Thursday 24 October 2024

 පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර  05

වැලි කඳු කාන්තාර භූමිවලට ලාක්ෂණික වෙයි. ශ්‍රී ලංකාවේද වැලි කඳු  හමු වේ. ඒවා ඉතා වැදගත් භූ ලක්ෂණ බව කිව යුතුය. යම් ප්‍රදේශයක දිගු කාලින ශුෂ්ක සොබාවය වැලි කඳු ජනනය කරන්නට හේතුවිය හැකි  බව භූ විද්‍යඥයින් විශ්වාස කරයි. ශ්‍රී ලංකාවේ වැලිකඳු පිහිටා ඇත්තේ වයඹ සහ ගිනිකොණ වෙරළාශ්‍රිත භූ පරිසරයේ ය. එයට අමතරව යාපනයේ ඊසාන ප්‍රදේශයේ ද හමු වේ.

බුන්දල හමුවන වැලි කඳු වසර 80,000 ක් පමණ පැරණි බව කාලනිර්ණ සාක්ෂි තහවුරු කරයි. වසර 80,000ක පමණ කාලය ලෝකයේ අවසාන ග්ලැසියර යුගය පැවතුන කාලයයි. එය ප්ලයිස්ටෝසීන ශිත යුගය ලෙස හැඳින් වේ. වසර මිලියන දෙකෙහි සිට වසර 11,000 දක්වා මෙම ශිත යුගය තිබූ බව විද්‍යඥයින්ගේ මතයයි. ශිත යුගයේ ශීතල ග්ලැසියර ඇතිකරන්නටත් එනිසාම මුහුදු මට්ටම අඩු කරන්නටත් හේතු විය. ග්ලැසියර යුගයේ විශේෂත්වය ශීතල පමණක් නොවේ එය වියලි කාලගුණික තත්වයක් ද ඇති කරයි. මුහුදු මට්ටම පහල යාම පුළුල් වෙරළ නිර්මාණය කරන්නට හේතු වේ. පුළුල් වෙරල ඔස්සේ හමා යන වියලි සුලඟ සියුම් වැලිකැට ඔසවා යම් දුරක් ප්‍රවාහනය කරයි. එක තැනකට ගොඩ ගැසීම සුළගේ වේගය මත තීරණය වේ. වැලිකඳු බිහිවන්නේ එලෙසයි.

මන්නාරම සිලාවතුරට පහලින් කල්ලාරු ආර ගලා බසියි. කල්ලාරු ද්‍රෝණිය වන සංරක්ෂණ කලාපයකි. කල්ලාරු ආර එම ප්‍රදේශයට යහමින් දියළු අවසාදිත ලබා දෙන්නෙකි. එපමණක් නොව ආරුව මුහුද ගලන කලාපය බොහෝ අපුරු භූ විෂමතාවකින් යුක්තය. බොහෝ දෙනෙකු මෙම ප්‍රදේශයේ හමුවන කුඩා උස්බිම් හඳුන්වන්නේ “කෝම්පිට්ටු” ලෙසයි. එම ප්‍රදේශය පුරා පැතිරී ඇති මෙම කෝම්පිට්ටු ගොඩලි බොහෝ ගණනකි. ගණනය කරන්නේ නම් එය සියය ඉක්මවයි. මෙම ගොඩලි ඕවලාකාරය. විහිදී ඇත්තේ නිරිත ඊසාන දිශානුගතවය. සුළගේ බලය තවමත් ඇති බව තහවුරු වන්නේ ගොඩලි මත වැවී ඇති ශාක ගොන්නෙනි. ශාක ගොන්න කෝම්පිට්ටුවේ  කොටසක් ලෙස ඊසාන දිශවෙහි රැඳී වර්ධනය වන්නේ සුළං හමන්නේ නිරිත දිගින් බව තහවුරැ කරමින්.

වරින් වර ප්‍රදේශයට ඇදහැලෙන වැස්ස බොහෝ විට වසරකට වරක් මේ ගොඩලි දියකර හරිමින් කෝම්පිට්ටුව ඛාදනය කරයි. එනිසා සමහර කෝම්පිට්ටුවල හරස්කඩවල් ද පැහැදිලිය. කෝම්පිට්ටු මධ්‍යයේ එක් ස්ථරයක් හිම්ටයිට් (යකඩ ඔක්සයිඩ) පෙබලු වලින් යුක්තය. මෙම ස්තරය නිරාවරණය වූ ගොඩැලිවලින් ප්‍රදේශය පුරා යමසු පෙබලු විසුරුවා ඇත. ගොඩැල්ලේ අවසාදිත ඛණිකා විශ්ලේෂණයට භාජනය කල විට පැහැදිලි වන්නේ ඒවා වාලුකා අවසාදිත බවයි.  එනිසා කෝම්පිට්ටුවල හැඩය, දිශානතිය, පැතිරීම සහ අවසාදිත වල වයනය සලකා බැලීමේ දී තහවුරු වන්නේ මේවා වැලි කඳු බවයි.

ශ්‍රී ලංකාවේ හමුවන වැලි කඳු බොහෝ විට අවසාන ශිත යුගයේ නිර්මාණය වූ ඒවා විය යුතුය. එනිසා කල්ලරු ද්‍රෝණියේ වෙරළට ආසන්නයේ හමුවන මෙම වැලි කඳු ද අවසාන අයිස් යුගයේ ජනනය වූ ඒවා විය යුතුය.

 

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Friday 20 September 2024

 පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර  04

2024 සැප්තැම්බර මස  18 දින විදුසර පුවත්පතේ පල වූ ලිපියකි. 

ශ්‍රී ලංකාවේ අවධානය දේශගුණ විපර්යාස කෙරෙහි යොමුවීම යහපත් ප්‍රවණතාවයක් බව කිව යුතුය. පොදුවේ බලපාන ආපදා තත්වය සමාජයේ සෑම අයෙක්ටම  බලපායි. ලොකු කුඩා දුප්පත් පොහොසත් බේදයකින් තොරව මේ තත්වය ඇතිවන බව අපි දනිමු. ආපදා අවදානම අවම කිරීම කෙරෙහි ගන්නා ක්‍රියාමාර්ග මෙම සෑම ජන කොටසකටම ඉලක්ක විය යුතුය. නමුත් කණගාටුවට කාරණාව වන්නේ මේ තත්වය තුල තවමත් මෙම අවධානය සහ සැලකිල්ල අබාධිත පුද්ගලයන් සඳහා යොමු වී නොමැති වීමයි. මේ පිළිබඳව ඉතා සැලකිල්ලෙන් අප ක්‍රියාමාර්ග ගත යුතු වේ.

ආබාධිත සහිත පුද්ගලයන් ආපදා තත්වයකදී මුහුණපාන ගැටළු අප හඳුනාගත යුතුය. ආපදා අවදානම සඳහා දෙනු ලබන නිවේදන ඔවුන් වෙත යොමුකරන්නේ කෙසේද යන්න මෙහි දී වඩා වැදගත් වේ. ඇස් නොපෙනෙන සහ කන් නොඇසෙන පුද්ගලයන්හට මෙම සංනිවේදනය කිරීම සඳහා ප්‍රමාණවත් ක්‍රමවේද භාවිතා නොකරන බව අපි දනිමු. ආපදා තත්ව සංනිවේදනය විවිධ මාධ්‍යයන් මගින් සිදුකෙරුනද ඒ කිසිම තැනකදී ආබාධිත සහිත පුද්ගලයින්ගේ අවශ්‍යතා සැපිරෙන්නේ නැත. එනිසාම මෙම නිවේදන නිසිලෙස ග්‍රහණය කරගැනීමේ හැකියාවක් ඔවුන්ට නොමැත. මෙය ආපදාවකදී ගතයුතු සහ පිළිපැදිය යුතු ක්‍රියාමාර්ග වලින් ඔවුන් වලක්වාලයි.

