Friday, 11 August 2017

විදුපත්ඉරුව

යම් දිනෙක මෙලොව සියලු සංස්‌කෘතීන් විද්‍යාව වැළඳගත හොත් ඇති වන තත්ත්වය කෙබඳු වේ දැයි සිතිය හැකි ද? එය ඔය කියනා ලෙස එක ම ආකාරයක්‌ වේ ද, නැත හොත් ප්‍රාදේශීයව වෙනස්‌ වේ ද යන්න ඔබට ගැටලුවක්‌ වනු ඇත. කෙසේ වෙතත් ඒ පිළිබඳව ඔබට සිතන්නට ඉඩ සලසමින් ඔබ අප ගේ අවධානය යොමු විය යුතු කරුණක්‌ මෙවර විදුපත් ඉරුවේ සඳහන් කළ යුතු යෑයි සිතේ.

නීති සහ රීති යම් සංස්‌කෘතියක යම් රටක පාලනයට අවැසි ය. යම් රටක නීතිය පිළිපැදීම ද, යම් සංස්‌කෘතියක රීතියට ගරු කිරීම ද කළ යුතු ය. වසර සිය දහස්‌ ගණනක තිස්‌සේ ඔවුනොවුනට අනන්‍ය වූ රීතීන් ඒ ඒ සංස්‌කෘතීන් තුළ පැවතිණි. ලිත නීතිය නො වූ කල රීතිය නීතිය වන්නට ඇති බව සිතිය හැකි ය. ඒ කෙසේ වෙතත් ලෝකය තනි යායක්‌ කරන්නට තැත් කරන ඉසව්වේ එක්‌ එක්‌ රටවල අඩු හෝ වැඩි වශයෙන් එකිනෙක වෙනස්‌ වෙමින් වුව ලිත නීති පද්ධතියක්‌ ගෙන එන්නේ කිසියම් ආකාරයකට එක ම පාලන තන්ත්‍රයක්‌ ස්‌ථාපනය කරන්නට ය. එය එක්‌ එක්‌ බටහිර ජාතීන් ලොව පාලනය කරන කාලයේ ස්‌ථාපනය කරන්නට කළ තැත මෙනි.

කුමන නීතිය ගෙන ආව ද, සංස්‌කෘතියක තිබෙන රීති ඉවත දැමිය නොහැකි ය. මන්ද යත් කල්ප කාලාන්තරයක්‌ භාවිතයෙන් ම මේ රීති ස්‌ථාපනය වී ඇත්තේ මානව ගුණාංග නො නැසෙන්නට ය. සංස්‌කෘතියේ පැවැත්ම තහවුරු කරන්නට ය. මානව පැවැත්මේ අඛණ්‌ඩතාවට ය. මෙවැනි සංස්‌කෘතීන් අතර වසර 2000කට පමණ පෙර ශ්‍රී ලංකාවේ ස්‌ථාපනය වූ සංස්‌කෘතිය අනර්ඝ ය. බෞද්ධ මත මූලික කරගත් රීති සමුදාය මෙරට සමාජයේ යහපැවැත්ම කදිමට තහවුරු කර ඇති බව පෙනී යයි. දවසේ සියලු කර්තව්‍යයන් හමාර කොට නිදහස්‌ මනසකින් යුක්‌තව නින්දට යන්නට මෙරට ජනයාට අවසර ලැබුණේ එනිසා ය.

ආයුබෝවන් යන්න මෙරට සැම ගේ ම මුවග රැව් දුන් වචනයකි. ආයුෂ බොහෝ වේ වා යි තවත් අයකුට පතන්නේ හදවතින් ම ය. එසේ පතන්නට ඔහු පිළිබඳව යහපත් සිතිවිල්ලක්‌ සිතෙහි පැවතිය යුතු ය. කුමන අමනාපයක්‌ තිබුණ ද අලුත් අවුරුද්දේ අලුත් කරන්නේ එම සම්බන්ධයයි. යමකු කෙරෙහි සිතෙහි ඇති වන මෛත්‍රීසහගත සිතිවිලි එම පුද්ගලයා ගේ පමණක්‌ නො ව එයට භාජන වන්නා ගේ සිතෙහි සහනයක්‌ ඇති කරයි. මෛත්‍රී සිතිවිලි මනස සුවපත් කරනවා පමණක්‌ නො ව භෞතික ශරීරයේ රසායනය ද යහපත් කරන අතර එනිසා නිරෝගී ශරීරයක්‌ පවත්වාගෙන යැමට එය උපකාරයක්‌ වෙයි. අයකු ගේ පෙර වැරැදි අමතක කර ඒ සියල්ලට සමාව දී දෙවියකු වන්නට මෙරට ජනයාට හැකි විය. එය වැරැදි කළ පුද්ගලයා ගේ නපුරු සංකල්පනා ඉවත් කර යහපත් වන්නට ලබා දෙන්නේ අගනා අවස්‌ථාවකි, මනා රුකුලකි. වැරැදි කළ ඇත්තන්ට යහපත් වී නැවත සමාජගත වන්නට දිරි දුන්නේ එලෙස ය.

ආගන්තුක සත්කාර අතින් ද ලොව ප්‍රමුඛ ම ජාතියක්‌ වන්නට ශ්‍රී ලාංකිකයෝ අති දක්‌ෂයෝ වූ හ. ගෙදරට ගෙවදින කිසිවකුට හෝ වතුර උගුරක්‌, බුලත් වඩියක්‌ නො දී පිටත් නො කෙරිණි. සැම විට ම සකස්‌ වූ බුලත් හෙප්පුවක්‌ සැම ගෙදරක ම විය. නිතර ම ගිනි ගෙයි වතුර රත් විය. බඩගින්නෙහි අමාරුකම ඔවුහු එකල දැන සිටිය හ. ජීවිතය ගෙන යන්නට ආහාර අවැසි බව ද, බඩගිනි නිවීම අයකු ගේ මනස ද සුවපත් කරන බව ද ඔවුහු මනා ලෙස දැන සිටිය හ. බුදුන් වදාළ ධර්මය දානයෙහි වටිනාකම ඉතා අපූරුවට උදාහරණ සහිතව පෙන්වා දී ඇත්තේ එම ශාරීරික අවශ්‍යතාව සපුරා නො දී කරන කිසිදු කර්තව්‍යයක්‌ සඵල නො වන බැවිනි. මේ යහගුණය තවමත් ග්‍රාමීය සමාජය තුළ තිබෙන බව මම අත්දැකීමෙන් ම දනිමි.

කෘතගුණ සැලකීම මෙරට සංස්‌කෘතියේ එවැනි තවත් අපූරු ගුණාංගයකි. උදව් අවැසි විට කියන තෙක්‌ නො සිට පැමිණ සොයා බලා කර දීම එකල අපේ ජනයා අතරේ විය. ඔවුහු එය අගය කොට ප්‍රතිඋපකාර කිරීම අත්‍යන්ත යුතුකමක්‌ ලෙස සැලකූ හ. එකල මෙරට බොහෝ ජනයා ගේ කර්තව්‍යයන් සිදු වූයේ මෙලෙස ය. එකිනෙකාට උදවු කරගනිමින් තම සමාජ සම්බන්ධතා තර කරගැනිණි. ඝෘජු ව කෘතගුණ සැලකීමට නොහැකි වූ විට තවත් අයකුට එවැනි අවශ්‍යතා අවැසි විට කර දෙන්නට නොපසුබට වූ සංස්‌කෘතියක්‌ අප සතු විය. තවමත් මෙරට සමාජයේ ඒ සඳහා උදාහරණ ඇත. එවැනි ගුණාංග ප්‍රගුණ කරගැනීම සමාජ සන්දර්භයේ මනා ස්‌ථාපනය සඳහා හේතු වේ.

ස්‌තූතිය, කෘතගුණ සැලකීමේ මූලිකම අඩිතාලම වෙයි. මෙරට සංස්‌කෘතියේ එම ගුණාංගය මානවයා ගෙන් ඔබ්බට ගොස්‌ තිබුණු බව පෙනී යයි. ගොවියා තමාට උපකාර කළ කැත්තට උදැල්ලට ආදි උපකරණවලට පවා වැඳ නමස්‌කාර කළේ එහෙයිනි. කමතට අම්බරුවාට නිසි ගෞරවය ලබා දුන්නේ එහෙයිනි. ගසක්‌ කපන විට තමාට කළ උදවු උපකාරය සිහි කොට වැඳ අවසර ඉල්ලූයේ එහෙයිනි. ජීවයේ අඛණ්‌ඩ බව රැක දෙන ජලයට අලුත් අවුරුද්දේ කෘතගුණ සලකන්නේ එහෙයිනි. එය ගෝත්‍රික බවෙන් ඔබ්බට ගිය අපූරු මානව ගුණාංගයක්‌ බව අප සිහිතබා ගත යුතු ය.

