තාක්ෂණය. විශ්ලේෂණ, නිගමන හා (අව) භාවිතය හෙවත්
දැලි පිහියේ වඳුරු ක්රියා
විද්යාව තාක්ෂණය ට උත්පත්තිය ලබා දුනි. විද්යාව නිසා
තාක්ෂණයේ ප්රගමනයත් තාක්ෂණයේ දියුණුව නිසා විද්යාවේ ප්රගමනයත් සිදුවන බව
පැහැදිළිය. එකිනෙක අත්වැල් බැඳගත්තා වූ විද්යාවත් තාක්ෂණයත් වර්තමාන ලෝකය අමුතුම
තැනකට ගෙනියන්නට සමත් වී ඇතැයි කිව්වොත් සත්යය. අද වන විට බහුතරයක් අනුගමනය කරන
සහ අනුමත කරන ලොව ප්රභලම විෂය දහරාව වන්නට සමත් වී ඇත්තේ එහි ඇති නවමු බව
නිසාවටය. නමුත් එය සර්වකාලීන සත්යය හෝ සියල්ල සත්යය යැයි හෝ පවසන්නට නොහැකිය.
තාක්ෂණයේ නවමු බව විවිධ කාර්යයන් පහසු කර ගැනීමට ඇති
හැකියාව නව නැම්මකින් යුතුව ඇත විඳිය හැක. එක් එක් කාර්යයන් සඳහා විශේෂඥයින් බිහි
වී ඇති අතර ඔවුන් ගේ අනු දැනුම මත එම තාක්ෂණික උපාංග නිර්මාණය කිරීම, වර්ධනය කිරීම
හෝ භාවිතා කිරීමේ හැකියාව ලැබෙයි. නමුත් එම තාක්ෂණයන් ගේ භාවිතය තමාගේ හෝ ආයතනයේ
හෝ රටේ හෝ අදාළ කාර්යය සඳහා කොපමණ ගැලපේද යන්න විමසා බැලිය යුතුය. බොහෝ දියුණු තාක්ෂණයන්
මේ අතර තිබුන ද තම කාර්යය සඳහා අවැසි වන්නේ අඩු තාක්ෂණයක් සහිත උපකරණයක් නම් දියුණු තාක්ෂණයන්
සඳහා මුදල් වැය කිරීම නිෂ්ඵල ය. උදාහරණයක් ලෙස ගතහොත් ජංගම දුරකථන භාවිතය ගන්න.
දිනෙන් දින වර්ධනය වන විශේෂාංග එක් කරමින් එම තාක්ෂණය ඉදිරියට එයි. අද බොහෝ දෙනෙකු ඉතා ඉහල තාක්ෂණයන්ගෙන් යුක්ත
ජංගම් දුරකථන භාවිතා කල ද එයින් ලැබිය හැකි සේවයේ සහ කාර්යයන්ගේ උදවු සියයට දහයක්
වත් ලබා ගනී දැයි සැක සහිතය. බොහෝ දෙනෙකු කථා කරනවාට අමතරව ප්රතිඵල දායක වැඩක්
සඳහා තම ජංගම දුරකතනය භාවිත කරන්නේ නැති බව හොඳින් පැහැදිළිය.
තාක්ෂණය නොදැන භාවිතය සහ අවභාවිතය මෙරට නම් කොතෙකුත්
දැකිය හැක. කලෙක මෙරට විකුණන බීර මිල ගනං පහල ගිය විට නුවරඑළියේ මිනිසුන් කෘමි
නාශක ලෙසද එය භාවිතා කළේය. වත්මනේ ආහාර රස කාරකයක් වන MSG තවත් රසායනයක් සමග
මිශ්ර කර වල් පැළෑටි නාශකයක් ලෙස භාවිතා කරන බව දැන ගන්නට ලැබේ. වාහනයේ නලාව ලබා
දී ඇත්තේ වල් බුරු ලෙස නිදහස භාවිතා
කිරීමට නොවන බව බොහෝ දෙනෙකු දන්නේ නැත. එනිසා පාරට බට තැන්හි පටන් එය නාද කරන්නේ
තම ඉවසීමේ ශක්තිය මොනවට පැහැදිළි කරමින්. ත්රි රෝද රථවල පහසුවෙන් හැරවීමේ හැකියාව
සහ කුඩා තැනකින් පවා රිංග යාමේ හැකියාව අපේ රටේ මිනිසුන් භාවිතා කරන හැටි ඔබට අත්දැකීම්
වලින්ම දැනගන්නට ලැබී ඇතිවාට සැකයක් නැත.
විශේෂඥයින් තම විශේෂඥ දැනුම භාවිතා කර තම විෂය පථය මූලික
කර විවිධ විශේෂිත තාක්ෂණයන් බිහි කලද භාවිතයේදී භාවිතා කරන්නන් අදාළ විෂය නිසි
පරිදි දැන නොසිටීම පැහැදිළිවම වඳුරන්ට දැලි පිහි ලබා දීමක් වනු නොඅනුමානය. මේ සඳහා
උදාහරණ කොතෙකුත් ඇතත් මා භූ විද්යා හැදෑරුවෙකු හෙයින් ඊට සම්බන්දිත උදාහරණ
කිහිපයක් මෙහිලා සඳහන් කල හැක.