ආපදාවකදී අදාල ප්‍රදේශයෙන් ඉවත්වන්නට සිදු වුවහොත් විශේෂයෙන්ම ශාරීරික ආපදාවන් සහිත පුද්ගලයින් ඉවත්කිරීම සඳහා ගනු ලබන ක්‍රියාමාර්ග කෙරෙහි මෙරට තවමත් අවධානය යොමු වී නොමැත. විශේෂයෙන්ම නාය යෑමක් වැනි තත්වයකදී පිළිපැදීම සඳහා නිසි ක්‍රමවේද නිර්මාණය වී නොමැති වීම ආබාධිත පුද්ගලයින් මුහුණපාන තත්වය තවත් උග්‍ර කරන්නට හේතු වේ. එපමණක් නොව මෙවැනි තත්වයකදී අදාළ ප්‍රදේශයෙන් ඔවුන් ඉවත්කරන්නට සිදුවුවහොත් ඔවුන් නවතන තාවකාලික නැවතුම් පොළවල් වලදී ඔවුනට අදාළ පහසුකම් ලබා දීමේ වැඩපිළිවෙල මෙරට ආපදා කළමණාකරන ක්‍රියාදාමය තුලට ඇතුලත් කර නොමැත. මෙවැනි තත්වයක් තුල සමාජයේ කොනකට තල්ලු කර ඇති ඔවුන් තවදුරටත් අසරණවනු නොඅනුමානයි.  එහෙයින් ආපදා කළමනාකරණයේ පොදු ක්‍රියාවලිය තුල ආබාධිතයින් සඳහා අවැසි පහසුකම් සැපයීම සඳහා කටයුතු සම්පාදනය කිරීම වහ වහා කල යුතුය.

දේශගුණ විපර්යාස බලපෑම අවම කිරීමේ සහ ආපදා අවදානම අවම කිරීමේ වැඩපිළිවෙල තුල අබාධිත පුද්ගලයින් ආරක්ෂා කර ගැනීම පිළිබඳව දැඩි සාකච්චාවට භාජනය විය යුතු කාලය එළඹ ඇත. එනිසාම මෙරට අදාළ අංශ වල අවධානය මේ සඳහා යොමු විය යුතු අතර ඒ සඳහා අවශ්‍ය නීති රෙගුලාසි සහ අණපනත් සම්පාදනය විය යුතුය. මේ සඳහා එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය මගින් ස්ථාපනය කරන ලද ආබාධිත පුද්ගලයින්ගේ අයිතිවාසිකම් සම්බන්ධ වූ සම්මුතිය පරිහරණය කරමින් එයට අනුකූලව නීති සම්පාදනය කල හැක.

ඒ කෙසේ වෙතත්, මේ පිලිබඳ අදාළ සැම පාර්ශවයකම අවධානය යොමු විය යුතු අතර, සියලු දෙනාගේ සහභාගී වීම වඩා ඵලදායි වනු ඇත. භූ විද්‍යාත්මක ආපදා කෙරෙහි මේ තත්වය ප්‍රභලව බලපාන බව අප ඉතා හොඳින් වටහා ගතයුතුය.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

Wednesday 4 September 2024

 පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර  03

2024 සැප්තැම්බර මස  04 දින විදුසර පුවත්පතේ පල වූ ලිපියකි. 

රත්නදීප නමින් හැඳින් වූ අප රට මැණික් බහුල රටකි.  විවිධ ආකාරයේ මැණික් මෙරටින් හමුවේ. විවිධ අවශ්‍යතා සඳහා මෙරටුන් මැණික් භාවිතා කල බව සඳහන් වේ. මේ ඉතිහාසය බොහෝ දුරකට දිවෙන බව නම් පැහැදිලිය.

අනුරාධපුර යුගයේ පබළු නිර්මාණය සඳහා මැණික් භාවිතා කල බවට ජේතවන ව්‍යාපෘතියේ කැනීම් මගින් තහවුරු වි ඇත. කෘත්‍රිම සහ සොබාවික ද්‍රව්‍යය වලින් නිර්මිත පබළු විශාල ප්‍රමාණයක් එහිදී හමු වී ඇත. මේ අතර හමුවන කුරුවින්ද වලින් නිමයූ පබළු සුවිශේෂී ස්ථානයක් ගන්නා බව මෙහිදී සඳහන් කල යුතුය.

මේ සම්බන්ධව මා සිදුකල පර්යේෂණයකින් හෙළි වූයේ කුරුවින්ද වලින් නිර්මිත පබළු කැපුම් තල මගින් හැඩගන්නවා නොමැති බවයි. නමුත් ඒවා ඇති සැටියෙන්ම හොඳින් ඔපදමා ඇති බව පෙන්නුම් කරයි. මැණික් කැපීම් සඳහා උපකරණ භාවිතා කල යුතු අතර, ඒ සඳහා දැඩියාවෙන් වැඩි ඛණිජ ද්‍රව්‍යයක් භාවිතා කල යුතුය. කුරුවින්ද වල දැඩියාව මෝහා පරිමාණයට අනුව 9ක් වන අතර එය ලෝකයේ දෙවනියට වැඩිම දැඩියාවක් පෙන්වන ඛණිජය වේ. වැඩිම දැඩියාවක් ඇත්තේ දියමන්ති වලයි.

අතීත මිනිසුන්ගේ ඛණිජ පිලිබඳ දැනුම වඩාත් ඉස්මතුවන තැනක් වන්නේ ජේතවනයේ හමුවන මැණික් පබළු එකතුවයි. කුරුවින්ද මැණික් වල දැඩියාව ගැන මනා අවබෝධයක් ඔවුනට තිබු බව කදිමට පැහැදිලි වෙයි. නමුත් අපට අපහැදිලි තැනක් ඇත්තේය. ඒ ඔවුන් දියමන්ති ගැන දන සිටියාද යන්නයි. ඒ පිළිබඳව දැනුවත් වූවා නම් මැණික් කපන උපකරණ දියමන්ති භාවිතයෙන් ඔවුන් තැනුවා ද?

ඔවුන් මැණික් කපන උපකරණ දියමන්ති භාවිතා කර තැනුවා නම් කුරුවින්ද මැණික් නොකැපුවේ මන්ද යන්න ගැටලුවකි. එසේත් නැතිනම් එමගින් පිළිබිඹු වන්නේ එකල්හි දියමන්ති ගැන ඔවුන් දැන නොසිටිය බවද? සමකාලීන අසල්වැසි රටවන ඉන්දියාව වසර 3000 පමණ වන විට දියමන්ති ගැන දන සිටියහ. ඒ ගෝදාවරී නම් වූ ගංගාවේ හමුවන බවයි. එමෙන්ම ඊට බොහෝ කලකට පෙර එනම් වසර හයදහසකට පමණ පෙර ආසියාතික රටක් වන චීනය දියමන්ති ජේඩ් ඛණිජ ඔප දමන්නට භාවිත කල බවට සාක්ෂි හමුවේ.

ශ්‍රී ලංකාව අවට රටවල බොහෝ කල සිට දියමන්ති ගැන දැන සිටි බව හොඳින් පැහැදිලි වේ. එසේනම් ශ්‍රී ලංකාවේ අතීත ජනයා දියමන්ති ගැන නොසිටින්නට හේතුවක් නොමැත. වසර 2500 කට පෙර සිටම අන්තර් ජාතික වෙළඳාම හොඳින් පැවතුන බව පුරාවෘත වලින් පමණක් නොව මාන්තයි සහ ගෝකන්න හි කරන ලද සමහර පුරාවිද්‍යාත්මක පර්යේෂණ වලින් හෙළි වී තිබේ.