කුමන හෝ විද්‍යාවක්‌ විද්‍යාත්මක වන්නේ මෙවැනි ගුණාංගය ආරෝපණය වූ විට බව ය මා ගේ හැඟීම වන්නේ. එසේ නොමැති කල මිනිසා නසන උපකරණ සමගින් ක්‍රමවේද ඇති වන්නේ ම ය. එනිසා ම විද්‍යාත්මක චින්තනය තුළ සංස්‌කෘතික ගුණාංග හෝ ආගමික ගුණාංග හෝ නැති විය යුතු නැත.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Monday, 31 July 2017


තාක්ෂණය. විශ්ලේෂණ, නිගමන හා (අව) භාවිතය හෙවත් දැලි පිහියේ වඳුරු ක්‍රියා   

විද්‍යාව තාක්ෂණය ට උත්පත්තිය ලබා දුනි. විද්‍යාව නිසා තාක්ෂණයේ ප්‍රගමනයත් තාක්ෂණයේ දියුණුව නිසා විද්‍යාවේ ප්‍රගමනයත් සිදුවන බව පැහැදිළිය. එකිනෙක අත්වැල් බැඳගත්තා වූ විද්‍යාවත් තාක්ෂණයත් වර්තමාන ලෝකය අමුතුම තැනකට ගෙනියන්නට සමත් වී ඇතැයි කිව්වොත් සත්‍යය. අද වන විට බහුතරයක් අනුගමනය කරන සහ අනුමත කරන ලොව ප්‍රභලම විෂය දහරාව වන්නට සමත් වී ඇත්තේ එහි ඇති නවමු බව නිසාවටය. නමුත් එය සර්වකාලීන සත්‍යය හෝ සියල්ල සත්‍යය යැයි හෝ පවසන්නට නොහැකිය.

තාක්ෂණයේ නවමු බව විවිධ කාර්යයන් පහසු කර ගැනීමට ඇති හැකියාව නව නැම්මකින් යුතුව ඇත විඳිය හැක. එක් එක් කාර්යයන් සඳහා විශේෂඥයින් බිහි වී ඇති අතර ඔවුන් ගේ අනු දැනුම මත එම තාක්ෂණික උපාංග නිර්මාණය කිරීම, වර්ධනය කිරීම හෝ භාවිතා කිරීමේ හැකියාව ලැබෙයි. නමුත් එම තාක්ෂණයන් ගේ භාවිතය තමාගේ හෝ ආයතනයේ හෝ රටේ හෝ අදාළ කාර්යය සඳහා කොපමණ ගැලපේද යන්න විමසා බැලිය යුතුය. බොහෝ දියුණු තාක්ෂණයන් මේ අතර තිබුන ද තම කාර්යය සඳහා අවැසි වන්නේ අඩු  තාක්ෂණයක් සහිත උපකරණයක් නම් දියුණු තාක්ෂණයන් සඳහා මුදල් වැය කිරීම නිෂ්ඵල ය. උදාහරණයක් ලෙස ගතහොත් ජංගම දුරකථන භාවිතය ගන්න. දිනෙන් දින වර්ධනය වන විශේෂාංග එක් කරමින් එම තාක්ෂණය ඉදිරියට එයි.  අද බොහෝ දෙනෙකු ඉතා ඉහල තාක්ෂණයන්ගෙන් යුක්ත ජංගම් දුරකථන භාවිතා කල ද එයින් ලැබිය හැකි සේවයේ සහ කාර්යයන්ගේ උදවු සියයට දහයක් වත් ලබා ගනී දැයි සැක සහිතය. බොහෝ දෙනෙකු කථා කරනවාට අමතරව ප්‍රතිඵල දායක වැඩක් සඳහා තම ජංගම දුරකතනය භාවිත කරන්නේ නැති බව හොඳින් පැහැදිළිය.

තාක්ෂණය නොදැන භාවිතය සහ අවභාවිතය මෙරට නම් කොතෙකුත් දැකිය හැක. කලෙක මෙරට විකුණන බීර මිල ගනං පහල ගිය විට නුවරඑළියේ මිනිසුන් කෘමි නාශක ලෙසද එය භාවිතා කළේය. වත්මනේ ආහාර රස කාරකයක් වන MSG තවත් රසායනයක් සමග මිශ්‍ර කර වල් පැළෑටි නාශකයක් ලෙස භාවිතා කරන බව දැන ගන්නට ලැබේ. වාහනයේ නලාව ලබා දී ඇත්තේ  වල් බුරු ලෙස නිදහස භාවිතා කිරීමට නොවන බව බොහෝ දෙනෙකු දන්නේ නැත. එනිසා පාරට බට තැන්හි පටන් එය නාද කරන්නේ තම ඉවසීමේ ශක්තිය මොනවට පැහැදිළි කරමින්. ත්‍රි රෝද රථවල පහසුවෙන් හැරවීමේ හැකියාව සහ කුඩා තැනකින් පවා රිංග යාමේ හැකියාව අපේ රටේ මිනිසුන් භාවිතා කරන හැටි ඔබට අත්දැකීම් වලින්ම දැනගන්නට ලැබී ඇතිවාට සැකයක් නැත.    

විශේෂඥයින් තම විශේෂඥ දැනුම භාවිතා කර තම විෂය පථය මූලික කර විවිධ විශේෂිත තාක්ෂණයන් බිහි කලද භාවිතයේදී භාවිතා කරන්නන් අදාළ විෂය නිසි පරිදි දැන නොසිටීම පැහැදිළිවම වඳුරන්ට දැලි පිහි ලබා දීමක් වනු නොඅනුමානය. මේ සඳහා උදාහරණ කොතෙකුත් ඇතත් මා භූ විද්‍යා හැදෑරුවෙකු හෙයින් ඊට සම්බන්දිත උදාහරණ කිහිපයක් මෙහිලා සඳහන් කල හැක.

පුරාවිද්‍යා ක්ෂේත්‍රය තුල සංරක්ෂණය ට හිමි වන්නේ ප්‍රමුඛ කාර්යය භාරයකි (ලංකාවේ නොවුනත්). මෙම ක්ෂේත්‍රය ලෝ පුරා භාවිතා වන්නේ ඉතා පැහැදිලිව නවීන බටහිර විද්‍යාවේ තාක්ෂණයන් සමගය. ශ්‍රී ලංකාව තුල බොහෝ පුරාවස්තු ඇති අතර පාෂාණමය පුරාවස්තු සුලභය. පාෂාණමය පුරාවස්තු සංරක්ෂණය එනිසා එහිලා ඉතා වැදගත් බව කිවයුතුය. ශ්‍රී ලංකාව තුල වැඩිමනත් අවධානයක් මේ සඳහා යොමුකළ යුතු බව ඔබට අමුතුවෙන් පහැදිලි කලයුතු නොවේ. පාෂාණ සංරක්ෂණයේදී සංරක්‍ෂකයා පාෂාණ පිළිබඳව මනා වැටහීමක් ලබා ගත යුතය. නැතහොත් භාවිතා කරන තාක්ෂණයන් නොගැලපෙන්නට හැකියාව ඇත. එය පාෂාණමය පුරාවස්තුවේ ආයු කලය අඩුකරන්නට වුව හැකියාව පවතී. ශ්‍රී ලංකාවේ පුරාවස්තු සංරක්ෂණයේ දී භාවිත කරන්නේ යුරෝපිය තාක්ෂණය වීම ගැටළුවක් බව සිහි තබා ගත යුතුය. යුරෝපයේ සීත දේශගුණයක පාෂාණ දිරපත්වන ආකාරය සහ නිවර්තන කලාපයේ රටක පාෂාණ දිරාපත් වීමේ රටාව හාත්පසින්ම වෙනස්ය. මෙය සැලකිල්ලට ගන්නේ නම් ශ්‍රී ලංකාව තුල සිදුකරන පාෂාණ ප්‍රමුඛ සංරක්ෂණයන්ගේ තත්වය සහ ඒවායේ අනාගතය පිළිබඳව ඔබට සිතා ගත හැකි වේවි. අදාළ විෂයන් හී නිපුණයන් නොවීම ද සහ කරන්නා වූ කාර්යය පිළිබඳව අවබෝධ ඇතිකර නොගැනීම ද මෙවැනි තීන්දු තීරණ ගැනීම කෙරෙහි බලපාන බව පැවසිය යුතුය. පුරාවිද්‍යා සංරක්ෂණයේ දියුණුව සහ එහි අත්‍යන්ත අවශ්‍යතාවය පිළිබඳව යම් හෝ අවබෝධයක් ඇත්තන් තීන්දු තීරණ ගන්නා ස්ථාන වල සිටියේ නම් මධ්‍යම සංස්කෘතික අරමුදලේ අතපත්තු කාර්යාලයේ තිබු විද්‍යාගාරයේ සමහර කාමර එහි වූ විද්‍යා උපකරණ ඉවත්කර එකල සිටි ක්‍රියාකාරී අධ්‍යක්ෂකවරුන්ගේ කාර්යාල බවට පත් කරන්නටත් තේ සැදීමට ගන්නටත් උත්සාහ කරන්නේ නැත. එමෙන්ම  කොළඹ වැඩි දියුණු කල යුතු එම විද්‍යාගාරය සීගිරියට ගෙනි යන්නේද නැත.

