Monday, 27 December 2021

 නාය භුමි ප්‍රතිස්තාපානය කරන්නේ මෙහෙමයි...!!!

දෙසැම්බර් 22 දින (2021) විදුසර පුවත්පතේ පල වූ ලිපියකි. 

නාය ඇතිවීම සොබාවික සංසිද්ධියක් වූවත් අද වනවිට එය මානව ග්‍රහණයට අසුවීම නිසා කඳුකරයේ බොහෝ තැන් නිතර නිතර ආපදාවට පත් වෙමින් ඇත. මධ්‍යම කඳුකරයට ඇතුළුත් දිස්ත්‍රික්ක  බොහෝ ගණනාවක් අද වන විට මෙම අනතුරට පත්වන ප්‍රදේශ බවට හඳුනාගෙන ඇත. ජනගහනය වැඩි වීමත් සමගම ඇතිවන මානව අවශ්‍යතා සැපිරීම සඳහා භුමි පරිහරණය සීඝ්‍ර වීමත් අවිධිමත් සංවර්ධන කටයුතුත් නිසා කඳුකර භූමින් අස්ථාවර වෙමින් පවතී. නිසි ක්‍රමවේද අනුගමනය නොකරමින් සිදුකරන සංවර්ධන කටුයුතු මෙම අස්ථාවර භූමින් ඇතිකරන්නට මූලික හේතුව වී ඇති බව පර්යේෂණ පෙන්වා දෙයි. ඒ වාගේම අධි අවදානම් කලාප මානව ග්‍රහණයට ලක් වීම ද මේ සඳහා හේතුවක් වී ඇත. නිසි කළමනාකරණයකින් තොරව කඳුකරයේ සිදුවන භුමි පරිහරණය වර්ධනය වීම නිසා ඇති වි ඇති තත්වය නාය අවදානම අවම කිරීම සඳහා නව මානයක් සඳහා යා යුතු බව අපට පෙන්වා දෙයි.

ඒ කෙසේ වෙතත් නාය ඇතිවීම නිසා අතිවිශාල ආර්ථික සහ සමාජ ප්‍රශ්ණ ගණනාවක් ඇති කර ඇත, ඉදිරියට ද ඇතිකරමින් පවතිනු ඇතැයි විශ්වාස කල හැක. නාය ඇතිවීම නිසා ඇතිවන ආපදා අවම කර ගැනීම සඳහා  බොහෝ මුදල් වැය වනු ඇත.  ඉතා ප්‍රබලව වැදගත් වන ස්ථාන සහ ගොඩනැගිලි ඇතුළු යටිතල පහසුකම් ප්‍රතිස්ථාපනය මෙහි දී දැඩි අවධානයට ලක්ව ඇති එක් කරුණකි. නාය භුමි ප්‍රතිස්ථාපනය වත්මන් භූ විද්‍යාත්මක සහ භූ ඉංජිනේරු විද්‍යාත්මක ක්ෂේත්‍රය තුල ඇතිකළ ප්‍රවණතාවයකි. තත්කාලීන පරිසරය තුල ස්ථානීය ප්‍රතිස්ථාපනය මෙරට පිළිගත් ක්‍රමවේදයක් බවට පත් වී ඇති බව මෙහි ලා සඳහන් කල යුතුය. නාය අනතුරට පත්වූ ස්ථානයක් හෝ නාය යාමේ සම්භාවිතාවයක් ඇති ස්ථාන මෙලෙස ප්‍රතිස්ථාපනය සඳහා යොදාගන්නා බව මෙහිදී අපට පැහැදිලි වේ. එය ප්‍රධාන පාරක්, පාසැල් සහ රෝහල් වැනි මහජන ගොඩනැගිල්ලක් පවතින භූමියක්, දුම්රිය මාර්ගයක් වැනි මෙරට ජනයාට වැදගත් වන කවර හෝ මර්මස්තානයක් විය හැක. නිර්මිත පරිසරයේ ඇති වැදගත්කම මත නගරයක් හෝ ගම්මානයක් වුව මේ සඳහා තෝරා ගනු ඇත, එහිදී ආර්ථික විශ්ලේෂණයකට භාජනය කර ප්‍රමුඛතාවය තීරණය කරනු ලැබේ,

නාය අවදානම අවම කිරීමේ ක්‍රියාදාමය ප්‍රධන වර්ග දෙකකට වෙන් කල හැක. ව්‍යුහාත්මක සන ව්‍යුහාත්මක නොවන ක්‍රමවේද ලෙසයි. නාය භුමි ප්‍රතිස්ථාපනය ගැනෙන්නේ පළමු වර්ගයටයි. නාය භුමියේ සිදුකරන භෞතික වෙනස්කම් පිලිබඳ මෙහිදී අවධානය යොමු කරයි.

නාය භුමි ප්‍රතිස්ථාපනය ආකාර කිහිපයකින් සිදුකරනු ලබයි. මෙහිදී නාය ඇතිවීම කෙරෙහි බලපාන සාධක කෙරෙහි අවධානය යොමුකරන අතර එම සාධක අවම කිරීම හෝ නවතා දැමීම මෙහි දී ප්‍රධන පරමාර්ථය වනු ඇත. ශ්‍රී ලංකාව වැනි රටක නාය ඇතිවීම කෙරෙහි ප්‍රධාන වශයෙන් බලපාන්නේ ජලය හැසිරීම බව හඳුනාගෙන ඇත. ඒ යම් ස්ථානයක නාය ඇතිවීම කෙරෙහි බලපාන භුමියේ ආනතිය, පාංශු ස්වභාවය, භූ විද්‍යත්මක පසුබිම වැනි භුමි සාධක වලට  අමතරව බව මෙහි දී අප වටහා ගත යුතුය. නාය යාමේ සම්භාවිතාවය ඇති ස්ථානයකට ඇතිවන ජලෙය් බලපෑම නාය ඇතිවීම කෙරෙහි හේතුවන බව මෙහි දී සඳහන් කල යුතුය. ජලය මගින් පාංශු දේහයන් තුල ඇතිකරන පීඩනය නාය ඇතිකිරීම කෙරෙහි ප්‍රබල කාර්යයක් සිදුකරනු ඇත. පාංශු දේහයන් තුල ජලය මගින් ඇතිවන පීඩනය සඳහා හේතුවන්නේ අදාළ ස්ථානයේ පාංශු දේහයන්වල ගතිලක්ෂණ වන අතර බොහෝ විට මැටි අංශු වැඩි ප්‍රමාණයක් පැවතීම මගින් ඇතිකරන තත්වය ඉතා අනතුර දායකය. මැටි අංශු ජලයට නිසි ලෙස ගලායාමට ඇති අවස්ථා අහුරන නිසා පාංශු ස්ථරයේ ජලය එකතුවීම මෙලස ඒ තුල පීඩනය වැඩිකිරීමට හේතුවෙයි. එයට අමතරව මැටි කණිකා අතර බන්ධනය ද ලිහිල් කරයි. මේ තත්වය අවබෝධකරගත් පසු ඒ සඳහා අවශ්‍ය ප්‍රතිස්තාපන ක්‍රමවේද අනුගමනය කරනු ලැබේ.

