කොපමණ නිවැරැදි ද යන්න ඔබට තේරුම්ගත හැකි වනු ඇත.

මල්වතු ඔය නිම්නය පැරැණි ස්‌තුප නිර්මාණයේ දී බොහෝ භූ සම්පත් ලබා දුන් ප්‍රදේශයකි. පාෂාණවලට අමතරව ගඩොල් නිර්මාණය සදහා ඉතා අගනා මැටි ලබා දෙන්නේ මල්වතු ඔය නිම්නයේ ගල්කඩවල ප්‍රදේශයෙනි. ඉතා විශාල ගඩොල් නිර්මාණය කරමින් ස්‌තුප පිරවුම සදහා පැරැන්නන් තාක්‌ෂණය මෙහෙයවූ ආකාරය ඉතා අගනේ ය. ඉතා සවි ශක්‌තිමත් ගඩොල් නිර්මාණය සදහා අවශ්‍ය වැලි සහ මැටි සුසංයෝගය තීරණය වී ඇති අන්දම විස්‌මයජනක ය. එපමණක්‌ නො ව විටෙක දහයියා අළු ද මේ සමග මිශ්‍ර ව ඇති බව පෙනී යයි. විවිධ අවශ්‍යතාවන් සදහා විවිධ ප්‍රමාණවල ගඩොල් නිර්මාණය කරමින් පැරැන්නන් ගේ තාක්‌ෂණික කුසලතාව මැනැවින් ඉස්‌මතු කර ඇති බව එම නිර්මාණ අධ්‍යයනය කළ විට මැනැවින් තේරුම්ගත හැකි ය. අමු ගඩොල් කදිමට පුළුස්‌සා ඇති බව ද අඩුවෙන් පුළුස්‌සා අමු ගඩොල් නො තැනීමෙන් ද, වැඩියෙන් පුළුස්‌සා උණු වූ ගඩොල් නො තැනීමෙන් ද ගින්දර භාවිතය මගින් උෂ්ණත්ව පාලනයේ අපූරුව ඉස්‌මතු වේ.

භූ සම්පත් භාවිතය පිළිබඳව තව බොහෝ උදාහරණ ඇත. ඛනිජ වර්ග භාවිතය ඉතා බහුලව සිදු ව ඇති බව ද එමගින් පබළු වැනි කදිම නිර්මාණයන් කර ඇති බව ද මා කර ඇති පර්යේෂණවලින් පැහැදිලි වේ. ඉදිරි කාලයේ දී මෙතුළින් තවත් වටිනා කරුණු කාරණා බොහොමයක්‌ ඔබ හමුවට ගෙන ඒමට හැකි වනු ඇත.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Friday, 5 July 2019

විදු පත්ඉරුව
22.06.2019

පසු ගිය දිනෙක මා ලද ලිපි අතරින් එක්‌ සුවිශේෂී ලියවිල්ලක්‌ ඔබ හමුවට ගෙන ආ යුතු යෑයි සිතුවෙමි. පහත ඇත්තේ ඒ ලිපියයි. කිසිදු වෙනසක්‌ නො කළ බව කිව යුතු ය.