පාෂාණවල සහ පාංශු දේහයන්ගේ හැසිරීම මනාව වටහාගෙන ඇත්තේ එම විෂය අධ්‍යනය කල ඇත්තන්ය. ඒ සඳහා වූ විෂය භූ විද්‍යාව බව ඔබට අමුතුවෙන් විස්තර කල යුතු නොවේ. භූ විද්‍යාව හැදෑරුවන් භූ විද්‍යාඥයින් ලෙස හඳුන්වයි. නාය යාම් යනු භූ විද්‍යාත්මක සංසිද්ධියකි. තැනින් තැනට වෙනස්වන පාෂාණ, පස් හෝ අවසාදිත සහිත භූමියකින් යුක්ත ශ්‍රී ලංකාවේ මාධ්‍ය කඳුකරය නායයාම් උදෙසා අතිශය සංවේදී බව පැවසිය යුතුය. මෙරට තුල නායයාම් ඇතිවන්නට ප්‍රමුඛ හේතුව වන්නේ අධික වර්ෂාපතනය බව සිහි තබා ගත යුතුය. නමුත් වර්ෂාපතනයේ හැසිරීම නිසි ලෙස අධ්‍යනය නොකර නාය යෑම් ආපදා පුරෝකථනයන් අසීරු අතර පස් හෝ අවසාදිත සමග ජලයේ හැසිරීම මනා කොට අවබෝධ කර නොගත්තේනම් පුරෝකථනය තවත් අසීරු බව කිව යුතුය. නාය යා හැකි පාංශු දේහයන් තුල ජලය සංතෘප්ත වීම සහ නොවීම පිළිබඳව අවබෝධයක් නොවීම ජනතාව නොමග යන සහ පිඩාකාරි පුරෝකථන සඳහා හේතුවේ. මෙවැනි භූ විද්‍යාත්මක සංසිද්ධීන් අතිශය සංකීර්ණ අතර එනිසා නය යාම් පුරෝකථන සිදුකල හැකි වන්නේ මෙම විෂය පිළිබඳව මනා වැටහීමක් ඇත්තෙකුට බව මෙහි ලා සඳහන් කල යුතුය. එනිසා අතිශය දියුණු තාක්ෂණයන් භාවිතයෙන් වර්ෂාපතන අගයන් සුළු මොහතකින් ගත්තේ වුව භුමියෙහී සහ අදාළ ප්‍රදේශය පිළිබඳව වැටහීම ක් නොතිබීම ද භූ විද්‍යාව පිළිබඳව නොදැන සිටීම ද මිනිසුන් කුලප්පු කරවන සහ අනියත බියක් ඇතිකරන තත්වයක් ඇතිකරන්නට ද හේතු වෙයි. නාය යෑම් පුරෝකථන සිතනා තරම් පහසු කාරියක් නොවන බව ඔවුන් අවබෝධ කරගත යුතුය. එමෙන්ම එම කාරිය කරන්නට හැකි අදාළ පුද්ගලයින් ට ඉඩ හැරීම මනාය.

මාගේ මතකයට නැගෙන්නේ පසුගිය දිනෙක පැවති එක්තරා පර්යේෂණ සැසියකදී නවීන තාක්ෂණයක භාවිතය පිළිබඳව පැහැදිළි කර භූ විද්‍යාඥයින්ගේ කාර්යය යම් ලෙසකට හෑල්ලුවට ලක් කිරීමට උත්සාහ කිරීමයි. කෙසේ කිවත් දන්නෝ දනිති කියන්නේ එම පැහැදිළි කිරීම නිසා අදාළ පැහැදිළි කිරීම කල පුද්ගලයා භූ විද්‍යාව පිළිබඳව කිසි ලෙසකින් හෝ යමක් නොදන්නා බසහ ළපටි විඥාණය ගැන පැහැදිළි වීමයි. භූ විද්‍යාව අතිශය ක්ෂේත්‍ර විමර්ෂණ විෂයක් බව කිව යුතුය . ක්ෂේත්‍රයේ දී උකහා ගන්නා තොරතුරු වර්ණ ගන්වන්නට මෙන්ම එම තොරතුරු උකහා ගන්නට අවැසි තාවකාලික පාදම සකසා ගන්නට භූ භෞතික සහ ගුවන් චායාරුප වැනි දූර සංවේදී තාක්ෂණයන් භාවිතා කරන අතර එවැනි ක්‍රම භූ විද්‍යාවේ කොඳු නාරටිය නොවන බව මෙහි ලා සඳහන් කල යුතුය. කැමරා සහිත ස්වයංක්‍රිය ගුවන්යාන භාවිතය භූ විද්‍යාවේ යම් යම් දත්ත උකහා ගැනීම සඳහා යොදා ගත්ත ද එය සර්ව සම්පුර්ණ නොව මූලික හෝ භූ විද්‍යාත්මක නිගමනයක් සඳහා යොදාගත නොහැකි බව විෂය නොදැන ගත්තන්හට තේරුම් යන්නේ නැත. එනිසා තාක්ෂණයේ භාවිතය යොදා ගත්තේ කවර කාරණයක් සඳහාදැයි අවබෝධ කර ගන්නේ නැත. එවැනි පුද්ගලයින් ගන්නා නිගමන සත්‍යය කණපිට පෙරලන්නට හේතු වෙයි. එය අවදානම අඩුකරන්නට නොව අවදානම වැඩිකරන්නට හේතු වෙයි.

තාක්ෂණය නිසිකල නිසි ලෙස භාවිතා කරන්නේ නම් මෙමගින් පැන නගින බොහෝ ගැටළු විසඳාගත හැකිය. එමෙන්ම මෙහිදී මතක තබා ගත යුතු අනෙක් කරණය නම් අනුන්ගේ විෂය පථයන් ආක්‍රමණය නොකරන්නට ද තමන්ගේ සීමාව කුමක් දැයි දැන ගැනීම ද තම ක්ෂේත්‍රය තුල ඕනෑම අයෙකුට දිගු ගමනකට හේතු වන බව යි.    

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Thursday, 27 July 2017


විදුපත් ඉරුව

2017.08.02 බදාදා

නව නිපැයුම් සහ නවෝත්පාදන නොමැති නම් ලෝකයේ ඉදිරි ගමනක් ගැන සිතිය නොහැක. ඒක නිසාම තමයි මුනිදාස කුමාරතුංගයන් “අලුත් අලුත් දේ නොතනන ජාතිය ලොව නොනගී” යැයි පැවසුවේ. රටක ජාතියක අභිවෘධිය සඳහා නම් නව නිර්මාණ අවශයෙන්ම කල යුතු වන බව අප පිළිගත යුතුය. ලෝකය ජය ගැනීමේ කලාවේ කොඳු නාරටිය වන්නේ නව නිපැයුම් බව කිව යුතුය.

නව නිපැයුම් සහ නවෝත්පාදන යනු නිර්මාණශීලිබවේ සංකේතයයි. රාමුවෙන් ඔබ්බට සිතීම ද දැකීම ද නව නිර්මාණ සඳහා හේතුවන බව මතකයේ රඳවා ගත යුතුය. මේ සඳහා බොහෝ උදාහරණ ඇත. තම ඔලුවට වැටුන ඇපල් ගෙඩිය කා දමන්නේ නැතුව ඒ ඔස්සේ තම මනස මෙහෙය වූ නිව්ටන් ලොවට ගුරුත්වාකර්ෂණ සිද්ධාන්තය ඉදිරිපත් කළේය. කතෝලික පල්ලියේ දර්ශනයට අනුගත නොවූ ලුවී පාස්චර් රෙදි කැබලි වලින් මීයන් බෝ නොවන බව හෙළි කළේය.

නව නිපැයුම් සඳහා හේතුවන තවත් කරුණක් වන්නේ යම් කිසි ගැටලුවකට පිළිතුරක් සෙවීමට අවැසි බවයි. එම ගැටලුවෙන් මිදීම ප්‍රමුඛ වීම තරඟකාරී ප්‍රවේශයකට මග පාදයි. කාලින අවශ්‍යතාවයන් මෙහිදී කැපී පෙනෙන අවස්ථාවන් ලබා දෙයි. උදාහරණයක් ලෙස ගතහොත් දෙවැනි ලෝක යුධ සමයේ හිට්ලර් ගේ අවශ්‍යතාවය වූ පහසුවෙන් කාන්තාරයේ ගමන් කල හැකි රථයක් නිපදවීම හී ප්‍රතිඵලය “වොක්ස්වැගන්” කාරයයි. “යුරේඛා” යයි හඬ තලමින් ආකිමිඩිස් නිරුවතින් දිව යාමට හේතු වූයේත් ඔහු පෙලූ රජ ගැටලුවයි.

බොහෝ දෙනෙකු නව නිපැයුම් ගැන කතාකරන විට සිහියට නගාගන්නේ රොබෝවරුන් තැනීම වැනි දේ ගැනයි. ඇත්තෙන්ම එය එසේම විය යුතු ද? නව නිපැයුම් සහ නවෝත්පාදන යනු එවැනි භෞතික දෑම විය යුතුද? මාගේ සිතැඟි වන්නේ එය එසේ විය යුතු නැති බවයි. මයිකල් ජැක්සන් නමැති ලො ප්‍රකට සංගීතවේදියා නව ආරක සංගීතයක් ලොවට ඉදිරිපත් කළේය. ලොකු කුඩා කවුරුත් හොඳින් හඳුනන බෲස්ලි ඉතා අපූරු සටන්කලාවක් ලොවට දායාද කර ඇත. පිකාසෝ ගේ චිත්‍ර ලොව පවතින අපූරු නිර්මාණ බව කවුරුත් පිළිගනී. මුත්තය්යා මුරලිදරන් ක්‍රීඩා ලොව ජයගත්තේ නිර්මාණශීලි පන්දුකරණය නිසාමය. මේ ඔබඅප හොඳින් දන්නා උදාහරණ කිහිපයක් පමණි.

