Thursday, 24 August 2017

විදුපත්ඉරුව2017 අගෝස්‌තු 23 බදාදා

මහාචාර්ය පීටර් වුඩ් (Prof. Peter Wood) යනු ආර්ථික විශේෂඥයෙකි. 1980 දී පමණ ඔහු කියා සිටියේ ලෝකයේ සිදු කරන ආර්ථික ගණනයන්වල දී පරිසරය අපට ලබා දෙන සේවාවන් උදෙසා ආර්ථික වටිනාකමක්‌ ලබා දිය යුතු බවයි. එසේ නො වන තාක්‌ රටක ආර්ථිකය අඳුරු (brown) බව ද පාරිසරික සේවාවන් අගය කරමින් ඒ සඳහා අගයන් එක්‌ කරන්නේ නම් එම ආර්ථිකය 'හරිත'වත් (green) බව ය.

'හරිත ගිණුම්කරණය' ලෝකය පාරිසරික සංරක්‌ෂණයේ නව මාවතකට යොමු කළ අදහසක්‌ බව කිව යුතු ය. අප සැම දා නො සිතන ලෙස පරිසරය සහ එහි සේවාවන් අගය කිරීමකට ලක්‌ වන්නේ නැත. කිසි දා ආපසු හැරී නො බලන ගමනක යෙදෙන ලෝක ආර්ථිකය කළු හෝ සුදු හෝ යෑයි නො සිතා ක්‍රියා කිරීම හේතුවෙන් පරිසරයේ වටිනාකම මෑතක්‌ වන තුරු ම ලඝූ කර ඇති බව පැහැදිලි ය. කාර්මික විප්ලවයේ විප්ලවීය වෙනස වූයේ හරිතමය වැස්‌ම ඉවත් කර අඳුරු පැහැ ගත් කර්මාන්ත ලොව ස්‌ථාපිත කරන්නට ය. එහෙත් කලක්‌ යද්දී තම ගමන්මග නිවැරැදි නො වන බව බටහිරයන් තේරුම්ගන්නා විට මුළු ලොව ඔවුන් අනුගමනය කරන්නට පටන්ගෙන අවසාන ය. එහෙත් හරි හරියට සිදු කරන තම විනාශකාරී ආර්ථික සංවර්ධන කටයුතු නවතාලන්නට නම් ඔවුන් කැමැති වන්නේ නැත.

ඇමෙරිකාව, රුසියාව, ජර්මනිය, කැනඩාව වැනි රටවල් ද චීනය, ඉන්දියාව සහ ජපානය වැනි රටවල් ද වර්තමානය වන විට ලොව වැඩි ම ෆොසිල ඉන්ධන දාහකයන් බවට පත් වී ඇත. චීනය වාර්ෂිකව නිපදවන CO2 ප්‍රමාණය අනුව ප්‍රමුඛ රාජ්‍යය වී ඇත. ඇමෙරිකාව වාර්ෂිකව නිපදවන CO2 ප්‍රමාණය ගිගාටොන් 21.3ක්‌ යෑයි ගණන් බලා ඇත. ඔවුන් එසේ ඇති පදමට වායුගෝලයට CO2 නිදහස්‌ කරමින් අප වැනි තුන්වැනි ලෝකයේ දියුණු වෙමින් පවත්නා රටවලට කියා සිටින්නේ එවැනි ක්‍රියා නවතා හරිතවත් ආර්ථිකයක්‌ කරා ගමන් කළ යුතු බවයි. ඔවුන් අපට බල කර සිටින්නේ අද අද ම රටේ වාර්ෂික අයවැය සකස්‌ කිරීමේ දී හරිත ගිණුම්කරණය අනුගමනය කළ යුතු බවයි. එහෙත් අමතක නො කළ යුත්ත නම් ඔවුන් දියුණු රටවල් බවට පත් වී ඇත්තේ ද, එම තත්ත්වය පවත්වාගෙන යන්නේ ද හරිත ආර්ථික සංකල්ප මත ම නො වන බවයි. එය තනිකර ම අඳුරු ආර්ථික සංකල්ප මත පදනම් ව ඇත.

හරිත ගිණුම්කරණය තුළ අප සිදු කරන සියලු ක්‍රියා විශ්ලේෂණයට ලක්‌ වන්නේ නිපදවන CO2 ප්‍රමාණය මත ය. වායුගෝලයේ CO2 මට්‌ටම අඩු කරන්නට දක්‌වන දායකත්වය ද මේ විශ්ලේෂණයේ එක්‌ අංගයක්‌ වන අතර ඒ අනුව ඒ ඒ ක්‍රියා සඳහා ආර්ථික වටිනාකම් ලබා දෙයි. එහෙත් මේ ක්‍රියාව සියයට සියයක්‌ ම නිවැරැදි නො වන මුත් අවමය ලෙස පරිසරය සහ පාරිසරික සේවාවන් අගය කර ආර්ථික වටිනාකමක්‌ ලබා දෙන්නට හැකියාව ලැබී ඇත. CO2 උරාගනිමින් පමණක්‌ ම ගසක්‌ සිදු කරන සේවයට කෙලෙස නම් ආර්ථික වටිනාකමක්‌ එක්‌ කළ හැකි ද? මෙය ඉතා සංකීර්ණ ගිණුම්කරණයක්‌ බව කිව යුතු ය. CO2 අඩු කිරීම තුළ අප ලබන වාසිය කුමක්‌ ද? ගෝලීය උණුසුම අඩු කරන්නට අඩු CO2 නිෂ්පාදනය හේතු වන්නේ නම් ඒ හා බැඳී ඇති අනෙකුත් ක්‍රියා දාමයන් ද වාසි ලබන බව කිව යුතු ය. උණුසුම් අඩු වීම ධ්‍රැව අයිස්‌ දිය නො කරන්නට සහාය දෙන අතර එය මුහුදු මට්‌ටම වැඩි නො කරන්නට හේතු වෙයි. වෙරළාසන්න ජනාවාස යට නො වීම හේතුවෙන් ලබා දෙන ආර්ථික වාසි කොපමණ ද යන්න ඔබට සිතාගත හැකි වේ වි.

හරිත ගිණුම්කරණය විවිධ ස්‌වාභාවික ක්‍රියා සඳහා ආර්ථික වටිනාකම් ලබා දෙන්නට උත්සාහ කරයි. එහෙත් එය කෙතරම් සාර්ථක ද යන්න විග්‍රහ කළ යුතු ය. යම්කිසි පාරිසරික ක්‍රියාදාමයක්‌ මගින් අපට (මිනිසාට පමණක්‌) ලබා දෙන වාසි (සේවය) පමණක්‌ ම මෙහි දී සැලකිල්ලට ගන්නේ ද යන්න සලකා බැලිය යුතු ය. උදාහරණයක්‌ ලෙස මී මැස්‌සන් ගේ හෝ වවුලන් ගේ පැවැත්ම මානවයාට කෙතරම් වාසිදායක ද යන්න සැලකිල්ලට ගන්න. ඝෘජු ව ගන්නේ නම් ඔවුන් ගේ පැවැත්ම හා පරිසරය තුළ ක්‍රියාකාරිත්වය මිනිසාට වැදගත්කමක්‌ හෝ වාසියක්‌ හෝ ගෙන දෙන්නේ නැත. එහෙත් ඔවුන් පුෂ්ප පරාගණය කරමින් සිදු කරන මෙහෙය අති විශාල ය. ඔවුන් නොමැති නම් සපුෂ්ප ශාක බොහොමයක පරාගණය ඇණහිටින අතර ඵල නිෂ්පාදනය ද එනිසා ඝෘජුව ම ඔවුන් ගේ අනාගත පැවැත්ම ද අඩාළ කරනු ඇත. ඵල නිෂ්පාදනය නිසා පරිසරයේ කොපමණ සත්ත්ව විශේෂ සංඛාවක්‌ පිහිට ලබන්නේ ද යන්න ද මෙහි දී සැලකිල්ල ගත යුතු ය. ඵල නිෂ්පාදනය නිසා එම ශාකවල ව්‍යාප්තිය තහවුරු කරන අතර නව ශාක ඇති වීමෙන් නැවත නැවතත් ලබා දෙන සියලු සේවාවන් අප සැලකිල්ලට ගන්නා විට පරාගණය උදෙසා කවර ආකාරයේ අගයක්‌ ලබා දිය යුතු ද යන්න මතභේදාත්මක නො වේ ද?