ඇතිවන ජලයේ බලපෑම අවම කිරීම සඳහා ප්‍රධාන වශයෙන් අනුගමනය කරන්නේ නාය භුමියේ  පාංශු ස්තරය තුල එක් රැස්වන ජලය භූ ඉංජිනේරු ක්‍රමවේද මගින් ඉවත් කිරීමයි. එමගින් නාය භුමියේ පාංශු දේහයන් වියළීමට ලක්කර නාය යාමට ඇති අවස්තාව මග හරිනු ඇත. එයට අමතරව නාය භුමිය ජලයේ ග්‍රහණයට නතු වීමට ඇති අවස්ථා අහුරනු ලැබේ. පළමු ප්‍රතිකර්මයේදී නාය භුමියේ පාංශු ස්තර විද ඒ තුලට නල ඇතුළු කර පාංශු දේහයේ එක් රැස්වන ජලය ඉවතට ඇද දමුනු ලැබේ. කොපමණ දුරක් මෙම නල ඇතුළු කල යුතුද යන්න මූලික සමීක්ෂණ වලදී තීරණය කරනු ලැබේ. එය මීටර 10, 20 , 30 , 40, 50 හෝ 60 දක්වා වුවද දිගු විය හැක. නල මගින් පාංශු ස්තර තුල එක් රැස් වන ජලය මෙලෙස ඉවත් කිරීමට පියවර ගැනීම නිසා කෙටි කාලයක් තුල ඇදහැලෙන අධික වර්ෂා මගින් ඇති කරන ජලයේ බලපෑම අවම කරලීමට පහසුවක් වේ. එයට අමතරව නාය භූමියට ගලා එන ජලය ඉවතට හැරවීම කෙරෙහි ද අවධානය යොමු කරයි. ඒ සඳහා නාය හිසට ඉහලින් සහ නාය ගිය කොටසට දෙපසින් හෝ අවශ්‍ය නම් මධ්‍යයෙන් හෝ කානු නිර්මාණය කරලීම සිදු කරයි. මෙම කානු තුලට එක් රැස් වන ජලය පොලොව තුලට කිඳා නොබැසීම සඳහා සිමෙන්ති මිශ්‍රණ ආස්තරණ යොදා ආවරණය කරනු ලැබේ. එමගින් ද අස්ථාවර නාය භුමියේ ජල පීඩනය අවම කරලීමට හේතු වේ.

ජල බලපෑම අවම කරලීමෙන් පමණක් ප්‍රතිස්ථාපනය සම්පූර්ණ නොවේ. අස්ථාවර පාංශු ස්තරයන්හි ලිහිල් පාංශු කණිකා පාංශු දේහය තුලටම ස්ථාවරකරනය කිරීම වැදගත් වේ. ඒ සඳහා විවිධ ක්‍රමවේද භාවිතා කරයි. ප්‍රධාන වශයෙන්ම පාංශු දේහයන් එයට යටින් වූ ස්ථාවර භූමියට බැඳ දැමීම සඳහා දිගු යකඩ කුරු (මේවා ඇණ ලෙස ද හඳුන්වයි) අස්ථාවර පාංශු දේහයන් හරහා ස්ථාවර භූමියට ඇතුළු කරනු ලැබේ. අධ්‍යනයන් මගින් කොපමණ ඇණ ප්‍රමාණයක් මේ සඳහා භාවිතා කල යුතු ද යන්නත්, කොපමණ දුරකට ඇතුළු කල යුතු ද යන්නත් තීරණය කල හැක. මෙම ඇණ අතර පරතරය පවා මෙගින් තීන්දු කල හැක. පසුව මෙම ඇණ මතු පිටින් එකිනෙකින් බැඳ සම්බන්ධ කරන අතර එමගින් මෙම ව්‍යුහ තනි පද්ධතියක් ලෙස ක්‍රියා කර පාංශු දේහයන් ශක්තිමත්ව ස්ථාවර කරනු ලැබේ.

අස්ථාවර පාංශු දේහයන් ස්තවරකණය සඳහා විවිධ බැමි ද යොදාගනු ලැබේ. ඒවා ගල් කැබලි හෝ කොන්ක්‍රීට් මගින් හෝ නිර්මාණය කල හැක. මේවා රැඳවුම් බැමි ලෙස හඳුන්වන අතර ස්ථානීය අවශ්‍යතා අනුව භූ ඉංජිනේරු ගණනය කිරීම් මගින් බැම්මේ දිග, පළල සහ ඝනකම තීරණය කරනු ලැබේ. මෙම බැමි තනි කෙලින් හෝ ස්ථාවරත්වය වර්ධනය කිරීමට භුමිය දෙසට ඇල කොට හෝ නිර්මාණය කල හැක. මෙම බැමි නිර්මාණයේදී ඒ තුල කම්බි යොදා තවත් ශක්තිමත් කරනු ලැබේ. ජලය නිතරම වහනය වන ස්ථානවල ජල වහනය වලක්වා නොගෙන පාංශු ස්තර ස්ථාවරකරණය සඳහා “ගේබියන්” නම් වූ විශේෂ ව්‍යුහ භාවිතා කරයි. ගේබියන් පෙට්ටි නිර්මාණය කරන්නේ සුදුසු කම්බි දැලකින් සකස් කරගන්නා පෙට්ටියක් තුලට සුදුසු ප්‍රමාණයේ ගල් කැබලි පුරවා ගැනීමෙනි. තවත් මෙවන් වූ බොහෝ රැඳවුම බැමි වර්ග රාශියක් භාවිතා වන අතර ඒවා ස්ථානීය ගැලපුම් මගින් අවශ්‍යතාවය තීරණය කරනු ලැබේ.

නාය භුමි ප්‍රතිස්තාපනයේදී සැලකිය යුතු තවත් කාරණයක් වන්නේ පාංශු ඛාදනය වලක්වාගැනීමයි. ඒ සඳහා නිරාවරිත නාය භුමිය මත කම්බි දැලක් එලා ඒ මත කොන්ක්‍රිට් ආස්තරණය කරනු ලබයි. එමගින් මතුපිට පාංශු අංශු වර්ෂාව හේතුවෙන් විසිරියාම වලක්වා ගත හැක. මෙය බොහෝ වැදගත් වන්නේ අධික අනතියක් ඇති ස්ථාන සඳහා බව අප අමතක නොකළ යුතුය. නමුත් යම් ස්ථානයක අවශ්‍යතාවය මත යොදාගනී.

එයට අමතරව නාය ඇතිවීම කෙරෙහි එම පාංශු පද්ධතියේ බර වැඩිවීම ද බලපානු ඇත. අස්තාවරත්වයට ලඟා වූ භූමින් තුල එක්රැස් වන ජලය හේතුවෙන් ද නාය ගිය පසු ඇතිවන තත්වය මත බිහිවන පාංශු ස්තර නිසා ද භුමිය මත වැඩෙන ශාක පද්ධතිය ද අදාල ස්ථානයේ බර වැඩිකරන්නට හේතුවිය හැක. එනිසා විටෙක අවශ්‍යතාවය මත අදාළ ස්ථානයේ බෑවුම නවීකරණය කිරීම මගින් ද අනවශ්‍ය බරක් ගෙන දෙන ශාක ඉවත් කිරීම මගින් ද ස්ථාවරත්වය නැවත ඇතිකළ හැක.

මේ ආකාරයට නිර්මාණය කරගන්නා ක්‍රමවේද බොහෝ විට භාවිතා කරන්නේ ඒවායේ සම්ප්‍රයුක්තයක් ලෙස බව මෙහිදී අප අමතක නොකළ යුතුය. අවශ්‍යතාවය මත ඒවායේ සම්ප්‍රයුක්තය කොයි අකාරයෙන් පැවතිය යුතු ද යන්න අධ්‍යනය මගින් තීරණය කල හැක.

නාය භුමි ප්‍රතිස්තාපන ක්‍රියාවලියේ වැදගත්ම අංගය වන්නේ මූලික අධ්‍යයන කටයුතුය. ඒ සඳහා භූ භෞතික ක්‍රමවේද, මිහි විදුම් සිදුකිරීම, සිතියම අධ්‍යනය සහ නිර්මාණය, පාංශු දේහවල ඉංජිනේරු ලාක්ෂනිකතා නිර්ණය කිරීම සහ පරිගණක මෘදුකාංග භාවිතය සිදුකරනු ලැබේ.

