Friday 9 August 2019

විදුපත්ඉරුව
11.01.2017


ඉකුත් සති අන්තය අතිශය කාර්යබහුල එකක්‌ විය. ඒ අන් කිසිවක්‌ නිසා නොව ගංවතුර උවදුරට ලක්‌ වූ කැලණි ගං මිටියාවතෙහි ජීවත් වන කොළඹ අවට ජනතාවට සිදු වූ හානිය තක්‌සේරු කිරීමේ දුෂ්කර කාර්යයක්‌ කරන්නට සිදු වීමයි. ජාතික ගොඩනැගිලි පර්යේෂණ ආයතනය සැම විට ම මෙවැනි අභියෝගාත්මක කාර්ය සදහා උර දෙන්නට සැදී පැහැදී සිටිනා නිසාත්, මෙවැනි දෑ පිළිබඳව ධනාත්මකව සිතනා පිරිසක්‌ එහිඇති හෙයිනුත් බොහෝ උද්යෝගිමත් ලෙස ද කාර්යශූර ලෙස ද මෙන්ම විනෝදාත්මකව ද එම සමීක්‌ෂණය සිදු කරන්නට හැකි වූ බව පැවසිය යුතු ය.

මේ ගංවතුර උවදුර සිදු වී බොහෝ කල් වුව ද පශ්චාත් ආපදා කළමනාකරණ කටයුතු නිසි පරිදි සිදු කරන්නට කඩිනම් වැඩපිළිවෙළක්‌ අදාළ වගකිවයුතු ආයතනවලට නොමැති වීම පිළිබඳව කණගාටු විය යුතුවාක්‌ මෙන්ම ඉතා වගකිවයුතු ලෙස ඔවුන් ගේ අවධානය ද මේ කෙරෙහි යොමු විය යුතු බව පැවසිය යුතු ය. මෙවැනි ආපදාවන්ට ලක්‌ ව අවතැන් වන ජනතාව උදෙසා බොහෝ ආධාර උපකාර මුල් ම කාලයේ ලැබෙනා මුත් කල් යත් ම ඔවුන් පිළිබඳ මතකය අමතක වන බැවින් ස්‌ථිරසාර විසඳුමක්‌ ඉතා කෙටි කලකින් ස්‌ථාපනය කළ යුතු ය. එවැනි වැඩපිළිවෙළක්‌ සැකසීම එතරම් අසීරු දෙයක්‌ නො වේ. මන්ද යත් ගං වතුර උවදුර මෙරටට අලුත් දෙයක්‌ නො වනා බැවිනි. සැම ගං වතුර ආපදා අවස්‌ථාවක දී ම ලබාගන්නා අත්දැකීම් ඊළඟ සිදුවීම කළමනාකරණය කරගැනීම සදහා යොදා නො ගැනීම ද මෙහි දී අවාසිදායක තත්ත්වයන් නිර්මාණය කරන බව සිහි තබාගත යුතු ය.

පසුගිය වසර බොහෝ ආපදා ගෙන දුන් වසරක්‌ විය. ස්‌වාභාවික සංසිද්ධීන් හේතුවෙන් හටගත් උපද්‍රව (Hazard) මේ බොහොමයක්‌ ආපදාවනට (Disasters) හේතු වූ බව පෙනී යයි. පසුගිය මැයි මාසයේ ක්‍රියාත්මක වූ අසාමාන්‍ය කාලගුණික විපර්යාසයන් නිසා ගංවතුර උවදුර සහ නාය අනතුරු ද කෑගල්ල, රත්නපුර සහ කොළඹ දිස්‌ත්‍රික්‌ක බෙහෙවින් ම කළඹවාලන්නට හේතු වූ බව රහසක්‌ නො වේ. ආපදා අවදානම අවම කිරීමේ (Disaster Risk Reduction) බොහෝ ක්‍රියාමාර්ග ගෙන තිබුණ ද ස්‌වාභාවික සංසිද්ධීන් නිසා ඇති වන උපද්‍රවයන් (Natural Hazard) හට අභියෝග කළ නොහැකි බව වරින් වර සිදු වන ආපදා මගින් අපට පෙන්වා දෙනු ලබන බව සිතිය හැකි ය.

ගංවතුර උවදුර පිළිබඳව පෙර සූදානමක්‌ තිබුණ ද මෙවර අනතුරට ලක්‌ වීම පිළිබඳව ජනතාවට ද යම් තරමකට දොස්‌ පැවරිය යුතු ය. විද්‍යාත්මක ක්‍රමවේද භාවිත කර සිදු කරන අනුමානයන් (Predictions) පිළිබඳව ජනතාව සතුටුදායක ලෙස ප්‍රතිචාර දැක්‌විය යුතු ය. මෙවර එලෙස නො කිරීමේ ප්‍රතිපල ඔවුන් පමණක්‌ නො ව අප ද භුක්‌ති විඳින බව කිව යුතු ය. යම් පිරිසක ගේ අත්තනෝමතික තීරණ මහජනතාව ගේ මුදල්හදල් පමණක්‌ නො ව බොහෝ පිරිසක ගේ කාලය ද කා දමන බව කිව යුතු ය. මෙවර සිදු වූ ගං වතුර උවදුරේ දී අදාළ ආයතන ලබා දුන් අනතුරු ඇඟවීම් අනුව ජනතාව ක්‍රියාත්මක වූවා නම් බොහොමයක්‌ අලාභ හානි අවම කරගන්නට තිබිණි.

මේ තත්ත්වය නාය උවදුර අවම කිරීමේ ව්‍යාපෘති කෙරෙහි ද ඉතා දරුණු ලෙස බලපාන බව පෙනී යයි. මේ වන විටත් නාය අනතුර සිදු විය හැකි යෑයි අනුමාන කරන ප්‍රදේශ හඳුනාගෙන ඇති අතර එම ප්‍රදේශ අධි අවදානම්, මාධ්‍ය අවදානම් සහ අඩු අවදානම් ලෙස කලාපකරණයට ලක්‌ කොට ඇත. එම ප්‍රදේශ සිතියම්ගත කර ඇත්තේ භූ විද්‍යාඥයන් ගේ ප්‍රබල සහ කැපී පෙනෙන මැදිහත් වීම මත වන අතර ඔවුන් කැප කළ කාලය පමණක්‌ නො ව වැය කර ඇති ධනය ද බොහෝ වෙයි. ඒ සදහා ජාතික ගොඩනැගිලි පර්යේෂණ සංවිධානයෙන් ලද ප්‍රමුඛ දායකත්වය අතිමහත් බව කිව යුතු ය. ඒ සියල්ල මහජනතාව ගේ මුදල් වෙයි. යම් ප්‍රදේශයක පාෂාණ වර්ගය සහ එහි ව්‍යqහාත්මක ලක්‌ෂණ, භූමියේ ආනතිය, ජලවහන රටාව යනාදී ප්‍රමුඛ කරුණු ගණනාවක්‌ කේන්ද්‍ර කොට සකසන ලද මේ සිතියම් සැකසීම සදහා භූ විද්‍යාත්මක දැනුම සහ ප්‍රායෝගික භාවිතය අතිශය වැදගත් වේ. ලංකාවේ මධ්‍යම කඳුකරය ඇතුළු දිස්‌ත්‍රික්‌ක 13ක්‌ සඳහා නිර්මාණය කරන ලද මේ සිතියම් සැම අදාළ පළාත් පාලන ආයතනයක්‌ වෙත ම ලබා දී ඇති අතර අවශ්‍ය වේ නම් යම් අයකුට ජාතික ගොඩනැගිලි පර්යේෂණ සංවිධනය වෙතින් ද ලබාගත හැකි ය. එහෙත් වැදගත් වන්නේ එම සිතියම් හමස්‌ පෙට්‌ටියේ දමා පරෙස්‌සම් කිරීම නො ව භාවිතයට ගැනීමයි.

