Thursday, 15 June 2017

විදු පත් ඉරුව
2017 ජූනි 14 බදාදා

වර්තමානයේ අප විද්‍යාව යෑයි හඳුන්වන 'දැනුම සම්භාරය' බිහි වන්නේ බටහිර ය. එනිසා එය බටහිර විද්‍යාව ලෙස හැඳින්විය හැකි ය. මේ වන විට බටහිර විද්‍යාව මෙලොව ප්‍රමුඛ දැනුම් සම්භාරයක්‌ වී ඇත. එහෙත් බටහිර විද්‍යාවට ඔබ්බෙන් වූ තවත් විද්‍යාවන් තිබේ දැයි බොහෝ දෙනකු ගවේෂණය කර බලන්නේ නැත. දැනුම බිහි වන්නේ පවතින සංස්‌කෘතියට බොහෝ සාපේක්‌ෂව බවට කිසිදු සැකයක්‌ නැත. පවතින සංස්‌කෘතියෙන් ඒ සඳහා ලබන පෝෂණය ඉමහත් ය. අවශ්‍ය වන්නේ නම් අයකුට තවත් සංස්‌කෘතියක බිහි වන දැනුම තම පරිසරයට (තමා ගේ ලෝකයට) අවශෝෂණය කරගත හැකි ය.

මෙරට බොහෝ දෙනෙක්‌ බෞද්ධයෝ වෙති. ඉන් අතළොස්‌සක්‌ දෙනා විද්‍යාව හැදෑරූවෝ වෙති. ඉන් ද සුළු පිරිසක්‌ විද්‍යාව හා සබැඳි රැකියාවල නිරත වෙති. විටෙක රැකියාවේ තනතුරු නාමය අනුව ඔවුහු විද්‍යාඥයෝ ය. කිහිප දෙනෙක්‌ තම මනස මෙහෙයවමින් බටහිර විද්‍යා දැනුම ඒ මේ අත හරවමින් යම් යම් විශ්ලේෂණවල නිරත වෙති. මෙවැනි සමහරු බටහිර විද්‍යාව ද බෞද්ධ ධර්මය ද ගලපමින් බුදු දහම විද්‍යාවට බොහෝ සමීප බව කියති. ඒ සඳහා නොයෙක්‌ උදාහරණ ගෙන එති. සමහරෙක්‌ බුදු දහමින් බටහිර විදයාව දකිති. කෙසේ වෙතත් එකිනෙකට හාත්පසින් ම වෙනස්‌ වූ සංස්‌කෘතීන් දෙකක බිහි වූ දැනුම් පද්ධතීන් දෙකක්‌ ගැලපීමේ දී අප බොහෝ පරෙස්‌සම් විය යුතු ය.

විවිධත්වය ජීවී ලෝකයට පොදු ය. එක ම විශේෂයක වුව ජීවීන් ගේ යම් යම් විවිධත්වයන් දැකිය හැකි ය. අපූරු විවිධත්වයක්‌ ලොව වෙසෙන සතුන් අතුරින් වඩා ප්‍රමුඛ මානවයා තුළ දැකිය හැකි ය. එනිසා ඔවුන් ගේ බොහෝ පොදු දේ තුළින් මතු වන යම් යම් වෙනස්‌කම් ඒක පුද්ගල චරිත බිහි කරන්නට හේතු වෙයි. දියුණු සත්ත්වයන් ලෙස ලොව ප්‍රමුඛ වූවන් වන මානවයන් විවිධ පරිසර තුළ විවිධ සංස්‌කෘතීන් බිහි කරන්නේ එනිසා ය. එක ම සංස්‌කෘතියක්‌ තුළ පවා එම විවිධත්වය කැපී පෙනෙයි. එතුළින් විවිධ මතධාරීන් බිහි කෙරෙයි.

ඒක පුද්ගල මානව විවිධත්වය බුදු දහමේ අපූරුවට විග්‍රහ කර ඇත. එක අවස්‌ථාවක මේ සඳහා අපූරු උපාමාවක්‌ ගෙන එයි. ඒ අප හොඳින් දන්නා අඹ ගෙඩියක්‌ ඇසුරෙනි. ආකාර සතරක පවතින අඹ අප සමාජයේ ඉන්නා පුද්ගලයන් සතරක්‌ නිරූපනය කරයි. එවැන්නන් විද්‍යා ලෝකය තුළ ද කදිමට දැකිය හැකි ය. මානව සංහතියේ අභිවෘද්ධිය උදෙසා පර්යේෂණ සිදු කරන්නෝ මේ අතර වෙති. සුබවාදී සමාජ ප්‍රගමනය කේන්ද්‍ර කරගත් පර්යේෂණ සහ සොයාගැනීම් සඳහා ඔවුන් වෙහෙසෙන අතර පෞද්ගලික ප්‍රතිලාභ උදෙසා තම පර්යේෂණ පාවා නො දෙති. ඉතා මිත්‍රශීලී මොවුන් කණ්‌ඩායම් පර්යේෂණ සඳහා බොහෝ කැමැති ය. දන්නා සියල්ල අනාගත පරපුර සඳහා ලබා දෙන්නෝ ය.