වසර දහයකට පහළොවකට පමණ පෙර මෙරට නාය ප්‍රතිස්ථාපනය ආරම්භ වූ අතර එමගින් මධ්‍යම කඳුකරයේ බොහෝ අස්ථාවර ස්ථාන ප්‍රතිස්ථාපනය කරමින් ආවරණය කර ඇත. පදියපැලැල්ල නගරය, පේරාදෙණිය නගරය, මහනුවර මහියංගනය මාර්ගය, මහනුවර ප්‍රධාන පෙලේ මාර්ග, ගාලු අධිවේගී මාර්ගයේ කොක්මාදූව, ගිනිගත්හේන පාලම අසල, දියතලාව බස් නැවතුම යානාදී බොහෝ ස්ථාන මේ අතර වේ. නාය ප්‍රතිස්ථාපනය ඉතා වියදම් අධික සංවර්ධන කටයුත්තක් වන අතර එනිසා වඩා වැදගත්වන්නේ කඳුකර භූමින් අස්ථාවර නොකර පවත්වාගැනීම බවත්, ඒ සඳහා කඳුකරවාසින්ගේ නොමද සහය අවශ්‍ය බවත් මෙහි දී අප මතක් කල යුතුය.

 ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ


Tuesday, 9 November 2021

 අනාගත විද්‍යා ප්‍රබන්ධ විකාශය කොයිබටද?

විදුසර 34 වැනි සංවත්සරය වෙනුවන් ලියන ලද ලිපිය. 

03.11.2021 දින පලවිය .

විද්‍යා සාහිත්‍ය අතර විද්‍යා ප්‍රබන්ධ වලට හිමිවන්නේ ප්‍රමුකස්ථානයක්, විද්‍යා ප්‍රබන්ධ විටෙක ලෝකයේ දිශානතිය වෙනස් කරන්නා වූ සන්ධිස්ථානයක් වන්නට ද පුළුවන. එවන් අවස්ථා ගණනාවක් ඇති බව වත්මන් ලෝකයේ විද්‍යා ප්‍රබන්ධ පදනම් කර ගත් තාක්ෂණය සහ විද්‍යාත්මක සොයා ගැනීම් සහ ඒවා නිසා සිදු වූ පෙරළීන් ගැන විමසා බැලීමේ දී අපට පෙනී යයි. උදාහරණයක් ලෙස ආචාර්ය ආතර් සී  ක්ලාර්ක් මහතාගේ විද්‍යා ප්‍රබන්ධ වල වූ රැහැන් රහිත දුරකථන සහ චන්ද්‍රිකා තාක්ෂණය වැනි තාක්ෂණයන් නිසා ලෝකයේ දිශානතිය වෙනස් කල ආකාරය හොඳින් පැහැදිලි වේ.  

විද්‍යා ප්‍රබන්ධ අනාගතය දකින්නා වූ කැඩපතක් වන්නේ රචකයාගේ අනගත දැක්ම අනුව බව අප කවුරුත් හොඳින් දන්නෙමු. ඔහුගේ දැක්ම විකසිත වන්නේ වත්මන් ලෝකය පවතින ආකාරය සහ එහි බලපවත්නා විවිධ මානව ක්‍රියාකාරකම් සහ අවශ්‍යතා මත පදනම්ව බව පෙනී යයි. එනිසා අනාගත විද්‍යා ප්‍රබන්ධවල ස්වරුපය සහ අන්තර්ගතය විය හැක්කේ මොනවාද යන්නට පිළිතුරක් සොයන්නේ නම් ඒ සඳහා ඉහත කී කරුණු මේ සඳහා පදනම විය හැකි බව මෙහිදී පැවසිය යුතුය.

වත්මන් ලෝකයේ දිශානතිය කවරේද ඒ වාගේම මානව අවශ්‍යතා මොනාවාද යන්නත් මෙහිදී සැලකිල්ලට ගන්නේ නම් අපට පැහැදිලි වන්නේ ලෝකය බලය සහ ධනය මත පදනම්ව ඉදිරියට ඇදෙන බවයි. එනිසාම අද පරිසරය සහ මූලික මානව අයිතිවාසිකම් තුට්ටුවකට ගණන් නොගන්නා බව ද අපට අවබෝධ වේ. මේ කරුණු කෙරෙහි විද්‍යා ප්‍රබන්ධ රචකයන්ගේ අවධානය යොමු විය හැකි බවයි මාගේ හැඟීම වන්නේ.

පාරිසරික විනාශය පිටු දකින්නත්, ජෛව විවිධත්වය ආරක්ෂා කරන්නත් ගන්නා වෙහෙස සහ මහන්සිය විවිධ තාක්ෂණික නවෝත්පාදන ඔස්සේ කරළියට පැමිණිය හැක. ඒ වාගේම විවිධ සංරක්ෂණ ක්‍රම වේද භාවිතය පිළිබඳව ද එහිදී කතා බහට ලක් කෙරෙනු ඇත. දේශගුණික විපරියාසයන් සඳහා විසදුම් සෙවීම කෙරෙහිද එමගින් ඇතිවන බලපෑම් සඳහා ප්‍රතිචාර දක්වන ආකාරය පිළිබඳව ද ඔවුන්ගේ විද්‍යා ප්‍රබන්ධ සඳහා වස්තු බීජයන් වනු ඇතැයි මම සිතමි. මේ හා සබැඳි ආපදා තත්වයන් සහ මානව ක්‍රියා නිසා ඇතිවන අප නොසිතන ආපදා තත්වයන් සහ එහි බලපෑම ද විද්‍යා ප්‍රබන්ධ ලෙස ඉදිරියේ දී කරලියට එනු ඇත.

ඒ වාගේම බොහෝ දෙනෙකුගේ අවධානය යොමු විය යුතු කරුණක් වන ලෝක සාමය ඇති කිරීම සහ ඒ සඳහා විවිධ රටවල් විද්‍යාව සහ තාක්ෂණය ඔස්සේ ලබා ගන්නා ප්‍රවේශයන් ද මෙම විද්‍යා ප්‍රබන්ධවල තේමාවන් විය හැක. ලෝක දේශපාලනය උඩු යටිකුරු කරන විද්‍යාත්මක ලෝක පාලනයක් වාගේම එය විවිධ රටවල් සමුහයක් හෝ ජාතින් සමූහයක් හා එක්ව සිදුකරන්නා වූ පාලනයක් බවට පරිවර්තනය වන ආකරය මෙම ප්‍රබන්ධ වල විස්තර කෙරෙනු ඇති. මෙහි දී ශ්‍රී ලංකාවට ප්‍රමුඛස්ථානයක් හිමිවනු ඇත්තේ බුදුන්ගේ දහමින් සුපෝෂණය වූ අපූරු සංස්කෘතියක් හිමි රටක් බැවිනි. මෙරටේ විවිධ චාරිත්‍ර සහ වාරිත්‍ර සංස්කෘතිකාංග ලෝක සංස්කෘතියට අවශෝෂණය වන ආකාරයත් ලෝක සංස්කෘතිය එමගින් සුපෝෂණය වන අයුරුත් මෙම ප්‍රබන්ධ ඔස්සේ අනාගතයේදී අපට කියවිය හැකි වන්නේය.

 

බුදු දහම සර්ව ලෝකයම පිළිගන්නා එකම දහම බවත්, එහි විවිධ භාවනා ක්‍රම වේද සහ  අනෙකුත් කරුණු සමස්ත ලෝකයේ යහපත් ප්‍රගමණය වෙනුවෙන් යොදා ගන්නා අයුරු මෙම විද්‍යා ප්‍රබන්ධ වල කතා බහට ලක් කෙරෙනු ඇත. ඒ වාගේම විද්‍යාව සහ තාක්ෂණය ඔස්සේ ලෝකයේ සිදුවන භෞතික දියුණුව කණපිට පෙරලන්නේ බුදු දහම ප්‍රමුඛ කරගත් අධ්‍යාත්මික භාවිතයකින් බව මෙම ප්‍රබන්ධ අපට කියා දෙනු ඇත. එනිසා බොහෝ විද්‍යා පර්යේෂණ අධ්‍යාත්මික ශක්තිය උපයෝගී කරගෙන සිදු කෙරෙන අයුරු විස්තර කෙරෙනු ඇත.