ඒ කෙසේවෙතත් ජේතවනයේ හමුවන නොකපා ඔප දැමූ පබළු විද ඇත්තේ ද එක පසකින් නොව දෙපසිනි. ඒ හිල් කිරීම සඳහා ඔවුන් භාවිත කල ද්‍රව්‍ය එතරම් ප්‍රභල දැඩියාවකින් යුතු නොවන නිසා විය යුතුය. මෙම කුරුවින්ද කුලයේ මැණික් අතර රතු කැට, පුෂ්පරාග සහ ගෙවුඩ විශේෂ හමුවන බව මාගේ පර්යේෂණ වලින් තහවුරු වී ඇත.

අතීත ශ්‍රී ලංකික ජනයාගේ ඛණිජ සහ භාවිතය පමණක් නොව එම ඛණිජ වල ගුණ පිළිබඳව ඉතා හොඳ දැනුමක් තිබී ඇත.  එනිසා ඒවායේ භාවිතය නිසි ලෙස හසුරුවන්නට ඔවුනට හැකියාවක් තිබු බවට මෙම තොරතුරු ඉතා හොඳ සාක්ෂියක් වනු ඇත.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලය



 

Wednesday 21 August 2024

 පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර  02

2024 අගෝස්තු මස 21 දින විදුසර පුවත්පතේ පල වූ ලිපියකි. 

ශ්‍රී ලංකාවේ උත්තර ප්‍රදේශයේ භූ විද්‍යාත්මක පසුබිම අපට ගෙන එන්නේ කදිම කතන්දරයකි. එම ප්‍රදේශය නිර්මාණය වි ඇත්තේ අවසාදිත හුණුගල් පාෂාණ වලින්. අවසාදිත හුණුගල් තීරයක් ලෙස පුත්තලමෙන් පටන් ගෙන පුනරීන් හරහා යාපන අර්ධද්වීපය පුරා පැතිරී ඇත්තේය. මෙම අවසාදිත පාෂාණයේ සුවිශේෂිතාවය වන්නේ එතුල ඉපැරණි ප්‍රාග් ජීව ධාතුන් පැවතීමයි.

ශ්‍රී ලංකාවත් ඉන්දියාවත් කලෙක එකම ගොඩබිමක් විය. ඒ වසර මිලියන 300 කට පමණ පෙරය. ඉන්පසු ඇති වූ අපසාරී තලමායිම ඔස්සේ ඉන්දියානු මහද්වීපයෙන් ශ්‍රී ලංකා භූ ස්කන්ධය වෙන්වීම ආරම්භ විය. කලෙක විලක්ව පැවති ජලතීරුව ක්‍රමයෙන් ඉන්දියානු සාගරය හා සම්බන්ධය වී කාවරී ද්‍රෝණිය නිර්මාණය කලේ නව මුහුදු පත්ලක් දෙරට අතර ඇති කරමින්. දිගින් දිගටම සිදු වූ අපසාරී තල මායිමේ ක්‍රියාකාරිත්වය දෙරට අතර දුර වැඩිකළ අතර නොගැඹුරු මුහුද තවත් පුළුල් කරවීය.

නොගැඹුරු මුහුද දියවූ කාබනේට හුණු වලින් එකල පොහොසත් විය. සුර්ර්ය තාපයෙන් හුණු සාන්ද්‍රණ ගත වීම නිසා එම හුණු ජලයේ දියවී පැවතිය හැකි ප්‍රශස්තයට පැමිණීම හුණු අවක්ෂේපණය සඳහා හේතු විය. කාබෝනේට හුණු අවක්ෂේපණයෙන් සෑදෙන අවසාදිත කාබෝනේට මඩ ලෙස හැදින් වේ. මෙම අවසාදිත ක්‍රමයෙන් නිධිගත වී කබෝනේට මඩ තට්ටු නිර්මාණය කරන්නට හේතු විය. කාබෝනේට මඩ ඛණිකා විවිධ ප්‍රමාණවලින් යුක්ත වූ අතර විවිධ හැඩයෙන් ද යුක්ත විය.

වසර මිලියන් 300 ක පමණ කාලයේ මුහුද අරක් ගත්තේ මුහුදු බෙල්ලන්ගෙනි. නොගැඹුරු කලාප ගල්මල් වලින් හැඩවිය. දෙපියන් බෙල්ලන් මුතු බෙල්ලන් බහුල විය. ඔවුන්ගේ පරිණාමය දිගින් දිටම සිදු විය. සමහරුන් ගේ මරණයෙන් පසු කවච මුහුදු පතුලෙ තැන්පත් විය. ඒ කබෝනේට මඩ අතරයි. කබෝනේට මඩ අතර එරී ගිය ඔවුන් ප්‍රතිඛණිජකරණයෙන් ප්‍රාග් ජීව ධාතුන් බවට පත් විය. කබෝනේට මඩ සමග තැන්පත්ව තිබු සිලිකා කලිල ද මේ සඳහා දායකත්වය සැපයිය. එනිසා සමහර කවච ප්‍රතිඛනිජකරණයට ලක් වූයේ සිලිකා මඩ වලින්.

අපසාරී තලමායිමේ ක්‍රියාකාරිත්වය දිගින් දිගටම සිදු විය. එනිසා කාලයත් සමග දෙරට අතර මුහුදු අවකාශය පුළුල් විය. මේ අතර මුහුදු කලාපය ක්‍රමයෙන් උක්ෂිප්ත වී ශ්‍රී ලාංකේය ගොඩබිමට ඈඳුන නව භූ ස්කන්ධයක් නිර්මාණය කරන්නට හේතුවිය. මෙමගින් ක්‍රමයෙන් යාපන අර්ධද්වීපය නිර්මාණයට මග පෑදුනි. එම ගොඩබිම් කලාපය මුහුදු බෙල්ලන්ගේ ප්‍රාග්ජිව ධාතූන්ගෙන් සුපෝෂිත හුණුගල් පාෂාණයකින් සමන්විත වූවකි. මයෝසීන යුගයේ ජීවත් වූ මුහුදු බෙල්ලන් නිසා එයට මයෝසීන හුණුගල ලෙස ශ්‍රී ලංකාව තුල නම පට බැඳී ඇත.

එලස හැඳින්වුවත් ක්‍රමවත් නිරපේක්ෂ කාලනිර්නයක් කර නොතිබූ කලෙක මමත් හොන්කොන් විශ්වවිද්‍යාලයේ මාගේ පර්යේෂණ සගයෙකුත් සමග සිදුකල කාලනිර්ණ පර්යේෂණයකින් මෙම නිධිය වසර මිලියන 15 සිට 23 දක්වා වූ කාල පරාසයක් තුලදී නිර්මාණය වූවක් බව ප්‍රථම වරට තහවුරු විය. ඒ සඳහා යොදා ගැනුනේ ස්ට්‍රොන්චියම් විකිර්ණශිලි මූලද්‍රවයයි. මෙම කාලය ඔලිගොසීන කාලයේ සිට මධ්‍යම මයෝසීන කාලය දක්වා දිවයන බව පැහැදිලිය. හුණුගල් මඩ තැන්පත් වූ රටාව සහ බෙල්ලන්ගේ ප්‍රාග් ජීව ධාතුන් සහ ඒවායේ විවිධත්වය හඳුනාගැනීම සිදුකල යුතුව ඇති අතර එමගින් තව බොහෝ කරුණු අනාවරණය කරගැනීමට හැකිවනු ඇත.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලය 


Wednesday 7 August 2024

 පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර  01

2024 අගෝස්තු මස 07 දින විදුසර පුවත්පතේ පල වූ ලිපියකි. 