නවොත්පාදකයෙකු වූ නිකොලා ටෙස්ලා ගැන මෙහිදී කතා නොකරම බැරිය. ඒ නව නිපැයුම් ලොවෙහි ප්‍රභල චරිතයක් වන බැවිනි. විද්‍යුත් ලෝකය කණපිට පෙරළු නව නිපැයුම් රාශියක් ලොවට හඳුන්වා දෙන්නට ඔහු සමත් විය. පේටන්ට් බලපත්‍ර හයසිය ගණනකට උරුම කියන්නට ඔහුට හැකියාව ලැබුණි. රැහැන් නොමැති විද්‍යුත් සම්ප්‍රේෂණ ක්‍රම වේදය ලොවට හඳුන්වා දීමේ ගෞරව හිමිවන්නේ ද ටෙස්ලාට ය. මෙහිදී තවත් වැදගත් වන කරුණ නම් “ලොවෙන් එකෙක් එක දෙයකට වෙයි සමත” කියන කියමන ඔහුට නම් කෙසේවත් අදාළ නොවීමයි. ඒ ඔහුගේ දක්ෂතාවය විෂය ක්ෂේත්‍ර ගණනාවක් කරා විහිදී පැතිරී තිබු නිසාමය. වඩා වැදගත් වන්නේ ටෙස්ලා ගේ නව නිර්මාණ මානව සංස්කෘතියේ ප්‍රගමනය සඳහා ප්‍රබල දායකත්වයක් ලබා දීමයි.     

කවුරුන් සිදුකල ද නව නිපැයුම් හෝ නවත්පාදන මානව සංස්කෘතියේ ප්‍රගමනය ට හේතු නොවන්නේ නම් නිර්මාණශීලි බවෙහි අගයක් නොරැදෙනු ඇත. ඇල්ෆ්‍රඩ් නොබෙල් ගේ නව නිපැයුම වුයේ ‘ඩයිනමයිට්’ ය. නමුත් එහි නරක ප්‍රතිපල තවත් අප විඳිමින් සිටින බව කිව යුතුය. දුර දිග නොබලා නොසිතා කරන නිර්මාණ වලට තැනක් ලැබුන ද නොබෙල් ගේ හෘදය සාක්ෂිය එකඟ නොවූ වා සේ කෙදිනක හෝ පසුතැවෙන්නට සිදුවන බව අමතක නොකළ යුතුය.  

අධිෂ්ඨානශීලි බව සහ තම අරමුණ අත්නොහැරිම නවත්පාදකයෙකු සතුව තිබිය යුතු ප්‍රධානම ගුණාංගය වන්නේය. තෝමස් අලවා එඩිසන් ගේ මවගේ වූ නොපසුබට කැපවීම  නොවන්නට මානසික ආබාධිත දරුවෙකු ලෙස පාසලින් නෙරපූ ඔහුට ලොව ජයගන්නට සමත් අධ්‍යාපනික පසුබිමක් නොලැබෙනු ඇත. බොහෝ වතාවක් උත්සාහ නොකරන්නට ලොවට ආලෝකය ලබා දිය හැකි උපකරණයක් බිහි නොවන්නේමය. දුර්ලභ දරුණු ස්නායු රෝගයකින් පිඩා විඳින භෞතික විද්‍යාඥයෙකු වන ස්ටෙෆාන් හොව්කින් ගේ අප්‍රතිහත ධෛර්ය ඉතා අගය කල යුතුය. ඔහු විශ්වයේ සම්භවය පිලිබඳ නව සිද්ධාන්ත ලොවට ඉදිරිපත් කරන්නේ එක්තැන්ව සිට එක්සිත්ව කලපනා කර බලමිනි.    

කොපමණ නව නිපැයුම් සිදුකල ද ඒවා වෙළඳපොළට සංක්‍රමණය නොවන විට ප්‍රතිඵලදායි ලාභය යම් රටකට නොලැබෙනු ඇත.  එනිසා වඩා වැදගත් වන්නේ ආර්ථිකමය ලාභය වැඩිකර ගැනීමට නව නිපැයුම් වෙළඳපොළට යැවීමට විධිමත් වැඩපිළිවෙලක් සකස් කිරීමයි. ස්වර්ණමය අවස්ථාවන් වන එවැනි නවනිපැයුම් සහ නවෝත්පාදන අප වෙතින් ගිලිහි නොයන්නට වග බලා ගත යුතුය. රේ විජයවර්ධනගේ අපූරු නිර්මාණය මෙරට වෙළඳපොළට නොයැවීමට එකල මෙරට රජය ගත් ඊර්ශයාකාර තීන්දුව මෙරටට අහිමිකරන ලද්දේ ඩොලර මිලයන ගන්නක අනාගත ආයෝජනයක් බව අමතක නොකළ යුතුය. තවමත් මෙරට ඉහ නිකට පැහුණ මිනිසුන්ගේ කුහකකම ද ඊර්ශයාව ද ප්‍රභලව ඇති කලෙක මෙරට නවෝත්පාදන සහ නව නිපැයුම්වලින් ආර්ථික ලබා ලබන්නට නොහැකි බව අප තේරුම් ගත යුතුය.

මානව ජිනෝම ව්‍යාපෘතිය ඇමෙරිකානුවන් දියත් කරන ලද්දේ බොහෝ දෙනෙකු ගේ අකමැත්ත ගනනකට නොගෙනය. ඒ සඳහා වැය වූ මුදල ඩොලර් බිලියන 2.7 කි. නමුත් අද වන විට ඉතා සාර්ථකව මුදල් උපයන උල්පතක් වී ඇති බව එයින් ලබන ලාභය කොපමණ දැයි ගණනය කරනා විටයි. එම ව්‍යාපෘතිය උදෙසා වැය කල මුදලේ සෑම ඩොලරයකින්ම ඩොලර් 141 ක උපයන බව සැලවෙයි.

නිර්මාණශීලි අදහස් සහ උත්පාදන ඇතිවීම සහ ක්‍රියාත්මක කිරීම උදෙසා මෙරට වග කිවයුත්තන් වත්මනට වඩා සුභදායි පරිවර්තනයක් සිදුකල යුතුව ඇත. ඉහත කතාකල දෑ සැලකිල්ලට ගන්නේ නම් එය එතරම් ගැටළුවක් නොවන බව තේරුම් ගත හැක.    

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ     

 



                                                                                                               

Friday, 21 July 2017


විදුපත් ඉරුව

2017 ජුලි 19 බදාදා

‘වෙනස’ කොතරම් අවැසි වූවක් වුව ද නිසි ‘වෙනස’ නොවූ කල එය ඉඟුරු දී මිරිස් ගත්තාක් වැනිය. නොදන්නා යකාට වඩා දන්නා යකා හොඳ යැයි සිතන්නට පෙළඹෙන්නේ එවිටය. අයහපත් කල යහපත උදෙසාද යහපත් කලෙක අයහපත ද මිනිසුන් යදිනා බව වත්මනේ සිදුවන බොහෝ දේ විශ්ලේෂණයෙන් තේරුම් යයි. ලිබියාව බොහෝ දේ ජනතාවට නොමිලේ ලබා දීමට සමත් වූ රටකි. නමුත් “වෙනස” එය අවැසි නොවන බව පවසා “ගඩාෆි” මහ මග මරා දමා එරට අන්ත දුක්කිත තත්වයකට අද වැටුණි. සමාජවාදය එපා කී රුසියානු සමූහ ආණ්ඩුව ට වර්තමානයේ සිදුව ඇති දේ තවත් උදාහරණයකි. එනිසා “වෙනස” කොතරම් සාපේක්ෂ වූවද අත් විඳිනා සත්‍ය කොතරම් කටුක දැයි වෙනස පැතූ අය පමණක් නොව සමස්තයටම භුක්ති විඳීමට සිදුවීම තරම් කණගාටුදායක තවත් නොමැති බව අද බොහෝ දෙනෙකුට තේරුම් ගොස් ඇත.  

ස්වභාවිකවරණයට එපිටින් කටයුතු කිරීමේ ආදීනව වත්මන් මිනිසුන් අත්විඳිනා බව යුරෝපය දැන් දැන් දැනගත්තද අපරදිගයෝ තවමත් ඒ බව තේරුම් නොගැනීම “වෙනස” තව තව පැතීමෙන් පැහැදිළි වෙයි. රජරට වකුගඩු රෝගය ද ඇතුළුව මෙරට ජනතාවගේ සුව සම්පත ආගාධයට ඇද දමා ඇති, ජීවිතය පවත්වාගනු පිණිස දෙනු ලැබූ ක්ෂණික විසදුම් (මෙහි ආදීනව සොයා නොබලා) නිසා කෘෂිකර්මය ද ප්‍රමුඛ වැ ඇති මෙරට දේශීය සංස්කෘතියේ රිද්මය අවුල් වී ඇති බව අප පිළිගත යුතුය. “කලකදී වහ ලු කලකදි හොඳ වෙනවා ලු” යන සංකල්පය වෙනස් වන රජයන් සමග අත්වැල් බැඳ ගැනීම නිසා මෙරට සියලු දේ කෙරහි වූ ජාතික ප්‍රතිපත්තියක් ගොඩ නැගීමේ දී බලපාන ප්‍රධාන සාධකය වී ඇත.