පුරාවිද්යා ක්ෂේත්රය තුල සංරක්ෂණය ට හිමි වන්නේ ප්රමුඛ
කාර්යය භාරයකි (ලංකාවේ නොවුනත්). මෙම ක්ෂේත්රය ලෝ පුරා භාවිතා වන්නේ ඉතා
පැහැදිලිව නවීන බටහිර විද්යාවේ තාක්ෂණයන් සමගය. ශ්රී ලංකාව තුල බොහෝ පුරාවස්තු
ඇති අතර පාෂාණමය පුරාවස්තු සුලභය. පාෂාණමය පුරාවස්තු සංරක්ෂණය එනිසා එහිලා ඉතා
වැදගත් බව කිවයුතුය. ශ්රී ලංකාව තුල වැඩිමනත් අවධානයක් මේ සඳහා යොමුකළ යුතු බව
ඔබට අමුතුවෙන් පහැදිලි කලයුතු නොවේ. පාෂාණ සංරක්ෂණයේදී සංරක්ෂකයා පාෂාණ පිළිබඳව
මනා වැටහීමක් ලබා ගත යුතය. නැතහොත් භාවිතා කරන තාක්ෂණයන් නොගැලපෙන්නට හැකියාව ඇත.
එය පාෂාණමය පුරාවස්තුවේ ආයු කලය අඩුකරන්නට වුව හැකියාව පවතී. ශ්රී ලංකාවේ
පුරාවස්තු සංරක්ෂණයේ දී භාවිත කරන්නේ යුරෝපිය තාක්ෂණය වීම ගැටළුවක් බව සිහි තබා ගත
යුතුය. යුරෝපයේ සීත දේශගුණයක පාෂාණ දිරපත්වන ආකාරය සහ නිවර්තන කලාපයේ රටක පාෂාණ දිරාපත්
වීමේ රටාව හාත්පසින්ම වෙනස්ය. මෙය සැලකිල්ලට ගන්නේ නම් ශ්රී ලංකාව තුල සිදුකරන
පාෂාණ ප්රමුඛ සංරක්ෂණයන්ගේ තත්වය සහ ඒවායේ අනාගතය පිළිබඳව ඔබට සිතා ගත හැකි වේවි.
අදාළ විෂයන් හී නිපුණයන් නොවීම ද සහ කරන්නා වූ කාර්යය පිළිබඳව අවබෝධ ඇතිකර නොගැනීම
ද මෙවැනි තීන්දු තීරණ ගැනීම කෙරෙහි බලපාන බව පැවසිය යුතුය. පුරාවිද්යා සංරක්ෂණයේ
දියුණුව සහ එහි අත්යන්ත අවශ්යතාවය පිළිබඳව යම් හෝ අවබෝධයක් ඇත්තන් තීන්දු තීරණ
ගන්නා ස්ථාන වල සිටියේ නම් මධ්යම සංස්කෘතික අරමුදලේ අතපත්තු කාර්යාලයේ තිබු විද්යාගාරයේ
සමහර කාමර එහි වූ විද්යා උපකරණ ඉවත්කර එකල සිටි ක්රියාකාරී අධ්යක්ෂකවරුන්ගේ කාර්යාල
බවට පත් කරන්නටත් තේ සැදීමට ගන්නටත් උත්සාහ කරන්නේ නැත. එමෙන්ම කොළඹ වැඩි දියුණු කල යුතු එම විද්යාගාරය
සීගිරියට ගෙනි යන්නේද නැත.