බොහෝ කලකට පසු මා ඔබ හමුවට නවතම භූ විද්‍යා තතු ගෙන එන්නේ මෙම “පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර  ” තුළිනුයි. විදුපත් ඉරුවෙන් සහ භූ සංචාරිතයෙන් මාගේ භූ විද්‍යා අත්දැකීම් ඔබ හා බෙදා හදා ගැනීමට ලැබීම සතුටක්. එම තොරතුරු ආසාවෙන් කියවන පිරිසක් තවමත් සිටින බවට බොහෝ සාක්ෂි මම අත්දකිමින් සිටිමි. භූ විද්‍යා අන්දර  තුළිනුත් විෂය මූලික කරගත් අත්දැකීම් සමග යම් නව දැනුමක් ගෙන එන්නටයි මාගේ බලාපොරොත්තුව වන්නේ.

ශ්‍රී ලංකාව භූ සම්පත් උකහා ගත් පැරැන්නන් සිටි රටකි. ඒ අතර ලෝහ උකහා ගැනීම සඳහා නම දිනාගත් ශිෂ්ටාචාරයක් තිබු රටකි. රත්‍රන් වල පටන් තඹ යකඩ ලෝහය දක්වා වූ ලෝහ උකහා ගැනීම කෙරෙහිම විශේෂණය වූ මෙරට වැසියෝ ඒ සඳහා අපුරු තාක්ෂණයක හිමි කරුවෝ වුහ. ඒ සඳහා ඉතිහාසගත කරුණු පමණක් නොව පුරාවිද්‍යාත්මක සාක්ෂි ද නැතුවා නොවේ. ඉපැරණි යකඩ තාක්ෂණයේ සුවිශේෂිතා මේ වන විටත් බොහෝ අවසථාවලදී සාකච්චාවට භාජනය වි ඇති අතර මෙරටුන්ගේ පමණක් නොව විදේශිකයන්ගේද අවධානය යොමු වි ඇති බව නොරහසකි.  

ඒ කෙසේ වෙතත් භූ විද්‍යාඥයෙකු ලෙස මධ්‍යම සංස්කෘතික අරමුදලේ මා ගත කල වසර දහයකට ආසන්න කාලයේ මා තුල හට ගත් ආසාව වූයේ ලෝහ නිස්සරණය පිළිබඳව සිදුකල හැකි පර්යේෂණ අවස්ථා සොයා බැලීමයි. මෙහිදී පුරවිද්‍ය්ඥයින් සමග සිදුකල කතා බහේදී අනාවරණය වුයේ යපස් ලෙස හැදින්වෙන්නේ කුමන වර්ගයක ඛනිජයක් ද යන්න්සෝය බැලිය යුතු බවයි. වසර දහයකට පමණ පෙර පුරාවිද්‍යා පශ්චාත් උපාදි අවයතනය මගින් සිදුකල සේරුවිල තඹ නිධිය සහ යකඩ තාක්ෂණය සම්බන්ධව කල පර්යේෂණයට දායකත්ව ලබා දෙන්නට මට හැකි විය. අප සිදුකල පර්යේෂණයට අනුව එහිදී අනාවරණය වූයේ එම ප්‍රදේශයේ යකඩ නිස්සරණය සඳහා හිම්ටයිට් නම් ද්විතියක යකඩ ඛනිජය යොදාගත් බවයි.

මේ කරුණ තවත් සනාථ කරගැනීම සඳහා මෙම වසරේ දී  තවත් පර්යේෂණයක් මා දියත් කල අතර ඒ සඳහා තෝරා ගනු ලැබූවේ පැරණි යකඩ නිස්සරණ තාක්ෂණය සඳහා සුප්‍රකට බලන්ගොඩ, සමනල වැව ප්‍රදේශයයි. මේ සඳහා මා උගන්වන විශ්ව විද්‍යාලයේ භූ ගෝල විද්‍යාව හදාරන ශිෂ්‍යයෙකු ගේ සහය ලබා ගත් අතර එම පර්යේෂණය ඉතා සාර්ථක එකක් විය. එහිදී ද ප්‍රථම වරට අනාවරණය වූයේ යකඩ නිස්සරණය සඳහා භාවිතා කල යපස් නිර්මාණය වී තිබුනේ හිමටයිට් නම් වූ ද්විතියික යකඩ ඛනිජයෙන් බවයි. මෙම පර්යේෂණය සඳහා භූ විද්‍යාත්මක ක්‍රම වේද භාවිතා කරන ලදී.

මෙම පර්යේෂණ දෙකටම අනුව පැහැදිලි වන කාරණාව නම් මෙරට යකඩ නිස්සරණය සඳහා යොදාගත් ඛනිජය හිමටයිට්  බවයි. හිමටයිට් යනු වෙනත් යකඩ ඛණිජ රසායනිකව සිදුවන ජීර්ණයෙන් ද්විතියිකව බිහිවන ඛනිජයකි. මේ සඳහා වඩා යෝග්‍ය වන්නේ තෙත් පරිසරයක් සහ උණුසුම් කාලගුණයක්. මේ පිළිබඳව තවත් කරනු රාශියක් අනාවරණය කර ගත යුතය එනිසා මෙම පර්යේෂණ ඉදිරියටත් කරගෙන යාමට අදහස් කරන අතර අප හා එක්වන්නට කැමති සියලු දෙනාම ගෞරවයෙන් පිලිගනිමි.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ

කොළඹ විශ්ව විද්‍යාලය

Wednesday 10 July 2024

 

ආදම්ගේ පාලම හෙවත් රාම සේතු ගොඩබිම් සම්බන්ධය

විදුසර 09/07.2024

කොපර්නිකස් සෙන්ටිනෙල් 2 නමු වූ චන්ද්‍රිකාව මේ ස්ථානයේ ලබාගත් චන්ද්‍රිකා චායාරුප වලට අනුව යම් කිසි ඉදිකිරීමක් දක්නට ලැබෙන බව පැවසෙයි. කොපර්නිකස් සෙන්ටිනෙල් 2 නම් වූ චන්ද්‍රිකාවට කිලෝමීටර් 48 ක් පුරා පවතින මෙම පාලම ඉදිකළ ව්‍යුහයක් ලෙස දිස්වන්නේ ඉහත දැක වූ කාරණාව නිසා විය හැක. මෙම චායාරූපය රාම සේතු නොගැඹුරු කලාපය කදිමට පෙන්වයි. ඒ මත වැඩුන කොරල් වැනි ජීවීන්ගේ ගහනයන් ද කදිමට පිළිබිඹු වන බව පැවසේ.

කලක පටන් රාවණා පුවත සමග ගෙතුන මෙම ආදම්ගේ පාලම මිනිසුන් තුල කුතුහලයක් පමණක් නොව ගෞරවයක් ඇතිකරන්නට සමත් වි තිබේ. එම කතා පුවතට අනුව මෙම පාලම ඉදිකරන්නේ රාමාගේ වානර සේනාව විසිනුයි. සංස්කෘතිකව පමණක් නොව ඉතිහාසඥයින්ටත්, පුරාවිද්‍යාඥයින්ටත් භූ විද්‍යාඥයින්ටත් එකසේ වැදගත් වන මෙම ව්හුහය පිලිබඳ විවිධ කරුණු අනාවරණය වීම සමහර මත තහවුරු කරන්නට උපකාරී වේ. භූ විද්‍යඥයින්ගේ අදහස වන්නේ මුහුදු මට්ටම උච්චාවචනය වීමේ ප්‍රතිඵලයක් ලෙස මෙය බිහිවන්නට ඇති බවයි.