ජාන විකෘතය කොතරම් ස්වභාවික වූවද එය මානවයා සිදුකරන්නට යෑම අද මහා ගැටළුවක් වී ඇත. බීජ නිෂ්පාදනයේ තනි අයිතිය සමාගම් වලට පවරා ගැනීම එහි අවසාන ප්‍රතිඵලය නම් පරිසරය ජය ගැනීමේ අවශ්‍යතාව කුමක්දැයි බොහෝ දෙනෙකුට පැන නගින ගැටලුවකි. සියල්ල පාලිත තත්ත්ව යට‍තේ සිදු කිරීමේ ශ්‍රී ලංකාව වැනි අතිශය දියුණු කෘෂිකාර්මික තාක්ෂණයක් තිබු රටක වෙසෙන ජනතාවට බලෙන් පැටවීම කාගේ අරමුණු සාක්ෂාත් කර ගැනීම උදෙසාද යන්න ගැඹුරින් සිතා බැලිය යුතුය. යම් හෝ ලෙසක අවබෝධයක් ඇත්තන් පැරණි ප්‍රභේධ යලි නගා සිටුවීමට යන්ත දැරීම “සතුටු දායක පුවතක්” වන්නේ දිනෙක ආහාර අහේනියකදී තනිව නැගී සිටිය හැකි ගොවියන් පිරිසක් මෙරට බිහිවන බව පෙනී යාමෙනි. දූරදක්ෂි නායකත්වයක් අහිමි වීම අප වැනි රටකට දිගුකාලින බල පෑ ඇති ප්‍රධාන ගැටලුවයි.

නිර්මාණශීලි බුද්ධිය තිබු පමණින් බුද්ධිමත් නිර්මාණ මෙලොවට බිහි නොවන බව ‘නොබෙල්’ දී ඇති උදාහරණය පමණක් ම ප්‍රමාණවත් වන්නේ ආත්මාර්ථය පෙරදැරි නොකරගත්තවුන් සඳහා පමණක් බව සත්‍යකි. ‘වෙනස’ ඇතිවන්නේ මෙලෙසය. නිර්මාණ මංකොල්ලය නිර්මාණශීලි බුද්ධිමතුන් නිහඬ කිරීමට හේතුවී ඇති අතර කරළියේ බැබලෙන්නේ ගිරාපෝතකයන් වීම ‘වෙනසේ’ විශේෂත්වයයි. ගිනිකූර දැල් වුවා මෙන් බැබලී ඔවුන් ක්ෂණිකව නිවී යාම සුදුස්සෙකුගේ අවස්තාව අහිමිකිරීම පමණක් නොව රටක දියුණුවට අවැසි නවෝත්පාදන  සහ නිර්මාණශීලි සංකල්ප බිහිවීම ද නවතාලීමයි.

නිර්මාණශීලි බුද්ධිමතුන් බිහිනොවන්නේ ප්‍රධාන කොටම මෙරට ඇති රාමුගත අධ්‍යාපනය නිසා බව බොහෝ දෙනෙකු පවසයි. නමුත් ඉන් ඔබ්බට ගොස් අවැසි ‘වෙනස’ සිදුකරන්නට කිසිවෙකු උත්සාහ නොකරන බවයි පෙනී යන්නේ. පන්ති කාමරයෙන් බැහැරව එළිමහනට ඔවුන් රැගෙන යෑම නව නිර්මාණ සඳහා දරුවන්ගේ මනස හුරුකිරිමකි. විද්‍යාව, නව නිපයුම් සහ නවෝත්පාදන යනු භෞතික දෑ පමණක් ම නොවන බව වටහා ගැනීම සහ දරුවන්ට වටහා දීම මෙහිදී ඉතා වැදගත් වෙයි. මෙම අධ්‍යාපන ක්‍රමය තුල නිදහස් චින්තනයක් ඇත්තවුන් මෙරට බිහි නොවීම ද බිහි වූවන්ගේ මුවහත මොට කිරීම ද  හේතුකොටගෙන සියල්ල රජයෙන් ලබා දෙන තුරු සිටින සහ ඒ සඳහා උද්ගෝෂණ පමණක් කරන නමට විද්වතුන් වූ පිරිසක් බිහි වීම එම වෙනසේ ප්‍රතිඵලය වී ඇත. එනිසා අලුත් අලුත් දෑ නොතනන ජාතියකට වැඩිකල් නොගොස් ම කුමක් වන්නේ දැයි අමතුවෙන් කිව යුතු නොවේ.

සාක්ෂරතාවයේ ප්‍රාමාණික බව රටක බුද්ධිමතුන්ගේ පිළිබිඹුව සේ සැලකුව ද මෙරටට නම් එසේ නොව න බවයි මගේ හැඟීම වන්නේ. මෙරට යහපාලනය සහ යහජිවනය සාක්ෂරතාවයේ මිම්මක් නොවන බව පැහැදිලිය. අකුරු දැන ගත්තද අද බොහෝ දෙනෙකු දැන්වීම් කියවන්නේ නැත. අකුරු නොදැන සිටියද සංඥා වලින් දෙන පණිවිඩය යමෙකුට තේරුම් ගත හැක. නමුත් මහා මාර්ගයේ දී ද පොදු ස්ථානවල ද හැසිරීමේදී බොහෝ දෙනෙකු සිදුකරනා බොහෝ වැරදි නොදැන කරනා ඒවා නොවන බව පැහැදිළිය. නීතිය පමණක් නොව චාරිත්‍ර වාරිත්‍ර අනුගමනය කිරීම සහ පිළිපැදීම යහපත් සමාජයක පැවැත්ම තහවුරු කරනු ලබයි. එනිසා ‘වෙනස’ ඇතිවිය යුත්තේ කොහේදැයි සිතා බැලිය යුතුව ඇත.  

ආත්මාර්ථය ද මුදලට ගිජු වීමද හේතු කොට ගෙන රටක ප්‍රගමනය කොපමණ සිමාකාරී වී ඇත්දැයි ගෙවුන අතීතය අපට සිහිපත් කරයි. බලොපොරොත්තු වූ දෙය ලද ‘වෙනස” තුලින් නොලැබීම තවත් ‘වෙනසක්’ ඇතිකරලීමට උත්සාහ දැරීම මෙවැනි සමාජයක අරමුණ වෙයි. ‘වෙනස’ කාලින අවශ්‍යතාවයක් වුව ඒ සඳහා දෙපාරක් නොව කිහිපවරක්ම සිතා බැලිය යුතු බව නම් තරයේම පැවසිය යුතුය.    

  

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ     

 

Tuesday, 18 July 2017

විදුපත් ඉරුව

විදුපත් ඉරුව ලියන්න පටන් අරන් දැන් හරියටම අවුරුද්දක්‌ වෙනවා. මේ වෙන කොට ලිපි හතළිස්‌ නවයක්‌ පමණ ලියා අවසන්. මේ ලියවෙන්නේ එතකොට පනස්‌ වැනි ලිපිය. විවිධ මාතෘකා ඔස්‌සේ මා උකහාගත් දැනුම ඔබ වෙතට මේ අයුරින් හෝ ගෙන ඒමට ලැබීම සතුටක්‌. ඊටත් වඩා මා සතුටු වන්නේ මෙලෙස ලබා දෙන දැනුමෙන් කිසියම් කෙනෙකු ප්‍රයෝජනයක්‌ ගන්නවා නම්. මා සිතනවා විශේෂයෙන් ම විදුසර කියවන පුතාලා දූලා තම අධ්‍යාපන ගමන සාර්ථක කරගැනීමට විදුසර සඟරාව අත්වැලක්‌ කරගෙන ඇතැයි කියා.

මගේ විද්‍යා දැනුම පෝෂණය කරන්නට මුල සිට ම ඉවහල් වූයේ විදුසර විද්‍යා සඟරාවයි. එය මා නොසඟවා පැවසිය යුතු සත්‍යයක්‌. එය විද්‍යාවේ විවිධ මාතෘකා ඔස්‌සේ විවිධ විෂයන් ඔස්‌සේ ගෙන ආ තොරතුරු ඇත්තෙන් ම මා නිරන්තරයෙන් ම විස්‌මයට පත් කළා පමණක්‌ නො ව කුතුහලයට ද පත් කළා. එනිසා විද්‍යාව කෙරෙහි නිරන්තරයෙන් ම මා ඇද බැඳ තබාගත්තේ විදුසර බව කියන්න පුළුවන්. අද තරම් තොරතුරු සන්නිවේදනය නොදියුණු ඒ යුගයේ පත්තරවලට ඉතා ඉහළ තැනක්‌ තිබුණා. විදුසර ගෙන ආවේ දැනුම පමණක්‌ නො වේ. විශ්ව විද්‍යාව අතැඹුලක්‌ කර අප වෙතට ගෙන ආවේත් ගෙන එන්නේත් විදුසරයි.