මෙම අධ්‍යාත්මික දියුණුව නිසා ක්‍රමයෙන් දුරකථන , වාහන වැනි භෞතික සම්පත් භාවිතය සපුරා අත්හැර ඒ සඳහා ඒක පුද්ගල අධ්‍යාත්මික වර්ධනය සඳහා යොමුවන ආකාරය විද්‍යා ප්‍රබන්ධකරුවාගේ  දැක්ම විය හැක. සංනිවේදනය සපුරා ටෙලිපති හෝ ඉන් ඔබ්බට වර්ධනය වූ සිතුවිලි තරංග භාවිතය සඳහා යොමු වූ ජන සමාජයක් පිළිබඳව මෙම ප්‍රබන්ධ වල කතා බහට ලක් කෙරෙනු ඇත. එනිසාම පිටසක්වල ජිවය හා තත්කාලීනව සම්බන්ධකම් ඇති කරගන්නට හැකි බවත් අප වැනිම හැඩරුව ඇති පිටසක්වලයන් මේ විශ්වයේ අන්නන්ත වූ ග්‍රහ මණ්ඩල අතර ඇති බවත් සමහරු අපට වඩා දියුණු තත්වයේද සමහර අපට වඩා දියුණුවෙන් අඩු බවත් මේ ලෝක අතර තාක්ෂණයේ සහ විද්‍යාවේ හුවමාරුව සිදුවන ආකාරයත් මෙම විද්‍යා ප්‍රබන්ධ සඳහා වස්තු බීජයන් විය හැකි බව සැලකිය හැකිය. විශ්වයේ සංචරණය සඳහා ඉතා පහසු අඩුම ශක්තියක් වැය වන කාලයට නොදැනෙන ක්‍රම වේද ගැන අනාගත ප්‍රබන්ධවල සඳහන් වේ. විද්‍යා ප්‍රබන්ධකරුවා විශ්වය තනිව නොපිහිටන බවත් සමාන්තර විශ්වයන් පවතින බවත් අපට කියා දෙනු ඇත.

සමස්ත පෘතුවිය සියලු ලෙසින් යහපත් වන නිසා පිටසක්වල අජීවී ග්‍රහලෝක වල ජනාවාසකරණය ගැන නොව විශ්වයේ අනෙකුත් සජීවී ලෝක හා සංචරණය කතා බහට ලක් කරනු ඇතැයි සිතේ. ඒ වාගේම  සංචරණය සඳහා භෞතික උපක්‍රමවලින් තොර නමුත් අධ්‍යාත්මික ශක්තිය භාවිතයෙන් ඇතිකරගත් තාක්ෂණයක් භාවිතා කිරීම ගැන එහි සඳහන් කරනු ඇතැයි ද සිතිය හැක.

අනාගතයේ දී විද්‍යාව විශ්ව භාෂාව ලෙස භාවිතා කරන අයුරුත් ශක්තිය තව දුරටත් ගැටළුවක් නොවන අයුරුත් මෙම ප්‍රබන්ධ වල සටහන් වනු ඇත. සුර්යය ශක්තිය පදනම් භෞතික ලෝකයේ ශක්ති අවශ්‍යතාවය සපුරගන්නා අයුරුත් ඒ සඳහා සිලිකන් මූලික ක්‍රමවේද භාවිතයට ගන්නා අයුරුත් අපට කියවිය හැකි වන්නේය. විශ්වතරණය සඳහා විශ්ව ශක්තිය උපයෝගී කරගනත හැකි තාක්ෂණයක් ගැන අනාගත විද්‍යා ප්‍රබන්ධ වල සඳහන් විය හැක.

පෘතුවියේ ආරක්ෂාව කෙරෙහි අධ්‍යාත්මික ශක්තිය භාවිතයෙන් ආරක්ෂක වළල්ලක් ඉදිවන අයුරුත් එමගින් උල්කාෂ්ම සහ ආක්‍රමණය වලින් ආරක්ෂාවන අයුරු ද මෙම ප්‍රබන්ධවලට වස්තු බිජ විය හැක. සාපේක්ෂව මිනීමැරීම් සහ හොරකම් වැනි අපරාධ අඩුවන අයුරුත් පොලීසිය වැනි ආයතන අභාවයට යන බවත් තවදුරටත් සඳහන් විය හැක. ස්වයං විනය පවත්වාගෙන යාමත් විනය කඩකිරීම් සඳහා ස්වාධින මෙන්ම තවත් අයෙකුට පාලනය කල නොහැකි දඩුවම් ක්‍රම වේද ගැන ද මෙම විද්‍යා ප්‍රබන්ධවල සදහන් විය හැක.

 

 

සෞඛ්‍ය ක්ෂේත්‍රයේ ඇතිවන දියුණුව නිසා ආයු කාලය වැඩි වීමෙන් පෘතුවියේ පරිණත ජනගහනය වැඩි විය හැකි නිසා ඔවුන්ගේ අවශ්‍යතා කේන්ද්‍ර කර ගෙන ද විද්‍යා ප්‍රබන්ධ රචනා වනු ඇත. විශේෂයෙන්ම ස්වයංක්‍රිය යාන්ත්‍රික සහයකයන්ගේ වර්ධනය සහ ඒ ඇසුරු කරගෙන ඇතිවිය හැක සිද්ධිදාමයන් සහිත ප්‍රබන්ධවලට ද ඉඩකඩ බොහෝය. ඒ වාගේම වැඩිහිටියන් සිටිනා නිවාස මේ සඳහා වෙනම ඉදිවන බවත් යම් වයසකට පසු ලෝකය පාලනය කරන්නා වූ පාලකයන් වැඩිහිටියන් එම නිවාස වල නවත්වා ඔවුන්ගේ සුඛ විහරණය සඳහා වැඩ පිළිවෙලක් සකස්කිරීම වැනි කරුණු කාරණා මේ පිලිබඳ සිදුකරන රචනා වල සඳහන් විය හැක. ඒ වාගේම අසනීප වන්නන් හඳුනාගත හැකි සහ ඉතා ඉක්මනින් ඔවුනට ප්‍රතිකාර ලබා දිය හැකි ක්‍රමවේද ද මේ කතන්දර වල අඩංගු වනු ඇත.

වත්මනේ පවා ගැටළුවක් වි ඇති ආහාර සුරක්ෂිත බව සඳහා අතිනවීන ක්‍රමවේද වල භාවිතය පමණක් නොව සොබාවික ආහාර පාන සඳහා අධික ඉල්ලුමක් ඇතිවන බවත් ඒ සඳහා නාගරික කෘෂිකර්මය සහ සිරස් වගා බිම් භාවිතා කරන බවත් මේ ප්‍රබන්ධ වල සඳහන් විය හැකි බව මාගේ හැඟීමයි. මෙම බෝග නවීන තාක්ෂණය ඔස්සේ වැඩි දියුණු කර මානවයාට අවශ්‍ය බොහෝ ඛණිජ සහ විටමින් අඩංගු වන්නා වූ ඒ වාගේම තමාගේ සිරුරට අවශ්‍ය ප්‍රමාණ ඒ ලෙසම ලබා ගත හැකි ආකාරයට නිර්මාණය කරන ලද බෝග ගැන ද මෙහි සඳහන් විය හැක. මස් සහ මාළු ලබා ගැනීම සඳහා තව දුරටත් සත්ත්ව ඝාතනය සිදු නොවන අතර ඒ සඳහා විකල්ප ලෙස මස් මාළු කෘත්‍රිමව නිපදවන කර්මාන්තශාලා ඇති වි ඇති බවත් මෙම ප්‍රබන්ධ වලින් දැන ගත හැකි වේ.