පාෂාණවල සහ පාංශු දේහයන්ගේ හැසිරීම මනාව වටහාගෙන ඇත්තේ
එම විෂය අධ්යනය කල ඇත්තන්ය. ඒ සඳහා වූ විෂය භූ විද්යාව බව ඔබට අමුතුවෙන් විස්තර
කල යුතු නොවේ. භූ විද්යාව හැදෑරුවන් භූ විද්යාඥයින් ලෙස හඳුන්වයි. නාය යාම් යනු
භූ විද්යාත්මක සංසිද්ධියකි. තැනින් තැනට වෙනස්වන පාෂාණ, පස් හෝ අවසාදිත සහිත
භූමියකින් යුක්ත ශ්රී ලංකාවේ මාධ්ය කඳුකරය නායයාම් උදෙසා අතිශය සංවේදී බව පැවසිය
යුතුය. මෙරට තුල නායයාම් ඇතිවන්නට ප්රමුඛ හේතුව වන්නේ අධික වර්ෂාපතනය බව සිහි තබා
ගත යුතුය. නමුත් වර්ෂාපතනයේ හැසිරීම නිසි ලෙස අධ්යනය නොකර නාය යෑම් ආපදා පුරෝකථනයන්
අසීරු අතර පස් හෝ අවසාදිත සමග ජලයේ හැසිරීම මනා කොට අවබෝධ කර නොගත්තේනම් පුරෝකථනය
තවත් අසීරු බව කිව යුතුය. නාය යා හැකි පාංශු දේහයන් තුල ජලය සංතෘප්ත වීම සහ නොවීම
පිළිබඳව අවබෝධයක් නොවීම ජනතාව නොමග යන සහ පිඩාකාරි පුරෝකථන සඳහා හේතුවේ. මෙවැනි භූ
විද්යාත්මක සංසිද්ධීන් අතිශය සංකීර්ණ අතර එනිසා නය යාම් පුරෝකථන සිදුකල හැකි
වන්නේ මෙම විෂය පිළිබඳව මනා වැටහීමක් ඇත්තෙකුට බව මෙහි ලා සඳහන් කල යුතුය. එනිසා
අතිශය දියුණු තාක්ෂණයන් භාවිතයෙන් වර්ෂාපතන අගයන් සුළු මොහතකින් ගත්තේ වුව භුමියෙහී
සහ අදාළ ප්රදේශය පිළිබඳව වැටහීම ක් නොතිබීම ද භූ විද්යාව පිළිබඳව නොදැන සිටීම ද
මිනිසුන් කුලප්පු කරවන සහ අනියත බියක් ඇතිකරන තත්වයක් ඇතිකරන්නට ද හේතු වෙයි. නාය
යෑම් පුරෝකථන සිතනා තරම් පහසු කාරියක් නොවන බව ඔවුන් අවබෝධ කරගත යුතුය. එමෙන්ම එම
කාරිය කරන්නට හැකි අදාළ පුද්ගලයින් ට ඉඩ හැරීම මනාය.
මාගේ මතකයට නැගෙන්නේ පසුගිය දිනෙක පැවති එක්තරා පර්යේෂණ
සැසියකදී නවීන තාක්ෂණයක භාවිතය පිළිබඳව පැහැදිළි කර භූ විද්යාඥයින්ගේ කාර්යය යම් ලෙසකට
හෑල්ලුවට ලක් කිරීමට උත්සාහ කිරීමයි. කෙසේ කිවත් දන්නෝ දනිති කියන්නේ එම පැහැදිළි
කිරීම නිසා අදාළ පැහැදිළි කිරීම කල පුද්ගලයා භූ විද්යාව පිළිබඳව කිසි ලෙසකින් හෝ
යමක් නොදන්නා බසහ ළපටි විඥාණය ගැන පැහැදිළි වීමයි. භූ විද්යාව අතිශය ක්ෂේත්ර විමර්ෂණ
විෂයක් බව කිව යුතුය . ක්ෂේත්රයේ දී උකහා ගන්නා තොරතුරු වර්ණ ගන්වන්නට මෙන්ම එම
තොරතුරු උකහා ගන්නට අවැසි තාවකාලික පාදම සකසා ගන්නට භූ භෞතික සහ ගුවන් චායාරුප
වැනි දූර සංවේදී තාක්ෂණයන් භාවිතා කරන අතර එවැනි ක්රම භූ විද්යාවේ කොඳු නාරටිය
නොවන බව මෙහි ලා සඳහන් කල යුතුය. කැමරා සහිත ස්වයංක්රිය ගුවන්යාන භාවිතය භූ විද්යාවේ
යම් යම් දත්ත උකහා ගැනීම සඳහා යොදා ගත්ත ද එය සර්ව සම්පුර්ණ නොව මූලික හෝ භූ විද්යාත්මක
නිගමනයක් සඳහා යොදාගත නොහැකි බව විෂය නොදැන ගත්තන්හට තේරුම් යන්නේ නැත. එනිසා
තාක්ෂණයේ භාවිතය යොදා ගත්තේ කවර කාරණයක් සඳහාදැයි අවබෝධ කර ගන්නේ නැත. එවැනි
පුද්ගලයින් ගන්නා නිගමන සත්යය කණපිට පෙරලන්නට හේතු වෙයි. එය අවදානම අඩුකරන්නට නොව
අවදානම වැඩිකරන්නට හේතු වෙයි.
තාක්ෂණය නිසිකල නිසි ලෙස භාවිතා කරන්නේ නම් මෙමගින් පැන
නගින බොහෝ ගැටළු විසඳාගත හැකිය. එමෙන්ම මෙහිදී මතක තබා ගත යුතු අනෙක් කරණය නම්
අනුන්ගේ විෂය පථයන් ආක්රමණය නොකරන්නට ද තමන්ගේ සීමාව කුමක් දැයි දැන ගැනීම ද තම
ක්ෂේත්රය තුල ඕනෑම අයෙකුට දිගු ගමනකට හේතු වන බව යි.
ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