මැයි මාසයේ සිදු වූ නාය ආපදා සමීක්‌ෂණ කටයුතුවල දී පෙනී ගිය කරුණක්‌ වන්නේ මේ සිතියම් පිළිබඳව ජනතාව ගේ ඇති අඩු දැනුවත්භාවයයි. එනිසා ම බොහොමයක්‌ ජනතාව නව නිවාස තැනීමේ දී මේ සිතියම් භාවිත කර තම ඉඩම පිළිබඳව තොරතුරු විග්‍රහ කර නො ගන්නා බව පෙනී යයි. නාය අවදානම ඇති දැනට නම් කර ඇති මේ දිස්‌ත්‍රික්‌ක 13හි ම බොහොමයක්‌ ජනතාව මේ පිළිබඳව දැනුවත් කර ඇතත් මෙවැනි දේ ඔවුන් ගේ ග්‍රහණයට හසු වී නොමැති බව විටෙක ප්‍රායෝගිකව ම පෙනී ගිය කරුණකි. එහෙත් පුදුමය වන්නේ සමහර පිරිසක්‌ ඉතා හොඳින් මේ තත්ත්වය ග්‍රහණය කරගෙන තිබීමයි. මෙවැනි අනතුරක්‌ සිදු වන අවස්‌ථාවල දී ඔවුන් ගේ ක්‍රියාකාරිත්වය ඉතා ප්‍රශංශනීය බව කිව යුතු ය. මෙහි ලා භූ විද්‍යාඥයන් ගේ කාර්යභාරය අතිශය තීරණාත්මක බව කිව යුතු ය. භූ විද්‍යාඥයන් හෝ ප්‍රබලව එම දැනුම ග්‍රහණය කරගත්තකුට හැර අන් අයකුට නාය ආපදා පිළිබඳ වූ මූලික සිද්ධාන්ත සාමාන්‍ය ජනතාවට පැහැදිලි කළ නොහැකි බව පිළිගත යුතු ය. ඔවුනට ඉතා යහපත් ලෙස පවතින සහ ඇති වන අවදානම පිළිබඳව මනා අවබෝධයක්‌ ලබා දිය හැකි ය.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Thursday 8 August 2019

විදුපත්ඉරුව
04.01.2017

ඔබ සියලු දෙනාට ම ලැබුවා වූ නව වසර ඔබ ගේ ප්‍රඥාවේ අභිවෘද්ධියට හේතු වන නව වසරක්‌ වේවායි පතමින් ම මේ අවුරුද්දේ මා මේ තීරය ඔස්‌සේ තබන පළමු සටහනයි මේ. එහෙත් මෙය ඔබට කියවන්නට ලැබෙන්නේ නව වසර ආරම්භ වී දින හතරක්‌ ම ගෙවී ගොස්‌ අවසාන වූ විටයි.

පළමු වැනි දා ඉරිදා වූ බැවින් බොහෝ දෙනකු ලැබූ අලුත් අවුරුද්දේ සතුට විඳිමින් විවේකයෙන් ගත කරන්නට ඇති. දෙවැනි දා වූ සඳුදා, අලුත් අවුරුද්දේ රාජකාරි ආරම්භ කළ ප්‍රථම දිනය නැත හොත් අලුත් අවුරුද්දේ ඔබ ගේ පළමු පාසල් දිනය. කාර්යාලයේ නම් එදින අවුරුදු සැමරුම් සමග කිරිබත් ඇතුළු කැවිලි මේස, තේ පැන් සංග්‍රහ, සුබපැතුම් සහ අනුශාසනාවලින් අඩුවක්‌ නො වන්නට ඇති. තුන්වැනි දා සුපුරුදු පරිදි කාර්යාල කටයුතු ඒ අයුරින් ම වෙන දා පරිදි සිදු වන්නේ අතරින් පතර අලුත් අවුරුදු සුබපැතුම් ද එක්‌ කරමින්. ජනවාරි මාසය එලෙස ගෙවී යද්දීත් පෙබරවාරිය එළෙඹෙදදීත් අප බොහෝ කාර්ය බහුල වී හෝ ගැටලුවලට මැදි වී දින වකවානු ගත වන බව අමතක වේ වි. දෙසැම්බරය ලබද්දී මෙතරම් ඉක්‌මනට ම අවුරුද්ද ගෙවී ගිය බව සිතමින් ඔබ පුදුමයට පත් වේ වි. එවිට ගෙවුණු වසරේ සිදු කළ දෑ මොනවා දැයි යන්න පැහැදිලිව ආවර්ජනය කළ හැකි වන්නේ ද?

දින 365ක්‌ ගත වී නව වසරක්‌ ලබන්නේ නව බලාපොරොත්තු ද ජීවිතයට ළං කරමින්. එම බලාපොරොත්තු සාක්‌ෂාත් කරගැනීමට වෙර දැරීම සහ ඒ ස`දහා මාර්ග පාදාගැනීම විවිධ අයුරින් සිදු වන්නේ පුද්ගල හැකියාව මත බැවින් සමූහයක ජයග්‍රහණ පවා ධෛර්ය සම්පන්න මිනිසුන් ගේ නායකත්වය මත රඳා පවතින බව සුපැහැදිලි කරුණක්‌. එය රටක, ජාතියක, ආයතනයක සාධාරණ දියුණුව දිගුකාලීනව සාර්ථක වන්නට ද එනිසා ම රටෙහි, ආයතනයෙහි, ජනතාව ගේ පුද්ගල සාර්ථකත්වය නංවාලන්නට ද හේතු වන බව කිව යුතුයි. රටක, ආයතනයක නායකත්වය සාමකාමී, සාධාරණ, අවංක සහ නීතිගරුක වන විට එහි ජනතාව ද නිතැතින් ම එම නිවැරැදි මාවත තෝරාගන්නා බව අත්දුටු දෙයක්‌. එලෙස ම අවංක සහ සාධාරණ සමාජයක්‌ තුළින් බිහි වන්නේ ද එවැනි නායකත්වයක්‌ බව සිහි තබා ගත යුතුයි. බොරුවට සහ රැවටීමට සැම කල්හි ම දීර්ඝායුෂ නොමැති හෙයින් එතුළින් බිහි වන නායකත්වය ද කෙටි කාලීනයි. මෙවැනි කරුණු මේ නව වසරේ සිහි තබාගැනීම අප සියලු දෙනා ගේ ම සාර්ථකත්වයට හේතු වනු ඇති.

ලැබුවා වූ නව වසර ගත වන ආකාරය කලින් සැලසුම් කළ හැකි නම් එය ඉතා පහසුයි. එහෙත් සැම විට ම එසේ වන්නේ නැහැ. අහඹු සහ අවිනිශ්චිත සිදුවීම් ස`දහා කොතෙකුත් අවස්‌ථාවන්වල මුහුණපෑමට අපට සිදු වනවා. විටෙක ඒවා ජීවිතයේ මුහුණ දෙන්නා වූ අභියෝග. එවැනි අභියෝගයන් හට සාර්ථකව මුහුණ දීමට හැකි වන්නේ ක්‌ෂණිකව ප්‍රතික්‍රියා කිරීමෙන් නො ව දෙතුන් වරක්‌ සිතා බලා ප්‍රතිචාර දැක්‌වීමෙන්. ලබන සැම දිනක්‌ ම ඊට පෙර දින සැලසුම් කළ යුතුයි. අවිනිශ්චිත අභියෝගවලට මුහුණ දීමට කුමන මොහොතක දී හෝ සිදු වන බව සිත්හි රඳවාගැනීම ද, ඒ පිළිබඳව නිරතුරු ව ම බලාපොරොත්තුවෙන් සිටීම ද, මුහණ දීමට සිදු වන අභියෝගය කුමක්‌ වුව එයට සූදානම් වීම ද එහි ලා සාර්ථකත්වයට ම`ගපාදයි.

දිනෙන් දින සැලසුම් කිරීම සාර්ථක සතියක අවසානයයි. සති හතරක සාර්ථකත්වය මාසයක දියුණුවට ම`ගපෙන්වයි. ආවර්ජනය සිදු කළ වැරැදි පෙන්වා දෙනු ලබන අතර නිති සැලසුම් ම`ගින් එම වැරැදි නිවැරැදි කරගන්නට අවස්‌ථා ලබා දෙයි. පුද්ගලයකු ගේ පමණක්‌ නො ව රටක, ආයතනයක පවා සාර්ථක ගමනකට පසුබිම සැකසෙන්නේ එලෙසින්. නිති සැලසුම් සහිත දිනයන් ඇත්තකුට නව වසර එළඹීම ද තවත් එක්‌ දිනයක්‌ පමණක්‌ වනු ඇත්තේ එනිසාවෙන්. මෙහි දී බලාපොරොත්තුව සැම විට ම සාර්ථක ජීවන ගමනකට අවැසි ගාමක බලය ලබා දෙන අතර බලාපොරොත්තු කඩ වීම් යනු පසුබැසීම් නො ව නව සැලසුම් සහිත නව මාවතකට යොමු කිරීමක්‌ බව අප ඉතා හොඳින් සිත්හි ධාරණය කරගත යුතුයි.

අවිනිශ්චිත නො වූ මුත් හොඳින් හඳුනාගත් අභියෝග රැසක්‌ ලෝ වැසියන් වන අප ඉදිරියේ ඇති බව අමතක කළ යුතු නැහැ. සජීවී ප්‍රාග් ජීව ධාතුවක්‌ (live Fossil) ලෙස වුව ද නම් කළ හැකි හෝමෝ සේපියන්ලා වන අප වඳ වී යැමේ තර්ජනයකට මුහුණ පාමින් සිටින බව ඔබ නො දන්නවා ඇති. ඒ කිසිවක්‌ නිසා නො ව අප ම සිදු කර ඇති අතිශය අනුවණ සහ නො ගැලපෙන ක්‍රියාකාරකම් නිසාවෙන්. උදාහරණයකට අපට මුහුණ දීමට සිදු වන අංක එකට ඇති අභියෝගය වන්නේ නුදුරේ දී ඇති වන ආහාර හිඟයට පිළිතුරු සෙවීමයි. එපමණක්‌ නො ව පිරිසිදු වතුර ස`දහා වන අභියෝගය එයට දෙවැනි නො වෙයි. පිරිසිදු වාතය අපට පමණක්‌ නො ව අනෙකුත් පාරිසරිකයන්ට තම ජීවිතය රැකගැනීමට බෙහෙවින් ම ඉවහල් වෙයි. එනිසා පිරිසිදු වායුගෝලයක්‌ පවත්වාගැනීම අප හමුවේ ඇති තෙවැනි අභියෝගය වෙයි. එපමණක්‌ නො ව අප ගේ සහෝදර සහෝදරියන් සේ හිඳින සතුන් සහ ශාක ප්‍රජාව රැකගැනීම ද අප සතු තවත් අභියෝගයක්‌ වනුයේ අප ගේ පැවැත්මට ද මොවුන් ගේ පැවැත්ම අතිශය තීරණාත්මක වන බැවින්.