මේ ලෙස අනාගතයේ දී විද්‍යා ප්‍රබන්ධ ඔස්සේ අසන්නට දකින්නට ලැබේ යයි සිතිය හැකි තව බොහෝ කරුණු කාරණා මෙහි ළා සඳහන් කල හැකිය. නමුත් මේ සියල්ල වත්මන් ලෝක ප්‍රගමනයේ දිශානතිය පිළිබඳව යම් සැලකිල්ලක් දක්වා ලියන ලද්දක් වන අතර විද්‍යා ප්‍රබන්ධයක් සේම මේ කරුණු කාරණා ද රචකයාගේ සිතෙහි උත්පාදනය වූ යම් සිතුවිලි දහරාවක් උපයෝගී කරගෙන ලියන ලද්දක් බව අමතක නොකළ යුතුය. මේවා මෙලෙස නොවිය හැකි බවට යම් අයෙකුට තර්ක කිරීමේ පූර්ණ නිදහස හිමිවන අතර ඒ වාගේම විවේචනය කිරීමේ අයිතිය ද පාටකයා සතු බව අමතක නොකළ යුතුය. ඒ වගේම ධනාත්මකව මේ ලිපිය කියවන්නෙකුට මේ තුල අනගතය උදෙසා යම් ආලෝකයක් දකී නම් ඒ වෙනුවෙන් යමක් කරන්නට ද අවස්තාව ඇති බව අමතක නොකළ යුතුය.

කෙසේ වෙතත් ලෝක වාසින් ලෙස අප බලාපොරොත්තු වන්නේ සාමයෙන් සහ සමගියෙන් ජිවත් වීමට වන අතර නිරෝගී සම්පත්තිය ලබා බොහෝ කාලයක් ආයුෂ විඳීමටයි. එනිසා ප්‍රබන්ධ ලෙසින් හෝ ඒ තත්වය මේ ලෝකය තුල ඇති කරන්නට විද්‍යා ප්‍රබන්ධ රචකයාට හැකි වන්නේ නම් එය බොහෝ වටිනා කාරණයක් වනු ඇත.

 

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Monday, 16 August 2021

 15.08.2021

උල්කා සහ උල්කෂ්මවල ඛණිජ සංයුතිය

උල්කා සහ උල්කාෂ්ම යනු අභ්‍යවකාශ පාෂාණ කැබලි බව දැන් ඔබ ඉතා හොඳින් දන්නවා ඇති.  මෙමෙ භූ විද්‍යාත්මක ද්‍රවයන් සෑදී ඇත්තේ බොහෝ විට ඛණිජ වලින් බව ඔබට වැටහේවි. ඛණිජ යනු ඝන රසායනිකයන් බවත් ඒවාට කදිම ස්ඵටිකරූපි සොබාවයක් ඇති බවත් භූ විද්‍යාව හදාරන ඔබ වටහා ගත යුතුය.

උල්කා ඛණිජ සංයුතිය රඳා පවතින්නේ ඒවායේ මුල් ද්‍රව්‍ය එනම් ග්‍රහකවල රසායනය මත පමණක් නොවේ. මේවා සැරිසරන විට පවතින පරිසරයේ උෂ්ණත්වය සහ පීඩනය ද මේ සඳහා හේතු වේ. පෘතුවි වායුගෝලයේ විදගෙන මෙලොවට පතිත වන උල්කා බොහොමයක් ඉතා අධික තාපයකට ගොදුරු වේ. එනිසා තාප විපරිතයට භාජනය වි විපරිත පාෂාන්වලට අවේනික ඛණිජ සමුච්චයක් බිහිකරන්නට සමත් වෙයි. එපමණක් නොව ගැටීමේදී ඇතිවන කම්පනයද ඇතිවන තාපයද මේවායේ ඛණිජ සමුච්චය තීරණය කරන්නට සමත්වෙයි.

මේවනවිට උල්කාෂ්ම හැටදහසක් පමණ සොයාගෙන ඇති අතර ඒවා විශ්ලේෂණයෙන් ඛණිජ වර්ග 470ක් පමණ හඳුනාගෙන ඇත. මෙම ඛණිජ සමුච්චයට විවිධ ඛණිජ වර්ග අයත් වේ. ඒ අතර තනි මුලද්‍රව්‍යය, ලෝහ, සිලිකේට, පොස්පේට,  ඔක්සයිඩ, හයිද්‍රෝ;ක්සයිඩ, කාබයිඩ, සල්ෆයිඩ, සිලිසයිඩ, හේලයිඩ, ටෙලුරයිඩ, ඔක්සලේට, නයිට්‍රයිඩ, ඔක්සිනයිට්‍රයිඩ, කාබෝනේට සහ මොලිබ්ඩේට යනාදී ඛණිජ අඩංගු වේ. මේවා සමහරක් පෘතුවියේ බහුලව හමුවන අතර සමහර ඛණිජ දුර්ලභ වේ.

උල්කා ඛණිජ විශ්ලේෂණය අපව රැගෙන යන්නේ ඒවා අත්විඳි ගිනිය නොහැකි ආකාරයේ විවිධ ක්‍රියාදාමයන් වෙතටයි. ඒවා නම් බොහෝ විට ඉහත විස්තර කල පරිදි,

1.     ඉපදෙන ග්‍රහලෝකවටා දූදුවිලි වලා ඝනීභවනය ද ,

2.     නෙබුලාවේ අභ්‍යන්තරික ඝනීභවනය ද,

3.     කැල්සියම් සහ ඇලුමිනියම් සහිත ද්‍රවයේ සිදුවන ස්ඵටිකීකරණය ද,

4.     ද්‍රව වූ ක්ෂුද්‍ර ඔලිවින් ඛණිජමය රසායනයේ ස්ඵටිකීකරණය ද

5.     ද්‍රව වූ “බිජු ඛණිකා” තරලයේ ස්ඵටිකීකරණය ද

6.     අභ්‍යන්තරික කැල්සියම් මැග්නීසියම් ඛණිජ ස්ඵටිකීකරණය ද

7.     බිජු ඛණිකා සිසිලනයේ දී සිදුවන වෙන්වීම ද

8.     පාරාන්ධ යක්ක බිජු ඛණිකා ස්ඵටිකීකරණය ද,

9.     සුර්යය නෙබුයුලාවේ අස්ඵටික ද්‍රව්‍ය මෘදුකරණය ද,

10.  මාතෘ ද්‍රව්‍යවල අඩංගු අස්ඵටික ද්‍රව්‍ය මෘදුකරණය ද,

11.  අධිතාප විපරිතකරණය ද,

12.  ජලීය විකෘතය, උණුජල විකෘතය සහ ලෝපාතරල විකෘතය ද,

13.  ග්‍රහක කරිජ්ජයෙන් සිදුවන අවක්ෂේපණය ද,

14.  කම්පන විපරීතකරණය ද,

15.  අභ්‍යවකාශයේ සිදුවන ජීර්ණය ද,

16.   තරල කුටීර තුල සිදුවන ඝනීභවනය ද

17.  අවසාන අඩියේ ඇති දුර්මාරයෙන් සිදුවන ඝනීභවනය ද,

18.  ආග්නේය තරල ස්ඵටිකිකරණය ද

19.  සුර්යය සමිපකයේදී සිදුවන උණුසුම් වීම නිසා ද

20.  සපුරා හෝ භාගිකව වෙන් වූ ග්‍රහ වස්තුවල සිදුවන ස්ඵටිකිකරණය ද ආදී ලෙස නම් කල හැක.

මතුසම්බන්ධයි.......