සේවය මත අගයන් ලබා දීම කළ යුතු මුත් ඒ සඳහා කවර ආකාරයේ වටිනාකම් ලබා දෙන ක්‍රමවේදයක්‌ අනුගමනය කළ යුතු ද යන්න බොහෝ සීරුවෙන් ස්‌ථාපනය කළ යුතු ය. එය ගෝලීය ස්‌ථාවරයක්‌ විය යුතු ද නැත හොත් ප්‍රාදේශීය වශයෙන් වෙනස්‌ විය යුතු ද යන්න පවා මෙහි දී විග්‍රහ කළ යුතු ය. ඒ කෙසේ වෙතත් තවමත් නිසි ක්‍රමවේදයක්‌ ස්‌ථාපනය නො වූ ශ්‍රී ලංකාව තුළ මේ සම්බන්ධව ඉතා නම්‍යශීලී පිළිවෙතක්‌ අනුගමනය කළ යුතු යෑයි මා සිතන්නේ ආර්ථික සංවර්ධනය ද මෙරටෙහි පැවැත්ම කෙරෙහි බලපාන බැවිනි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Sunday, 20 August 2017




අංගාර පා සටහන් (carbon foot print) විශාල නොවන තරමටම ඔබ පරිසර හිතකාමී දැයි කිව හැකි නොවේ. කෙසේ වෙතත් ගෝලීය CO2 වායුගෝලීය ප්‍රතිශතය මිලියනයට කොටස් 400 ඉක්මවා ගොසින්. CO2 මට්ටම ඉහල යන එක නවත්තන්නේ කෙසේද? පොසිල ඉන්ධන දහනය ඇතුළු තවත් ක්‍රියාදාමයන් කිහිපයක්ම මේ සඳහා හේතු වෙනවා. වනන්තරහරණය මෙහිදී ඉතා ප්‍රභලව බලපාන කරුණක්. මන්දයත් නිපැදවෙන CO2 ගිලගන්නට හැකි  යාන්ත්‍රණය සකස්කර ඇත්තේ ගස්වැල් නිසයි. ප්‍රභාසංස්ලේෂණය ගිලගත් CO2 ජලය සමග එක්කර නැවත ජීවි පැවැත්ම උදෙසා නිපැදවෙන ආහාර  තුල වයුගොලිය CO2  සිරකර දමයි. ශක්ති ජනනය එලෙස ගතහොත් CO2 වායුගෝලයට එක කරන තවත් ක්‍රියාවලියක්. නමුත් එය ස්වභාවිකයි. දියුණු යුරෝපීයන්ගේ (ඔවුන් කියන ලෙස) ආගන්තුක සහ නොදියුණු කෘතීම ක්‍රියාදාමයන් වත්මන් ගෝලීය CO2 සඳහා හේතුවන බව ඔවුන් පිළිගන්නට මැලි වූවත් ශ්‍රී  ලංකාව වැනි කුඩා ආසියතිකයන්හට බල කර සිටින්නේ CO2 නිෂ්පාදනය අවම කරන ලෙසයි. සියලු නිර්ණයක් නිර්මාණය කරන්නේ ඔවුන් බැවින් එහි සියලු වාසි ඔවුන් සතු වෙන ලෙස සකස් කර ඇත, එමගින් තමන්ගේ ගැලවුම තහවුරු කර ඇති අතර පාරිසරික ආරක්ෂණය පිලිබඳ දෙන උපදෙස් ගෝලීය ආරක්ෂණය සඳහා නොව ඔවුන්ගේ පැවැත්ම උදෙසා බව අප තේරුම් ගත යුතුය. වර්තමානයේ විවිධ ව්‍යපෘති හරහා අපට්ර ලබා දෙන ණය සහ ආධාර මගින් අපව සිරකර ඔවුනට අවැසි රුකඩයන් බවට පත් කර ඇත. එනිසා ඉදිරිකාලයේදී CO2 මුක්තය අවම කිරීම සහ පාලනය සඳහා අපවැනි රටවල ජිවත්වන මිනිසුන්ගේ කෑම වේල් සංඛ්‍යාව හා ප්‍රමාණය ඔවුන් තීරණය කලද මේ තත්වය හමුවේ පුදුම විය යුතු නොවේ.

Thursday, 17 August 2017

විදු පත් ඉරුව2017 අගෝස්‌තු 16 බදාදා

'ඇවිද්ද පය දහස්‌ වටී' කියලා කියන්නේ සංචාරය කරන්නා බොහෝ ඇසූ පිරූ තැන් ඇත්තකු බවයි. ඉස්‌සර නං මිනිස්‌සුන්ට ඇවිදලා ම තමයි බොහෝ තැන්වලට යන්න සිද්ධ වුණේa. ඒත් ප්‍රවාහනය දියුණු වෙනවත් එක්‌ක බොහෝ ප්‍රවාහන මාධ්‍ය ලෝකයට එකතු වුණු නිසා ඒ කාරියත් බොහෝ ම පහසු වුණා. විවිධ ප්‍රවාහන මාධ්‍ය ජනප්‍රිය වුණත් ගොඩබිම ප්‍රවාහනයට නම් මේ දක්‌වා පහසු ම සහ ලේසි ම මාධ්‍යය වන්නේ මෝටර් රථයි. නා නා මාදිලියේ රථවාහන දැන් දැන් වෙළෙඳපොළට හරි හරියට එනවා. වෙලාවකට හිතෙනවා මෙච්චර වාහන ලංකාව ඇතුළේ කොහේ දුවන්න ද කියලත්. තියෙන වාහන ප්‍රමාණයේ හැටියට මේ පාරවල් නං ළඟ දි ම මදි වෙයි දෝ කියලත් හිතෙනවා.

කොළඹ නං හොඳට ම වාහන වැඩි වෙලා. පාරවල් ඉඩ මදි. පාරවල් ලොකු කරන්න ඉඩ ගන්න විදියක්‌ නැහැ ගොඩනැගිලි හැම තැන ම. ගොඩනැගිලි කඩන්න බැහැ. මිනිස්‌සුන්ට ලොකු වන්දියක්‌ දෙන්න වෙනවා. ඒ කොහොම හරි කොළොඹ වාහන තදබදය හරි ම දරුණුයි. උදෑසනත් දහවලත් හවසත් රාත්‍රියත් එක ම විදියක්‌. කොළොඹ විතරක්‌ නො වෙයි දැන් දැන් අනෙකුත් ආසන්න නගරවලත් මේ වාහන තදබදය ඇති වෙලා. මෙයින් බැට නො කාපු අයෙක්‌ හොයාගන්න නං කොහොමත් ම බැරි වේ වි.

වාහන තදබදයට හේතු වෙන්නෙ වාහන වැඩි වීම පමණක්‌ ද? වාහන තදබදය අඩු කරගන්න මහජනතාව හැටියට අපට කළ හැකි යමක්‌ නැද්ද? වාහන පදවන අය පමණක්‌ නො වෙයි මහා මාර්ග භාවිත කරන සියලු දෙනාට ම ඒ වගකීම ඇති බවයි මගේ හැඟීම. බොහෝ වාහන තදබදවලට හේතු වන්නේ අපරීක්‌ෂාකාරී රිය පැදවීම් කියලයි හිතෙන්නේ. මහා මාර්ගයේ දක්‌වා ඇති සංඥා නො සලකා හැරීම අපරික්‌ෂාකාරී බවේ තවත් අවස්‌ථාවක්‌. කොහොම වූණත් අද මහාමාර්ගයේ ගමන් කරන බොහෝ දෙනකු ගේ ඉවසීම නං බිඳී ගොසින් ඇති බවයි පැහැදිලි වන්නේ.

මාර්ග නීති පිළිපැදීම මාර්ගයක ගමන් කරන විට අනුගමනය කළ යුතු මයි. එහෙම නීති පද්ධතියක්‌ හඳුන්වා දී ඇත්තේ මහා මාර්ගය භාවිත කරන්නා වූ සියල්ලන් ගේ ම සුබසිද්ධිය උදෙසායි. සරල ම සන්නිවේදන ක්‍රමවේදය සංඥා භාවිතයයි. එය ඉතා සරලයි. පහසුවෙන් වැටහෙනසුලුයි. අකුරු නො දන්නා සැම අයකුට ම තේරුම්ගත හැකියි. භාෂාව නො දන්නා සැම අයකුට ම හොඳින් අවබෝධ වෙයි. ඒත් මහා මාර්ගයේ ගමන් කරන බොහෝ දෙනකු ගේ මාර්ග සංඥා නෙත ගැටෙන්නේ නම් ඉතා අඩුවෙන් බවයි පෙනී යන්නේ. බොහෝ දෙනකු අන්ධයන් වගෙයි.