"වාසනවාට හෝ අවාසනාවට මිනිසා මිහි මත බිහි වී ඇත. වසර මිලියන 2කට මත්තෙන් වානර මගින් ඉවත් වී වෙන ම මාර්ගයක ගමන් කළ මානවයා ශීඝ්‍රයෙන් මෙතෙක්‌ ලද වෙනස නම් ඉතා අධික ය. වෙන කවර සත්ත්වයකුට ද වඩා ස්‌වාභාවික පරිසරයෙන් වියුක්‌ත ව ඉතා කදිම නිර්මිත පරිසරයක අයිතිය හිමි කරගන්නට සමත් වී ඇත. එපමණක්‌ නො වේ. ඒ වෙනුවෙන් ස්‌වාභාවික පරිසරය අමු අමුවේ ම වෙනස්‌ කරන්නට පෙලඹී ඇත. ඒ තම ආත්මාර්ථකාමීකම වඩාත් හොඳින් ලොවට පෙන්වමිනි. ලොව වෙසෙනා සියලු ම සත්ත්වයන් හට පාරිසරික සිමා මායිම් ඇත්තේ මුත් මිනිසාට එසේ නැත. කණගාටුවට කරුණ නම් තමනට අයිති නො වූ වෙනත් සත්ත්වයන් ගේ රාජධානි ද බියක්‌ සැකක්‌ නොමැති ව ආක්‍රමණය කර අත්පත් කරගැනීමයි. ආක්‍රමණයට ලක්‌ වූවන් මේ වන විට වඳ වී ගොසිනි. නැත හොත් වඳවෙමින් පවතින බැවින් රතු දත්ත පොතට ඇතුළත් කරන්නට තරම් මිනිසා අකාරුණික වී ඇත. නැත හොත් වඳ වී යන බැවින් අනාගතයේ තම දරු පරපුරට දැකගන්නට සත්ත්ව උද්‍යානයේ කූඩුවක තබා ඇත.

ස්‌වාභාවික පරිසරයේ වෙසෙනා ජීවීන් සමූහයේ ම එක්‌ ජීවී විශේෂයක්‌ ලෙස බිහි වුව ද මිනිසා තම ආධිපත්‍යය අනෙකුත් ජීවීන් මත බලපවත්වන්නේ සිත් පිත් නැත්තකු ලෙසයි. කලකට පෙර තමා සමග එක්‌ ව නැගී සිටි ජීවීන් ද තමාට එරෙහි වූ ජීවීන් ද ඉතා පහසුවෙන් යටපත් කරන්නට මිනිසා සමත් වී ඇත. කෙටි කාලයක්‌ තුළ තම නිර්මිත පරිසරය ගොඩනැගීම සදහා අපමණ වෙහෙසක්‌ ගත් මිනිසා පරිසරයේ චක්‍රීය බව තේරුම්ගත්තේ බොහෝ පසු ව ය. ඒ වන විට සිදු විය යුතු සියල්ල සිදු වී හමාර ය. මේ සියල්ලට හේතු වී ඇත්තේ මිනිසා ම කියනා පරිදි මිනිසා ගේ අග්‍රගණ්‍ය මොළයේ දියුණුවයි. කොපමණ දියුණු වුවත් දුරදිග නො බැලීමේ ප්‍රතිඵලයක්‌ ලෙස සිදු කළ වෙනස්‌කම් සියල්ල මිනිසාට ම පාරා වළල්ලක්‌ වී පැමිණ හමාර ය. කාලය ගත වෙමින් ඇත. දියුණු මොළයට කාලයකට පසු හෝ මේ බව පසක්‌ වුව ද කළ හැක්‌කක්‌ නොමැති වී ඇත. කෙසේ වුවත් මිනිසා තම දුර්දාන්ත විනාශකාරී මාවතේ දිගට ම ගමන් කරන බවයි පෙනී යන්නේ.

තම ගම්බිම් අහිමි වූ ජීවීන් ජීවත් වීමේ අරගලයට ඉතා භයානක ලෙස මුහුණ දුන් බව ද වඳ නො වූවන් තවමත් ඊට මුහුණ දෙමින් සිටිනා බව ද ඔබට අමුතුවෙන් වටහා දිය යුතු නැත. වනාන්තර සිමාකාරී වීම පමණක්‌ නො ව ඒවා බොහොමයක්‌ වනඋද්‍යානයන් වීම ද නිසා බොහෝ ජීවීන්ට තම නිදහස්‌ චරණය සීමා කරන්නට සිදු වී ඇත. එනිසා අලින්ට, ඉත්තෑවුන්ට, රිලවුන්ට, වඳුරන්ට, මීයන්ට සහ ඌරන්ට තම ජීවිතය උගසට තබා ආහාරය සදහා ගම් වදින්නට ද සිදු වී ඇත. පවතිනා දෙයින් ලැබෙනා දෙයින් කුසගින්න නිවා ගන්නට සිදු වීම නිසා පොලිතින් ද තම ආහාරයේ එක්‌ අංගයක්‌ වී ඇත. තමනට නිවහන සැපයූ විසල් රුක්‌ ගොමු නොමැති නිසා තම දරුවනට අවැසි රැකවරණය සදහා පක්‌ෂීන්, ලේනුන් වැනි සතුනට මිනිසා ගේ නිර්මිත පරිසරය තෝරාගන්නට සිදු වී ඇත. බොහොමයක්‌ සතුනට මිනිසා තැනූ මංමාවත් මරණය ගෙනෙනා ස්‌ථාන බවට පෙරළී ඇත. එනිසා තම පැවැත්ම ස්‌වාභාවිකවරණයට පමණක්‌ තීරණය කළ නොහැකි බව ද ඒ සදහා මානව වරණය ද අතිශයින් බලපානා බව ද ඔබට වැටහෙනු ඇත.