වසර 22000 කට පෙර ශ්‍රී ලංකාව වටා වූ මුහුද තිබුනේ අදට වඩා මීටර 120 ක් පමණ පහලිනි. එසේවීම නිසාම ශ්‍රී ලංකාවත් ඉන්දියාවත් මන්නාරම දුපත සහ රාමේශ්වරම් දුපත හරහා ගොඩබිමෙන් සම්බන්ධ විය. මෙම ගොඩබිම් සම්බන්ධය/පාලම මුහුදු මට්ටම උච්චාවචනය වීමේ ප්‍රතිඵලයක් විය. ශිත යුගය ක්‍රමයෙන් අහවර වි උණුසුම් කාලය එළඹෙත්ම මුහුදු මට්ටම ඉහල යාම නිසා මෙම ගොඩබිම් සම්බන්ධය ක්‍රමයෙන් ජලයෙන් ඇහිරෙන්නට විය. මීටරයේ සිට මීටර 10 දක්වා ගැඹුරක් ඇතිකරමින් මෙම භූ ස්කන්ධය වත්මන් භූ විෂමතාවයක් පෙන්වයි. විද්‍යඥයින් පිළිගන්නා ලෙස ශිත දේශගුණය උණුසුම් දේශගුණයට පෙරලීම වසර 11000 කදී සිදු වී තිබේ. ක්‍රමිකව සිදු වූ මෙම මුහුදු මට්ටම් ඉහල යාම නිසා ගොඩබිම් සම්බන්ධය එකවර නැති නොවන්නට ඇත. ඒ වාගේම යට වූ ස්ථාන හරහා මෙම සම්බන්ධය පවත්වාගන්නට අවැසි තැන පාලම් ඉදිවන්නට ඇත. එය ක්‍රමිකව වර්ධනය වී බොහෝ දුරක් සඳහා පාලම් ඉදිවීම දෙරට අතර සම්බන්ධය තහවුරු කරන්නට ඇත.

මහාචාර්ය කටුපොත මහතා කර ඇති පර්යේෂණවලට අනුව අදින් වසර 11,000 ට පසු අවස්ථා තුනකදී මුහුදු මට්ටම අද පවතින මට්ටමට වඩා වැඩි වී තිබේ. වසර 6000 දී පමණ සිදු වූ එවැනි උච්චවචනයකදී  ඉන්දියාව සහ ශ්‍රී ලංකාව අතර මෙම ගොඩබිම් සම්බන්ධය බිඳෙන්නට ඇත. කෙසේවෙතත් 15 වැනි සියවස පමණ වනතුරුම මේ ගොඩබිම් පාලම හරහා දෙරට අතර ගමන් කරන්නට හැකිව තිබු බව භූ විද්‍යාඥයින් විස්වාස කරයි. පසුව ඇති වූ දරනු කුණාටු හේතුකොටගෙන මේ ගොඩබිම් මාර්ගයේ කොටසක් මුහුදබත් වන්නට ඇතැයි සැලකේ. රාම සේතුව හෙවත්  ආදම්ගේ පාලම වර්තමානයේ පවතින තත්වයට පත්වන්නට ඇත්තේ ඉන් අනතුරුවය. දැනට තිබෙන විද්‍යාත්මක සාක්ෂි අනුව පෙනෙන්නේ ආදම්ගේ පාලම හෙවත් රාම්සේතුව මිනිස් දෑතින් කෙරුණ නිර්මාණයකට වඩා ස්වභාවික නිර්මාණයක් විය හැකි බවයි

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ/ භූ විද්‍යඥ


Thursday 16 May 2024

මානව විද්‍යාව එදා සහ අද

Vidusara 15th May, 2024

මානව විද්‍යාව ලෙස හඳුන්වන්නේ මනුෂ්‍යත්වය පිලිබඳ වූ ක්‍රමවත් හැදෑරීම ලෙසයි. එය තවදුරටත් මානව සමාජය සහ සංස්කෘතිය සහ ඒවායේ වර්ධනයන් පිලිබඳ සවිස්තරාත්මකව අධ්‍යනය කරයි. කවුරුත් පිළිගත් ඔක්ස්ෆෝර්ඩ් ශබ්ධකෝෂය අර්ථකතනය කරන්නේ “මානව ජාතින් සහ  ඒවායේ ආරම්භය, වර්ධනය මෙන්ම සිරිත් විරිත් සහ විශ්වාස පිළිබඳව අධ්‍යනය කිරීම” යනුවෙනි.

මානව විද්‍යාව ප්‍රධාන විෂය දහරාවන් තුනකට බෙදෙන අතර ඒවා සමාජසංස්කෘතික මානව විද්‍යාව, ජෛව මානව විද්‍යාව සහ පුරාවිද්‍යාව ලෙස හැඳින්විය හැක. ඒ අතර භාෂාමය මානව විද්‍යාව ලෙස විෂයක් වර්ධනය වෙමින් පවතී. මිනිසුන්ගේ සමාජ සම්බන්ධතා සහ ක්‍රියාකාරිත්වය, සිරිත් විරිත්, ඇදැහිලි සහ විශ්වාස පිළිබඳව අධ්‍යනය කරන්නේ සමාජසංස්කෘතික මානවවිද්‍යාව විෂය දහරාව තුළිනුයි. ජෛව මානව විද්‍යාව මානවයාගේ ජෛව විද්‍යාත්මක පරිණාමය, පැවැත්ම සහ විශේෂ වඳවීම් ගැනද අධ්‍යනය කරයි. පැරණි මානවයන්ගේ භාවිත ද්‍රව්‍ය සහ ද්‍රව්‍ය සංස්කෘතිය ගැන පුරාවිද්‍යා මානවවිද්‍යාව තුලින් සාකච්ඡා කරයි.

දහඅටවන ශතවර්ෂයේදී පමණ ඉංගිරිසියට පෙරළුණ මෙම වචනය ප්‍රංශ භාෂාවෙන් “ඇන්ත්‍රෝපෝලොජියා” නම් විය. ග්‍රීක භාෂාවෙන් සම්භවය වූ මෙම වචනය ‘ඇන්ත්‍රෝස්’ සහ ‘ලොජියා’ නම් වචන දෙකෙහි එකතුවකි.  එමගින් කියවෙන්නේ මානවයා පිලිබඳ හැදෑරීම යන්නයි. වර්තමාන භාවිතය ප්‍රංශ - ජර්මානු පුනුරුදයේ දී ආරම්භ වූ බව පැවසේ. ග්‍රීක දාර්ශනිකයෙකු වන ඇරිස්ටෝටල්ගේ පොත්පත්වල ද සඳහන්ව තිබු බව හෙළි වේ. ලන්ඩනයේ මානවවිද්‍යඥයින්ගේ සංගමයේ පුරෝගාමියා සහ සභාපති වූ ජේම්ස් හන්ට් නමැති මානවවිද්‍යාඥයා එහිදී සිදුකල කතාවක මෙම වචනය සඳහන් කළේය. කෙසේවෙතත් මෙම වචනය ඇරිස්ටෝටල් සඳහන් කරන විට මෙතරම් දුරකට මෙම විෂය වර්ධනය නොවී තිබෙන්නට ඇති බවයි පෙන්නුම් කරන්නේ.  

මානවය පරිණාමය වන්නේ වසර මිලියන හතකට පමණ පෙර බව පර්යේෂණ වාර්තා පෙන්නුම් කරයි. වසර මිලියන 85 කට පමණ පෙර අනෙකුත් ක්ෂිරපායින්ගේ වෙන් වූ ප්‍රයිමාටාවන්ගෙන් මානව පරිණාමය සිදු වූ බව පර්යේෂණවලින් පෙන්වා දෙයි. ඒ එසේවුවත් හොමිනින් නම් වූ පූර්වජයන් (පූර්ව මානවයන් සහ චිම්පංසීන්) ගොරිල්ලාවන්ගෙන් වෙන්වන්නේ වසර මිලියන අටකට පමණ පෙරයි. පූර්ව මානවයා චිම්පංසීන්ගෙන් වෙන්වන්නේ වසර මිලියන 7කට පමණ පෙර බවයි සඳහන් වේ.