මහා මාර්ගයේ ගමන් කරන්නන් අතර සම්බන්ධකම් පවත්වාගැනීම තදබදයෙන් තොර ව මහා මාර්ගය තබාගැනීමට හේතු වනවා. වාහනයක ගමන් කරන්නා හෝ පදිකයා ඊළඟට කරන්නේ යන්නේ කුමක්‌ ද යන්න අවට සිටින්නන් දැනගැනීම ඉතා වැදගත්. අදාළ පුද්ගලයා ගේ ක්‍රියාකලාපය අනුව බොහෝ දේ තීරණය විය හැකි යි. නො දන්වා ක්‍රියාත්මක වීම එනිසා එතරම් නුවණැති ක්‍රියාවක්‌ නො වේ. තමා මාර්ගයේ වමට හරවන්නේ නම් ඒ සම්බන්ධිත ආලෝක සංඥා දැල්විය යුතුයි. එවිට පසුපසින් රිය පදවන්නා ගේ පමණක්‌ නො ව ඉදිරියෙන් තමා වෙතට එන්නාට තීන්දු තීරණ ගැනීමට ඉතා පහසුවක්‌ ගෙන දෙයි. මෙසේ මහාමාර්ග භාවිත කරන්නන් අතර අෙන්‍යාන්‍ය සන්නිවේදන සම්බන්ධකම් නිවැරැදි ධාවනයට සහ තදබදය අඩු කරන්නට හේතුවක්‌.

වර්තමානයේ ඉතා පැහැදිලිව පෙනී යන්නේ මාර්ග නීති බොහෝ දෙනකු පිළිපදින්නේ ආරක්‌ෂක නිලධාරීන් මාර්ගයේ ඉන්නා විට පමණක්‌ බවයි. එනිසා ස්‌ථාපිත මාර්ග නීති පොතට පමණක්‌ සිමා වෙලා. ඉතා කක්‍රමානුකුලව කදිමට රිය පදවන්නට හැකි බව බොහෝ දෙනෙකු ආරක්‌ෂක නිලධාරීන් ඉන්නා විට නං පෙන්වා දෙයි. මේ අතර බොහෝ රිය ධාවකයන් ගේ ඉවසීම බින්දුවට බැස ඇති බව ඔවුන් ගේ විවිධ ක්‍රියාවලින් පෙනෙනවා. සුළු මොහොතක්‌ හෝ පමා වීම ඉවසිය නොහැකි වී ඇත්තේ කෙලෙස ද? නළාව නාද කරමින් තමන් ගේ නොඉවසිලි බව අවට සියල්ලට ම පෙන්වයි. වාහනයක්‌ ප්‍රධාන ප්‍රවාහයට එක්‌ කරන විට හෝ හරවා ඉවතට යන විට ද මෙවැනි බාල ක්‍රියා මහමග දී දැකිය හැකියි. මාර්ගය ඉඩ නො දීම හෝ වාහන යන තුරු ඉවසා නො සිට එකවර ම මාර්ගයට ප්‍රවේශ වීම ද බොහෝ වාහන තදබද සඳහා හේතු වී ඇති බව රහසක්‌ නො වේ.

අධ්‍යාපනික මට්‌ටම මෙවැනි ක්‍රියා සඳහා හේතු විය හැකි බව සිතුවත් එය එසේ නො වන බව කිව යුතුයි. අධ්‍යාපනයෙන් ඉහළ මට්‌ටමක අය පවා රිය පදවන විට එවැනි පහත් ක්‍රියා සිදු කරන බවයි පෙනෙන්නේ. මාර්ගකට පිවිසි විට මේ සියලු දෙනා ගේ අභිප්‍රාය වී ඇත්තේ අනෙකා පරයමින් තම රථය ධාවනය කිරීමයි. මාර්ගයේ අයිතිය තමා සතු කරගැනීමයි. එසේ නොමැති ව අනුන් ගේ මාර්ගයක ගමන් කරන බව සිතා අනෙකාටත් ඒ මාර්ගයේ ගමන් කිරීමේ අයිතිය තහවුරු කරන්නන් නම් අතළොස්‌සයි. මහා මාර්ගයේ ගමන් කරන සියලු දෙනා තම ඥාතීන් සහ මිතුරන් යෑයි සලකා වැඩකටයුතු කරන්නේ නම් අකටයුතුකම් කාගෙන් වත් සිදු නො වනු ඇතැයි මට සිතෙනවා.

පදිකයන් ගෙන් ද සිදු වන වැරැදි බොහෝයි. සිතු සිතු තැන්වලින් පාර මාරු වීම සුලබ දසුනක්‌. විශේෂයෙන් ම රාත්‍රියේ අඳුරු තැන්වලින් පාර මාරු වීම කෙසේ වත් නො කළ යුතුයි. පාර මාරු වීමට අවශ්‍ය නම් හොඳින් එළිය ඇති පාර මාරු වීමට අවසර ඇති තැනකින් එය සිදු කළ යුතුයි. වාහනවලට මුවා වී ඇති විටත් මාරු වීම නො කළ යුතුයි. තමා හොඳින් පෙනීමට සලස්‌වා එකඟතාව ඇති විට පමණක්‌ පාර මාරු වීම සිදු කරන්නේ නම් අනතුර සහ තදබදය බොහෝ අඩු කළ හැකියි.

නීති පමණක්‌ නො ව රීති ද සැලකිල්ලට ගෙන මාර්ගය භාවිත කරන්නේ නම් මාර්ග තදබදය පමණක්‌ නො ව බොහෝ රිය අනතුරු අවම කරගත හැකි බව අප තේරුම්ගත යුතුයි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Friday, 11 August 2017

විදුපත්ඉරුව

යම් දිනෙක මෙලොව සියලු සංස්‌කෘතීන් විද්‍යාව වැළඳගත හොත් ඇති වන තත්ත්වය කෙබඳු වේ දැයි සිතිය හැකි ද? එය ඔය කියනා ලෙස එක ම ආකාරයක්‌ වේ ද, නැත හොත් ප්‍රාදේශීයව වෙනස්‌ වේ ද යන්න ඔබට ගැටලුවක්‌ වනු ඇත. කෙසේ වෙතත් ඒ පිළිබඳව ඔබට සිතන්නට ඉඩ සලසමින් ඔබ අප ගේ අවධානය යොමු විය යුතු කරුණක්‌ මෙවර විදුපත් ඉරුවේ සඳහන් කළ යුතු යෑයි සිතේ.

නීති සහ රීති යම් සංස්‌කෘතියක යම් රටක පාලනයට අවැසි ය. යම් රටක නීතිය පිළිපැදීම ද, යම් සංස්‌කෘතියක රීතියට ගරු කිරීම ද කළ යුතු ය. වසර සිය දහස්‌ ගණනක තිස්‌සේ ඔවුනොවුනට අනන්‍ය වූ රීතීන් ඒ ඒ සංස්‌කෘතීන් තුළ පැවතිණි. ලිත නීතිය නො වූ කල රීතිය නීතිය වන්නට ඇති බව සිතිය හැකි ය. ඒ කෙසේ වෙතත් ලෝකය තනි යායක්‌ කරන්නට තැත් කරන ඉසව්වේ එක්‌ එක්‌ රටවල අඩු හෝ වැඩි වශයෙන් එකිනෙක වෙනස්‌ වෙමින් වුව ලිත නීති පද්ධතියක්‌ ගෙන එන්නේ කිසියම් ආකාරයකට එක ම පාලන තන්ත්‍රයක්‌ ස්‌ථාපනය කරන්නට ය. එය එක්‌ එක්‌ බටහිර ජාතීන් ලොව පාලනය කරන කාලයේ ස්‌ථාපනය කරන්නට කළ තැත මෙනි.