මිනිසා තමාට අවැසි ජීවීන් උදෙසා සුවිශේෂී ආරක්‌ෂණ වැඩපිළිවෙළක්‌ සකසා ඇති බව සත්‍යයකි. කොටසකට පමණක්‌ අතිශය සහන සහ සුබසාධන සපයා ඇත. තම නිර්මිත පරිසරයට ගැටලුවක්‌ වන්නා වූ සියලු ම ජීවීන් ඉන් ඈත් කර තබන්නට හෝ අතුගා දමන්නට හෝ පෙලඹී ඇත. මිනිසා තම පැවැත්ම තහවුරු කරනු වස්‌ සිදු කරනා පර්යේෂණ නිසා සමහර ජීවීනට තම ජීවිතය පවා පුද කිරීමට සිදු ව ඇත. පර්යේෂණ පමණක්‌ නො ව තම අධ්‍යාපනය උදෙසා යෑයි ජීවීන් කුඩුවල දමා ගාල් කර තබන සත්ත්ව උද්‍යාන බිහි කිරීම නිසා ජීවීන්ට තම නිජබිම්වල ජීවත් වීමේ අයිතිය අහිමි කර ඇත. තාක්‌ෂණය මෙතරම් දියුණු වී ඇති මේ සමයෙහි මෙවැනි සත්ත්ව උද්‍යාන නම් වදකාගාර තවමත් පවත්වාගෙන යැම මිනිසා ගේ ක්‍රෑර බව හොඳින් පෙන්වන්නකි. වර්තමානයේ මුදලට කෑගසන්නා වූ සත්ත්ව අයිතිය සුරකින්නන් හට ද මේ බව පසක්‌ නො වීම කෙතරම් කණගාටුවට කරුණක්‌ ද යන්න ඔබට වැටහේ වි.

මිහි මත ඉතිරි වී ඇති බොහොමයක්‌ ජීවීන් මිනිසා ගේ ම නිර්මාණයක්‌ වූ අභයභූමිවලට සීමා කර ඇත. වනාන්තර එලි පෙහෙළි කිරීම නිසා යන එන මං අහිමි වූවන්ට මෙමගින්

රැකවරණයක්‌ සැලසේ යෑයි සිතුව ද ඇත්තෙන් ම එසේ සිදු නො වන බව කිව යුතු ය. සංචාරකයන් පිරිවරා ගත් රථ මහා හඬ නංවමින් වන වැසියන් ගේ නිදහසට අතිශය බාධා කරයි. හුදු විනෝදය පිණිස, ඇස්‌ නිලංකාර කරනා අධි සැර ආලෝක විහිදුවනා උපකරණ රැගෙන යන එන මග රැක සිටීම නිසා වන වැසියන් බියට පත් කරන බව ද විටෙක කෝපයට ද පත් කරන බව ද මේ ආත්මාර්ථකාමී මිනිසුන් දත යුතු ය. එපමණක්‌ නො වේ. වන වැසි මසට ලොල් වූ දඩ වැද්දන් ගේ ග්‍රහණයට අසු වන්නන් ප්‍රමාණය මෙතෙකැයි කිව හැකි නො වේ.