මේ වසර තනි තනි පුද්ගලයන් ලෙස ද මේ අභියෝග ජයගැනීම ස`දහා දායක වන්නට අප තීරණය කළ යුතුයි. ආහාර අපතේ නො යෑවීම, පෝච්චියක වුව පලතුරක්‌, එළවළුවක්‌ වගා කරගැනීම, ජලය අපතේ නො යෑවීම සහ අපිරිසිදු නො කිරීම, කුණු කසළ නිසි පරිදි බැහැර කිරීම, පොලිතින් වැනි කෘත්‍රිම දෑ භාවිතය අත්හැරීම, යන්නට ඇති සුළු දුර ඇවිදීමට පුරුදු වීම, විදුලිය අරපරෙස්‌සමෙන් භාවිත කිරීම වැනි කරුණු කාරණා අප ගේ දෛනික ජීවිතයට එක්‌ කරගැනීම ම අප හමුවේ ඇති ඒ විසල් අභියෝග ජයගන්නා මාවත විවර කරනු නොඅනුමානයි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Wednesday 7 August 2019

විදුපත්ඉරුව
14.12. 2016

පසුගිය මාස කිහිපයේ බොහෝ වාර ගණනක්‌ යාපනය අර්ධද්වීපය කරා යන්නට මට සිදු වූයේ එහි සිදු කරමින් පවතින විශේෂ පර්යේෂණයක්‌ උදෙසා s. පසු ගිය ජනවාරියේ අච්චුවේලි ප්‍රදේශයේ වගා බිමක සිදු වූ ගිලා බැසීමට (Sunsidence) හේතුව කුමක්‌ දැයි සෙවීම එහි මූලික අරමුණ විය. එය කේන්ද්‍ර කරගනිමින් විවිධ පර්යේෂණ ක්‍රමවේද යොදාගෙන අප ගේ පර්යේෂණය මේ දිනවල දියත් කෙරෙමින් පවතියි.

භූ අභ්‍යන්තරයේ සිදු වූ විපර්යාසයන් අනාවරණය කරගැනීම සදහා දුරස්‌ථ භූභෞතික ක්‍රමවේද (Remote sensing techniques) යොදාගන්නට හැකි අතර මේ ප්‍රදේශය ගවේෂණය සදහා විවිධ ක්‍රමවේද තුනක්‌ යොදාගන්නා ලදි. 'විදුලි ප්‍රතිරෝධකතා තාක්‌ෂණය' (Resistivity technology), 'භූ කම්පා තරංග තාක්‌ෂණය' (Seismic technology) සහ 'මිහි විනිවිදුම් රේඩාර් තාක්‌ෂණය' (Ground penetrating radar- GPR) මේ ප්‍රදේශයේ භූ අභ්‍යන්තර සැකැස්‌ම නිර්ණය කිරීම සදහා අප යොදාගත් අතර එමගින් අපූරු කරුණු රාශියක්‌ එක්‌ රැස්‌ කරගත හැකි විය. අප මෙහි දී යොදාගත් 'මිහි විනිවිදුම් රේඩාර් තාක්‌ෂණය' අපට නවමු අත්දැකීමක්‌ එක්‌ කළ අතර එය ශ්‍රී ලාංකික භූ විද්‍යා ක්‌ෂේත්‍රයට එක්‌ කළ නවතම පර්යේෂණ ක්‍රමවේදයක්‌ විය. මෙය 'මිහි විදුම්' සදහා වන විකල්පයක්‌ ද වෙයි.

මෙරට භූ විද්‍යා ක්‌ෂේත්‍රයට මෙය නව අත්දැකීමක්‌ වුව ද ලෝකයට නම් එය අලුත් දෙයක්‌ නො වේ. මන්ද යත් මේ තාක්‌ෂණය භාවිතයට ගැනෙන්නේ ශත වර්ෂයකට අධික කාලයක සිට බැවිනි. රේඩාර් තාක්‌ෂණයේ දී භාවිත කෙරෙන්නේ ගුවන් විදුලි තරංග ය. දහ නව වැනි ශතවර්ෂයේ අගභාගයේ දී ජර්මානු ජාතික විද්‍යාඥයකු වන 'හෙයින්රිච් හර්ට්‌ස්‌' විසින් ගුවන් යානා සහ ජෙට්‌ යානා වැනි විවිධ දුරස්‌ථ වස්‌තූන් අනාවරණය කරගත හැකි බව ලොවට පැහැදිලි කරන ලදි. ඒ සදහා මුලින් ම උපකරණ නිපදවූවෝ රුසියානුවෝ ය. දෙවැනි මහා ලෝක යුද්ධය මුල් කරගෙන වැඩි දියුණු කරන ලද මේ තාක්‌ෂණය නිසා රුසියානුවන්ට බොහෝ වාසි අත් විය. අහසේ ද පොළොවේ ද මුහුදේ ද ගමනාගමනය ඔවුනට පහසු කරවන්නට හේතු විය.

රේඩාර් තරංග මගින් භූ අභ්‍යන්තරයේ වන විවිධ වස්‌තුන් සහ ව්‍යqහයන් පිළිබඳ යම් චිත්‍රයක්‌ අනාවරණය කරගත හැකි බව ගොතෙල්µa ලෙම්බැක්‌ සහ හෙයින්රික්‌ ලෝවී විසින් 1910 දී ලොවට හෙළි කරන ලදි. රේඩාර් තාක්‌ෂණයේ දී යොදාගන්නා ක්‌ෂුද්‍ර තරංග වන ගුවන් විදුලි තරංගවල සංඛ්‍යාතය අනුව විනිවිද යන ගැඹුර තීරණය වේ. රේඩාර් තරංගයේ සංඛ්‍යාතය අඩු වන විට වැඩි ගැඹුරකුත්, වැඩි වන විට අඩු දුරකුත් විනිවිද යා හැකි බව ය පෙනී යන්නේ. ඒ අනුව සම්ප්‍රේෂණය සහ ග්‍රහණය සදහා යොදාගන්නා 'ඇන්ටෙනා'වල දිග ද තීරණය වේ. සංඛ්‍යාතය අඩු තරංග නිපදවීම සදහා දිගු ඇන්ටෙනා ද, සංඛ්‍යාතය වැඩි තරංග නිපදවීම සදහා කුඩා ඇන්ටෙනා ද යොදාගනී.

'මිහි විනිවිදුම් රේඩාර් තාක්‌ෂණය' බොහෝ දේ සදහා යොදාගත හැකි ය. මෙහි යෙදීම් විශේෂයෙන් ම භූ විද්‍යාවේ දී ද, ඉංජිනේරු අංශවල දී ද, පුරාවිද්‍යාවේ දී ද අතිශය වැදගත් කාර්යභාරයක්‌ ඉටු කරයි.

අවසාදිත සහ පසෙහි ගැඹුර සහ මවු පාෂාණයට ඇති ගැඹුර නිර්ණය සදහා ද ඛනිජ සම්පත් ගවේෂණය සදහා ද, භූ අස්‌ථාවරත්වයන් නිර්ණය සදහා ද යොදාගත හැකි බව භූ විද්‍යාඥයන් පෙන්නුම් කර ඇත. මේ සදහා තාක්‌ෂණය පිළිබඳව පමණක්‌ නො ව භූ විද්‍යාව පිළිබඳව ද හසළ දැනුමක්‌ තිබීම ඉතා අතවශ්‍ය කරුණකි. අච්චුවේලි ප්‍රදේශයේ ගිලා බැසීම බොහෝ විට සිදු වන්නට ඇත්තේ භූ අභ්‍යන්තරයේ වන කුහර කඩා වැටීම නිසා විය හැකි බව අප අනුමාන කරන අතර මේ කුහර නිර්මාණය වන්නට ඇත්තේ අවසාදිත හුණුගල්වල අධික දිය වීම නිසා වේ. රේඩාර් තරංග භූ අභ්‍යන්තරය විනිවිද ගොස්‌ මේ කුහර ඇති ස්‌ථාන පෙන්වා දෙනු ලබයි.