කුමන නීතිය ගෙන ආව ද, සංස්‌කෘතියක තිබෙන රීති ඉවත දැමිය නොහැකි ය. මන්ද යත් කල්ප කාලාන්තරයක්‌ භාවිතයෙන් ම මේ රීති ස්‌ථාපනය වී ඇත්තේ මානව ගුණාංග නො නැසෙන්නට ය. සංස්‌කෘතියේ පැවැත්ම තහවුරු කරන්නට ය. මානව පැවැත්මේ අඛණ්‌ඩතාවට ය. මෙවැනි සංස්‌කෘතීන් අතර වසර 2000කට පමණ පෙර ශ්‍රී ලංකාවේ ස්‌ථාපනය වූ සංස්‌කෘතිය අනර්ඝ ය. බෞද්ධ මත මූලික කරගත් රීති සමුදාය මෙරට සමාජයේ යහපැවැත්ම කදිමට තහවුරු කර ඇති බව පෙනී යයි. දවසේ සියලු කර්තව්‍යයන් හමාර කොට නිදහස්‌ මනසකින් යුක්‌තව නින්දට යන්නට මෙරට ජනයාට අවසර ලැබුණේ එනිසා ය.

ආයුබෝවන් යන්න මෙරට සැම ගේ ම මුවග රැව් දුන් වචනයකි. ආයුෂ බොහෝ වේ වා යි තවත් අයකුට පතන්නේ හදවතින් ම ය. එසේ පතන්නට ඔහු පිළිබඳව යහපත් සිතිවිල්ලක්‌ සිතෙහි පැවතිය යුතු ය. කුමන අමනාපයක්‌ තිබුණ ද අලුත් අවුරුද්දේ අලුත් කරන්නේ එම සම්බන්ධයයි. යමකු කෙරෙහි සිතෙහි ඇති වන මෛත්‍රීසහගත සිතිවිලි එම පුද්ගලයා ගේ පමණක්‌ නො ව එයට භාජන වන්නා ගේ සිතෙහි සහනයක්‌ ඇති කරයි. මෛත්‍රී සිතිවිලි මනස සුවපත් කරනවා පමණක්‌ නො ව භෞතික ශරීරයේ රසායනය ද යහපත් කරන අතර එනිසා නිරෝගී ශරීරයක්‌ පවත්වාගෙන යැමට එය උපකාරයක්‌ වෙයි. අයකු ගේ පෙර වැරැදි අමතක කර ඒ සියල්ලට සමාව දී දෙවියකු වන්නට මෙරට ජනයාට හැකි විය. එය වැරැදි කළ පුද්ගලයා ගේ නපුරු සංකල්පනා ඉවත් කර යහපත් වන්නට ලබා දෙන්නේ අගනා අවස්‌ථාවකි, මනා රුකුලකි. වැරැදි කළ ඇත්තන්ට යහපත් වී නැවත සමාජගත වන්නට දිරි දුන්නේ එලෙස ය.

ආගන්තුක සත්කාර අතින් ද ලොව ප්‍රමුඛ ම ජාතියක්‌ වන්නට ශ්‍රී ලාංකිකයෝ අති දක්‌ෂයෝ වූ හ. ගෙදරට ගෙවදින කිසිවකුට හෝ වතුර උගුරක්‌, බුලත් වඩියක්‌ නො දී පිටත් නො කෙරිණි. සැම විට ම සකස්‌ වූ බුලත් හෙප්පුවක්‌ සැම ගෙදරක ම විය. නිතර ම ගිනි ගෙයි වතුර රත් විය. බඩගින්නෙහි අමාරුකම ඔවුහු එකල දැන සිටිය හ. ජීවිතය ගෙන යන්නට ආහාර අවැසි බව ද, බඩගිනි නිවීම අයකු ගේ මනස ද සුවපත් කරන බව ද ඔවුහු මනා ලෙස දැන සිටිය හ. බුදුන් වදාළ ධර්මය දානයෙහි වටිනාකම ඉතා අපූරුවට උදාහරණ සහිතව පෙන්වා දී ඇත්තේ එම ශාරීරික අවශ්‍යතාව සපුරා නො දී කරන කිසිදු කර්තව්‍යයක්‌ සඵල නො වන බැවිනි. මේ යහගුණය තවමත් ග්‍රාමීය සමාජය තුළ තිබෙන බව මම අත්දැකීමෙන් ම දනිමි.

කෘතගුණ සැලකීම මෙරට සංස්‌කෘතියේ එවැනි තවත් අපූරු ගුණාංගයකි. උදව් අවැසි විට කියන තෙක්‌ නො සිට පැමිණ සොයා බලා කර දීම එකල අපේ ජනයා අතරේ විය. ඔවුහු එය අගය කොට ප්‍රතිඋපකාර කිරීම අත්‍යන්ත යුතුකමක්‌ ලෙස සැලකූ හ. එකල මෙරට බොහෝ ජනයා ගේ කර්තව්‍යයන් සිදු වූයේ මෙලෙස ය. එකිනෙකාට උදවු කරගනිමින් තම සමාජ සම්බන්ධතා තර කරගැනිණි. ඝෘජු ව කෘතගුණ සැලකීමට නොහැකි වූ විට තවත් අයකුට එවැනි අවශ්‍යතා අවැසි විට කර දෙන්නට නොපසුබට වූ සංස්‌කෘතියක්‌ අප සතු විය. තවමත් මෙරට සමාජයේ ඒ සඳහා උදාහරණ ඇත. එවැනි ගුණාංග ප්‍රගුණ කරගැනීම සමාජ සන්දර්භයේ මනා ස්‌ථාපනය සඳහා හේතු වේ.

ස්‌තූතිය, කෘතගුණ සැලකීමේ මූලිකම අඩිතාලම වෙයි. මෙරට සංස්‌කෘතියේ එම ගුණාංගය මානවයා ගෙන් ඔබ්බට ගොස්‌ තිබුණු බව පෙනී යයි. ගොවියා තමාට උපකාර කළ කැත්තට උදැල්ලට ආදි උපකරණවලට පවා වැඳ නමස්‌කාර කළේ එහෙයිනි. කමතට අම්බරුවාට නිසි ගෞරවය ලබා දුන්නේ එහෙයිනි. ගසක්‌ කපන විට තමාට කළ උදවු උපකාරය සිහි කොට වැඳ අවසර ඉල්ලූයේ එහෙයිනි. ජීවයේ අඛණ්‌ඩ බව රැක දෙන ජලයට අලුත් අවුරුද්දේ කෘතගුණ සලකන්නේ එහෙයිනි. එය ගෝත්‍රික බවෙන් ඔබ්බට ගිය අපූරු මානව ගුණාංගයක්‌ බව අප සිහිතබා ගත යුතු ය.

කුමන හෝ විද්‍යාවක්‌ විද්‍යාත්මක වන්නේ මෙවැනි ගුණාංගය ආරෝපණය වූ විට බව ය මා ගේ හැඟීම වන්නේ. එසේ නොමැති කල මිනිසා නසන උපකරණ සමගින් ක්‍රමවේද ඇති වන්නේ ම ය. එනිසා ම විද්‍යාත්මක චින්තනය තුළ සංස්‌කෘතික ගුණාංග හෝ ආගමික ගුණාංග හෝ නැති විය යුතු නැත.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Monday, 31 July 2017


තාක්ෂණය. විශ්ලේෂණ, නිගමන හා (අව) භාවිතය හෙවත් දැලි පිහියේ වඳුරු ක්‍රියා   

විද්‍යාව තාක්ෂණය ට උත්පත්තිය ලබා දුනි. විද්‍යාව නිසා තාක්ෂණයේ ප්‍රගමනයත් තාක්ෂණයේ දියුණුව නිසා විද්‍යාවේ ප්‍රගමනයත් සිදුවන බව පැහැදිළිය. එකිනෙක අත්වැල් බැඳගත්තා වූ විද්‍යාවත් තාක්ෂණයත් වර්තමාන ලෝකය අමුතුම තැනකට ගෙනියන්නට සමත් වී ඇතැයි කිව්වොත් සත්‍යය. අද වන විට බහුතරයක් අනුගමනය කරන සහ අනුමත කරන ලොව ප්‍රභලම විෂය දහරාව වන්නට සමත් වී ඇත්තේ එහි ඇති නවමු බව නිසාවටය. නමුත් එය සර්වකාලීන සත්‍යය හෝ සියල්ල සත්‍යය යැයි හෝ පවසන්නට නොහැකිය.