සමහර විද්‍යා පර්යේෂකයන් ගේ පිටතින් පෙනෙන්නා වූ ගුණාංග ඇතුළත නොමැත. ඔවුන් කියන්නේ එකක්‌ ය, කරන්නේ තව එකක්‌ ය. මානව සංහතියට, සත්ත්ව සංහතියට, ගහට කොළට පරිසරයට කුමක්‌ වුව ද ඔවුන් ඒ වෙනුවෙන් කැප වන්නේ නැත. අවශ්‍ය වන්නේ තම අරමුණ පමණක්‌ ඉෂ්ට කරගැනීම පමණකි. එවන් වූ විද්‍යාඥයන් ගෙන් සමාජ යහපත බලාපොරොත්තු විය නොහැකි ය. පෞද්ගලික දියුණුව නිරන්තරව මූලික කරගන්නා නිසා බහුජන දියුණුව පාවා විනාශ කර දමන්නට ඔවුන් සූදානම් ය. මේ අතර තමා දන්නා දේ තව අයකුට දෙන්නට, අනාගතයට දායාද කර දෙන්නට ඔවුන් නොකැමැති ය.

පර්යේෂණයේ දක්‌ෂ මුත් එමගින් සිදු වන සමාජ බලපෑම හඳුනා නො ගන්නා පුද්ගලයන් නිසා විදයාවෙන් බිහි වන නව නිර්මාණ සහ සොයාගැනීම් මානව සංහතියේ පැවැත්මට තර්ජනයක්‌ වී ඇත. දුරදිග කල්පනා කර තීන්දු තීරණ ගැනීමට ඇති නොහැකියාව නිසා මොවුන් සිදු කරන පර්යේෂණ සමාජ ප්‍රගමනයට සහයෝගයක්‌ වන්නේ නැත.

අනුන් ගේ සංකල්ප තමා ගේ කරගන්නා පිරිසක්‌ ද මේ අතර වෙයි. ඔවුනට තනි ව යමක්‌ නිර්මාණය කළ නොහැකි ය. තනි ව සංකල්ප ගොඩනගාගැනීමේ හැකියාවක්‌ නැත. එනිසා තව අයකු ගේ සංකල්ප හෝ නිර්මාණ හෝ සොරාගන්නා මොවුන් තම පැවැත්ම තහවුරු කරගන්නේ ඒ දැනුම තමන් ගේ ලෙස ලොවට ඉදිරිපත් කිරීමෙනි. මේ සඳහා නොයෙකුත් උදාහරණ ඇත.

අවම ලෙස බටහිර විද්‍යාවේ මූලික සංකල්ප හෝ නිසි පරිදි අධ්‍යයනය නො කිරීම නිසා බොහෝ දෙනකුට සිදු වන්නේ දැනුමෙන් ඉතා කුඩා වපසරියකට සීමා වන්නට ය. එවිට ඔවුන් පවසන සහ කරන කියන දෑ ඉතා අවුල්සහගත වෙයි. එවැනි වූ සමහරු තම විෂය ක්‌ෂේත්‍රය ඉක්‌මවා ගොස්‌ වෙනත් විෂයන් ගැන ද කතා කරති. මේ තත්ත්වය ශ්‍රී ලංකාව තුළ බහුලව දැකිය හැකි ය. ඔවුන් බොහෝ විට තම විෂය පථය පවා නිසි පරිදි අධ්‍යයනය කර නොමැත. බොහෝ කේන්ති ගන්නා ඔවුන් සාකච්ඡාව සම්මුතිය ප්‍රතික්‌ෂේප කර එමගින් තම අඩුව වසාගන්නට උත්සාහ කරන අවස්‌තා ඇත.

තර්කනය මූලික කරගත්ත ද බටහිර විද්‍යා ලෝකය තුළ ඇත්තේ මෙවැනි වූ විවිධත්වයේ සංකලනයකි. එනිසා මෙමගින් බිහි වන සියලු දෑ සත්‍ය හෝ නිවැරැදි හෝ යෑයි පිළිගැනීමට නොහැකි ය. ඒ එසේ යෑයි අයකුට තර්ක කළ ද නොහැකි ය. හොඳින් විග්‍රහ කර බැලූ විට පෙනී යන්නේ නිරන්තර යාවත්කාලීන වන බටහිර විද්‍යාව කියාපාන්නේ කිසිවක්‌ ස්‌ථිර ව නො පවතින බව ය යන්නයි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර   07 කිරින්ද  එතිහාසික වශයෙන් පමණක් නොව භූ විද්‍යාත්මකවත් වැදගත් වන ස්ථානයකි. කිරින්ද විහාරය ස්ථානාපනය වී ඇත්තේ ග...