පිළිගත් මතය වන්නේ මානව වර්ගයා බිහිවන්නට ඇත්තේ අප්‍රිකාවේ බවයි. ඉන්පසු ලෝකය පුරා විසිරි පැතිරී යන්නට ඇති බවද පර්යේෂණ වාර්තා සඳහන් කරයි. මානව පරිණාමයේ ප්‍රධාන අවධි හතරකින් සිදු වූ බව සොයාගෙන ඇත. පළමු අවධිය වසර මිලියන හතේ සිට හතර දක්වා වූ කාලයයි. පුර්වජ හොමිනින් වන සහෙලන්ත්‍රෝපස්, ඕර්රෝරින් සහ ආඩිපිතෙකස් බිහිවන්නේ මෙම කාලයේයි. මෙම මානවයන් ඍජු කායෙන් යුක්තව ද්විපාද සංරචරණයේ යෙදුනවූවන් බවයි පර්යේෂණ පෙන්වා දෙන්නේ. දෙවන අවධිය වසර මිලියන හතර කාලයේ බවත් තෙවන අවධිය වසර මිලියන 2.7ක පමණ කාලයේ දී සිදුවන්නට ඇතැයි විශ්වාස කෙරේ. හතරවන අවධිය වන විට හෝමෝ නම් ඝනය බිහි වූ බව පර්යේෂණ පෙන්වා දෙන අතර ඒ වසර ලිනිය 2.5 ත් 1.8 ත් අතර කාලයේ දී බව සඳහන් වේ.

හෝමෝ හැබිලිස් ආයුධ අතට ගත් පළමු මානව වර්ගය වන අතර ශිලා ආයුධ නිර්මාණය සහ භාවිතය පිලිබඳ වූ නව සංස්කෘතියක් බිහිකරන්නට එය හේතුවන්නට ඇත. හතරවන අවධියේ සිදු වූ පරිණාමය කපාල ධාරිතාව වර්ධනය කරමින් විශාල මොළයකට හිමිකම් කියන්නෙක් බවට හෝමෝ හැබිලිස් පත්කරන්නට ඇත. එය වෙනස් සංස්කෘතියක් බිහිකරන්නට අඩිතාලම දමන්නට ඇති බවට සැකයක් නොමැත. ආයුධ නිර්මාණය, ඒ සඳහා සුදුසු ද්‍රව්‍ය සොයාගැනීම සහ භාවිතය මෙම පරිවර්තනය සඳහා හේතුවන්නට ඇත. මෙම මානවයාගේ ඛණිජ පිලිබඳ දැනුම වර්ධනය කරමින් කැපුම්දාර ඇතිකරමින් බිඳීයන තිරුවානා, ෆ්ලින්ට්, කහඳ, ඔබ්සිඩියන් වැනි ඛණිජ පරිසරයෙන් වෙන්කර හඳුනාගන්නට ඔවුන්ගේ විශාල මොළය බොහෝ උපකාරිවන්නට ඇත. දඩයම් කල ආහාරය කැබලි කරන්නට සහ වෙන්කරන්නට හැකිබව මෙමගින් උගෙනගන්නට ඇත. එය ඔවුන්ගේ සංස්කෘතියේ නව නැම්මක් ඇතිකරන්නට සහ ඉදිරියට වර්ධනය වන්නට සහය වන්නට ඇත.

මේ සම්බන්ධව තව දුරටත් විශ්ලේෂණය කිරීමේ දී පෙනීයන්නේ ඔවුන්ගේ සමාජ සංස්කෘතිය තුල මේ පිළිබඳව සංනිවේදනය සඳහා වචන හෝ සංකේත බිහිවන්නට ඇති බවයි. ඛණිජ වර්ග වෙන්කරන්නට, එය ඇති ස්ථාන පෙන්වා දෙන්නට, ආයුධය සාදාගන්නා ආකාරය පෙන්වා දෙන්නට යම් භාෂාමය දියුණුවක් ඇති වන්නට ඇත. එය භාෂාවේ ප්‍රගමණය සඳහා හේතුවන්නට ඇත.

ගින්දර භාවිතය සොයාගන්නා ලද මානවයා හෝමෝ ඉරෙක්ටස් වෙයි. ඔහුගේ කපාල ධාරිතාව හැබිලිස්ට වඩා බොහෝ වැඩිය. එය දෙගුණයක් පමණ බව සොයාගෙන ඇත. වඩා සංකීර්ණ ආයුධ නිර්මාණය සහ භාවිතය සිදුකරන්නට ඇති බව විශ්වාස කෙරේ. ගින්දර භාවිතය ආහාර පිළියෙළ කිරීම කෙරෙහි මොවුන් උනන්දු කරන්නට ඇත. ආහාර නව්‍යකරණය කරමින් විවිධ වෙනස්කම් වලට ලක්කරන්නට ඔවුන්ට හැකිවන්නට ඇත. එය නව සංස්කෘතියක ආරම්භයක් විය. මෙමගින් භාෂාව තවදුරත් පෝෂණය වන්නට ඇත. එපමණක් නොව මොවුන් අප්‍රිකාව අතහැර ගිය ප්‍රථම මානව වර්ගයා බව සඳහන් වේ. ඒ වසර මිලියන 1.8 ක් පමණ කාලයේය.

නුතන මානවයාගේ පූර්වජයන් වන්නට ඇතැයි සැලකෙන මෙම හෝමෝ ඉරෙක්ටස් ගේ උප විශේෂ කිහිපයක්ම තිබු බව පර්යේෂණ වලින් හෙළි වී තිබේ. අප්‍රිකාව හැර යන්නට ප්‍රථම මෙම මානවයා හෝමෝ සේපියන්ස් නම් වූ විශේෂය බවට පරිවර්තනය විය. ඒ  වසර 300000 කට පමණ පෙරය. හෝමෝ සේපියන් නියන්ඩතාලෙන්සිස් නම් වූ උපවිශේෂය ප්ලයිස්ටෝසීන යුගයේ දී හෝමෝ සේපියන්ස් සේපියන්ස් සමග තරඟයක නියැලීම මෙන්ම දේශගුණ විපර්යාසයට හැඩ ගැසෙන්නට නොහැකි වීම අවසානයේදී නූතන මානවයා මේ ලෝකයේ ඉතිරි කරන්නට හේතුවන්නට ඇතැයි සිතිය හැක. මේ සඳහා වඩා සාධාරණ සාධක ලෙස සැලකිය හැකිවන්නේ මොවුන්ගේ කපාල ධාරිතාව විශ්මය ජනක ලෙස වැඩිවීමයි. එමගින් පාරිසරික හැඩගැස්ම සඳහා ඔවුන්ගේ අනුවර්තන වඩා සාර්ථක ලෙස හසුරුවන්නට ඔවුන්ට හැකියාව ලැබෙන්නට ඇත. ඒත් සමගම සිදු වූ භාෂාවේ සහ එය හැසිරවීමේ දියුණුව නිසා නූතන මානව සන්නිවේදනයේ ප්‍රගමණය අතිසාර්ථක වී ඇත.