තාක්ෂණයේ නවමු බව විවිධ කාර්යයන් පහසු කර ගැනීමට ඇති හැකියාව නව නැම්මකින් යුතුව ඇත විඳිය හැක. එක් එක් කාර්යයන් සඳහා විශේෂඥයින් බිහි වී ඇති අතර ඔවුන් ගේ අනු දැනුම මත එම තාක්ෂණික උපාංග නිර්මාණය කිරීම, වර්ධනය කිරීම හෝ භාවිතා කිරීමේ හැකියාව ලැබෙයි. නමුත් එම තාක්ෂණයන් ගේ භාවිතය තමාගේ හෝ ආයතනයේ හෝ රටේ හෝ අදාළ කාර්යය සඳහා කොපමණ ගැලපේද යන්න විමසා බැලිය යුතුය. බොහෝ දියුණු තාක්ෂණයන් මේ අතර තිබුන ද තම කාර්යය සඳහා අවැසි වන්නේ අඩු  තාක්ෂණයක් සහිත උපකරණයක් නම් දියුණු තාක්ෂණයන් සඳහා මුදල් වැය කිරීම නිෂ්ඵල ය. උදාහරණයක් ලෙස ගතහොත් ජංගම දුරකථන භාවිතය ගන්න. දිනෙන් දින වර්ධනය වන විශේෂාංග එක් කරමින් එම තාක්ෂණය ඉදිරියට එයි.  අද බොහෝ දෙනෙකු ඉතා ඉහල තාක්ෂණයන්ගෙන් යුක්ත ජංගම් දුරකථන භාවිතා කල ද එයින් ලැබිය හැකි සේවයේ සහ කාර්යයන්ගේ උදවු සියයට දහයක් වත් ලබා ගනී දැයි සැක සහිතය. බොහෝ දෙනෙකු කථා කරනවාට අමතරව ප්‍රතිඵල දායක වැඩක් සඳහා තම ජංගම දුරකතනය භාවිත කරන්නේ නැති බව හොඳින් පැහැදිළිය.

තාක්ෂණය නොදැන භාවිතය සහ අවභාවිතය මෙරට නම් කොතෙකුත් දැකිය හැක. කලෙක මෙරට විකුණන බීර මිල ගනං පහල ගිය විට නුවරඑළියේ මිනිසුන් කෘමි නාශක ලෙසද එය භාවිතා කළේය. වත්මනේ ආහාර රස කාරකයක් වන MSG තවත් රසායනයක් සමග මිශ්‍ර කර වල් පැළෑටි නාශකයක් ලෙස භාවිතා කරන බව දැන ගන්නට ලැබේ. වාහනයේ නලාව ලබා දී ඇත්තේ  වල් බුරු ලෙස නිදහස භාවිතා කිරීමට නොවන බව බොහෝ දෙනෙකු දන්නේ නැත. එනිසා පාරට බට තැන්හි පටන් එය නාද කරන්නේ තම ඉවසීමේ ශක්තිය මොනවට පැහැදිළි කරමින්. ත්‍රි රෝද රථවල පහසුවෙන් හැරවීමේ හැකියාව සහ කුඩා තැනකින් පවා රිංග යාමේ හැකියාව අපේ රටේ මිනිසුන් භාවිතා කරන හැටි ඔබට අත්දැකීම් වලින්ම දැනගන්නට ලැබී ඇතිවාට සැකයක් නැත.    

විශේෂඥයින් තම විශේෂඥ දැනුම භාවිතා කර තම විෂය පථය මූලික කර විවිධ විශේෂිත තාක්ෂණයන් බිහි කලද භාවිතයේදී භාවිතා කරන්නන් අදාළ විෂය නිසි පරිදි දැන නොසිටීම පැහැදිළිවම වඳුරන්ට දැලි පිහි ලබා දීමක් වනු නොඅනුමානය. මේ සඳහා උදාහරණ කොතෙකුත් ඇතත් මා භූ විද්‍යා හැදෑරුවෙකු හෙයින් ඊට සම්බන්දිත උදාහරණ කිහිපයක් මෙහිලා සඳහන් කල හැක.

පුරාවිද්‍යා ක්ෂේත්‍රය තුල සංරක්ෂණය ට හිමි වන්නේ ප්‍රමුඛ කාර්යය භාරයකි (ලංකාවේ නොවුනත්). මෙම ක්ෂේත්‍රය ලෝ පුරා භාවිතා වන්නේ ඉතා පැහැදිලිව නවීන බටහිර විද්‍යාවේ තාක්ෂණයන් සමගය. ශ්‍රී ලංකාව තුල බොහෝ පුරාවස්තු ඇති අතර පාෂාණමය පුරාවස්තු සුලභය. පාෂාණමය පුරාවස්තු සංරක්ෂණය එනිසා එහිලා ඉතා වැදගත් බව කිවයුතුය. ශ්‍රී ලංකාව තුල වැඩිමනත් අවධානයක් මේ සඳහා යොමුකළ යුතු බව ඔබට අමුතුවෙන් පහැදිලි කලයුතු නොවේ. පාෂාණ සංරක්ෂණයේදී සංරක්‍ෂකයා පාෂාණ පිළිබඳව මනා වැටහීමක් ලබා ගත යුතය. නැතහොත් භාවිතා කරන තාක්ෂණයන් නොගැලපෙන්නට හැකියාව ඇත. එය පාෂාණමය පුරාවස්තුවේ ආයු කලය අඩුකරන්නට වුව හැකියාව පවතී. ශ්‍රී ලංකාවේ පුරාවස්තු සංරක්ෂණයේ දී භාවිත කරන්නේ යුරෝපිය තාක්ෂණය වීම ගැටළුවක් බව සිහි තබා ගත යුතුය. යුරෝපයේ සීත දේශගුණයක පාෂාණ දිරපත්වන ආකාරය සහ නිවර්තන කලාපයේ රටක පාෂාණ දිරාපත් වීමේ රටාව හාත්පසින්ම වෙනස්ය. මෙය සැලකිල්ලට ගන්නේ නම් ශ්‍රී ලංකාව තුල සිදුකරන පාෂාණ ප්‍රමුඛ සංරක්ෂණයන්ගේ තත්වය සහ ඒවායේ අනාගතය පිළිබඳව ඔබට සිතා ගත හැකි වේවි. අදාළ විෂයන් හී නිපුණයන් නොවීම ද සහ කරන්නා වූ කාර්යය පිළිබඳව අවබෝධ ඇතිකර නොගැනීම ද මෙවැනි තීන්දු තීරණ ගැනීම කෙරෙහි බලපාන බව පැවසිය යුතුය. පුරාවිද්‍යා සංරක්ෂණයේ දියුණුව සහ එහි අත්‍යන්ත අවශ්‍යතාවය පිළිබඳව යම් හෝ අවබෝධයක් ඇත්තන් තීන්දු තීරණ ගන්නා ස්ථාන වල සිටියේ නම් මධ්‍යම සංස්කෘතික අරමුදලේ අතපත්තු කාර්යාලයේ තිබු විද්‍යාගාරයේ සමහර කාමර එහි වූ විද්‍යා උපකරණ ඉවත්කර එකල සිටි ක්‍රියාකාරී අධ්‍යක්ෂකවරුන්ගේ කාර්යාල බවට පත් කරන්නටත් තේ සැදීමට ගන්නටත් උත්සාහ කරන්නේ නැත. එමෙන්ම  කොළඹ වැඩි දියුණු කල යුතු එම විද්‍යාගාරය සීගිරියට ගෙනි යන්නේද නැත.