*** *** ***

විද්‍යාව කවදා කෙසේ ආරම්භ වුවත් අප නිසි ලෙස අධ්‍යාපන කටයුතු සිදු කරන්නේ නම් එහි තාර්කික ස්‌වරූපයට අභියෝග කළ නොහැකියි. එනිසා යමක්‌ ඉගෙනගන්නේ නම් නියමාකාරයෙන් ම ඉගෙනගැනීම අතාර්කික, අසංවර සහ නිෂ්ඵල ප්‍රතිඵල අත් කර දෙන්නේ නැහැ. නිර්මාණාත්මක දැනුම බිහි කරන්නන් ගේ හිගයට මූලික හේතු වන්නේ නිසි පදනමක්‌ නොමැති වීමයි. වර්තමානයේ අධ්‍යාපන රටාව තුළ ඇත්තේ සිරගත මනස්‌ සහිත රොබෝ යන්ත්‍ර බිහි කරන යාන්ත්‍රණයක්‌ මිස බුද්ධිය මෙහෙයවා නිර්මාණශීලීව විශිෂ්ට අනාගතයක්‌ නිර්මාණය කළ හැකි පිරිසක්‌ බිහි කරන යාන්ත්‍රණයක්‌ නො වන බව වටහාගැනීම අපහසු නැහැ. අතරින් පතර විශිෂ්ට නිර්මාණශීලීන් බිහි වුවත් උසස්‌ නිර්මාණ අගය කළ හැකි බහුතරයක්‌ බිහි නො වීම, විශිෂ්ටයන් අගය නො කිරීමට ද හේතුවක්‌ වී තිබෙනවා.

බොහොමයක්‌ අධ්‍යාපන ආයතනවල ඉගෙන ගැනීමේ දී අනුගමනය කළ යුතු කරුණු කාරණා නිසි ලෙස භාවිත නො වන බව ද, දරුවන්ට අවබෝධ කර නො දෙන බව ද රහසක්‌ නො වේ. එයට හේතු ගණනාවක්‌ ම ඇති මුත් ප්‍රධාන ම කරුණ වන්නේ එවැනි දේ පිළිබඳව ඔවුන් නො දැන සිටීමයි. නොසැලකිලිමත් බව ද ඒ අතර වන බව අමතක නො කළ යුතුයි. දරුවන් ගේ සෞඛ්‍යය මෙහි දී තීරණාත්මක වන අතර සන්සුන් මනසක්‌ ඇති කරගැනීමේ දී නිසි පෝෂණය මනාව ලැබිය යුතුයි. මොළයට නිසි ඔක්‌සිජන් සැපයුමක්‌ ලැබීම එහි ක්‍රියාකාරිත්වය හොඳින් පවත්වාගෙන යැමට විශාල උපකාරයක්‌ බව අමතක නො කළ යුතුයි. මේ සදහා වැදගත් වන්නේ රුධිරයේ ඔක්‌සිජන් ප්‍රවාහනය කරන හිමොග්ලොබින් මට්‌ටම ප්‍රශස්‌තව පවත්වාගෙන යැමයි. යකඩ ඌනතාව රුධිරයේ හිමොග්ලොබින් මට්‌ටම පහත හෙළීමට හේතු වන අතර යකඩ බහුල ආහාර නිතර කෑම වේලට එක්‌ ගැනීමෙන් එය මගහරවාගත හැකියි. අඩු රුධිර පීඩනයට ද සෙම වැනි තත්ත්ව සඳහා ද අඩු ඔක්‌සිජන් සැපයුම හේතු වන බවයි පැවසෙන්නේ.

නොසන්සුන්තාව, එක තැනක සිට වැඩකට සිත යොමු කිරීමට නොහැකි වීම, කේන්ති යැම වැනි ලක්‌ෂණ මොළයට අඩු ඔක්‌සිජන් මට්‌ටමක්‌ නො ලැබීමේ තවත් ප්‍රතිවිපාක වනවා. එනිසා සංකීර්ණ ගැටලු විසඳීමට ඉදිරිපත් නො වීම, ප්‍රශ්නවලින් පැන යැම මෙන්ම පාඩම් කිරීමේ දී සින්දු අසමින් පාඩම් කිරීම වැනි තත්ත්ව ද වැඩිදුරටත් ඇති විය හැකියි. නිසි පෝෂණය සමග ක්‍රීඩා කිරීම ව්‍යායාම කිරීම වැනි දේ මගින් ද ප්‍රාණයාම ව්‍යායාම කිරීම මගින් ද එම තත්ත්වයන් මගහරවාගත හැකි වනවා.

ඒ වගේ ම කුඩා දරුවන් වසර 12 පමණ වන තෙක්‌ ඉතා හොඳින් රැක බලා ගත යුතුයි. මේ කාලය තුළ දී කරන කියන බොහෝ දේ ඔවුන් ගේ යටි හිතට ඇතුළු වන අතර ඒවා වැඩිහිටියකු වීමෙන් පසු නැවත උඩු හිතට විත් ක්‍රියා කරන බව පර්යේෂණාත්මකව ඉතා පැහැදිලිව පෙන්වා දී තිබෙනවා. එනිසා ළමයකු අධෛර්යවත් කරන වචන හෝ ක්‍රියාකාරකම් ළමයකුට අත්විඳීමට සැලැස්‌විය යුතු නැහැ. එවැනි දේ මගින් සිතෙහි ඇති වන කැළැල් සමහර විටෙක සදාකාලික වන අතර එය ළමයා ගේ අනාගතය සදා අඳුරු කළ හැකියි. සෞම්‍ය වචන භාවිතය මෙහි දී ඉතා වැදගත් වන අතර නවීන ළමා මානසික විද්‍යාවේ පමණක්‌ නො ව අපේ අතීත දේශීය දැනුමේ ද මේ සම්බන්ධව බොහෝ කරුණු කාරණා සඳහන් වී ඇති බව අප අමතක නො කළ යුතුයි.

ඊළඟට අමතක නො කළ යුතු වැදගත් ම කරුණ වන්නේ සැම දරුවකු ම එක ම ලෙස දක්‌ෂයන් නො වන බවයි. ඔවුන් ගේ දක්‌ෂතා මතු වන්නේ ජීවිතයේ එක්‌තරා කාලයක්‌ ගිය පසුවයි. මේ සම්බන්ධව හොඳ ම උදාහරණය වන්නේ අයින්ස්‌ටයින් නමැති විද්‍යාඥයායි. ඔහු කුඩා කල ඉගෙනීමට දුර්වල ශිෂ්‍යයකු බව සදහන්. එහෙත් පසුකාලීනව ඔහු ලෝ ප්‍රකට විද්‍යාඥයකු බවට පත් වුණා. එනිසා දරුවන් ගේ පසුගාමී බව, අසනීප තත්ත්වයක්‌ නො වේ නම් කලබල විය යුතු දෙයක්‌ නො වන අතර, සැම විට ම අවධානයෙන් සිටීම තමයි වැදගත් වන්නේ.

දරුවන් ගේ අධ්‍යාපනයට සැම අතින් ම උචිත පරිසරයක්‌ කවදා කොතැන කෙලෙසක මේ රටේ ගොඩනැෙගන්නේ ද යන්න සාකච්ඡා කිරීම පවා විහිළුවක්‌ වන කාලයක කුඩා දරුවන් ගේ මනසේ අවම වශෙයන් හෝ විශිෂ්ටයන් බිහි කළ හැකි පරිසරයක්‌ ගොඩනැගීමේ සංකල්පීය බීජයක්‌ හෝ තැන්පත් කිරීම අප ගේ යුතුකමක්‌ වන අතර ඉදිරි පරම්පරා කිහිපයක්‌ හෝ ගත වී මේ අරමුණ සතුටුදායක මට්‌ටමකින් සාක්‌ෂාත් කරගත හැකි වේ යෑයි අපි පතමු.

විදුපත් ඉරුව ගැන ඔබ ගේ අදහස්‌ උදහස්‌ දැනගැනීමට කැමැතියි. එම අදහස්‌ පහත දුරකථන අංකයට හෝ විද්යුත් තැපෑලට හෝ යොමු කරන්න.

0718433319, jpathmak@gmail.com

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Thursday, 13 July 2017

විදුපත් ඉරුව

මානසික ආතතියෙන් මිදෙන්නට බොහෝ දෙනකු සොයා යන්නේ තවමත් නොකැළැල් ව ඇති සුන්දර සොබාවික පරිසරයටයි. ජනාකීර්ණ බවෙන් මිදී, ග්‍රාමීය පරිසරයක වුව දින කිහිපයක්‌ ගත කිරීම කලෙක සිට ගොඩගැසුණ චිත්ත පීඩනය මුදා ලන්නට හේතු වන බව අමුතුවෙන් විස්‌තර කරන්නට වුවමනා නො වේ. විශේෂයෙන් ම කොළඹ ජනාකීර්ණ බව තුළ ඇත්තේ ලෙඩුන් බිහි කරන පරිසරයක්‌ බව නිශ්චිත ය. කන්නට පිරිසිදු කෑම ද, බොන්නට පිරිසිදු ජලය ද, හුස්‌ම ගන්නට පිරිසිදු වාතය ද පමණක්‌ නො ව අහිමි වී ඇත්තේ නිශ්චල බව ද 'මනරම් දැකුම' ද බව මොහොතක්‌ සිතා බලන විට පැහැදිලි වෙයි. එනිසා ම එවැනි පරිසරයක දිනෙන් දින බිහි වන්නේ අකර්මණ්‍ය වන ජනතාවකි.