රේඩාර් තරංගවල වේගය එක්‌ එක්‌ මාධ්‍යයේ දී වෙනස්‌ වේ. වාතයේ දී ඉතා හොඳින් ගමන් කරන රේඩාර් තරංග ජලයේ දී ඉතා දුබල වේ. මැටි වැනි අපාරගම්‍ය මාධ්‍යයක්‌ හමුවේ ද ඉතා දුබල වන මේ තරංග වැලි වැනි මාධ්‍යයක දී ඉතා කදිමට වේගය පවත්වාගනී. එනිසා විවිධ මාධ්‍යවල දී ඇති වන මේ වෙනස නිසා ඇති වන ප්‍රතිවර්ත්‍ය තරංග මගින් අපට කදිම චිත්‍රයක්‌ මවා දෙයි. භූ විද්‍යාත්මක දැනුම ද, තරංගවල හැසිරීම ද හොඳින් ග්‍රහණය කරගත් විට භූ අභ්‍යන්තරික ව්‍යqහයන් සහ සැකැස්‌ම මැනැවින් නිර්ණය කළ හැකි වේ.

ඉංජිනේරු තාක්‌ෂණයේ දී ද මිහි විනිවිදුම් රේඩාර් තාක්‌ෂණය භූ අභ්‍යන්තරික ව්‍යqහයන් සහ ඇතිරීම්වල නිමාව නිර්ණය කිරීම යොදාගත හැකි ය. එමෙන් ම භූ අභ්‍යන්තරයේ එලන විවිධ නළවල පැතිරීම නිර්ණය සදහා ද යොදාගත හැකි ය. මෙහි දී වඩා වැදගත් වන්නේ මාර්ගවල අභ්‍යන්තරයේ එලා ඇති නළවල පැතිරීම නිගමනය කිරීමයි. එපමණක්‌ නො ව ගොඩනැගිලි තුළ වූ නළ මාර්ග ද, බිත්තිවල විවිධ අස්‌ථාවරත්වයන් ද නිගමනය මෙමගින් කළ හැකි වේ.

පුරාවිද්‍යාවේ දී ද කාලයත් සමග භූ අභ්‍යන්තරයේ සැඟව ගිය පුරාවිද්‍යාත්මක ස්‌ථාන සහ භාණ්‌ඩ සෙවීම සදහා කදිම ප්‍රස්‌තාවක්‌ මෙමගින් ලබා දෙයි. ඉතා අඩු ගැඹුරක්‌ සදහා භාවිත කළ හැකි වීම මෙහි සුවිශේෂීතාවයි.

ජාතික ගොඩනැගිලි පර්යේෂණ සංවිධානය සතු ව ඇති මේ මිහි විනිවිදුම් රේඩාර් උපකරණය මගින් මීටර 30ක පමණ ගැඹුරක්‌ අනාවරණය කළ හැකි ය. ඉදිරියේ දී නාය යැම් පර්යේෂණ සදහා මෙය යොදාගැනීමට නියමිත අතර එමගින් නව පර්යේෂණ ක්‍රමවේදයක්‌ ස්‌ථාපනය අරමුණ වේ. යාපනය ප්‍රදේශයේ සිදු කරන පර්ය්ෂණ මගින් ගිලාබැසීම් ආපදා සදහා නවතම සිතියම් නිර්මාණය කිරීමට බලාපොරොත්තු වන අතර එමගින් ඉදිරියේ දී සිදු කරන ගොඩනැගිලි ඉදිකිරීම් සදහා අවශ්‍ය වන භූ විද්‍යාත්මක උපදේශනය උදෙසා කදිම ප්‍රවේශයක්‌ සපයයි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Sunday 4 August 2019

විදුපත් ඉරුව
07.12.2016

"ඊයේ දුටුව හීනය නම් ඉතා නරක එකක්‌. මොකක්‌ වෙන්න එනව ද කියලා හිතාගන්න බෑ." මෙවැනි දෑ බොහෝ දෙනෙකුට අලුත් අත්දැකීමක්‌ වන්නට නම් නුපුළුවන. නින්දට යන බොහෝ දෙනකුට හොඳ හෝ නරක, ස්‌වප්නයන් පෙනෙන බව සත්‍යයකි. එහෙත් ගැටලුව වන්නේ උදෑසන අවදි වන විට බොහෝ දෙනකුට එම ස්‌වප්නයන් අමතක වී යැම ය. වර්තමාන ඇතැම් විද්‍යාඥයන් ගේ මතය නම් ස්‌වප්නයන් ඔස්‌සේ අනාගතය පිළිsබඳ යම් යම් පණිවිඩ ගෙන එන බවයි. බොහෝ විට අප ලද අත්දැකීම් මූලාශ්‍ර කර එම සිද්ධීන් ගලපා අපූරු කතාවක්‌ නිර්මාණය කරන බව ඔවුහු පවසති. බොහෝ විට එම කතාව නිර්මාණය කරන්නේ අයකු ගේ යටි සිත බවත් යටි සිතට එක්‌තරා ආකාරයකට අනාගතය දැකීමේ හැකියාව ඇති බවත් ඇතැම් බටහිර විද්‍යාත්මක පර්යේෂණවලින් තහවුරු වී තිබේ.

යටි සිත බොහෝ බලසම්පන්න බව අද වන විට ඉතා හොඳින් ම තහවුරු වී ඇති කරුණකි. යම් අයකු ගේ යටි සිතෙහි බලය අවදි කර ඇත්නම්, භෞතිකව ග්‍ර්‍රහණය කරගත නොහැකි බොහෝ පාරිසරික කරුණු අතීතයටත් අනාගතයටත් අදාළ වන පරිදි දැකීමේ හැකියාව පවතී. තමා ගේ ම යටි හිත ස්‌වප්නයන් මගින් පණිවිඩ ලබා දෙද්දී අවදි වූ යටි සිත් ඇත්තන් හට තවත් අයකුට පණිවිඩ ලබා දීමේ හැකියාව පවතින බව ඇතැම් බටහිර විද්‍යාඥයන් ශතවර්ෂ දෙකකට අධික කාලයක්‌ තිස්‌සේ සිදු කළ පර්යේෂණවලින් හෙළි වී තිබේ.

සිතෙහි බලය මුවහත් කරන්නන්ට නම් ඒ සදහා විවිධ ප්‍රගුණ කිරීම් කළ යුතු ය. ඒ සදහා විශේෂයන් ම භාවනාව උපයෝගී කරගත යුතු වීම ඉතා සුවිශේෂී කරුණකි. ඔබ බොහෝ දෙනකු නො දන්නා නමුත් විස්‌මයජනක මානසික බලයකින් යුක්‌ත වූවෙකි "එඩ්ගාර් කේසි" නම් වූ ඇමෙරිකානු ජාතිකයා. විසිවැනි ශතවර්ෂය මුල් භාගයේ ජීවත් වූ ඔහු මේ හැකියාව උපතින් ම උරුම කරගත්තෙකි. අනාගතය දැකීමේ විස්‌මයජනක හැකියාවකින් යුක්‌ත වූ කේසි හට ලෙඩ සුව කිරීමේ හැකියාව ද වූ බව පැවසේ. බටහිර විද්‍යාවට එකල හසු නො වූ මේ විෂය ක්‍ෂේත්‍රය අද වන විට ඉතා ශීඝ්‍රයෙන් දියුණු වෙමින් පවතින් බව ශ්‍රී ලාංකික අපට අලුත් දෙයක්‌ වුව ද ලොවට නම් එය නොරහසකි. එඩ්ගාර් කේසිට තම තරුණ අවධියේ දී කතා කිරීමේ හැකියාව අහිමි වන අතර මෝහන ක්‍රියාවලියකින් එය නැවත යථා තත්ත්වයට පත් කරගත හැකි විය. මෝහනය ද එක්‌තරා ආකාරයකට අතීතය සහ අනාගතය දැකීමේ දී සිතට යම් යම් බලපෑම් කළ හැකි ක්‍රමවේදයක්‌ ලෙස ද මානසික ප්‍රතිකාර ක්‍රමවේදයක්‌ ලෙස ද යොදාගනිමින් ඇත.

අධිමානසික විද්‍යාවේ ලෙසින් බටහිර විද්‍යාඥයන් අතර ගොනු වෙමින් දියුණු වන මේ විෂය ක්‍ෂේත්‍රය මේ වන විට සැලකිය යුතු දියුණුවක්‌ මෙන්ම ස්‌ථාවරත්වයක්‌ ද අත්පත් කරගෙන ඇති බව පෙනී යයි. අනෙකුත් බටහිර විද්‍යා විෂයන් සමග සමගාමී ව පැවතෙන්නට තරම් වූ විද්‍යාත්මක කරුණු රාශියක්‌ මේ වන විටත් හෙළි වී තිබීම එයට හේතුවයි. භෞතික විද්‍යාවට හෝ මනෝ විද්‍යාවට හෝ හසු නො වන ගුප්ත විෂය කරුණු මෙහි දී සාකච්ඡාවට බඳුන් වන අතර ඒවා මිථ්‍යාවට ඔබ්බෙන් වූ විද්‍යාත්මක පැහැදිලි කිරීම් සදහා මාර්ගය පාදනු ලබයි.