ඒ වාගේම වසර 11,000 කට පමණ පෙර ගෝලීය කාලගුණයේ සිදු වූ ප්‍රාමාණික යහපත් බව නූතන මානවයා තව දුරටත් සමාජශීලි කරන්නට හේතු වූ අතර වසර 8000 – 6000 ක කාලයේදී ශිෂ්ඨාචාර බිහිකරන්නට තරම් බුද්ධිමත් තත්වයකට පත් වූ බව පැහැදිලිය.  බුද්ධිමත්බව මානවයා සිතන්නට හැකි සත්ත්වයෙකු බවට පත් කල ඇත, එය ඔවුන්ගේ සමාජශීලීබාවය වැඩි දියුණු කරන්නට හේතු විය. එකිනෙකාට උදවු කරගැනීම තුලින් තම අවශ්‍යතා හැකි ඉක්මනින් සපුරා ගන්නට අවැසි පසුබිම සකස්වීම නිදහස් කාලයක් ඔවුන්ට උරුමකර දෙන්නට සමත් විය. එය වඩා වඩා සිතුවිලි මෙහයවන්නට ඒ තුලින් නව නිර්මාණ බිහිකරන්නට සමත් විය. ගැටළු නිරාකරණය කරගනිමින් පරිණාමයේ ඉදිරියට පියනැගීම අද වැනි සමාජ තත්වයක් බිහිකරන්නට සමත් විය. එමගින් මානව විද්‍යාව වැනි විෂයයන් නිර්මාණය කරගනිමින් ඔවුන්ගේ අතීතය, පරිණාමය සහ භෞතික සහ සමාජ ප්‍රගමණය මෙන්ම වත්මන් තත්ත්වය සහ අනාගත පරිකල්පන ගොතන්නට නූතන මානවයා සමත්වීමම කොතරම් ආශ්චර්ය ජනකදැයි ඔබට සිතෙනු ඇත.

ඒ අනුව පැරණි ග්‍රීක දාර්ශනිකයන්ගේ දර්ශනවාදී අදහස්වල පටලැවුන මානව සොබාවය සහ සමාජ සංස්කෘතිය වචනවලට පෙරලවී අපුරු ලියවිලි බවට පත් විය. ක්‍රිස්තු පූර්ව හතරවන ශතවර්ෂයේ විසු හෙරඩෝටස් නම් වූ ග්‍රීක ඉතිහාසඥයාගේ අදහස් මෙම මානව විද්‍යාව නම්  විෂය බිහිකරන්නට මූලික වන්නට ඇතැයි විශ්වාස කෙරේ. පබිලියස් කොරනේලිස් ටැසිටස් නම් රෝම ඉතිහාසඥයා ද ක්‍රිස්තුවර්ෂ පලමු ශත වර්ෂයේ දී පමණ යුරෝපයේ විසු පැරණි මිනිස් කාණ්ඩ ගැන තම ලියවිලිවල සඳහන් කර ඇත.

පස්වන සියවසේ දී පමණ බිඳවැටෙන රෝම ශිෂ්ඨාචාරයෙන් පසුව එළබෙන්නේ මධ්‍යතන යුගයටයි. දහවන ශතවර්ෂයේ දී පමණ විසු ඉබ්න් අහ්මඩ් අල් බිරුනි නම්  වූ පර්සියානු ජාතික විද්‍යාඥයා ඉන්දියානු මහද්වීපයේ විසූවන් ගැන අධ්‍යනය කරන ලද බව සඳහන් වේ. එපමණක් නොව මැදපෙරදිග සහ දකුණු ආසියානු රටවල වැසියන්ගේ ආගම සහ සංස්කෘතිය ගැන දීර්ඝ පර්යේෂණ වාර්තා සකස්කර ඇත.

යුරෝපියානු නොවන සමාජයන් ගැන වාර්තා සකස් කල, නුතන මානව විද්‍යාවේ ප්‍රාරම්භාකයෙකු ලෙස සැලකෙන, මධ්‍යතන යුගයේ විසූ ජෝන් ඔෆ් ප්ලේනෝ කාර්පිනි නම් වූ විද්‍යාඥයා මොන්ගෝලියානු ජාතිකයන් ගැන ලියූ වාර්තාව බෙහෙවින් වෙනස් සමාජ සංස්කෘතියක් ගැන කියැවෙන බව සැලකේ.

මධ්‍යතන යුගයේ (අටවන සහ පහළොස්වන ශතවර්ෂය අතර කාලය තුල) ලියැවුන බොහෝ ඉතිහාසය සහ භූ ගෝලය සම්බන්ධ සංචාරක වාර්තා වල ප්‍රධාන ලක්ෂණයක් වූයේ මානව විද්‍යාව ගැන සඳහන් වීමයි. මධ්‍යතන යුගයේ දී ඇති වූ නගර වල විසු මිනිසුන්ගේ සංස්කෘතිය එම නගරවලට අනුරූප ලාක්ෂණිකතා පෙන්නුම් කරන බව එම වාර්තාවල සඳහන් වේ. මෙමගින් එම නගරවාසීන්ගේ හැසිරීම සහ සංස්කෘතිය සංසන්දනයකට ලක් වූ අතර සමානතා සහ විෂමතා පිළිබඳව කතා බහට ලක් විය.

ඉබ්න් බතුතා, ඉබ්න් ජෝබයිර්, මොසබ්බාහි, මැග්රයිසී, මාර්කෝ පෝලෝ, අබ්දාරි, නසීර් කොස්රෝව් සහ බිරුනිගේ වාර්තා මධ්‍යතන යුගය පිළිබිඹු කරන මානව විද්‍යාවේ අගනා වටිනා සටහන් බව පිළිගැනේ. ක්‍රිස්ටෝපර් කොලොම්බස් සහ වස්කෝ ද ගාමා ගේ දේශ ගවේෂණ වාර්තා ද මෙම විෂය සඳහා වටිනා කරුණු එක්කර ඇති බව හොඳින් පැහැදිලි වේ. මොවුන් සොබාදහම සහ භූ ගෝලය  මානව විද්‍යාව සමග සම්මිශ්‍රණය කරමින් සිදුකරන ලද මෙම අධ්‍යන මානවයාගේ සංස්කෘතික සහ සමාජීය වෙනස්කම් ගෝලීය අවකාශය තුල කදිමට පෙලගස්වන්නට සමත් වී ඇත.

මධ්‍යතන යුගයෙන් පසු එනම් දහසයවන ශතවර්ෂය පමණ වනවිට පැන නගින දර්ශනයේ සහ විද්‍යාවේ පුනුරුදය මානව විද්‍යාව නව මාවතකට තල්ලු කරන්නට සමත් විය. දාහත්වන සහ දහඅටවන ශතවර්ෂවලදී සිදු වූ බුද්ධිමය සහ දර්ශණයේ සිදු වූ මහා ප්‍රබෝධය මෙලෙස මානව විද්‍යාව නව පැතිකඩ නිර්මාණය කරන්නට දායක වන්නට ඇතැයි සැලකිය හැකිය. මෙම කාලය තුල මානව විද්‍යාව වඩා ක්‍රමවත් අධ්‍යනයකට ලක් වූ බව පැහැදිලි වේ. ඉතා අගනා වටිනා ග්‍රන්ථයක් ලියමින් ඉමානුවෙල් කාන්ට් නම් දර්ශනිකා මානව විද්‍යාවට මහඟු සේවයක් සිදුකල බව සඳහන් වේ. 1972 දී පමණ මොහු මානව විද්‍යාව උගන්වන්නට වාර්ෂික පාඨමාලාවක් පටන් ගත්තේය. මෙකල බිහි වූ විල්හෙල්ම් දිල්තේ සහ ජෝන් ගොට්ෆ්‍රයිඩ් හේඩර් නම දාර්ශනිකයන් දෙදෙනාගේ සංස්කෘතීන් ගැන සිදුකල පර්යේෂණ මානව විද්‍යාවේ වර්ධනයට ඉවහල් වූ බව කියැවේ.