පාෂාණවල සහ පාංශු දේහයන්ගේ හැසිරීම මනාව වටහාගෙන ඇත්තේ එම විෂය අධ්‍යනය කල ඇත්තන්ය. ඒ සඳහා වූ විෂය භූ විද්‍යාව බව ඔබට අමුතුවෙන් විස්තර කල යුතු නොවේ. භූ විද්‍යාව හැදෑරුවන් භූ විද්‍යාඥයින් ලෙස හඳුන්වයි. නාය යාම් යනු භූ විද්‍යාත්මක සංසිද්ධියකි. තැනින් තැනට වෙනස්වන පාෂාණ, පස් හෝ අවසාදිත සහිත භූමියකින් යුක්ත ශ්‍රී ලංකාවේ මාධ්‍ය කඳුකරය නායයාම් උදෙසා අතිශය සංවේදී බව පැවසිය යුතුය. මෙරට තුල නායයාම් ඇතිවන්නට ප්‍රමුඛ හේතුව වන්නේ අධික වර්ෂාපතනය බව සිහි තබා ගත යුතුය. නමුත් වර්ෂාපතනයේ හැසිරීම නිසි ලෙස අධ්‍යනය නොකර නාය යෑම් ආපදා පුරෝකථනයන් අසීරු අතර පස් හෝ අවසාදිත සමග ජලයේ හැසිරීම මනා කොට අවබෝධ කර නොගත්තේනම් පුරෝකථනය තවත් අසීරු බව කිව යුතුය. නාය යා හැකි පාංශු දේහයන් තුල ජලය සංතෘප්ත වීම සහ නොවීම පිළිබඳව අවබෝධයක් නොවීම ජනතාව නොමග යන සහ පිඩාකාරි පුරෝකථන සඳහා හේතුවේ. මෙවැනි භූ විද්‍යාත්මක සංසිද්ධීන් අතිශය සංකීර්ණ අතර එනිසා නය යාම් පුරෝකථන සිදුකල හැකි වන්නේ මෙම විෂය පිළිබඳව මනා වැටහීමක් ඇත්තෙකුට බව මෙහි ලා සඳහන් කල යුතුය. එනිසා අතිශය දියුණු තාක්ෂණයන් භාවිතයෙන් වර්ෂාපතන අගයන් සුළු මොහතකින් ගත්තේ වුව භුමියෙහී සහ අදාළ ප්‍රදේශය පිළිබඳව වැටහීම ක් නොතිබීම ද භූ විද්‍යාව පිළිබඳව නොදැන සිටීම ද මිනිසුන් කුලප්පු කරවන සහ අනියත බියක් ඇතිකරන තත්වයක් ඇතිකරන්නට ද හේතු වෙයි. නාය යෑම් පුරෝකථන සිතනා තරම් පහසු කාරියක් නොවන බව ඔවුන් අවබෝධ කරගත යුතුය. එමෙන්ම එම කාරිය කරන්නට හැකි අදාළ පුද්ගලයින් ට ඉඩ හැරීම මනාය.

මාගේ මතකයට නැගෙන්නේ පසුගිය දිනෙක පැවති එක්තරා පර්යේෂණ සැසියකදී නවීන තාක්ෂණයක භාවිතය පිළිබඳව පැහැදිළි කර භූ විද්‍යාඥයින්ගේ කාර්යය යම් ලෙසකට හෑල්ලුවට ලක් කිරීමට උත්සාහ කිරීමයි. කෙසේ කිවත් දන්නෝ දනිති කියන්නේ එම පැහැදිළි කිරීම නිසා අදාළ පැහැදිළි කිරීම කල පුද්ගලයා භූ විද්‍යාව පිළිබඳව කිසි ලෙසකින් හෝ යමක් නොදන්නා බසහ ළපටි විඥාණය ගැන පැහැදිළි වීමයි. භූ විද්‍යාව අතිශය ක්ෂේත්‍ර විමර්ෂණ විෂයක් බව කිව යුතුය . ක්ෂේත්‍රයේ දී උකහා ගන්නා තොරතුරු වර්ණ ගන්වන්නට මෙන්ම එම තොරතුරු උකහා ගන්නට අවැසි තාවකාලික පාදම සකසා ගන්නට භූ භෞතික සහ ගුවන් චායාරුප වැනි දූර සංවේදී තාක්ෂණයන් භාවිතා කරන අතර එවැනි ක්‍රම භූ විද්‍යාවේ කොඳු නාරටිය නොවන බව මෙහි ලා සඳහන් කල යුතුය. කැමරා සහිත ස්වයංක්‍රිය ගුවන්යාන භාවිතය භූ විද්‍යාවේ යම් යම් දත්ත උකහා ගැනීම සඳහා යොදා ගත්ත ද එය සර්ව සම්පුර්ණ නොව මූලික හෝ භූ විද්‍යාත්මක නිගමනයක් සඳහා යොදාගත නොහැකි බව විෂය නොදැන ගත්තන්හට තේරුම් යන්නේ නැත. එනිසා තාක්ෂණයේ භාවිතය යොදා ගත්තේ කවර කාරණයක් සඳහාදැයි අවබෝධ කර ගන්නේ නැත. එවැනි පුද්ගලයින් ගන්නා නිගමන සත්‍යය කණපිට පෙරලන්නට හේතු වෙයි. එය අවදානම අඩුකරන්නට නොව අවදානම වැඩිකරන්නට හේතු වෙයි.

තාක්ෂණය නිසිකල නිසි ලෙස භාවිතා කරන්නේ නම් මෙමගින් පැන නගින බොහෝ ගැටළු විසඳාගත හැකිය. එමෙන්ම මෙහිදී මතක තබා ගත යුතු අනෙක් කරණය නම් අනුන්ගේ විෂය පථයන් ආක්‍රමණය නොකරන්නට ද තමන්ගේ සීමාව කුමක් දැයි දැන ගැනීම ද තම ක්ෂේත්‍රය තුල ඕනෑම අයෙකුට දිගු ගමනකට හේතු වන බව යි.    

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Thursday, 27 July 2017


විදුපත් ඉරුව

2017.08.02 බදාදා

නව නිපැයුම් සහ නවෝත්පාදන නොමැති නම් ලෝකයේ ඉදිරි ගමනක් ගැන සිතිය නොහැක. ඒක නිසාම තමයි මුනිදාස කුමාරතුංගයන් “අලුත් අලුත් දේ නොතනන ජාතිය ලොව නොනගී” යැයි පැවසුවේ. රටක ජාතියක අභිවෘධිය සඳහා නම් නව නිර්මාණ අවශයෙන්ම කල යුතු වන බව අප පිළිගත යුතුය. ලෝකය ජය ගැනීමේ කලාවේ කොඳු නාරටිය වන්නේ නව නිපැයුම් බව කිව යුතුය.

නව නිපැයුම් සහ නවෝත්පාදන යනු නිර්මාණශීලිබවේ සංකේතයයි. රාමුවෙන් ඔබ්බට සිතීම ද දැකීම ද නව නිර්මාණ සඳහා හේතුවන බව මතකයේ රඳවා ගත යුතුය. මේ සඳහා බොහෝ උදාහරණ ඇත. තම ඔලුවට වැටුන ඇපල් ගෙඩිය කා දමන්නේ නැතුව ඒ ඔස්සේ තම මනස මෙහෙය වූ නිව්ටන් ලොවට ගුරුත්වාකර්ෂණ සිද්ධාන්තය ඉදිරිපත් කළේය. කතෝලික පල්ලියේ දර්ශනයට අනුගත නොවූ ලුවී පාස්චර් රෙදි කැබලි වලින් මීයන් බෝ නොවන බව හෙළි කළේය.

නව නිපැයුම් සඳහා හේතුවන තවත් කරුණක් වන්නේ යම් කිසි ගැටලුවකට පිළිතුරක් සෙවීමට අවැසි බවයි. එම ගැටලුවෙන් මිදීම ප්‍රමුඛ වීම තරඟකාරී ප්‍රවේශයකට මග පාදයි. කාලින අවශ්‍යතාවයන් මෙහිදී කැපී පෙනෙන අවස්ථාවන් ලබා දෙයි. උදාහරණයක් ලෙස ගතහොත් දෙවැනි ලෝක යුධ සමයේ හිට්ලර් ගේ අවශ්‍යතාවය වූ පහසුවෙන් කාන්තාරයේ ගමන් කල හැකි රථයක් නිපදවීම හී ප්‍රතිඵලය “වොක්ස්වැගන්” කාරයයි. “යුරේඛා” යයි හඬ තලමින් ආකිමිඩිස් නිරුවතින් දිව යාමට හේතු වූයේත් ඔහු පෙලූ රජ ගැටලුවයි.