මේ විෂය ක්‍ෂේත්‍රයේ කතා බහට ලක්‌ වන අංශ දෙකකි. පළමු වැන්න වන්නේ අතීන්ද්‍රිය ඥානයයි. (Extra Sensory Perception- ESP). දෙවැන්න අධිමානසික බලයයි (Psychokinesis- PK). පංචෙන්ද්‍රිය භාවිතයෙන් තොර ව හුදෙක්‌ ම සිතෙහි බලයෙන් පමණක්‌ තොරතුරු රැස්‌ කරගැනීමේ හැකියාව අතීන්ද්‍රිය ඥානයයි. දිවැස්‌ (Clairvoyance), පරසිත් කියවීම (Telepathy) සහ අනාගතය දැකීම (Precognition) ලෙස හැඳින්වෙන්නේ අතීන්ද්‍රිය ඥානයේ ආකාර ත්‍රිත්වයයි. 'දිවැස්‌' තුළ ශබ්දයන් ලෙස කනට ද රූප ලෙස ඇසට ද පණිවිඩ ලබාගත හැකි බව බටහිර විද්‍යාව තුළ තහවුරු වී ඇත. පරසිත් කියවන්නන් ඇසුරෙන් සිදු කළ පර්යේෂණ ද එහි ඇති සත්‍යතාව මැනැවින් ගම්‍ය කර ඇත. එඩ්ගාර් කේසි වැන්නවුන් හට අනාගතය දැකීමේ හැකියාව වූ බව පුදුමයක්‌ නො වන බව එහෙයින් පෙනී යයි.

අධිමානසික බලයක්‌ (PK) ඇත්තකුට මානසික බලයෙන් පමණක්‌ භෞතික ලෝකයට බලපෑම් කළ හැකි බව බොහෝ වාර ගණනක්‌ විවිධ ක්‍රියාකාරකම් මගින් තහවුරු වී ඇත. යුරි ගෙලර් නම් වූ ඊශ්‍රායෙල් ජාතිකයා සතු වූ අධිමානසික හැකියාව මේ සදහා කදිම නිදසුනකි.

ඇමෙරිකා එක්‌සත් ජනපදයේ ඩියුක්‌ විශ්වවිද්‍යාලයය මේ විෂය පථය ස්‌ථාපනය කරන්නට බොහෝ දායක වී ඇත. මේ වන විට දශක නවයක පමණ කාලයක සිට සිදු කළ පර්යේෂණ මේ ක්‍ෂේත්‍රයේ අභිවෘද්ධියට බොහෝ හේතු වී තිබේ. එය මේ විශ්වවිද්‍යාලය තුළ ඒ සදහා වූ ස්‌වාධීන අංශයක්‌ ස්‌ථාපනය කරන්නට හේතු වන්නට තරම් මෙය කදිම විෂයක්‌ බව අපට ඒත්තු ගන්වයි.

බටහිර විද්‍යාව තුළ මේ විෂය ස්‌ථාපනය වී තවමත් ගත වී ඇත්තේ දශක දෙකක්‌ පමණි. එහෙත් ආසියාතික සංස්‌කෘතිය තුළ විශේෂයෙන් ම වසර දෙ දහස්‌ පන් සියයක්‌ පමණ පැරැණි බුදු දහම හා ඊටත් වඩා පැරැණි හින්දු දහම ප්‍රචලිත රටවල මේ හැකියාවන් ගෙන් ඵල ලබාගන්නන් ඉන්නා බව නොරහසක්‌ වුව එය බොහෝ දෙනකු ගේ අවධානයෙන් ගිලිහෙන කරුණකි. ඒ කෙසේ වෙතත් වර්තමානයේ පවතින රටාව අනුව බටහිර විද්‍යාව ජනප්‍රිය වී ඇති කලෙක වුව ද අප තවමත් කරපින්නාගෙන ඇත්තේ බටහිර යල් පැනගිය, පිළුණු වී ගිය චින්තනයන් බව සඳහන් කිරීමට සිදු වේ. දැනටත් චරපුරුෂ සේවයට පවා මේ විෂය යොදාගන්නා බටහිර ලෝකය, අනාගතයේ දවසක ලොව පාලනය කරන්නේ ද මේ තුළින් ම බව අප මතක තබාගත යුතු ය.

කෙසේ වෙතත් අධිමානසික විද්‍යාව ලේබලයට මුවා වී, පිළිගත හැකි පදනමක්‌ නොමැති ව මේ විෂය පිළිබඳ විශාරදයන් ලෙස පෙනී සිටින්නන් පිරිසක ගේ අමනෝඥ ක්‍රියාකලාපයන් නිසා මේ විෂය ක්‌ෂේත්‍රය විද්‍යාත්මක පදනමකින් ගවේෂණය කිරීම සහ පිළිගැනීමට ලක්‌ වීම තවදුරටත් පමා වී ඇති බව ද කණගාටුවෙන් වුව සඳහන් කළ යුතු ය. සිදු කෙරී ඇති විද්‍යාත්මක අධ්‍යයනයන්හි වටිනාකම් පවා මෙවන් පිරිස්‌ නිසා හෑල්ලුවට ලක්‌ වෙයි. විද්‍යාත්මක ප්‍රජාව පවා මේ සම්බන්ධයෙන් එළිපිට අදහස්‌ දැක්‌වීමෙන් වැළකී සිටින්නේ තමන් ද හාස්‍යයට ලක්‌ වේ ය යන බියෙන් විය හැකි ය.

එනිසා මේ මානසිකත්වයෙන් අත්මිදී මෙකී විෂය පථය ලෝක ප්‍රජාව ගේ අභිවෘද්ධියට යොදාගැනීම සඳහා එකී බඩගෝස්‌තරවාදීන් හා අවස්‌ථාවාදීන් පිරිස ගෙන් එල්ල වී ඇති බාධකය ද ජයගත යුතු ව තිබේ.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Saturday 3 August 2019

විදුපත්ඉරුව
30.11.2016

පශ්චාත් ආපදා කළමනාකරණය ගැන පහුගිය මැයි මාසේ සිට ඉතා පුළුල් ව සහ සංකීර්ණ ව බොහෝ අය කථා බහට ලක්‌ කළා. පසුගිය වාරවල මෙන්ම මෙවරත් නිසි ප්‍රතිපත්තියක්‌ සහ කාර්යක්‌ෂම වැඩපිළිවෙළක්‌ සකස්‌ වී නො තිබීම ඇත්තෙන් ම අප සැවොම කණගාටුවට පත් කරන කරුණක්‌. පසුගිය කාලය තුළ දී ම (පසුගිය දශක තුන ගනිමු) ස්‌වාභාවික සංසිද්ධීන් නිසා ආපදාවන් බොහොමයකට ශ්‍රී ලංකාව වරින් වර හසු වුණා කිව්වොත් නිවැරැදියි. ඒ අතර නාය යැම් ආපදා ප්‍රමුඛයි. එයට අමතරව ගංවතුර, සුළිසුළං පමණක්‌ නො වෙයි, නියඟය ද අප රට ඉතා දුෂ්කර තත්ත්වයකට අද දැම්මා කියන එකට ඔබ කවුරුත් එකඟ වේ වි. එක්‌ වරක්‌ පමණක්‌ සිදු වුණත් 2004 සිදු වූ සුනාමි ෙ€දවාචකය අප රටේ ආපදා කළමනාකරණය කෙරෙහි ගැඹුරෙන් සහ වගකීමෙන් යුතු ව බලන්නට සියලු පාර්ශ්වයන් පෙලඹවූ බව සත්‍යයක්‌. එහෙත් අප කවුරුත් හොඳින් දන්නා පරිදි මේ සියල්ල කිසියම් ස්‌ථානයක නතර වී ඇති බවත් නැවත නැවත පසුපසට සහ ඉදිරියට යමින් හෝ එක තැනක කැරකෙමින් සිටින බවත් තමයි මට නම් හැඟෙන්නේ. කෙසේ වෙතත් මෙවර ලැබුණු අධික වර්ෂාපතනය නිසා, විශේෂයෙන් ම කෑගල්ල සහ රත්නපුර දිස්‌ත්‍රික්‌කවලට බලපෑ නාය අනතුර සහ ගංවතුර උවදුර, පශ්චාත් ආපදා කළමනාකරණය ගැන උනන්දුවෙන් සිතා බැලීමට අවස්‌ථාවක්‌ ලබා දුන්නා යෑයි කිවොත් නිවරැදියි.