බෆන් නම් වූ සොබාවික විද්‍යඥයාගේ ලිපි මගින් විස්තර වන්නේ ආයතනික මට්ටමෙන් මානව විද්‍යාව මතුවන්නේ සොබාවික විද්‍යා ඉතිහාසය තුලින් බවයි. මානව විද්‍යාව තුල සංස්කෘතිය, භාෂාව, මනෝවිද්‍යාව වැනි විෂයයන් අධ්‍යනය සොබාවික විද්‍යා විෂය ධාරාව තුල ශාක සහ සතුන් ගැන අධ්‍යනයට සමාන බවයි පැවසෙන්නේ. ලුවිස් හෙන්රි මෝර්ගන් නම් වූ මානව විද්‍යඥයා උතුරු ඇමෙරිකානු දේශීයයන් ගැන ද බීවරයන් ගැනද කියවෙන පර්යේෂණ පත්‍රිකාවක් ඉදරිපත් කරන්නේ එනිසාමයි. අප්‍රිකානු දේශීය ජනතාවගේ භාණ්ඩ සහ ආයුධ සොබාවික විද්‍යා කෞතුකාගාරයේ සතුන්ගේ ප්‍රාග් ජීවධාතූන් සමග තබන්නේද මෙනිසාම බව පැවසේ.

මානව විද්‍යාව තුල ‘මනුෂ්‍යත්වය’ නම් වූ නව විෂය දහරාව පැන නගින්නට හේතුවන්නේ සොබාවික විද්‍යාවේ පර්යේෂණ ක්‍රමවේදය ද වර්ධනය වන නව ක්‍රමවේද සහිත ව්‍යුහාත්මක සම්මුඛ සාකච්ඡා පමණක් නොව ව්‍යුහාත්මක නොවන සහභාගිවන්නගේ දැක්ම ද පදනම් කරගෙන බව පැවසේ. හෝමෝ නම් මානව ඝනයේ සුවිශේෂී  ලාක්ෂණිකතා පදනම් කරගෙන සිතීමේ සහ ක්‍රියාත්මක වීමේ හැකියාව මත සංස්කෘතිය බිහි වූ බව මානව විද්‍යාඥයින් විශ්වාස කරයි.

විසිවන ශතවර්ෂය වනවිට ඇමෙරිකානුවන් ඔවුන්ගේ දේශයේ මානව විද්‍යාව හදාරන්නට උත්සුක විය. 1967 දී මාවින් හැරිස් නම් වූ මානව විද්‍යාඥයා මානව විද්‍යා සංකල්ප වල වර්ධනය නම් වූ පර්යේෂන්ත්මක ග්‍රන්ථය ඉදිරිපත් කරන ලද අතර මානව විද්‍යාවේ වර්ධනය සම්බන්ධව අධ්‍යනය කරන්නට අධ්‍යන ආයතනයක් බිහිකරන්නට සමත්විය. වමෙම කාලවකවානුවේ යුරෝපීයයන් විශ්වාස කරන ලද්දේ සියලු මිනිසුන් අතර ඔවුන් වඩා ශිලාචාර සහ සංස්කෘතික ජාතියක් බවයි. ඒ ඔස්සේ යම් වර්ධනයක් ද මානව විද්‍යාවට එක් විය. මෙම සිතුවිල්ල අභියෝගයට ලක් කරන ලද්දේ ජර්මානු ජාතික මානව විද්‍යාඥයෙකු වන ප්‍රාන්ස් බෝස් නැමැත්තායි. ඔහුගේ එම අධ්‍යනය සහ මතය තවත් ඇමරිකානු සහ යුරෝපියානුවන් සමහරකගේ මතය වෙනස් කරමින් සියලු ජාතින් එකසමාන ලෙස සලකන්නට මාර්ගය පෑදුනි. මෙය බෝසියන් විප්ලවය ලෙස හැදින්වේ.

සංස්කෘතික මානව විද්‍යාව ලෙස නව විෂය ක්ෂේත්‍රයක් නිර්මාණය වන්නට මාර්ගය පෑදෙන්නේද මෙම කාලයේයි. නුතන මානව විද්‍යාව තව දුරටත් විකසනය වෙමින් ප්‍රයෝගික මානව විද්‍යාව බිහිවන්නේ එදිනෙදා ජීවිතයේදී සහ සමාජයේදී පැනනගින ගැටළු නිරාකරණය කරගැනීම සඳහායි. මානව පරිණාමය සහ විකසනය පදනම් කරගනිමින් බිහිවන ජෛව මානව විද්‍යාව මිනිසාගේ ජෛව විද්‍යාත්මක පරිණාමික පිලිබඳ අධ්‍යනයට බදුන් කරයි.

විසිඑක්වන ශතවර්ෂය ආරම්භ වනවිට මානව විද්‍යාව තවදුරටත් විකසනය වෙමින් සංස්කෘතීන් අතර අන්තර් සම්බන්ධතා අධ්‍යයනයට වාගේම ගෝලීයකරණය තුල මිනිසුන් , සමාජය, සංස්කෘතීන් සහ අදහස් වල වර්ධනයන්, පරිවර්තනයන් සහ විකසනයන් පිලිබඳ අධ්‍යනය කරන්නටත් සංචරණය සහ ඩයස්පෝරාව ගැන අධ්‍යනය කරන්නටත් හේතු විය.

කාර්මික විප්ලවයත් සමග ඇරඹි තාක්ෂණික යුගය මානව විද්‍යාව තවදුරත් සංකීර්ණ කරන්නට බලපෑ ප්‍රධාන කාරණාවකි. මානව සමජයේ යහපත සදහා පමණක් නොව යුධ කටයුතු සඳහා ද පරිවර්තන සිදුකරමින් මානව සමාජය අභියෝගයට ලක්කරන ලද මෙම තාක්ෂණික වර්ධනය මානව ශිෂ්ඨාචාරයට නව සංකල්ප බිහිකරගනිමින් මානව වර්ගය අරක්ෂා කරගැනීමට සිදුවීම මානවවිද්‍යාව නව මානයකට තල්ලු කරන්නට හේතුවිය. කාර්මික විප්ලවයේ ප්‍රතිපල ලෙස අද අත්විඳින දේශගුණික විපර්යාසයේ ප්‍රතිඵල හේතුවන් පරිසරය සහ මානවයා අතර සම්බන්ධය නැවත වරක් සිතන්නටත් මානවයා සියල්ලට ඉහලින් යන සංකල්පයෙන් බැහැරවීමත් මානව විද්‍යවේ අපූරු කාලීන ප්‍රගමනයක් බව කිව යුතුය.

මානව විද්‍යාව ක්‍රමිකව වර්ධනය වේ. එය සමාජයේ සහ සංස්කෘතියේ ප්‍රගමනයෙන් වියුක්ත නොවන බවත් ඊට සමාන්තර බව අප තේරුම් ගත යුතුය. වර්තමානය පවතින්නේ අංකිත තාක්ෂණයත් සමගයි. එය දැන් දැන් එහි වඩා දියුණු මට්ටම් වන කෘත්‍රිම බුද්ධිය, රොබෝ තාක්ෂණය සහ පිටසක්වල සංචාර සමග අත්වැල් බැඳගන්නට ද නියමිතය. එනිසා මානව විද්‍යාවේ ප්‍රගමනය අනාගතයේදී බොහෝ වෙනස්කම් වලට භාජනය වන්නට නම් නියමිත බව කිව යුතුය. එමෙන්ම  මානවයාට බොහෝ තීක්ෂණ ලෙස තම බුද්ධිය භාවිතකරමින් තම මානව වර්ගය සහ පරිසරය එක්තැන් කරන්නටත් පිටසක්වලයන් සමග සම්බන්දකම් පවත්වාගනිමින් තම පැවැත්ම තහවුරුගන්නටත් අවශ්‍ය පසුබිම වර්ධනය වන මානවවිද්‍යාව සපයනු ඇත.

ආචාර්ය පත්මකුමාර ජයසිංහ


පත්මෙගේ භූ විද්‍යා අන්දර   07 කිරින්ද  එතිහාසික වශයෙන් පමණක් නොව භූ විද්‍යාත්මකවත් වැදගත් වන ස්ථානයකි. කිරින්ද විහාරය ස්ථානාපනය වී ඇත්තේ ග...