වර්තමානයේ මේ කොයි ආකාරයෙන් හෝ ජීවීන් ගේ වටිනා ජීවිතය නැති වන්නට ඉඩ කඩ බොහෝ ය. ජීවීන් හට ඉන්නට තැනක්‌ නැත. ඔවුනට යන්නට ද තැනක්‌ නැත. අතරමං වන, මිනිසා ගේ නිර්මිත පරිසරයේ ජීවීන්ට වෙන් කළ ඉඩක්‌ නොමැති බව ඔබ තේරුම්ගත යුතු ය. එහෙත් සියලු ම ජීවීන් හට කෙසේ හෝ ජීවත් වීමේ අරගලයක නිරත වීමට සිදු වේ. ඒ සැම අයකුට ම ජීවත් වීමේ පරම අයිතිය ඇති බව මිනිසා තේරුම්ගන්නා තෙක්‌ වුව ද ඒ වන විට ජීවත් වීමට තම අනන්‍ය වූ ගම බිම ඉතුරු වී ඇතැයි කිසිවකුට කිව නොහැකි ය."

"වඳ නො වී සිට තවමත් ජීවත් වීමට අරගල කරන්නෙක්‌" යෑයි ලිපිය අවසානයේ සටහන් තබා තිබිණි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Monday, 1 July 2019

විදුපත් ඉරුව
22.06.2016

PET Scan යන්ත්‍රය මිල දී ගන්නට වුවමනාවටත් වඩා ධන පරිත්‍යාග ලද බව දැනගැනීම අප ඉතා සතුටට පත් කරන්නකි. දනට පිනට හිතැති බෞද්ධ සංස්‌කෘතියෙන් සුපෝෂිත මෙරට අපට එය පුදුම විය යුතු කරුණක්‌ නො වන අතර ම වර්තමාන රාජ්‍ය පරිපාලනයෙන් මහජනතාවට දක්‌වන කුඩම්මා ගේ සැලකිලි හමුවේ මෙය මහජනතාව ලබා දුන් ඉතා ආදර්ශවත් ප්‍රතිචාරයක්‌ බව කිව යුතු ය. එය එක්‌තරා ආකාරයකට රාජ්‍ය පරිපාලනයට ගැසූ තදබල කම්මුල් පහරකි. ආත්මාර්ථකාමී උඩඟු දේශපාලකයන් එළිපිට ම පෙන්වන කුහක බව කොපමණ දරුණු ද යන්න ඔබ අපට දැනගැනීමට සුපිරි වාහන මිල දී ගැනීම හමුවේ ඔවුන් දක්‌වන ප්‍රතිචාර ම ප්‍රමාණවත් ය. නාය යැම් හේතුවෙන් ද, ගංවතුර හේතුවෙන් ද මෙන්ම ඉතා අවාසනාවන්ත ලෙස සිදු වූ සාලාව කඳවුරේ පිපිරීම හේතුවෙන් ද රට වැසියන් කොටසක්‌ අවතැන් වී ඇත. මේ අවතැන් වීම් හමුවේ තම නිවාස අහිමි වීමෙන් උන්හිටි තැන් ගිලිහුණු ජනතාව අද බහුතරයක්‌ කඳවුරුවලට හිර වී ඇත. තමාට නිවසක්‌ ඉඩමක්‌ කව දා හිමි වන්නේ ද යන්න ඔවුන් ගේ ප්‍රධාන ම ගැටලුවයි. තාවකාලිකව අවතැන් වූවන් ද පසු වන්නේ තම කටයුතු සාමාන්‍ය පරිදි සිදු කරන්නේ කවර දා දැයි ඇඟිලි ගනිමිනි. අප සැවොම තේරුම්ගත යුත්තේ මේවා සියල්ල ඔවුන් ගේ දැවෙන ප්‍රශ්න බවයි. විගසින් එම ප්‍රශ්න විසඳිය යුතු බවයි.