අනෙකුත් ආපදා හා සැලකීමේ දී අධික වර්ෂාපතනය හේතු කොටගෙන නිතර නිතර සිදු වන නාය යැම් ආපදා මෙරටට සිදු කරන හානිය සුළුපටු නැහැ. එනිසා දෛනික රාජකාරිවලට මෙන්ම මෙරටෙහි ආර්ථිකයට එල්ල කරන්නේ දැඩි බලපෑමක්‌. සැම නාය යැමේ ආපදාවක්‌ සමග ම කිසියම් ප්‍රමාණයකට ජනතාව එම ස්‌ථානයෙන් ඉවත් කරන්නට සිදු වීම විශාල අභියෝගයක්‌ වාගේ ම මෙරට මුහුණපානා ක්‌ෂණික වූත් අවිනිශ්චිත වූත් එහෙත් අනිවාර්යයෙන් කළ යුත්තක්‌. මේ ඉවත් කිරීම්වල දී නාය උවදුරු ප්‍රබලව දැනෙනා ස්‌ථානවල පදිංචි ජනතාව ඔවුන් ගේ ආරක්‌ෂාව සදහා ස්‌ථිරව එම ස්‌ථානවලින් ඉවත් කිරීමට සිදු වනවා. ඒ වාගේ ම තාවකාලිකව කළ යුතු ඉවත් කිරීම් වුවත් අධික වියදම් සහිත කටයුත්තක්‌. එනිසා මේ සැම අවස්‌ථාවක දී ම ඉතා කල්පනාකාරීව සහ සුපරීක්‌ෂාකාරීව තීන්දු තීරණ ගැනීමට සිදු වන බව අප වටහාගත යුතුයි. පළමුව වැදගත් වන කරුණ වන්නේ ජනතාව ගේ ජීවිත ආරක්‌ෂා කිරීමයි. නාය යැම් ආපදාවල දී, නාය යැමේ අවදානම ඇතැයිs කිසියම් හෝ සැක සංකාවක්‌ පැනනගින්නේ නම් ඒ සදහා ගත හැකි සුදුසු ම ක්‍රියාමාර්ගය වන්නේ ජනතාව එම ස්‌ථානවලින් වහා ම ඉවත් කිරීමයි.

තාවකාලික ඉවත් කිරීම්වල දී කිසියම් ප්‍රමාණයකට පරිපාලනමය තීරණ ගැනීමේ පහසුවක්‌ වන්නේ නාය යැමේ අනතුර පහ ව ගිය පසු (මධ්‍ය අවදානම් අවස්‌ථාවල දී) නැවත ජනතාව ඔවුන් ගේ සුපුරුදු ස්‌ථානවලට යෑවිය හැකි බැවින්. එහෙත් මේ තත්ත්වය හාත්පසින් ම වෙනස්‌ වන්නේ ස්‌ථිර ඉවත් කිරීම්වලදී. මේ තත්ත්වයට ලක්‌ වන සැම අයකුට ම තමා ගේ සුපුරුදු වාසස්‌ථානවලින් සදහට ම ඉවත් වන්නට සිදු වීම එම ජනතාවට එක්‌තරා ආකාරයකට විශාල මානසික පීඩාවක්‌ ඇති කරන බව නොඅනුමානයි. විනාශ වූ හෝ නැවත පදිංචි වීමට නොහැකි වූ හෝ අවස්‌ථාවල දී නව වාසස්‌ථාන ලබා දෙන තෙක්‌ ඔවුනට සිදු වන්නේ තාවකාලික කඳවුරුවල ජීවත් වන්නටයි. පවුලක්‌ ලෙස තනි ව ජීවත් වූ ජන කොටසකට මහා පිරිසක්‌ සමග කිසියම් කාලයක්‌ හෝ එක්‌ ව ජීවත් වීමට සිදු වීම විවිධ සමාජමය ගැටලු ඇති කරන්නට හේතු වන බව අමුතුවෙන් විග්‍රහ කරන්නට අවශ්‍ය නැහැ. එපමණක්‌ නො වේ. මේ කඳවුරු ජීවිතය නිසා ආපදාවට ලක්‌ වූවන් ගේ ආර්ථික ස්‌ථාවරත්වය කෙරෙහි විවධ ගැටලු පැනනගින බව අප වටහාගත යුතුයි. පශ්චාත් ආපදා කළමනාකරණය සදහා නිශ්චිත කඩිනම් ව ක්‍රියාත්මක කළ හැකි වැඩපිළිවෙළක්‌ අවශ්‍ය වන්නේ මේ නිසයි. ස්‌වාභාවික සංසිද්ධියක්‌ නිසා මෙලෙස නාය ආපදාවන්ට ලක්‌ වීමේ ස්‌වරූපය දෙආකාර බව පිළිගත යුතුයි. කිසිත් නො දන්නා එමෙන් ම පරිසරයේ දීර්ඝකාලීන ස්‌වාභාවික ක්‍රියා නිසා ඇති වන නාය යැමේ ආපදාවන්ට ලක්‌ වීම ඉතා පැහැදිලිව සාධාරණීකරණය කළ හැකියි. එහෙත් අධි අවදානම් කලාපවල දැන දැන පදිංචි වූවන්, උපදෙස්‌ අවවාද නො තකා තම ඉදිකිරීම් කළ අය සහ උපදෙස්‌ සහ පරික්‌ෂා කිරීම් නො කරගෙන තම වාසස්‌ථාන ඉදි කළ අය කෙරෙහි කෙලෙසක ක්‍රියා කළ යුතු ද යන්න ගැන පැහැදිලි තීරණයක්‌ ගත යුතු ව තිබෙනවා. මන්ද යත් ඔවුන් ගේ නොමනා ක්‍රියා රටේ ආර්ථිකය සහ ජනජීවිතය අවුල් කරන්නට හේතු වන බැවිනි.

අප ලද අත්දැකීම් අනුව වර්තමානයේ සිදු වූ බොහොමයක්‌ නාය යැම් අනතුරුවලට හේතු වී ඇත්තේ මිනිසා ගේ නොමනා ක්‍රියාකලාපයන් බවත් ඒවා අතිශය ආත්මාර්ථකාමී බවත් කිව යුතුයි. බොහෝ විට තම තීන්දු තීරණ ක්‍රියාත්මක කිරීමේ දී ස්‌වාභාවික පරිසරය තුට්‌ටුවකට වත් මායිම් නො කර ඇති බව සිදු ව ඇති සමහර ව්‍යසන අධ්‍යයනය කිරීමේ දී පෙනී යන කරුණක්‌. කඳුකර කලාපයේ, විශේෂයෙන් ම දැනට නාය යැම් ආපදා සිදු වේ යෑයි ප්‍රකාශිත කඳුකර දිස්‌ත්‍රික්‌කවල භුමි පරිහරණ රටාව කෙරෙහි ඉතා සුපරීක්‌ෂාකාරී විය යුතු බව මෙවර සිදු වූ ෙ€දවාචකයෙන් වත් ජනතාව සහ පාලකයන් ඉගෙනගත යුතුයි. (එහෙත් අප උගත් පාඩම් කිසිත් නැත). අඩි 3500කට වඩා ඉහළ කඳුකරය මිනිස්‌ බාධා කිරීම්වලට තහනම් වුවත් කඳුකරයේ විවිධ ස්‌ථාන සලකා බැලීමේ දී මේ ස්‌ථාවරය වෙනස්‌ කර වඩාත් සියුම් කරුණු සැලකිල්ලට ගෙන තහනම් කලාප නිශ්චය කළ යුතු ව තිබෙනවා. විශේෂයෙන් ම කඳුකරයේ පිහිටි යම් කන්දක්‌ හෝ කඳුවැටියක්‌ හෝ සැලකීමේ දී එම කන්දේ පහළ සිට කිසියම් උසකින් මෙවැනි සංවේදී කලාප සටහන් කළ යුතුයි. එමෙන් ම මෙවැනි කලාපවල වගා කරනා බව බෝග පිළිබඳව ද ඉතා සැලකිලිමත් විය යුතු අතර කෘෂිකාර්මික ක්‌ෂේත්‍රය හා එක්‌ ව නව නීති රීති මාලාවක්‌ සම්පාදනය කළ යුතු බව මෙහි ලා අවධාරණය කළ යුතු ව තිබෙනවා.

අවදානමට පෙර සූදානම ගැන වෙන ම කතා කළ යුතු වන්නේ එවැනි ලක ලැහැස්‌තිවීම්, ආපදා හේතුවෙන් සිදු වන රටෙහි ආර්ථිකයේ ක්‌ෂණික කඩාවැටීම් වළකාලන්නට මහඟු පිටිවහලක්‌ වන බැවින්.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Wednesday 31 July 2019

විදුපත්ඉරුව
23.11.2016

නිරෝගී බව තරම් තවත් වටිනා දෙයක්‌ ඇත් දැයි යන්න ඉතා හොඳින් ග්‍රහණය කරගෙන සිටි අය අතර ශ්‍රී ලාංකිකයන් ඉදිරියෙන් ම සිටි බව අමතක කළ යුතු නැත. එහෙත් දේශීය චින්තනයත්, සංස්‌කෘතියත් ඉතා කදිමට ගලපමින් බොහෝ කාලයක සිට පැවත ආ විස්‌මයජනක මිනිස්‌ පරපුරක අවසානය සනිටුහන් කරන මොහතක ය මේ අප ජීවත් වන්නේ. මානව විකාශනයේ අභාග්‍යසම්පන්න බව කරපින්නාගත් මානව විශේෂයන් මෙලොව රැඳි වකවානුවක පවා ශ්‍රී ලාංකිකයන් ඒ අතර උත්කෘෂ්ට මිනිස්‌ කොට්‌ඨාශයක්‌ වූ බව සිහිපත් කළ යුතු ය. යුද්ධය තම දිවිය කරගත් ජාතීන් වෙසෙද්දී ශ්‍රී ලාංකිකයෝ ස්‌වකීය පැවැත්ම ඉතා හොඳින් තහවුරු කරගත්තෝ වෙති. ස්‌වාධීන වූවෝ වෙති. ඒ පැරැණි ශ්‍රී ලාංකික චින්තයේ මහිමයයි.