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

පරිශීලන : Meteorite Mineralogyfree, Alan E. Rubin and Chi Ma. Planetary Science, 2020

Sunday, 8 August 2021

 08.08.2021

විශ්ව භූවේදය

උල්කා වර්ෂා

උල්කා යනු යමෙකුට ආකාශ පාෂාණ ලෙස වුව හැඳින්විය හැක. සෑම දිනකම උල්කා පතනය වේ. මේ වන විට විද්‍යාඥයින් ගණනය කර ඇති ආකාරයට දිනක දී ටොන් පනහකට (48.5) ආසන්න ප්‍රමාණයක් මෙලොවට පතිත වෙයි. එක දෙක පතිත වෙනවා මෙන්ම වර්ෂාවක් ලෙස බොහෝ ප්‍රමාණයක් වුව පතිත වන අවස්ථා ඇත. එලෙස පතිත වීම් අපටවරින් වර වාර්තා වේ.

අපගේ වායුගෝලය හරහා ගමන් කරන විට ඔක්සිජන් සමග ප්‍රතික්‍රියා කරමින් බොහොමයක් උල්කා ගිනි ගෙන දැවී විනාශ වී යයි. එනිසා අතරමගදීම තම ගමන නිම කරමින් උල්කා විනාශ වී යයි.

උල්කා වර්ෂා ඇතිවන්නේ බොහෝ විට උල්කා විසිරුණු කලාපයක් හරහා පෘතුවිය ගමන් කරන විටයි. මේවා වල්ගා තරු තම ගමනේදී අත්හරිනු ලැබූ පාෂාණ කැබලි වන අතර බොහෝ විට සාම වසරකම අගෝස්තු මාසයේදී අපට උල්කා වර්ෂාවක් දැක ගැනීමේ වාසනාව හිමි වේ.

උල්කා වර්ෂා මගින් ඇතිකරන බලපෑම කවර ආකාරයේද යන්න මේ වනවිට විද්‍යඥයින් විසින් පර්යේෂණය තුලින් විශ්ලේෂණය කරනා බව වාර්තා වේ. පෘථිවිය තම ගමන් මග මෙන්ම ඒ නිසා ඇති විය හැකි කාලගුණික සහ දේශගුණික බලපෑම ද එනිසාම මෙළොව වෙසෙන ජිවින්ට ඇති විය හැකි බලපෑම ද මේ තුලින්  නිර්ණය කිරීම ඔවුන්ගේ අරමුණ වේ.

තම ගමන නිම කරන්නට සමත් වූ උල්කා බොහෝ ප්‍රමාණයක් මෙළොව මතුපිට විසිරි පැතිරී ඇත්තේය.භූ විද්‍යාඥයින් ලෙස ඔබගේ කාරිය විය යුත්තේ මේවා තම අවට පරිසරය තුලින් හඳුනාගැනීමයි.

විශේෂයෙන්ම අතිතයේ දී පතිත වූ මෙම ආකාශ පාෂාණ අවසාදිත පාෂාණ සමග නොනැසී පැවතිය හැකි බවයි භූ විද්‍යාඥයින්ගේ අදහස වන්නේ. එනිසා මේ පිලිබඳ අවධානය යොමුකරන භූ විද්‍යාඥයින් ඇති පැරණි අවසාදිත පාෂාණ ඇති සුක්ෂම ලෙස අධ්‍යනය කරමින් සිටී. උල්කා වල අඩංගු වන්නා වූ සුවිශේෂී රස්යනයක් වන ක්‍රෝමියම් ඔක්සයිඩය පිළිබඳව ඔවුන්ගේ අවධානය යොමු වී ඇත.

පැරණි අවසාදිත පාෂාණ තුල සැඟවුණු උල්කා වල රසායනය පිළිබඳව අවධානය යොමුකළ ලුන්ඩ් වින්ශ්ව විද්‍යාලයේ භූ විදඥයින් අපූරු තොරතුරැ රැසක් අනාවරණය කරමින් සිටි. ඔවුනට අනුව පසුගිය වසර මිලියන 500 ක කාලසීමාව තුල එවන් වර්ෂා 16 වතාවක් පමණ ඇති වී ඇති බව සොයාගෙන ඇත. විව්ධාකරයේ උල්කාෂ්ම දසදහසක් පමණ විශ්ලේෂණය කල ඔවුන් පවසන්නේ එනිසා විවිධ වර්ග වලට අයත් උල්කාෂ්ම හඳුනාගැනීමට හැකි වූ බවයි.

වසර මිලියන 66 කට පෙර මෙලොවට පතිත වූ කිලෝමීටර දහයක් පමණ විශාල වූ උල්කාවක් පෘතුවියේ ගැටීම නිසා ඉතා අවාසනාවන්ත ලෙස මෙළොව විසු යෝධ උරගයන් සපුරා අතු ගා දමන්නට සමත් වූ බව අප හොඳින්ම දන්නා කරුණකි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Saturday, 7 August 2021

 07.08.2021...............

උල්කාෂ්මවල ඇරඹුම......තව දුරටත් ...

පාෂාණමය පූර්වජ ග්‍රහලෝක තවදුරත් විශාල වෙන්නට හැකියාව ඇත. සමහර අවස්ථාවල දී මෙම සන්චිතවවීම කරන කොට පූර්වජ ග්‍රහයන් තුල අසීමිත ලෙස උෂ්ණත්වය (තාපය) වැඩිවන්නට පටන් ගනී. පාෂාණමය ද්‍රව්‍යයන්ගේ අධික සංචායනය  විටෙක මෙම තාපයෙන් අභ්‍යන්තරය ආරක්ෂා කරන්නට හැකියාව ඇත. තාපය ඇතිකරන්නේ සොබාවිකව පවතින විකිරණශීලි මූල ද්‍රව්‍ය මගින් යැයි පැවසේ. නෙබුයුලාවේ අභ්‍යන්තරයෙන් පැනනගින චුම්භක රශ්මිය ද හිරුගේ චුම්භක රශ්මියද මේ සඳහා හේතු විය හැක බව විදුඥයින් පවසයි. මෙලෙස ඉහල යන උෂ්ණත්වය මෙම පුර්වජ ග්‍රාහකයන් සෑදී ඇති ග්‍රහක බීජයන් විපරිතකරණයට ලක් කරන්නට සමත් වෙයි. එනිසා මෙම ග්‍රහක බීජ ප්‍රති ස්ඵටිකිකරණයට ලක් වී විශාල ස්ඵටික ද ප්‍රතිඛනිජකරණයට ලක්ව නව ඛණිජ බිහිකරන්නට ද හේතු වෙයි. මෙම ක්‍රියාවලිය උල්කාවල රසායනය සමව පතුරවන්නට හේතු වෙයි. එනිසා මේවා සමජාතී උල්කා හෝ උල්කාෂ්ම ලෙස හදුන්වන්නට හැකිය.

තාපයේ උච්චත්වයට පත් වීම පුර්වජ ග්‍රහයන් තුල තිබෙන පාෂාණමය ද්‍රව්‍යයන් සපුරා උනුකරන්නට සමත් වෙයි. එනිසා තැනින් තැන ලෝපාත්රලය බිහි වෙයි. මේවායේ තිබෙන බිජු ඛණිකා මෙනිසා විනාශ වී යයි. ලෝපාතරලය ප්‍රතිස්ඵටිකිකණය වීමෙන් තරමක් විශාල ස්ඵටික නිර්මාණය කරයි. මෙලෙස ඇතිවන උල්කා “ආග්නේය උල්කා” (achondrites) ලෙස හැඳින්විය හැක. ග්‍රහක පුර්වජයන් ගේ හෝ උල්කාවේ පාෂාණමය ද්‍රවයන් උණුවිම හේතු කොට ගෙන තවත් වෙනස්කමක් ඇති වෙයි. ඒ ඝනත්වය අනුව ද්‍රව්‍යය කලාපනය වන්නට පටන් ගැනීමයි. එනිසා බරවාදී යකඩ සපිරි මාධ්‍යයක් නිර්මාණය වන්නේ ඒ වටා බරින් අඩු සිලිකේට ආවරණය ක් ඇති කරමින්. මෙය සමාන වන්නේ පෘතුවියේ ආරම්භයේ ඇති වූ ද්‍රව්‍යය කලාපනයටමයි. උල්කාෂ්ම අධ්‍යනය වැදගත්වන්නේ මෙවනි කරුණු හේතුකොට ගෙන බව ඔඅබ මතකයේ රඳවා තබා ගත යුතුය. මේ තත්වය විද්‍යඥයින් පවසන ආකාරයට පුර්වජ ග්‍රහයන් තුල ගුරුත්වය ඇතිකරන්නට හේතුවෙයි. මෙම මිශ්‍ර වීම නිසි පරිදි නොවීම ඇතිකරන්නේ යකඩ සහ සිලිකේට මිශ්‍රණයකි. එවැනි උල්කා හඳුන්වන්නේ “යක්සෙල්ල උල්කා” (pallasites) ලෙසයි. මෙතුල ඔලිවින් වැනි යකඩ උච්ච්තාප ලෝහ සිලිකේට ඛණිජ ද නිකල් යකඩ කලාප ද හමු වේ.