එහෙත් ජනතාව ගේ ම කැමැත්තෙන් පාර්ලිමේන්තුවට යෑවූ ඇතැම් මැති ඇමැතිවරුන් මේ ව්‍යසන හමුවේ කිඹුල් කඳුළු වත් නො හෙළන බව ඔවුන් ගේ ක්‍රියා කලාපවලින් කදිමට පැහැදිලි වෙයි. තම අසල්වැසියන් කරදරයක වැටුණු විට, අකරතැබ්බයක්‌ සිදු වූ විට සතුටු වන අයෙක්‌ නම් නැත. එමගින් ලකුණු දමා ගන්නා බොර දියේ මාළු බාන අයෙක්‌ නම් නැත. එහෙත් වර්තමාන කුහක දේශපාලකයන් නම් එසේ ම ය. රටක ආදර්ශවත් විය යුතු ජනතා නායකත්වය මෙසේ "පිස්‌සු කෙළිද්දී" ජනතාව සහනය බලාපොරොත්තු වන්නේ කා ගෙන් දැයි යන්න ප්‍රශ්නයකි. සැබෑ ජනතා නායකත්වයක්‌ වෙයි නම් මේ වන විටත් PET Scan යන්ත්‍රය වැනි දැවෙන අවශ්‍යතා වෙනුවෙන් සුඛෝපභෝගී වාහන සදහා වෙන් කළ මුදල කැප කර හමාර ය. එහෙත් කරුමෙක මහතෘ එසේ වී නැත. එසේ වන්නේ ද නැත. බලාපොරොත්තු ද විය නොහැකි ය.

විටෙක මෙය ආයතනික මට්‌ටමින් ද දැකිය හැකි ය. තමා යටතේ සේවය කරන සේවකයන් ගේ සුබසාධනය ඉතා වැදගත් ය. ආයතනය රැඳී පවත්නේ එම සේවකයන් හේතුවෙනි. සේවකයන් සතුටින් පසු වීම ආයතනයේ දියුණුවට හේතු වන බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නො වේ. ආයතනවල බොහොමයක්‌ නායකත්වයන් තම සේවකයන් ගේ සිත් රිදවීමට බොහෝ සමත් ය. ඔවුහු තම සේවකයන් ගේ ගැටලුවලට කන් නො දෙන්නෝ ය. අදහස්‌වලට ගරු නො කරන්නෝ ය. තම ආයතනයේ දියුණුව උදෙසා කැප කිරීම් කරන සේවකයන් ගේ අදහස්‌වලට කන් නො දෙන නායකත්වය දුර්වල ය, ළපටි ය. ඉහළ නිලධාරීන් නිසා ද ආයතනයේ වෙනත් ගැටලු නිසා ද මංමුළා වන නායකත්වය තමාට දරාගන්නට වන පීඩනය පහ කරන්නේ තම පහළ නිලධාරීන්ට බැන වැදීමෙනි. නැත හොත් අපහාස කිරීමෙනි. එය බොහෝ විට ඔවුන් නොදැනුවත් ව කරන්නකි. මේ හේතුවෙන් ඉතා හොඳින් වැඩ කරන සේවකයෝ ඉතා ඉක්‌මනින් ආයතනික නායකත්වය කෙරෙහි කලකිරෙතිs. එනිසා ම ඔවුහු එම ආයතනයෙන් ඉවත් ව වෙනත් ආයතනයක සේවයට යති.