බටහිර විද්‍යාත්මක චින්තනය මෙරටට කාන්දු වන්නට පටන්ගෙන වැඩි කාලයක්‌ නැත. එහි ප්‍රබල බව මෙරටෙහි බොහෝ දෑ කණපිට පෙරළන්නට ද සමත් වූ බව අප පිළිගත යුතු ය. වෙදකමේ සිට කෘෂිකර්මාන්තය දක්‌වා වූ තාක්‌ෂණික සහ විද්‍යාත්මක පෙරළිය මෙරට බටහිර වෙදකමක්‌ සහ බටහිර කෘෂිකර්මාන්තයක්‌ ස්‌ථාපිත කරවන්නට තරම් ප්‍රබල වී ඇති බව නොරහසකි. මේ අතර තොරතුරු සන්නිවේදනයේ ශීඝ්‍ර විකාශනය බොහෝ දෑ ක්‌ෂණිකව ලොව පුරා ප්‍රචලිත කරන්නට සමත් වී ඇති අතර ම අන්තර්ජාලයේ ආගමනය මෙරට බොහෝ දෑ වෙනස්‌ කරන්නට බලපා ඇති බව අමුතුවෙන් විස්‌තර කළ යුතු නො වේ.

බටහිර විද්‍යාවේ ඇඟිලි ගැසීම්වලට පෙර මෙරට දේශීය කෘෂිකර්මාන්තයක්‌ විය. සොබාදම් මාතාව සමග නිබඳව අත්වැල් අල්ලා නිබඳව ගමන්ගත් ඒ ක්‍රමවේද මෙරට වැසියා ලෙඩ කරවූයේ නැත. තම ජීවිතය ගෙනයන්නට සැහෙන යමක්‌ ගොවිතැනින් උකහාගත් ගොවියාට ඉන් ඔබ්බට යමක්‌ අවැසි නො වී ය. ඒ අතරේ පාරිසරික සාධක සහ එහි අංගෝපාංගයන් කෙරෙහි නිති විමසිලිමත් වූ ගොවියා (මෙරට වැසියා) තම ගොවිතැන් ක්‍රමවේද පාරිසරික හිතකාමී ලෙස කරවන්නට වගබලාගත්තේ මන්ද යන්න දැනගැනීමට අප කඩතුරා හැර බැලිය යුතු කාලය එළඹ ඇත.

චින්තනයන්හි විකාශය බිහි වන සංස්‌කෘතියට සාපේක්‌ෂ බව අප තේරුම්ගත යුතු ය. එනිසා තවත් සංස්‌කෘතියකින් යමක්‌ මෙරට සංස්‌කෘතියට වද්දාගැනීම පිළිබඳව අප බෙහෙවින් සැලකිලිමත් විය යුතු ය. මෙරට බටහිර විද්‍යාවේ ව්‍යාප්තිය ක්‍රමානුකූල වූවක්‌ ද? පරිසර හා සෞඛ්‍ය හිතකර ගොවිතැන මත විශ්වාසය රැන්දූ අප වැනි මිනිස්‌ කොට්‌ඨාශයක්‌ කෙලෙසක බටහිර විද්‍යා ශිල්පීය ක්‍රමවේද ක්‍රමවත්ව නො සොයා නො බලා භාවිතයට ගත්තේ ද යන්න වුව අපට පෙන්නුම් කරන්නේ බටහිර විද්‍යාවට දැක්‌වූ ගැතිකමයි. රසායනික පොහොර ඇතුළු අනෙකුත් කෘෂි රසායන පමණක්‌ නො ව සොබාවික ධර්මතාවන්ට එරෙහි වූ ක්‍රමවේද ද භාවිත කරමින් ස්‌වයංපෝෂිත රටක්‌ උදෙසා අප සිහින මැව්ව ද ඇත්තෙන් ම සියල්ල පාරාවළල්ලක්‌a වී ඇති බව අප පිළිගත යුතු ය.

හේතුවක්‌ සොයා නො ගත් රජරට වකුගඩු රෝගය ඇති වීමට ඇත්තෙන් ම බටහිර කෘෂිකාර්මික ක්‍රමවේද හේතු වන්නට වැඩි ඉඩක්‌ ඇති ඇති බව එහි ඉතිහාසය සහ වටපිටාව සොයා බැලීමෙන් කදිමට පැහැදිලි වෙයි. බටහිර විද්‍යාව තුළින් සියල්ලට පිළිතුරු සෙවිය හැකි යෑයි විශ්වාස කළ ද මේ රෝගයෙන් පීඩා විඳින රෝගීන් ස`දහා තවමත් නිසි පිළිසරණක්‌ ලැබී නැත. එයට එක්‌ හේතුවක්‌ වන්නේ මේ සම්බන්ධව කටයුතු කරන බොහෝ දෙනකු හට සෙසු අය ගේ මත පමණක්‌ නො ව තම විෂය ක්‌ෂේත්‍රය පිළිබඳ පවා විශ්වාසයක්‌ නොමැති වීම බව අනුමාන කළ හැකි ය. කුමක්‌ නිශ්චිතව බලපෑවේ ද යන්න වත්මන් බටහිර විද්‍යාඥයන් හට පැවසීමට නොහැකි වීමට තවත් හේතුවක්‌ විය හැක්‌කේ මේ බටහිර ක්‍රමවේද භාවිතයේ ප්‍රතිඵලවල සංකීර්ණ සහ ප්‍රබල බවයි. එනිසා වල්ගය හෝ හිස වෙන් කර හඳුනාගැනීමට ඔවුනට තවත් කාලයක්‌ ගත් වනු ඇතැයි යන්න අප ගේ හැඟීමයි.

බටහිර කෘෂිකර්මාන්තයේ භාවිතය මෙරට ගොවි ජනතාව රූකඩ බවට පත් කර ඇත්තේ සියලු උපදෙස්‌ බහු ජාතික සමාගම් ම`ගින් ලබා දීම හේතුවෙන් බව විශ්වාස කළ හැකි ය. කාලය ද ප්‍රමාණය ද තීරණය කිරීමේ පමණක්‌ නො ව වගා කළ යුත්තේ කුමන බෝගයක්‌ ද යන්න පවා අද වන විට තීරණය කරන්නේ බහු ජාතික සමාගම් වීම ඉතා කණගාටුවට කරුණකි. එය දේශීය ගොවියා අතරමං කරන්නේ ඔවුන් ගේ දේශීය ඥානය, විමර්ශනාත්මක දැනුම ලඝූ කරමින් නො වේ දැයි අප තේරුම්ගත යුතු ය. කාලගුණය අනුව වෙනස්‌ වන වගා ක්‍රමවේද සහ වගා ප්‍රභේද අද වන විට කාලයේ තාලයට තේරුම්ගත නොහැකි වී ඇත්තේ සියයට සියයක්‌ ම බටහිර කෘෂි ක්‍රමවේද කෙරෙහි විශ්aවාසය තැබීම නිසා බව හොඳින් වැටහී යන කරුණකි.

ශ්‍රී ලාංකික ජනතාව මෙවැනි උගුල්වල පැටලී තව තවත් අමාරුවේ නො වැටෙන්නට වග බලාගත යුතු ය. ස්‌වයං ඥානය යොදා හෝ විමර්ශනය කර හෝ අධ්‍යයනය කර හෝ මේ සියල්ලෙහි යටගියාව තේරුම්ගැනීමට නොහැකි නම් භාවිතය තුළින් ලද උගත් පාඩම්වලින් හෝ වැරැදි නිවැරැදි කරගත යුතු ය. නිවැරැදි මාර්ගය තෝරාගත යුතු ය. අප සතු වගකීමක්‌ වන්නේ සියල්ල සොයා බැලීමට තරම් වූ බුද්ධියකින් යුතු වීමයි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Monday 29 July 2019

විදුපත්ඉරුව
16.11.2016

මානව වංශ කතාව දිගහැරෙන්නේ අදින් වසර මිලියන දෙක හමාරකට පමණ පෙර සිට වුව ද, මේ ගත වන අවසාන වසර පන් දහස තුළ ඔහු ගේ අත්‍යන්ත පරිණාමය අතිශය ශීඝ්‍ර වූ වෙනස්‌කම්වලට ලෝකය නතු කරන්නට හේතු වී ඇත. ඒ සොබාවික පරිසරයෙන් ඔහු ගේ පැවැත්ම සපුරා ම වියුක්‌ත වීම ම බව මධ්‍යස්‌ථව මේ ගැන විමර්ශනය කරන විට හොඳින් පැහැදිලි වේ.