මේ ආකාරයට පුර්වජ ග්‍රාහකයන්ගෙන් හෝ ග්‍රහකවලින් හෝ කැඩී යන කැබලි උල්කා බවට පත්වේ.එනිසා ඒවායේ රස්යනය සහ භූ විද්‍යත්මක ස්වරූපය තම මවු ද්‍රව්‍යයේ සොබවයට අනුරූප වේ. අතිවිසල් උල්කා සඳහා වල්ගාතරු දක්වන්නේ අඩු දායකත්වයක් වුවත් ක්ෂුද්‍රඋල්කා සඳහා ඉතා හොඳ දායකත්වයක් දක්වයි.

 

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

 

 

 

Tuesday, 3 August 2021

 03.08.2021

උල්කාෂ්මවල ඇරඹුම

අපගේ සුර්යයග්‍රහ මණ්ඩලය ආරම්භ වන්නේ විශ්වය ආරම්භ වී බොහෝ කලකට පසුවය. වසර බිලියන 4.6 කට පමණ පසු අභ්‍යවකාශයේ වූ දූවිලි සහ වායු වලාවක් සංකෝචනය වීමෙන් අපගේ සුර්යයා ඇතුළු ප්‍රමුඛ ග්‍රහ මණ්ඩලය බිහි වූ බව විද්‍යඥයින්ගේ පිළිගැනීමයි. මෙවන් වූ දුවිලි සහ වායු වලාවන් සෙමෙන්  කැරකැවෙමින් පැවතීම එය පැතලි තැටියක් ලෙස අවකාශයේ සකස් කරන්නට හේතු වේ. මෙවන් වූ ව්‍යුහයක් සුර්යය නෙබුයුලාවක් ලෙස හැඳින්වේ. නෙබුයුලාව මධ්‍යයට මෙම දුවිලි සහ වායු වලාවන් සංකේන්ද්‍රණය වීමෙන් තැනින් තැන් ග්‍රහලෝක බිහිකරන්නට සමත් වූ බවත් මාධ්‍යයට එක් වූ හයිද්‍රජන්  වායුව ඒකරාශී වීමෙන් සුර්යයා බිහිකරයි.

ක්‍රමයෙන් වැඩිදියුණුවන නෙබුයුලාවේ දුවිලි සහ වායු වලාවන් මගින් මුලින්ම දූවිලිබෝල ඇතිකරන්නට සමත් වේ. මෙම දුවිලි බෝල ලිහිල් ලෙස දුවිලි සහ වායු අංශුන් රඳවා ගනී. නෙබුයුලාවේ සමහර කලාප වල පවතින් මෙම දූවිලිබෝල අධික ලෙස රත්වන්නට පටන් ගනී. එනිසා බොහෝ දේ උණුවීමකට ලක්වන අතර ලෝදිය වැනි ද්‍රවයක් ඇතිකරන්නට සමත් වෙයි. ඒ තුල සිලිකේටයන් ද යකඩ සහ නිකල් වැනි ලෝහ ද අඩංගු වේ. මෙම ද්‍රව්‍ය ක්ෂණිකව සිසිල් වීමකට ලක්වන නිසා අස්ඵටිකමය ද්‍රව්‍යය නිර්මාණය කරන්නට හේතු වෙයි. මේවා ඉතා සියුම් වන අතර ඇසට පෙනෙන නොපෙනන ප්‍රමාණයේ ශිලා ඛණිකා වෙයි. ග්‍රහක සහ ගහලෝක බිහිකිරීමේදී මූලික තැනුම් ඒකක වන්නේ මේවායි. එනිසා මේවා බිජු ඛණිකා” (Chondrules) ලෙස හැඳින්විය හැක. බිජු ඛණිකා සහිත උල්කා හෝ උල්කාෂ්ම  ලෙස ග්‍රහක බීජයන් (Chondrite) හැඳින්වේ. මේවා හමුවීම ඉතා වැදගත් වන්නේ තරු සහ ග්‍රහලෝක බිහි කිරීමේ තිඹිරිගෙයි පරිසරය ගැන කදිම තොරතුරු ගබඩා කරගෙන ඇති බැවිනි.

වරින් වර ඇතිවන තාපයේ විවිධත්වය නෙබුයුලාවේ විවිධ භූ විද්‍යත්මක ද්‍රව්‍යයන් බිහිකරන්නට හේතුවේ. සමහර අවස්තාවල දී ඇතිවන අධික තාපය හේතුවෙන් නෙබුයුලාවේ සමහර දුවිලි සහ වායුන් වාෂ්පීකරණයට ලක් වීමෙන් එසේනොවන අවශේෂ ද්‍රව්‍ය තනි වේ. එමෙන්ම අධිකව සිසිලනයට ලක් වීමෙන් දුවිලි සහ වායු වලාවන් ඝනීභවනය වෙයි.  කලකදී මෙම බිජ ඛණිකා, අවශේෂ ද්‍රව්‍ය සහ ඝනීභවනය වූ ද්‍රව්‍ය වැනි සියල්ල එකට එකතු වීමෙන් නෙබුයුලා අවසාදිත බිහිකරයි. පසුව මේවා ක්‍රමයෙන් ගොඩගැසීමෙන් ඉතා විශාල ග්‍රහක ඇතිකරන්නට එනම් “පුර්වජ ග්‍රහලෝක” (planetesimal) බිහිකරන්නට සමත් වෙයි. මේ දක්වා ලැබී ඇති උල්කාෂ්ම මෙවන් වූ භූ විද්‍යාත්මක පරිසරයක් නියෝජනය කරන බව පෙන්නුම් කරයි. අභ්‍යන්තර සුර්යය මණ්ඩලයේ වැඩිපුර පවතින්නේ මෙවන් වූ ග්‍රහක බීජයන් වේ.

මේවා අභ්‍යන්තර සුර්යය මණ්ඩලය තුල අසමාන අයුරින් විසිරි පැතිරී ඇත. ඇතිවන විවිධ පාරිසරික තත්වයන් හේතුවෙන් අසමාන ලෙස තාපයේ බලපෑමට යටත් වේ. එනිසා විවිධ රසායනික සංයුතින්ගෙන් සහ ව්‍යුහාත්මක සැකැස්මක් ඇති ග්‍රහක බීජයන් උත්පාදනය කරයි. මේවා ආකාර තුනකින් යුක්ත වේ.

1.     1. කාබනික ග්‍රහක බීජයන් (carbonaceous chondrites)

2.     2. ඔක්සිහාරිත ග්‍රහක බීජයන් (enstatite chondrites)

3.     3. සාමාන්‍ය ග්‍රහක බීජයන් (ordinary chondrites)

මතු සම්බන්ධයි............