පරිණත නායකත්වය ගැඹුරු ජලය මෙනි. නො කැලතෙයි. සියල්ලට ම සාවධානව ඇහුම්කන් දෙයි. වටහාගනී. තම සේවකයන් ගේ ගැටලු ක්‌ෂණිකව හඳුනාගනී. සුදුසු තීරණ නිසි කල පැමිණි විට ගනී. ක්‍රියාත්මක කරයි. ඔහු හා ආයතනයේ සියල්ල හිතවත් ය. එහෙත් වරද හමුවේ දඬුවම් කරයි. වරද වටහා දෙයි. එවැනි නායකත්වයක්‌ හා වැඩ කිරීම පහසු ය. එහෙත් වත්මනේ බොහෝ නායකත්වයන් සේවකයන් නොමග යවනසුලු ය. ශ්‍රමය සූරාගැනීම හැර වෙන යමක්‌ ගැන නො සිතයි. තීන්දු තීරණ ගැනීමේ දී සේවකයන් ගේ උපකාරය නො පතයි. නායකත්වය නිසා ඔළුව උදුම්මාගන්නා නිලධරයන් නිසා ආයතන ක්‍රමයෙන් දුර්වල වෙයි.

සුබවාදී නායකත්වය හේතුවෙන් සේවක මනස සන්සුන් වෙයි, ක්‍රියාශීලී වෙයි. එනිසා ම සේවය කරන පරිසරය යහපත් වෙයි. මේ තත්ත්වයන් නිර්මාණය වීම වර්තමාන විද්‍යාවෙන් ද සොයාගෙන ඇති අතර බුදු දහමේ ද සදහන් වෙයි. මේ වර්ධනය සමාජයේ කුඩා ම ඒකකය වන පවුල් සංස්‌ථාවට ද අදාළ ය. පියා හෝ මව හෝ පවුලේ මූලිකත්වය ගත යුතු ම ය. නැත හොත් දරුවන් නිසි පරිදි සමාජගත කළ නොහැකි ය. ඇත්තෙන් ම අනාගතය යහපත් කිරීම පටන්ගත යුත්තේ ද මෙතැනින් ම ය. නිසි හික්‌මවීම, සමාජශීලී භාවය, අන්‍යයන්ට ගරු කිරීම, වගකීම් සහිත බව යනාදී බොහෝ කරුණු කාරණා ළමා මනසට කාවැද්දිය හැක්‌කේ ගෙදරින් ම ය. වැඩිහිටියන් ගේ සුබවාදී ආදර්ශවත් බව දරුවන් සැම විට ම යහමගට ගෙන යයි. යහපත් අනාගතයක්‌ නිර්මාණය වන්නේ එවිට ය. ගැටලුවක දී දරුවනට බැන වැදීමෙන් ඔවුන් මංමුළා වන අතර නිවැරැදි තීරණ ගැනීමේ දී පසුබෑමක්‌ ඇති කරයි. පසු කාලීනව විවිධාකාර මානසික ව්‍යාකුලතාවන් ගෙන් යුක්‌ත වූ මිනිසුන් සමාජයට බිහි කරන්නේ කුඩා කල ම දරුවන් ගේ හිත් තලා දැමීමෙනි.

යහපත් මවුපියන් ගේ රැකවරණයෙන් ඉතා හොඳ සමාජයට වැඩදායි මිනිසුන් බිහි වන බව අමුතුවෙන් කිව යුත්තක්‌ නො වේ. ආයතනයට ද මෙය අදාළ ය. නායකත්වය යහපත් වන විට සේවක මඩුල්ල ඉතා හොඳින් සේවයේ නිරත වෙයි. එනිසා ආයතනය දිනෙන් දින ම දියුණු වෙයි. රටකට ද මෙය ම ය. අඳබාලයන් තෝරන්නේ සමාජයට අහිතකර නායකයන් වන අතර හොඳ මිනිසුන් බහුල කල රටක නායකත්වයට පත් වන්නේ හොඳ අයෙකි. පරිසරය සුබවාදී වීම රටක්‌, ආයතනයක්‌ මෙන්ම පවුලක්‌ සමෘද්ධිමත් කරන අතර වගකිව හැකි ආරක්‌ෂාකාරී සමාජයක්‌ බිහි කරයි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර   07 කිරින්ද  එතිහාසික වශයෙන් පමණක් නොව භූ විද්‍යාත්මකවත් වැදගත් වන ස්ථානයකි. කිරින්ද විහාරය ස්ථානාපනය වී ඇත්තේ ග...