09.03.2016
පසුගිය සතියේ අප කතා කළේ ලෝකයේ උතුර දකුණ මාරු වීම පිළිබඳව ය. මේ සතියේ කතා කරන්නට වන්නේ ශ්රී ලංකාවේ මිනිසුන්ට උතුර දකුණ මාරු වීම සම්බන්ධව ය. කුලියාපිටියේ දරුවාට තවමත් පාසලක් ලැබී නොමැත. බටහිර වෛද්යවරු අදාළ රෝගය ගැන ඉතා හොඳින් දන්නා ඇත්තෝ වෙති. එනිසා ඔවුන් ගේ වදන් පිළිබඳව සැකයක් ඇති කරගැනීමට අවශ්ය නො වේ. වසර ගණනාවක් තිස්සේ මේ රෝගය පිළිබඳව ඔවුන් විවිධ පර්යේෂණ සිදු කර ඇත. රෝගය පැතිරෙන්නේ කවරාකාරයෙන් දැයි ඔවුන් ඉතා හොඳින් මේ වන විට පැහැදිලි කර ඇත. අපට පෙනී යන ආකාරයකට මේ කරුණු සමාජගත වීමේ දී කිසියම් අඩුපාඩුවක් ඇති වී ඇති බව සිතේ. සම්පූර්ණ විස්තරය විධිමත් ව සමාජගත නො වී යම් කරුණු පමණක් ජනතා සිත් සතන් තුළ පැළපදියම් වීමට හේතුව කුමක් ද යන්න අප සොයා බැලිය යුතු ය.
පැහැදිලි සත්යයක් ඇත. ඒ ජනතාව සමග ගනුදෙනු කිරීම පහසු නැති බවයි. විවිධාකාරයේ දැනුම් මට්ටම් ඇත්තන් විසීමත්, ඔවුන් දැනුම ග්රහණය කරගන්නේ විවිධ මට්ටම්වලින් වීමත් මේ සදහා ප්රධාන හේතුවකි. මෙලෙස ලබාගන්නා දැනුම තම මනෝභාවය තුළ හිඳිමින් ම විශ්ලේෂණය කරන්නට පෙලඹෙන ජනතාව කෙළවර නිගමනය කරන්නේ අප කිසිවකු බලාපොරොත්තු නො වූ ආකාරයට ය. වෛද්යවරුන් රෝගය ගැන ඉතා හොඳින් පැහැදිලි කළ පසු ද එය පිළිගැනීමට එම ජනතාව අපොහොසත් වීමෙන් මේ බව මැනැවින් පසක් වෙයි. නැත හොත් අත්යන්තයෙන් ම පෙනී යන්නේ එය පෞද්ගලික පලිගැනීමක් බවයි.
නිසි විද්යා අධ්යාපනයක වැදගත්කම මෙයින් මනාව පැහැදිලි වේ. අප ගේ සාක්ෂරතාව කෙතරම් හොඳ මට්ටමක තිබුණ ද ජනතාව වැදගත් කරුණු ග්රහණය කරගන්නේ කෙතරම් සුළු වශයෙන් දැයි අමතුවෙන් ඔබට පැහැදිලි කළ යුතු නො වේ. සති අග දී විවිධ විශේෂාංග සහිතව පුවත්පත් ගණනාවක් නිකුත් වේ. සතියේ දිනවල ද පුවත් මවන මාධ්ය එමට ය. බොහෝ වාර ගණනක් සුවසෙත, ලෙඩ රෝග ගැන කතා බහ කරන ලිපිවල ද, සාකච්ඡාවල ද අඩු පාඩුවක් නොමැත. එහෙත් පෙනී යන කරුණු අනුව මේවා බලා, කියවා සිතට ධාරණය කරගන්නන් නොමැති බවක් හැඟී යයි. සමර අය පුවත්පත් යොදාගන්නේ බත් ඔතන්නටත් අත පිහදාන්නටත් පමණක් විය හැකි ය.
ජනතාවට වැදගත් වන කරුණු කාරණා පැහැදිලි කිරීමේ දී ද, ඉදිරිපත් කිරීමේ දී ද විවිධ ක්රමවේද භාවිත කළ හැකි ය. සිත් කාවදින ලෙස ඉදිරිපත් කිරීමට යම් හැකියාවක් ඇති වැඩසටහන් නිෂ්පාදනය කිරීම ගැන මෙහි දී සැලකිය යුතු ය. එහෙත් ඒ එලෙස ම සිදු වේ ද යන්න ගැටලුවකි. එවැනි වැඩසටහන් නිර්මාණය වන්නේ ඉතා අඩුවෙනි. අතළොස්සක් වූ එවැනි වැඩසටහන් සදහා විකාශන අවකාශය ද ඉතා අඩු ය. අද බොහෝ නාළිකා ප්රමුඛතා ලබා දී ඇත්තේ හරසුන් වැඩසටහන්වලට ය. එනිසා ජනතාව ද වැදගත් වන කිසිවක් ග්රහණය කර නො ගනිමින් ඔහේ බලා සිටියි. දෙඇස පිනවන බව පමණක් දනී. ඔළුවට වදිනා දෙයක් නම් නොමැත.