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Monday, 2 August 2021

 විශ්ව භූ වේදය

විශ්වයේ සැරිසරන උල්කා සහ උල්කාෂ්ම

අභ්‍යවකාශයේ සැරිසරන වල්ගාතරුවක හෝ ග්‍රහකයක හෝ උල්කාපාතයක කැබලි උල්කා ලෙස හැඳින්විය හැක. ඝන වස්තූන් වන මේවා පාෂාණමය හෝ ලෝහමය හෝ ඒවායේ මිශ්‍රණයක් ලෙස හෝ පැවතිය හැක. පිටත අභ්‍යවකාශයේ සැරිසරන උල්කා කැබලි යම් කිසි ග්‍රහලෝකයක වායුගෝලයට ඇතුල් වී යෙදෙන ගමනේ දී ලබන අනේක විධි වධ වේදනා හමු වේ ඉතිරිවන දේහය ග්‍රහලෝකයේ මතුපිටට ඇදවැටුන පසු උල්කාෂ්මයක් බවට පත්වන බව පැවසේ. මේවායේ ප්‍රමාණය විවිධ විය හැක.

වායුගෝලයේ හරහා ගමන් කිරීමේදී ඇතිවන ඝර්ෂණය ද වායුගෝලීය පීඩනය ද විවිධ වායුන් ගේ බලපෑමෙන් ඇතිවන රසායනික ප්‍රතික්‍රියා ද උල්කාෂ්මයට යම් බලපෑමක් ඇතිකරයි. බාහිර පෘෂ්ටයේ ඇතිවන අධික තාපය ඛණිජ සමුච්චය වෙනස්කරන්නට හේතුවන බව පැහැදිළි වේ. බොහොමයක් උල්කා මෙම ගමනේදී සපුරා විනාශවන නිසා භූ මතුපිටට ඇද වැටෙන්න අතලොස්සකි. ගහලෝකයේ මතුපිටට ලඟා වන්නට තරම් විශාල වූ උල්කා පමණක් මෙලස තම ගමන නිම කරයි.

 සංයුතිය අනුව උල්කාෂ්ම වර්ග තුනකි.

 1.     ලෝහමය (යක්ක ) උල්කාෂ්ම

2.     ශිලාමය ( සෙල්ල) උල්කාෂ්ම

3.     ලෝශිලා (සෙල් යක්ක) උල්කාෂ්ම


උල්කාෂ්මයක් හඳුනාගන්නේ කෙසේද ?

පෘතුවියට පතිත වී සැඟවුන උල්කාෂ්මයක් අපට දැකගත හැකි වන්නේ මෙළොව පවතින අනෙකුත් ඛණිජ සහ පාෂාණ සමගය. එනිසා බොහෝවිට එය එක්වරම හඳුනගත හැකි වන්නේ නැත. නමුත් විශ්වයේ අතීත තතු ගෙන එන මෙම උල්කාෂ්ම ඔබට හඳුනාගත හැකි නම් එය බෙහෙවින්ම වැදගත්වනු ඇත. මන්දයත් විශ්වයේ උපතේ සිට මේ දක්වා සිදු වූ විකාශනයේ යම් අවධියක තතු මෙතුල ගැබ් වී ඇති බැවිනි. භූ විද්‍යත්මක, භූ රසායනික , ජෛව විද්‍යත්මක ක්‍රමවේද භාවිතයෙන් ඉතා වැදගත් වනු කරුණු රාශියක් හෙලිකරගැනීම අපට හැකි වනු ඇත.

උල්කාෂ්ම අනෙකුත් පෘතුවි පාෂාණ වලට වඩා වෙනස් ගුණාංග පෙන්වන බව අමතක නොකළ යුතුය. උල්කාෂ්ම බොහෝවිට යකඩ සහ නිකල් වැනි ලෝහ වලින් සමන්විත නිසා ඒවායේ බර වැඩිය. එනම් ඝනත්වය (ඒකක පරිමාවක බර) වැඩිය. අතට ගත පසු බර වැඩි බව ඔබට දැනෙනු ඇත.

උල්කාෂ්ම නිකල් සහ යකඩ වැනි ලෝහ අඩංගු නිසා, විශේෂයෙන්ම යකඩ අඩංගු වීම චුම්භක ගුණ පෙන්වන්නට හේතු වේ. චුම්භකය එයට ආකර්ෂණය වේ. නමුත් ශිලාමය උල්කාෂ්ම එලෙස නොවණු ඇත. ඒවා බොහෝවිට එල්ලූ චුම්භකයේ යම් චලනයක් පෙන්වන්නට හැකි බව විද්‍යාඥයෝ පවසයි.

උල්කා අපගේ වායුගෝලය තුලින් පතිත වීමේ දී ඝර්ෂණය හේතුවෙන් ඇතිවන රත්වීම නිසා එහි බාහිරය උණුවේ. එනිසා ඒවායේ උණු වී නැවත ක්ෂණික සිසිලනය වීමෙන් ඇතිවන අස්ඵටික බාහිර ස්ථරයක් හමුවනු ඇත. එමෙන්ම උණු වූ සොබාවය කදිමට හඳුනාගත හැක. හොඳම උදාහරණය වන්නේ ඔබ යබොර දැක ඇත්නම් එහි මතුපිට නිරීක්ෂණය කර ඇත්නම් එය කොයි වාගේ ද යන්න පසක් වනු ඇත.

උල්කාෂ්ම තුල තිරුවානා වැනි ඛණිජ හමු නොවේ. එනිසා ශ්වේත වර්ණයක් හෝ එවැනි පැල්ලම් හමු නොවනු ඇත. තිරුවානා ඛණිජය මෙළොව පාෂාණ වල බහුලවම හමුවන ඛණිජයකි. බොහොමයක් උල්කාෂ්ම විකිරණශීලී ගුණ නොපෙන්වයි.

වායු බුබුළු තිබු ස්ථාන හමුවන්නේ බොහෝවිට ආග්නේය පාෂාණ වලය. නැතහොත් යබොර වලය. නමුත් උල්කාෂ්ම කැබලි වල එවැනි විවර හෝ සිදුරුමය සොබාවයක් දක්නට නොමැත. නමුත් කෘත්‍රිමව සාදන ලද සිදුරක් තුලින් අභ්‍යන්තරය නිරීක්ෂණය කිරීමේදී සියුම් ලෝහමය පතුරු (ස්ඵටික) දැක ගත හැකිය.

බොහොමයක් ඛණිජ වල කුඩුවල කුමන හෝ පැහැයක් ඇත. විශේෂයෙන්ම හිමටයිට්, මැග්නටයිට් වැනි ඛණිජ වල කුඩුවලට රතු දුඹුරු හෝ කළු දුඹුරු පැහැයක් ඇත. එය පිගන් ගඩොල් කැබැල්ලක අතුල්ලු විට ඔබට දැක ගත හැකිය. නමුත් උල්කාෂ්ම කුඩු එලෙස වර්ණ නොදෙන බව විද්‍යඥයෝ පවසයි.

උල්කාෂ්ම සැමවිටම වරකුරු හෝ ගෝලාකාර බව පෙන්වන්නේ නැත. විවිධ හැඩති උල්කාෂ්ම හමු විය හැක. දැනට හමු වී ඇති පැරණිම උල්කාෂ්මය වසර බිලියන 4.56 ක පමණ පැරණි බව වාර්තා වී තිබේ. චන්ද්‍රයාගෙන් ලැබෙන උල්කාෂ්ම වසර බිලියන 2.9 සිට 4.5 දක්වා පැරණි බව සොයාගෙන ඇත.

මෙවැනි උල්කාෂ්ම හඳුනාගැනීමේදී භූ විද්‍යත්මක සහ ඛණිජ විද්‍යාත්මක දැනුම මහඟු උපකාරයෙකි.

 

  ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

 

 

 

පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර   07 කිරින්ද  එතිහාසික වශයෙන් පමණක් නොව භූ විද්‍යාත්මකවත් වැදගත් වන ස්ථානයකි. කිරින්ද විහාරය ස්ථානාපනය වී ඇත්තේ ග...