එනමුත් ඉතා කදිමට නිදහස්‌ ව පැතිර පවත්නා සොබාදම් මාතාව මේ තරම් ම වියරු වට්‌ටන්නට තරම් නොමනා කෙණෙහිලිකම් කරන්නට මානවයා ආත්මාර්ථකාමී කුහකයකු වූයේ කෙසේ ද යන්න කෙදිනක වත් වටහාගන්නට කිසිවකුට වත් හැකි නො වන්නේ ම ය. එනිසා ම මානවයා පාරිසරික දම්වැලෙහි තවත් එක්‌ පුරුකක්‌ ය යන්න කිසි දිනක සිහියට නොනැෙගනු ඇත. සිහියට නගන්නේ වී නම් ඒ සියලු ජීවය මෙලොවින් තුරන් වී මානවයා මෙලොව තනි වූ කලෙක ම පමණකි.

දෙපා සංචරණයෙන් මානවයා ලද්දේ අපමණ භාග්‍යයකි. ඒ තම දෙඇස්‌ උස්‌ තැනකට එසවී නිරීක්‌ෂණ වපසරිය පුළුල් වීම ද ත්‍රිමානීයව දර්ශන ග්‍රහණය කරගැනීමට හැකි වීම ද මත පමණක්‌ ම නො වේ. ධාරිතාව පුළුල් වූ කපාලයෙන් බිහි කරනා සියුම් සහ සංකීර්ණ තීන්දු තීරණ ද, නිර්මාණශීලී උත්පාදන ද, නිදහස්‌ වූ දෙඅතින් කදිමට කළ ප්‍රතිනිර්මාණ ද ඊට හේතු විය. කෙසේ වුව ද මානවයා ගේ මොළයේ "කපටි භාගය" ක්‍රියාත්මක වී තමා ගේ ම ලෝකයක්‌ මවන්නට ඔහු පෙලඹීම එක්‌තරා ආකාරයකට සොබාවික පරිසරයේ අභාග්‍යයක්‌ බව කිව යුතු ය. පෘථිවි ජීවී පරිණාමයේ උත්කෘෂ්ඨයා වන්නට තරම් වාසනාව ලද්දේ මුත් මානවයා සොබාදහමින් වියුක්‌ත වීම සකල ලෝකවාසී ජීවීන්ට තම පරිණාමයේ අවසන් හෝරා කිහිපය ගත කරවන්නට තරම් බලපා ඇත.

සොබාවික පරිසරය ජය ගැනීමේ නොසන්සිඳෙනා ආශාවෙන් මත් වූ මානවයා ඒ සියල්ල තමා සතු කරගැනීමට වෙහෙස වූ අයුරු ගත වූ මෑත ශතවර්ෂවල දී ඔහු කළ කී දැයින් මනාව තේරුම් යයි. ඒ සියල්ල සොබාවික පරිසරය හා බද්ධ වන්නට නොහැකි වූ අතිශය කෘත්‍රිම සහ මානවීය දැ පමණක්‌ වූ හෙයින් සොබාදම් මාතාව රිදවන්නට සමත් වී ඇත. එය එසේ නම් මානවයා අනෙකුත් ජීවීන් මෙන්ම සොබාවික පරිසරයේ ම එක්‌ කොටසක්‌ ය යන මතය තවදුරටත් දැරිය හැකි ද යන්න අපට පැනනගින ගැටලුවයි.

වානර පරිණාමයේ කෙළවර පෘථිවි වාසීන්ට අතිශය භයානක තත්aත්වයක්‌ උද්ගත කරවා ඇති බව විටෙක හැඟී යන්නේ බොහොමයක්‌ මානව ක්‍රියාකාරකම් ජීවීන් ගේ සියලු වාසස්‌ථාන විනාශ කරමින් ද, ආහාර ද ජලය හා වායු ගෝලය විෂ කරමින් ද සියල්ලන්ට මරණය කැඳවමින් සිටිනා මොහොතක ය. තවමත් නො දන්නේ වී මුත් හඳුනාගන්නට ද අසමත් වූ ජීවීන් කොපමණ සංඛ්‍යාවක්‌ දිනක දී වඳ වී යන්නේ දැයි කිසිවකුටත් පැවසිය නොහැකි ය. එනමුත් ඒ මානව ක්‍රියාකාරකම්වල සෘජු දායකත්වය නිසා යෑයි අපට පැවසිය හැකි වෙයි. දැන් දැන් මතු වන්නා වූ සොබා දහමේ විපරීතයන්, සොබාදහම වින්දා වූ අනේක විධ දුක්‌ කරදරවල ප්‍රතිඵල නො වේ යෑයි කිව හැකි වේ ද? ඉතා ව්‍යසනාත්මකව සිදු වන්නා වූ කාලගුණික විපර්යාසයන් යනු සොබාදහමෙන් වියුක්‌ත ව මානවයා තමා ම තනාගත් කෘත්‍රිම ලෝකය යටපත් කරන්නට සොබාදහම දරනා තැත බව අප වටහාගත යුතු ය.

විශ්වීය ශක්‌තිය ගැබ් වූ හයිඩ්‍රජන් විලයනයේ ඵල නිදහස්‌ කරන සූර්යයා ගේ පිහිටෙන් දිවෙනා බොහොමයක්‌ පෘථිවි චක්‍රීය ක්‍රියාකාරකම් අභ්‍යන්තරිකව සොලවා දමන්නට මෑතකාලීනව බිහි වූ මානව බටහිර විද්‍යාවට කෙතරම් දුරකට හැකි වී දැයි දැන් දැන් අපි තේරුම්ගනිමින් සිටිමු. ප්‍රභාසංශ්ලේෂණයෙන් තිර වූ විශ්ව ශක්‌තිය කාලයා ගේ ඇවෑමෙන් පොළොව අභ්‍යන්තරයේ සඟවන්නට එකල

පැරැණි සොබා දහම උත්සුක වූයේ කුමන කරුණක්‌ නිසා වුව ඒ හේතුව නම් කිසි දිනක මතු බිහි වන මානවයා උදෙසා නම් නො වන බව ඉතා හොඳින් පැහැදිලි වන්නේ ඔහු පෙළොව විද, සාරා, ගොඩ දා, ඉන් පසු දවා හළු කරමින් වායුගෝලය කිළිටි කරනා අයුරු ඉතා හොඳින් දක්‌නට ඇති බැවිනි.

වර්තමානය වන විට ජීවයේ ජීවනාලිය වන දිය පිපාසය සන්සිදිය යුත්තේ මානව වර්ගයා ගේ පමණක්‌ වී ඇතැයි සිතෙනා තරමට ම ජල චක්‍රය මානවයා තම ග්‍රහණයට නතු කරගෙන ඇති බව පෙනී යයි. ජලය තමනට අවැසි දෑ සදහා පමණක්‌ යොදවන්නට තරම් මානවයා අකාරුණික වී ඇත්තේ එහි තනි අයිතිකරු තමා බව පෙන්වමිනි. එහෙත් ජල සම්පත් කෙමෙන් කෙමෙන් වියෑකී යන්නේ ද ජල චක්‍රය අවුල් වී ඇත්තේ ද සංරක්‌ෂණයේ අවශ්‍යතාව පමණක්‌ නො ව අන් සියල්ලන් සදහා ද ජලයේ අයිතිය ඇති බව අමතක කර ඇති සමයක ය.

මානව වංශකතාවේ ආරම්භයේ මුල් පියවර අත්‍යන්තයෙන් ම ශක්‌තිමත් වූයේ සොඳුරු සොබාදහමෙන් බව අමුතුවෙන් විග්‍රහ කළ යුතු නො වේ. එහෙත් ඔබේ අවධානය යොමු වේ නම් මාංශ භක්‌ෂකයකු ලෙස ඇරඹි ඒ ගමන ගහ කොළ ද සතා සිවුපාවන් ද හික්‌මවා හීලෑ කරගත්තේ මානවයා තම වියුක්‌ත මාවත තෝරාගත් අවස්‌ථාවේ සිට බව පැහැදිලි වේ. සියලු පාරිසරික සම්පත් තනි අයිතියට නතු කරගන්නට මේ දෙපා සංචාරකයාට වැඩි කාලයක්‌ ගත වී නොමැති බව පෙනී යයි. සර්වභක්‌ෂක සම්ප්‍රදායට කැමැති වී තමනට ඇවැසි ඇත්තන් පමණක්‌ හදා වඩාගන්නට පෙලඹීම ම සොබා ජීවීන් ගේ ගමන් මගින් මානවයා කෙතරම් දුරකට ඉවත් වී ඇත් දැයි යන්න කදිමට පිළිබිඹු කරන්නකි.

සොබා දහමෙන් ම බිහි වී සොබා දහමට ම වින කිරීම මෙලොව වසනා එක ම බුද්ධිමත් ජීවියාට තරම් වේ දැයි සිතනා විට ඔහු ගේ වර්ධනය වූ බුද්ධිය කොහේ දැයි ඇසීමට සිත් වීම වැළැක්‌විය නොහැකි ම ය.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර   07 කිරින්ද  එතිහාසික වශයෙන් පමණක් නොව භූ විද්‍යාත්මකවත් වැදගත් වන ස්ථානයකි. කිරින්ද විහාරය ස්ථානාපනය වී ඇත්තේ ග...