මේ නාළිකා වෙළෙඳ දැන්වීම් සදහා නම් වැඩි කාලයක් ලබා දෙනවා මෙන්ම ඒ අංශයේ නිර්මාණාත්මක බව ද ඉහළින් ම පවත්වාගනී. මේ දිනවල විකාශනය වන එක්තරා ක්ෂණික ආහාර දැන්වීමක් පිළිබඳව අප ගේ අවධානය යොමු කළ හැකි ය. අප දන්නා පරිදි ස්වාභාවිකව ලබාගන්නා ආහාරවල ගුණාත්මකභාවය ඉහළ ය. එහි කිසි ම තර්කයක් නැත. එමෙන් ම කෘත්රිම නිෂ්පාදනවල යොදාගන්න විවිධ රසායනික ද්රව්ය නිසා එම ආහාර ස්වාභාවික ආහාර හා ළඟින් වත් තැබිය නොහැකි ය. එහෙත් මේ දැන්වීමෙන් නිෂ්පාදකයන් නො කියා කියන්නේ ඔවුන් ගේ කෘත්රිම නිෂ්පාදනය මේ හැමට ම වඩා ඉහළ බවයි. යොදාගෙන ඇත්තේ ද කුඩා දරුවෙකි. මෙදෙස බලා ඉන්නා කුඩා දරුවන් ද එය අනුගමනය නො කරනු ඇතැයි කවරකුට කිව හැකි ද? එවිට මාපියන් ගේ පැහැදිලි කිරීම් පලක් වේ ද යන්න ඔබට තේරුම්ගත හැකි ය.
එවැනි ම තවත් දැන්වීමක් වෙයි. එක්තරා රසකාරකයක් එක් කර තම ආහාර රසවත් කරගත හැකි යන්න එහි දී කියා සිටි. එක ම එක රසයක් සැම ආහාරයක් සදහා ම සුදුසු බවයි ඒ සූපවේදිනිය කියා සිටින්නේ. ශ්රී ලාංකික අපි බොහෝ ආහාර වර්ග රස විදින්නෝ වෙමු. ඒ අපට ඉතා ඉහළ ආහාර විවිධත්වයක් හිමි නිසාවෙනි. ඒ සියල්ල අත්හැර එක ම රසයකට යා යුතු ද? ඔබ මේ පිළිබඳව ඉතා සූක්ෂමව කල්පනා කළ යුතු ය. අනෙක් කරුණ වන්නේ මේ රසකාරකය අප කවුරුත් හොඳින් දන්නා MSG නමින් හඳුන්වන රසායනිකය අඩංගු නිෂ්පාදනයක් බව ය. මේ වන විට මේ රසායනිකයේ සෞඛ්යාරක්ෂිත බව සම්බන්ධයෙන් මතභේද පවතියි.
මෙවැනි ම වූ තවත් බොහෝ උදාහරණ ඇති බව රූපවාහිනිය බලන්නකු නම් ඔබට තේරුම් යනු ඇත. නො දැනී ම අප විනාශ කරගන්නේ අප ගේ බුද්ධිමත් ස්වයං තීරණ අයිතිය නො වේ ද? කිරා බලා නිසි දෙය තීරණය කිරීම යටපත් කොට මවාපාන බොරුව හොඳ බව තීරණය කරන්නට අප බොහෝ දෙනකු පෙලඹෙන්නේ නිතැතින් ම ය. මේ දැන්වීම් බොහොමයක බොරුව පින්තාරු කර ඇත්තේ විද්යාවෙනි. එනිසා ජනතාව ඉතා පහසුවෙන් අතරමං වන බව අමුතුවෙන් කිව යුතු නො වේ. මන්ද යත් ජනතාව නිසි ලෙස විද්යා දැනුම ග්රහණය කර නො ගන්නා බව මේ දැන්වීම් නිර්මාණකරුවන් ඉතා හොඳින් දන්නා බැවිනි.
විද්යා අධ්යාපනය නිසි පරිදි ව්යාප්ත කිරීම පමණක් නො ව මෙවැනි හානිදායක, ජනතාව මුළා කරන වෙළෙඳ දැන්වීම් විකාශය කිරීම පිළිබඳව කිසියම් පාලනයක් තිබීම අනිවාර්ය බව ඔබට වැටහෙනු ඇත. එනිසා මේ පිළිබඳ යම් සාකච්ඡා, දැනුවත් කිරීම් පමණක් නො ව අවශ්ය නම් විරෝධතා ද පළ කළ හැකි ය. පාලකයන් ගේ අවධානය නම් මේ සම්බන්ධව යොමු වීම ඉතා අවශ්ය ය. වෙළෙඳ දැන්වීම් සම්බන්ධව ජනතාවට හිතකර ප්රතිපත්තියක් ස්ථාපිත කිරීමට දැනටමත් අප ප්රමාද ය.
එමෙන් ම ජනතාව සැබැවින් ම ග්රහණය කරගත යුතු සෞඛ්ය පණිවිඩ, වෙළෙඳ දැන්වීම් තරම් ග්රහණය කර නො ගන්නේ මන්දැයි සොයා බලා ඊට ද පිළියම් යෙදිය යුතු ය.
ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