ශ්‍රී ලංකාව පාරිසරික දූෂ්‍ය බවෙහි උපරිමයට ළං වෙමින් සිටින බව පෙනී යයි. නොදැනුවත් ව මානසික ආතතිය ඇති කරන 'දෘශ්‍ය දූෂණය' පිළිබඳව මෙරට තවමත් නිසි කතාබහකට ලක්‌ ව නැත. අනෙකුත් භෞතික දූෂකයන් පිළිබඳ වූ ගැටලු ලිහා දැමීමට අපොහොසත් කල මෙවැන්නක්‌ ගැන කතා කරන්නට තරම් අවධානයක්‌ නො තිබෙන බව එක අතකට පුදුමයකුත් නො වේ.

තැනින් තැන ගොඩ ගැසෙන කසළ කඳු මෙන්ම මහා මාර්ග අසල නිවාස ඉදිරිපිට අත්හැර ඇති කසල මලු ද ගෙන එන්නේ අප්‍රියජනක දර්ශන බව අමුතුවෙන් පවසන්නට අවැසි නො වේ. අද බොහෝ දෙනකු තම ගෙවත්තෙන් එළියට මෙලෙස කසළ මලු දමන්නේ ඒ ප්‍රදේශයේ සැරිසරන අනෙකුත් ජනතාව ගැන අංශු මාත්‍රයක්‌ හෝ සිතා නො වේ. ගේට්‌ටුවල ද, ගේට්‌ටු කණු අසල ද, විදුලි කණු අසල ද කසල මලු ගොඩගසා විනාශ කර දමන්නේ ඔබ අප සියල්ලන් ම විඳින සුන්දර දසුන් බව අමතක නො කළ යුතු ය. එම ක්‍රියාකලාපය එම ජනතාව ගේ චිත්ත ආවේගවල පිළිබිඹුවක්‌ යෑයි අයකුට තර්ක කළ හැකි ය.

ජනාකීර්ණ බවෙහි තවත් ලක්‌ෂණයක්‌ වන්නේ ගුවන වසා ලන තට්‌ටු ගොඩනැගිලි ය. විවිධ හැඩයන් ද, විවිධ පැහැයන් ද හේතුවෙන් ඉතා සංකීර්ණ ගුවනක්‌ තනාලයි. ඉතා ආසන්නයෙන් අහස උසට තනන ගොඩනැගිලි එම ප්‍රදේශයේ වෙසෙන ජනතාව ගේ සිත් තුළ නොදැනුවත් ව ම ඇති කරන්නේ සිර වූ මානසිකත්වයකි. දිගු කාලීන ව මෙවැනි පරිසරවල වාසය කිරීම විවිධ මානසික පීඩාවන් සඳහා හේතු විය හැකි ය. ආලෝක ප්‍රතිවර්තනයට හේතු වන පැහැයන් ද කවුළු මෙන්ම විසල් බිත්ති ද දිගු කාලීන චිත්ත පීඩා ඇති කරන්නේ අප නොදැනුවත් ව ය. පසුගිය සමයේ ගොඩනැගිලි වසා ලූ තාප්ප එකිනෙක ගලවා ඈතට පෙනෙන දර්ශන කොළඹ නගරය තුළ ඇති කළ විට අත්‍යන්තයෙන් ම අප වින්ද එම නිදහස කිසි දා අමතක නො වේ.

විවිධ පැහැයන් ස්‌වාභාවික පරිසරය තුළ කොතෙකුත් ඇත්තේ කදිම මිශ්‍රණයක්‌ ලෙසින් මිස තනි තනි ව නො වේ. ගහ කොළ ගෙන එන කොළ පැහැය කෙදිනක වත් කෘත්‍රිමව ලබාගත නොහැකි බවට කොළ පැහැති ගොඩනැගිලි උදාහරණ ගෙන එයි. එනිසා ගොඩනැගිලි වර්ණවත් කිරීමේ දී ඉතා සැලකිලිමත් විය යුත්තේ දිගු කාලීන දැකුම් සිත් ලෙඩ කරන්නට හේතු වන බැවිනි. මෙරට තුළ මෙවැනි කරුණු සැලකිල්ලට නො ගැනීම නිසා ජනතව තමා කැමැති පැහැයේ නිදහස භුක්‌ති විඳින මුත් සමස්‌තයක්‌ ලෙස එය පරිසරයට ගෙන එන්නේ අලංකාරයක්‌ නො වන බව පැහැදිලි වේ. රටක්‌ ලෙස තීන්දු තීරණ ගැනීමේ දී කලබලකාරී නගර සන්සුන් කරන්නට පැහැය ද හේතුවක්‌ බව සැලකිල්ලට ගත යුතු ය.

විවෘත පරිසරයන් තුළින් අප විඳින දිගු දුර දර්ශන දැකුම් වළකාලන විසල් දැන්වීම් පුවරු දෘශ්‍ය දූෂණයේ තවත් ප්‍රමුඛයෙකු ලෙස හඳුනාගත හැකි ය. ජනාකීර්ණ නගර තුළ පමණක්‌ නො ව ගම්බඳට යත් ම පවා විසල් දැන්වීම් පුවරු ගුවන ආක්‍රමණය කර ඇත්තේ ගැමි සුන්දරත්වය සපුරා විනාශ කරමිනි. ජනතාව යම් යම් දේ මිල දී ගැනීම සඳහා පොලඹවාලන මේ දැකුම් දිනපතා දර්ශනය වීම සියුම් ලෙස අපටත් හොරා එම දැන්වීම යටිසිතෙහි තැන්පත් කරන්නේ අනවශ්‍ය නම් එවැනි දේ ප්‍රතික්‌ෂේප කිරීමේ අයිතිය ද අහිමි කරමින් බව වටහාගත යුතු ය. මේ දැන්වීම් පුවරු ගෙන එන (අ)ප්‍රසන්න දර්ශන වර්තමාන කෘත්‍රිම පරිසරයේ ප්‍රමුඛ බව තවතවත් ඉස්‌මතු කරයි.

දෘශ්‍ය දූෂණයේ පෙරගමන්කරුවන් දේශපාලන මැතිවරණ සමයේ දී මතු වෙයි. ඇසට හසු වන සැම මායිමක ම තම බල ප්‍රදේශය සනිටුහන් කරමින් මැතිවරණ දැන්වීම් අලවන්නේ ප්‍රදේශයේ ජනතාව දකිය යුතු එක ම දසුන එය බවට පත් කරමිනි. ඉවත් කිරීමට පවා අධික මුදලක්‌ වැය වන මෙවැනි ක්‍රියා තහනම් කිරීම සඳහා නීති සකස්‌ විය යුතු බව අමුතුවෙන් වටහා දිය යුත්තක්‌ නො වේ. මෙරට ජනමාධ්‍ය බොහෝ පවතිද්දී, සන්නිවේදන දියුණුව වැඩි වෙද්දී මෙවැනි යල් පැන ගිය සාම්ප්‍රදායික සන්නිවේදන ක්‍රමයන් අනවශ්‍ය දෑ සඳහා භාවිතය නැවැත්විය යුතු ය. ඒ අවස්‌ථාවන් යම් යම් හදිසි සහ ආපදා දැනුම් දීම වැනි ජනතාව ගේ සුබසාධනයට හේතු වන පණිවිඩ සඳහා වෙන් කළ යුතු ය.

මෙරට පුරා ඉදි කර ඇති විසල් දැන්වීම් පුවරු වලට 'ආයුබෝවන්' නො කිය යුතු ය. වහ වහා ඒවා ගලවා දැමීමට ද නැවත ඉදි නො කිරීම ද සඳහා තීන්දු තීරණ ගන්නේ නම් මෙරට ඇති අපූරු දර්ශන සුන්දරත්වය රැකගත හැකි ය. දෘශ්‍ය දූෂණය හේතුවෙන් චිත්ත පීඩනයෙන් පිරුණ ජනතාවක්‌ බිහි වීම වළලකාලන්නට එවැනි ක්‍රියාමාර්ගයක්‌ හේතු වෙයි. එය අපට නො දැනීම රටෙහි අඩාළ වන දියුණුව නගාලන්නට දිරියක්‌ වෙයි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Friday, 7 July 2017

විදුපත් ඉරුව
2017 ජූලි 05 බදාදා

පසුගිය මැයි මාසයේ වැල්ලවත්තේ පිහිටි පස්‌ මහල් ගොඩනැගිල්ලක්‌ කඩා වැටී මහ විනාශයක්‌ සිදු විය. පස්‌චාත් ආපදා පරීක්‌ෂණවල දී හෙළි වූයේ නියමිත ඉංජිනේරු තාක්‌ෂණයන් යොදා නො ගෙන ඉදිකිරීම් සිදු කිරීම මේ ව්‍යසනයට මුල් වී ඇති බවයි. අනතුරට ලක්‌ වන විටත් එහි ඉදිකිරීම් සිදු වෙමින් පැවති බව රහසක්‌ නො වේ. මේ සිදුවීම අපට කියා දෙන්නේ ආවාට ගියාට ඉදිකිරීම් සිදු කිරීම පිළිබඳව ඇති නීතිමය තත්ත්වයේ සැලකිය යුතු වෙනසක්‌ සිදු විය යුතු බවයි. ඒ මන්ද යත් ඉදිරියටත් මෙවැනි ඉදිකිරීම් සිදු කිරීමට බොහෝ ඉඩකඩ ඇති බැවිනි.