බොහෝ දෙනෙකු නව නිපැයුම් ගැන කතාකරන විට සිහියට නගාගන්නේ රොබෝවරුන් තැනීම වැනි දේ ගැනයි. ඇත්තෙන්ම එය එසේම විය යුතු ද? නව නිපැයුම් සහ නවෝත්පාදන යනු එවැනි භෞතික දෑම විය යුතුද? මාගේ සිතැඟි වන්නේ එය එසේ විය යුතු නැති බවයි. මයිකල් ජැක්සන් නමැති ලො ප්‍රකට සංගීතවේදියා නව ආරක සංගීතයක් ලොවට ඉදිරිපත් කළේය. ලොකු කුඩා කවුරුත් හොඳින් හඳුනන බෲස්ලි ඉතා අපූරු සටන්කලාවක් ලොවට දායාද කර ඇත. පිකාසෝ ගේ චිත්‍ර ලොව පවතින අපූරු නිර්මාණ බව කවුරුත් පිළිගනී. මුත්තය්යා මුරලිදරන් ක්‍රීඩා ලොව ජයගත්තේ නිර්මාණශීලි පන්දුකරණය නිසාමය. මේ ඔබඅප හොඳින් දන්නා උදාහරණ කිහිපයක් පමණි.

නවොත්පාදකයෙකු වූ නිකොලා ටෙස්ලා ගැන මෙහිදී කතා නොකරම බැරිය. ඒ නව නිපැයුම් ලොවෙහි ප්‍රභල චරිතයක් වන බැවිනි. විද්‍යුත් ලෝකය කණපිට පෙරළු නව නිපැයුම් රාශියක් ලොවට හඳුන්වා දෙන්නට ඔහු සමත් විය. පේටන්ට් බලපත්‍ර හයසිය ගණනකට උරුම කියන්නට ඔහුට හැකියාව ලැබුණි. රැහැන් නොමැති විද්‍යුත් සම්ප්‍රේෂණ ක්‍රම වේදය ලොවට හඳුන්වා දීමේ ගෞරව හිමිවන්නේ ද ටෙස්ලාට ය. මෙහිදී තවත් වැදගත් වන කරුණ නම් “ලොවෙන් එකෙක් එක දෙයකට වෙයි සමත” කියන කියමන ඔහුට නම් කෙසේවත් අදාළ නොවීමයි. ඒ ඔහුගේ දක්ෂතාවය විෂය ක්ෂේත්‍ර ගණනාවක් කරා විහිදී පැතිරී තිබු නිසාමය. වඩා වැදගත් වන්නේ ටෙස්ලා ගේ නව නිර්මාණ මානව සංස්කෘතියේ ප්‍රගමනය සඳහා ප්‍රබල දායකත්වයක් ලබා දීමයි.     

කවුරුන් සිදුකල ද නව නිපැයුම් හෝ නවත්පාදන මානව සංස්කෘතියේ ප්‍රගමනය ට හේතු නොවන්නේ නම් නිර්මාණශීලි බවෙහි අගයක් නොරැදෙනු ඇත. ඇල්ෆ්‍රඩ් නොබෙල් ගේ නව නිපැයුම වුයේ ‘ඩයිනමයිට්’ ය. නමුත් එහි නරක ප්‍රතිපල තවත් අප විඳිමින් සිටින බව කිව යුතුය. දුර දිග නොබලා නොසිතා කරන නිර්මාණ වලට තැනක් ලැබුන ද නොබෙල් ගේ හෘදය සාක්ෂිය එකඟ නොවූ වා සේ කෙදිනක හෝ පසුතැවෙන්නට සිදුවන බව අමතක නොකළ යුතුය.  

අධිෂ්ඨානශීලි බව සහ තම අරමුණ අත්නොහැරිම නවත්පාදකයෙකු සතුව තිබිය යුතු ප්‍රධානම ගුණාංගය වන්නේය. තෝමස් අලවා එඩිසන් ගේ මවගේ වූ නොපසුබට කැපවීම  නොවන්නට මානසික ආබාධිත දරුවෙකු ලෙස පාසලින් නෙරපූ ඔහුට ලොව ජයගන්නට සමත් අධ්‍යාපනික පසුබිමක් නොලැබෙනු ඇත. බොහෝ වතාවක් උත්සාහ නොකරන්නට ලොවට ආලෝකය ලබා දිය හැකි උපකරණයක් බිහි නොවන්නේමය. දුර්ලභ දරුණු ස්නායු රෝගයකින් පිඩා විඳින භෞතික විද්‍යාඥයෙකු වන ස්ටෙෆාන් හොව්කින් ගේ අප්‍රතිහත ධෛර්ය ඉතා අගය කල යුතුය. ඔහු විශ්වයේ සම්භවය පිලිබඳ නව සිද්ධාන්ත ලොවට ඉදිරිපත් කරන්නේ එක්තැන්ව සිට එක්සිත්ව කලපනා කර බලමිනි.    

කොපමණ නව නිපැයුම් සිදුකල ද ඒවා වෙළඳපොළට සංක්‍රමණය නොවන විට ප්‍රතිඵලදායි ලාභය යම් රටකට නොලැබෙනු ඇත.  එනිසා වඩා වැදගත් වන්නේ ආර්ථිකමය ලාභය වැඩිකර ගැනීමට නව නිපැයුම් වෙළඳපොළට යැවීමට විධිමත් වැඩපිළිවෙලක් සකස් කිරීමයි. ස්වර්ණමය අවස්ථාවන් වන එවැනි නවනිපැයුම් සහ නවෝත්පාදන අප වෙතින් ගිලිහි නොයන්නට වග බලා ගත යුතුය. රේ විජයවර්ධනගේ අපූරු නිර්මාණය මෙරට වෙළඳපොළට නොයැවීමට එකල මෙරට රජය ගත් ඊර්ශයාකාර තීන්දුව මෙරටට අහිමිකරන ලද්දේ ඩොලර මිලයන ගන්නක අනාගත ආයෝජනයක් බව අමතක නොකළ යුතුය. තවමත් මෙරට ඉහ නිකට පැහුණ මිනිසුන්ගේ කුහකකම ද ඊර්ශයාව ද ප්‍රභලව ඇති කලෙක මෙරට නවෝත්පාදන සහ නව නිපැයුම්වලින් ආර්ථික ලබා ලබන්නට නොහැකි බව අප තේරුම් ගත යුතුය.

මානව ජිනෝම ව්‍යාපෘතිය ඇමෙරිකානුවන් දියත් කරන ලද්දේ බොහෝ දෙනෙකු ගේ අකමැත්ත ගනනකට නොගෙනය. ඒ සඳහා වැය වූ මුදල ඩොලර් බිලියන 2.7 කි. නමුත් අද වන විට ඉතා සාර්ථකව මුදල් උපයන උල්පතක් වී ඇති බව එයින් ලබන ලාභය කොපමණ දැයි ගණනය කරනා විටයි. එම ව්‍යාපෘතිය උදෙසා වැය කල මුදලේ සෑම ඩොලරයකින්ම ඩොලර් 141 ක උපයන බව සැලවෙයි.

නිර්මාණශීලි අදහස් සහ උත්පාදන ඇතිවීම සහ ක්‍රියාත්මක කිරීම උදෙසා මෙරට වග කිවයුත්තන් වත්මනට වඩා සුභදායි පරිවර්තනයක් සිදුකල යුතුව ඇත. ඉහත කතාකල දෑ සැලකිල්ලට ගන්නේ නම් එය එතරම් ගැටළුවක් නොවන බව තේරුම් ගත හැක.    

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ     

 



                                                                                                               

Friday, 21 July 2017


විදුපත් ඉරුව

2017 ජුලි 19 බදාදා

‘වෙනස’ කොතරම් අවැසි වූවක් වුව ද නිසි ‘වෙනස’ නොවූ කල එය ඉඟුරු දී මිරිස් ගත්තාක් වැනිය. නොදන්නා යකාට වඩා දන්නා යකා හොඳ යැයි සිතන්නට පෙළඹෙන්නේ එවිටය. අයහපත් කල යහපත උදෙසාද යහපත් කලෙක අයහපත ද මිනිසුන් යදිනා බව වත්මනේ සිදුවන බොහෝ දේ විශ්ලේෂණයෙන් තේරුම් යයි. ලිබියාව බොහෝ දේ ජනතාවට නොමිලේ ලබා දීමට සමත් වූ රටකි. නමුත් “වෙනස” එය අවැසි නොවන බව පවසා “ගඩාෆි” මහ මග මරා දමා එරට අන්ත දුක්කිත තත්වයකට අද වැටුණි. සමාජවාදය එපා කී රුසියානු සමූහ ආණ්ඩුව ට වර්තමානයේ සිදුව ඇති දේ තවත් උදාහරණයකි. එනිසා “වෙනස” කොතරම් සාපේක්ෂ වූවද අත් විඳිනා සත්‍ය කොතරම් කටුක දැයි වෙනස පැතූ අය පමණක් නොව සමස්තයටම භුක්ති විඳීමට සිදුවීම තරම් කණගාටුදායක තවත් නොමැති බව අද බොහෝ දෙනෙකුට තේරුම් ගොස් ඇත.  