ඒ කෙසේ වෙතත්, විශේෂයෙන් ම, කොළඹ ප්‍රදේශයේ ඉදිකිරීම් සිදු කිරීමේ දී ඉතා සැලකිලිමත් විය යුතු ය. කොළඹ තට්‌ටු ගොඩනැගිලි ඉදිකිරිමේ දී වඩාත් සැලකිලිමත් විය යුතු ය. භූ තාක්‌ෂණික සහ භූ ඉංජිනේරු තාක්‌ෂණයන්හි වැදගත්කම මෙහි දී වඩා ප්‍රබලව පැනනගී. කොළඹ භූ පරිසරය අතිශය සංකීර්ණ වේ. කලක දී කලපුවක්‌ ව සහ වගුරු බිමක්‌ ව තිබූ කොළඹ ප්‍රදේශය මුතුරාජවෙල හා සම්බන්ධිත ව තිබූ බව භූ විද්‍යාත්මක පර්යේෂණවලින් පැහැදිලි වේ. තැනින් තැන පිහිටි උස්‌ බිම් අතර වූ පහත් බිම් වසා ලමින් තැන්පත් වූ චාතුර්ථ අවධියේ අවසාදිත කොළඹ ප්‍රදේශයේ ප්‍රමුඛ භූ අභ්‍යන්තරික තැන්පතු වේ. එනිසා ඒකාකාරී නො වන අභ්‍යන්තරික භූ පරිසරයේ ස්‌ථාපනය කෙරෙන ගොඩනැගිලි සහ උමං වැනි වෙනත් ඉදි කිරීම් නිර්මාණය කිරීමට ප්‍රථම සවිස්‌තරාත්මක භූ විද්‍යාත්මක අධ්‍යයනයන් සිදු කර ඉංජිනේරු තාක්‌ෂණික නිර්මාණයන් සිදු කිරීම අත්‍යවශ්‍ය කරුණක්‌ වී ඇති බව අප තේරුම්ගත යුතු ය.

අවධි ගණනාවක ඉදිකිරීම් කොළඹ ප්‍රදේශයේ පැවතීම නව ඉදිකිරීම් සිදු කිරීමේ දී පැනනගින ගැටලු තවත් සංකීර්ණ කරයි. කලකට පෙර ඉදි කරන ලද ගොඩනැගිලි අතර වසර සිය ගණනකට පෙර ඉදි කරන ලද ඒවා ද වෙයි. එකල මෙතරම් තදබදයක ගොඩනැගිලි නො පැවතීම සූක්‌ෂ්ම භූ විද්‍යාත්මක සහ භූ ඉංජිනේරු තාක්‌ෂණයන් භාවිත නො කරන්නට හේතුවක්‌ වන්නට ඇත. එපමණක්‌ නො ව මෙතරම් දියුණු තාක්‌ෂණික ක්‍රමවේද ප්‍රචලිත වී නො තිබීම ද හේතුවක්‌ වන්නට හැකි ය. බොහොමයක්‌ එවැනි ගොඩනැගිලි තට්‌ටු ගොඩනැගිලි නො වූ අතර වූයේ නම් දෙවැනි තට්‌ටුව ඉක්‌ම නො යන්නට වග බලාගන්නට ඇත. එහෙත් වර්තමානයේ කොළඹ බොහොමයක්‌ ප්‍රදේශ ගොඩනැගිලිවලින් වැසී ගොසිනි. තාක්‌ෂණයේ දියුණුව සහ ඉංජිනේරු සහ ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පයේ දියුණුවත් සමග ම සීමිත ඉඩකඩක්‌ උපරිම ලෙස ප්‍රයෝජනය ගන්නට හැකියාව ලැබී තිබේ.

අහස සිඹින ගොඩනැගිලි ඉදි කරමින් බොහෝ දෙනකුට වාසය හිමි කර දෙන්නට තැත් කරන්නේ වැඩි වන ජනගහනයේ අධික ඉල්ලුම හේතුවෙනි. එමෙන් ම භූ අභ්‍යන්තරයේ වැඩි අවකාශයක්‌ ලබාගනිමින් වැඩිමනත් තට්‌ටු කිහිපයක්‌ භූගත ව නිර්මාණය කරන්නේ ද රථවාහන ගාල් කිරීමේ ගැටලුවට පිළියමක්‌ ලෙසිනි. එහෙත් ඉහළ යන්නට යන්නට පහළට ලබා දෙන පීඩනය වැඩි වන්නේ පාදමේ සවි ශක්‌තිය අභියෝගයකට ලක්‌ කරමිනි. චාතුර්ථ අවධියේ වරින් වර තැන්පත් වූ මඩ තැන්පතු සේ ම වැලි තැන්පතු ද මිශ්‍ර වූ අවසාදිත කොළඹ ප්‍රදේශයේ ඇත. මෙවැනි අවසාදිත අතර විශාල ජීර්ණිත පාෂාණ කුට්‌ටි බහුලව හමු වේ. බිහි විදුම් දත්ත ලබා ගත්ත ද නිසි පරිදි විශ්ලේෂණය නො කරන්නේ නම් පාදම පිළිබඳව වන ඉංජිනේරු පුරෝකථනයන් වරදින්නට පුළුවන. භූ භෞතික ක්‍රමවේදයන් මගින් භූ අභ්‍යන්තරය නිරීක්‌ෂණය කිරීම ඉංජිනේරු පුරෝකථනයන් සඳහා ලබා දෙන සහාය ද සුළුපටු නො වේ.

භූ අභ්‍යන්තරික ජල මට්‌ටම මතුපිටට ආසන්නයේ පැවතීම ද ඉංජිනේරු නිර්මාණයන්වල දී අභියෝගාත්මක වෙයි. ජලයේ හැසිරීම නිසි පරිදි හඳුනාගැනීම ඉතා වැදගත් වෙයි. දැනටමත් ඉදිකිරීම් විශාල ප්‍රමාණයක්‌ කොළඹ පැවතීම ද, භූ ජල මට්‌ටම ඉහළින් පැවතීම ද ඉදි කිරීම් සිදු කිරීමේ දී කරන්නා වූ භූ කැණීම් ආසන්න ගොඩනැගිලි අස්‌ථාවර කරන්නට හේතු වෙයි. කැණීම් නිසා පහළ වැටෙන භූ ජල මට්‌ටම, ආසන්න ගොඩනැගිලිවලට පහළින් අභ්‍යන්තරයේ අවකාශ තනන්නේ එම ගොඩනැගිලිවල බිත්ති ද පාදම ද ඉරිතලමිනි. භූ තාක්‌ෂණයේ පිහිට පතන්නට මේ සැම විටක ම සිදු වන අතර පවතින අත්දැකීම් අනුව නම් බොහෝ විට මේ තත්වය සලකා බලන්නේ ඉදිකිරීම සිදු කරන අතරතුර වීම කණගාටුවට කරුණකි. භූවිද්‍යාඥයන් ගේ සහාය පතන්නේ ද ගැටලුවේ අවසාන අදියරේ දී වීම ශ්‍රී ලංකාවේ තත්ත්වයයි. වැය කරන්නට සිදු වන වියදම සැලකිල්ලට ගැනීමේ දී පළමු අදියරේ දී, එනම් ශක්‍යතා අධ්‍යයනයේ දී ම භූ විද්‍යාත්මක අධ්‍යයනයන් සිදු කර දත්ත විශ්ලේෂණය කිරීම වඩාත් වාසි දායක වේ.

කොළඹ පමණක්‌ නො ව රටෙහි අනෙකුත් ප්‍රදේශවල ද මහත් විශාල ඉදි කිරීම් ව්‍යාපෘතිවල දී මේ අධ්‍යයනයන් සිදු කළ ද සුළු පරිමාණයේ ඉදිකිරීම්වල දී මේ තත්ත්වය දැකගත නොහැකි ය. එනිසා සිදු වන සුළු හෝ භූ අස්‌ථාවරත්වයන්වල දී ඉදි කිරීම් ද ක්‌ෂණිකව අස්‌ථාවර වෙයි. පර්යේෂණවලින් පෙන්වා දී ඇත්තේ මේ තත්ත්වය ග්‍රාමීයව වැඩි බවයි. භූ තාක්‌ෂණය සහ භූ ඉංජිනේරු තාක්‌ෂණය අවැසි බව වටහාගන්නේ ණය පහසුකම් ඉල්ලීමේ දී හෝ පාරිසරික තත්ත්ව වාර්තාවක්‌ ඉදිරිපත් කිරීමේ දී හෝ පමණක්‌ වීම මෙරට මේ සඳහා පවතින නීතිමය තත්ත්වයේ අඩුපාඩුවක්‌ බව තරයේම වටහා දෙයි. මේ තත්ත්වය තේරුම්ගෙන ගොඩනැගිලි තත්ත්ව සමීක්‌ෂණය සහ පාලනය උදෙසා ක්‍රමවත් බලාත්මක වැඩපිළිවෙළක්‌ සකස්‌ වීම කාලීන අවශ්‍යතාවක්‌ බව අප තේරුම්ගත යුතු ය.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර   07 කිරින්ද  එතිහාසික වශයෙන් පමණක් නොව භූ විද්‍යාත්මකවත් වැදගත් වන ස්ථානයකි. කිරින්ද විහාරය ස්ථානාපනය වී ඇත්තේ ග...