ස්වභාවිකවරණයට එපිටින් කටයුතු කිරීමේ ආදීනව වත්මන් මිනිසුන් අත්විඳිනා බව යුරෝපය දැන් දැන් දැනගත්තද අපරදිගයෝ තවමත් ඒ බව තේරුම් නොගැනීම “වෙනස” තව තව පැතීමෙන් පැහැදිළි වෙයි. රජරට වකුගඩු රෝගය ද ඇතුළුව මෙරට ජනතාවගේ සුව සම්පත ආගාධයට ඇද දමා ඇති, ජීවිතය පවත්වාගනු පිණිස දෙනු ලැබූ ක්ෂණික විසදුම් (මෙහි ආදීනව සොයා නොබලා) නිසා කෘෂිකර්මය ද ප්‍රමුඛ වැ ඇති මෙරට දේශීය සංස්කෘතියේ රිද්මය අවුල් වී ඇති බව අප පිළිගත යුතුය. “කලකදී වහ ලු කලකදි හොඳ වෙනවා ලු” යන සංකල්පය වෙනස් වන රජයන් සමග අත්වැල් බැඳ ගැනීම නිසා මෙරට සියලු දේ කෙරහි වූ ජාතික ප්‍රතිපත්තියක් ගොඩ නැගීමේ දී බලපාන ප්‍රධාන සාධකය වී ඇත.

ජාන විකෘතය කොතරම් ස්වභාවික වූවද එය මානවයා සිදුකරන්නට යෑම අද මහා ගැටළුවක් වී ඇත. බීජ නිෂ්පාදනයේ තනි අයිතිය සමාගම් වලට පවරා ගැනීම එහි අවසාන ප්‍රතිඵලය නම් පරිසරය ජය ගැනීමේ අවශ්‍යතාව කුමක්දැයි බොහෝ දෙනෙකුට පැන නගින ගැටලුවකි. සියල්ල පාලිත තත්ත්ව යට‍තේ සිදු කිරීමේ ශ්‍රී ලංකාව වැනි අතිශය දියුණු කෘෂිකාර්මික තාක්ෂණයක් තිබු රටක වෙසෙන ජනතාවට බලෙන් පැටවීම කාගේ අරමුණු සාක්ෂාත් කර ගැනීම උදෙසාද යන්න ගැඹුරින් සිතා බැලිය යුතුය. යම් හෝ ලෙසක අවබෝධයක් ඇත්තන් පැරණි ප්‍රභේධ යලි නගා සිටුවීමට යන්ත දැරීම “සතුටු දායක පුවතක්” වන්නේ දිනෙක ආහාර අහේනියකදී තනිව නැගී සිටිය හැකි ගොවියන් පිරිසක් මෙරට බිහිවන බව පෙනී යාමෙනි. දූරදක්ෂි නායකත්වයක් අහිමි වීම අප වැනි රටකට දිගුකාලින බල පෑ ඇති ප්‍රධාන ගැටලුවයි.

නිර්මාණශීලි බුද්ධිය තිබු පමණින් බුද්ධිමත් නිර්මාණ මෙලොවට බිහි නොවන බව ‘නොබෙල්’ දී ඇති උදාහරණය පමණක් ම ප්‍රමාණවත් වන්නේ ආත්මාර්ථය පෙරදැරි නොකරගත්තවුන් සඳහා පමණක් බව සත්‍යකි. ‘වෙනස’ ඇතිවන්නේ මෙලෙසය. නිර්මාණ මංකොල්ලය නිර්මාණශීලි බුද්ධිමතුන් නිහඬ කිරීමට හේතුවී ඇති අතර කරළියේ බැබලෙන්නේ ගිරාපෝතකයන් වීම ‘වෙනසේ’ විශේෂත්වයයි. ගිනිකූර දැල් වුවා මෙන් බැබලී ඔවුන් ක්ෂණිකව නිවී යාම සුදුස්සෙකුගේ අවස්තාව අහිමිකිරීම පමණක් නොව රටක දියුණුවට අවැසි නවෝත්පාදන  සහ නිර්මාණශීලි සංකල්ප බිහිවීම ද නවතාලීමයි.

නිර්මාණශීලි බුද්ධිමතුන් බිහිනොවන්නේ ප්‍රධාන කොටම මෙරට ඇති රාමුගත අධ්‍යාපනය නිසා බව බොහෝ දෙනෙකු පවසයි. නමුත් ඉන් ඔබ්බට ගොස් අවැසි ‘වෙනස’ සිදුකරන්නට කිසිවෙකු උත්සාහ නොකරන බවයි පෙනී යන්නේ. පන්ති කාමරයෙන් බැහැරව එළිමහනට ඔවුන් රැගෙන යෑම නව නිර්මාණ සඳහා දරුවන්ගේ මනස හුරුකිරිමකි. විද්‍යාව, නව නිපයුම් සහ නවෝත්පාදන යනු භෞතික දෑ පමණක් ම නොවන බව වටහා ගැනීම සහ දරුවන්ට වටහා දීම මෙහිදී ඉතා වැදගත් වෙයි. මෙම අධ්‍යාපන ක්‍රමය තුල නිදහස් චින්තනයක් ඇත්තවුන් මෙරට බිහි නොවීම ද බිහි වූවන්ගේ මුවහත මොට කිරීම ද  හේතුකොටගෙන සියල්ල රජයෙන් ලබා දෙන තුරු සිටින සහ ඒ සඳහා උද්ගෝෂණ පමණක් කරන නමට විද්වතුන් වූ පිරිසක් බිහි වීම එම වෙනසේ ප්‍රතිඵලය වී ඇත. එනිසා අලුත් අලුත් දෑ නොතනන ජාතියකට වැඩිකල් නොගොස් ම කුමක් වන්නේ දැයි අමතුවෙන් කිව යුතු නොවේ.

සාක්ෂරතාවයේ ප්‍රාමාණික බව රටක බුද්ධිමතුන්ගේ පිළිබිඹුව සේ සැලකුව ද මෙරටට නම් එසේ නොව න බවයි මගේ හැඟීම වන්නේ. මෙරට යහපාලනය සහ යහජිවනය සාක්ෂරතාවයේ මිම්මක් නොවන බව පැහැදිලිය. අකුරු දැන ගත්තද අද බොහෝ දෙනෙකු දැන්වීම් කියවන්නේ නැත. අකුරු නොදැන සිටියද සංඥා වලින් දෙන පණිවිඩය යමෙකුට තේරුම් ගත හැක. නමුත් මහා මාර්ගයේ දී ද පොදු ස්ථානවල ද හැසිරීමේදී බොහෝ දෙනෙකු සිදුකරනා බොහෝ වැරදි නොදැන කරනා ඒවා නොවන බව පැහැදිළිය. නීතිය පමණක් නොව චාරිත්‍ර වාරිත්‍ර අනුගමනය කිරීම සහ පිළිපැදීම යහපත් සමාජයක පැවැත්ම තහවුරු කරනු ලබයි. එනිසා ‘වෙනස’ ඇතිවිය යුත්තේ කොහේදැයි සිතා බැලිය යුතුව ඇත.  

ආත්මාර්ථය ද මුදලට ගිජු වීමද හේතු කොට ගෙන රටක ප්‍රගමනය කොපමණ සිමාකාරී වී ඇත්දැයි ගෙවුන අතීතය අපට සිහිපත් කරයි. බලොපොරොත්තු වූ දෙය ලද ‘වෙනස” තුලින් නොලැබීම තවත් ‘වෙනසක්’ ඇතිකරලීමට උත්සාහ දැරීම මෙවැනි සමාජයක අරමුණ වෙයි. ‘වෙනස’ කාලින අවශ්‍යතාවයක් වුව ඒ සඳහා දෙපාරක් නොව කිහිපවරක්ම සිතා බැලිය යුතු බව නම් තරයේම පැවසිය යුතුය.    

  

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ     

 

පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර   07 කිරින්ද  එතිහාසික වශයෙන් පමණක් නොව භූ විද්‍යාත්මකවත් වැදගත් වන ස්ථානයකි. කිරින්ද විහාරය ස්ථානාපනය වී ඇත්තේ ග...